Kirjoitukset avainsanalla sanat

Kosmologin pölyhiukkasessa eli galaksissa on paljon materiaa. Kuva: NASA / Wikimedia Commons

Yksinkertainen ajattelu hukuttaa tärkeitä eroja. Puheissa ja viesteissä sanat ja merkitykset sekoittuvat. Yksi tarkoittaa yhtä, toinen ymmärtää toista. Inhimillistä, mutta surullista. Ilman yhteistä kieltä ihmiset eivät ymmärrä toisiaan. Tulee paha mieli. Alkaa riitely. Syttyy sota. Tai kenties pahinta, somemyrsky.

Kosmologia ja tähtitiede sekoitetaan keskenään. Tarkemmin katsottuna kosmologi eroaa kuitenkin tähtitieteilijästä kuin yö päivästä. Tähtitieteilijälle yksi ainoa galaksi sisältää satoja miljardeja kiinnostuksen kohteita eli tähtiä, oman Aurinkomme serkkuja. Maailmankaikkeutta tutkivalle kosmologille galaksi on pölyhiukkanen. Kosmologin mielestä tähtitiede tutkii pölyn hienorakennetta. On kuin sekoittaisi siivoojan ja pölypunkin.

Sekoitetaanpa kosmologia kosmetologiaankin. Niillä lienee kuitenkin vähemmän tekemistä keskenään kuin naturalismilla ja naturismilla, vaikka kosmetologia lainaakin kosmologian sanastoa kauneudenhoitotuotteissaan. On mustan aukon huulipunaa, pimeän energian kynsilakkaa, Big Bang -meikkejä ja jos jonkinlaista kosmista ehostajaa.

Myös materialismi ja materialismi sekoitetaan keskenään. Luit oikein. Materialismi ja materialismi. Sama sana, eri merkitys. Jos jo sukulaiskäsitteet ja samankuuloiset sanat sekoittuvat herkästi, niin kuinka vaativaa onkaan ihmisaivoille saman sanan eri merkitysten erottelu.

Materialisteja on kahdenlaisia.

Tieteellinen materialisti ajattelee, että todellisuus on pohjimmiltaan aineellinen: Aineettomia sieluja tai muitakaan henkiä ei ole olemassa, vaan kaikki elämä on aineen monimutkaista toimintaa. Elollinen eroaa elottomasta vain mutkikkaammalla rakenteellaan, mutta molemmat koostuvat samasta aineesta.

Elintapainen materialisti puolestaan kokee, että rahalla, tavaroilla ja muilla hyödykkeillä on itseisarvo. Ne ovat hänelle enemmän kuin pelkkiä välineitä, kuin valuutta Roope Ankalle. Tällainen materialisti mittaa ihmisarvoa hänen omaisuutensa määrällä, näkee rikkaan arvokkaampana kuin köyhän. Hän voi arvostaa vaurautta enemmän kuin ihmisiä tai ajatuksia.

Materialismiin liittyy vahva tunnelataus, joka on usein kielteinen. Kun tunne on vahva, ajattelu on erityisen yksinkertaista. Harmaan loputtomista sävyistä tulee mustaa ja valkoista.

Molemmanlaisia materialisteja paheksutaan, usein jopa samalla lauseella, ikään kuin tieteellinen materialisti olisi itsestäänselvästi myös elintavoiltaan materialisti. Totuus on toinen, suorastaan päinvastainen.

Minä olen ollut tieteellinen materialisti niin kauan kuin muistan. Kenties synnyin sellaiseksi. Omaan elämäkertaani ei sisälly suurta valaistusta henkiuskon ja uskontojen harhaisuudesta, vaan muistan tienneeni asian jo ennen kouluikää vaikka minua ei tähän ajatteluun kasvatettukaan. "En tiedä", vastasi äiti kun kuusivuotiaana kysyin puhuivatko seurakuntakerhon aikuiset totta että joku pitkähiuksinen mies heräsi kuolleista. Onneksi minä tiesin.

Elintavoiltani tai arvomaailmaltani en kuitenkaan ole materialisti. Näin sanovat ne, jotka minut tuntevat, ja rohkenen olla samaa mieltä. En ole koskaan omistanut autoa tai asuntoa. Kesät talvet kuljen paljon poljetulla mummopyörällä, jonka katuhinta lasketaan kympeissä. Puhelimena käytän halvinta netitöntä peruskännykkää, sitäkin lähinnä herätyskellona. Pääravintoni on kylmä kauravelli, jota olen jo lapsesta syönyt päivittäin runsaasti. Haluan pitää aina samoja vaatteita, käyttää samoja huonekaluja samoissa paikoissa, samoja astioita, samoja välineitä ja samoja tavaroita. Kaikenlainen tohtorinhatuilla, miekoilla ja viitoilla koreilu on jo pelkkänä ajatuksena aiheuttanut minulle aina suoranaista pahoinvointia. Tärkeimmät arvoni ovat oppiminen, terveys, luonto, tiede ja rakkaus.

Jokainen inhimillinen olento on toki elintavoiltaan enemmän tai vähemmän materialisti, mutta uskon sijoittuvani tällä jatkumolla verrattain vähäisen materialismin päähän, vaikka en mikään Nuuskamuikkunen luule olevani alkuunkaan.

Kenties irvokkainta paheksunta on silloin, kun joku vauras ja taloudellisista huolista vapaa paheksuu pienen palkkansa eteen olosuhteiden pakosta ahertavaa "materian" tavoittelusta. Vauraan voi olla vaikea nähdä maailmaa heikko-osaisen silmin.

Kun Curien tutkijapariskunta kaivoi vanhassa vajassa jätteestä esiin yhteiskunnan ja maailmankuvamme mullistaneen radioaktiivisuuden, tehtiin tiedettä mitä puhtaimmassa hengessä.

Kurjista oloista, heikosta palkasta ja ylikuormittavasta opetustyöstä huolimatta Curiet jättivät patentoimatta keksintönsä, joka olisi vapauttanut heidät kurjuudesta, köyhyydestä ja rasittavista velvollisuuksista. Heille tiede ja koko ihmiskunnan yhteinen etu oli tärkeämpää kuin oma vauraus ja menestys. Materialismia vailla materialismia kauneimmillaan.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuva: Lawrie Cate / Wikimedia Commons

Kieli aiheuttaa sekaannusta. Sana joka tarkoittaa tieteessä yhtä, voi tarkoittaa bisnesmaailmassa aivan toista.

Kun tutkija puhuu virheestä, hän viittaa mittaustarkkuuteen eli tulosten tyypilliseen vaihteluväliin. Aku Ankan 55% kannatusarvion 3 %-yksikön virhe merkitsee, että Akun kannatus osuu luultavasti välille 52–58%. Kantavuuslaskelman 150 kg virhe 10 kg tarkoittaa, että hyllyyn uskaltaa kuormata ainakin sata kiloa tavaraa. Maailmankaikkeuden ikäarvion 15 miljardia vuotta virhe 5 miljardia vuotta tarkoittaa, että kaikkialla oli äärimmäisen kuumaa ja tiheää hetken joskus 10–20 miljardia vuotta sitten. Virhearvio voi tarkentua ja täsmentyä, mutta virheestä ei koskaan pääse kokonaan eroon. Se ei ole moka tai vika, vaan rehellinen arvio luonnon epävarmuudesta.

Kun bisnespomo kuulee virheestä, syyttävä sormi nousee. Virheiden tekijät kantakoot vastuun teoistaan! Rahamaailmassa virheitä tekevät vain luuserit. Tietämättömyyden suoma varmuus jyrää kaiken maailman tutkijat virheineen. Virheestä saa puhua vain kiertoilmaisuin: poikkeama, vaihtelu, epätarkkuus, jäännös tai hajonta yleensä hyväksytään, vaikka tarkoittaisivat aivan samaa kuin virhe. Virheen myöntäminen on heikkouden merkki.

Emme elä missään Shangri-Lassa, jossa tutkijat voisivat puhua rauhassa omaa kieltään. On virhe puhua virheestä, jos tutkija haluaa pitää kiinni pöydännurkastaan. On vakuutettava rahamiehet ja päättäjät, että nyt tutkitaan jotain poikkeuksellisen hyödyllistä. Jotain ennennäkemättömän superia ja fantastista. Tajunnanräjäyttävää megatiedettä. C'mon! Eihän tässä muuten yliopistossa oltaisi.

Oikeasti tiede etenee harha-askelin. Hitaasti ja ennakoimattomasti. Suuria vastauksia löydetään kysymällä pieniä kysymyksiä. Jos tietäisimme mitä tietämätön on, tutkimusta ei tarvittaisi.

Tiede on koko ihmiskunnan joukkuepeliä, jossa parhaankin tutkijan itsenäinen osuus jää vaatimattomaksi. Vapaille rahamarkkinoille alistettuna tutkijan on houkuteltava sijoittajia katteettomilla lupauksilla läpimurroista.

Kun yliopistoa brändätään yrityksenä, täytyy opetella bisnesmaailman lait, kieli ja kulttuuri. Timanttinen ammattilainen. MI-NÄ olen korvaamattoman timanttinen ammattilainen. Sano se ääneen. Kolmeen kertaan. Se sinun on oltava. Se Sinä olet!

Tieteen ja liike-elämän väliseen kielimuuriin päänsä lyövä tutkija on kortistokamaa, kun rahoittajat vakuuttavalta kollegalta ryöppyää kuumimmilla muotisanoilla höystetty hissipuhe kuin Elastisen mikistä.

Omakehu sopii huonosti itsekriittiseen ja älyllisesti nöyrään luonteeseen, jollaisia tieteessä suurimpia saavuttaneet ihmiset ovat kautta aikojen olleet. Einstein julkaisi suhteellisuusteorian vuonna 1905 otsikolla "Liikkuvien kappaleiden sähködynamiikasta". Mitä mahtaisivat markkinoinnin ammattilaiset sanoa noin vaatimattomasta otsikosta ihmisälyn kenties suurimmalle saavutukselle.

Raha ratkaisee. Ehkä. Mutta sana ratkaisee, kuka rahan saa.

Pienikin ero sanan kirjoitusasussa voi muuttaa pahan hyväksi tai mustan valkoiseksi. Pelkkä nimenmuunnos Jahvesta Jehovaksi tekee pyhästä kirjasta pahan kirjan – tai päinvastoin, riippuen uskomuksistasi. Eikä sanaherkkyys ole vain uskonnollisten yksinoikeus, vaan kyllä meiltä maallisilta ja uskonnottomiltakin löytyy lemppari- ja inhokkisanoja, jotka kuumentavat niin hyvässä kuin pahassa.

Sanojen voima näkyy otsikoissa. Nykyotsikkojen tarkoitushan on olla mahdollisimman kuumottavia sanojen yhdistelmiä ilman, että varsinainen sisältö (tai sen puute) paljastuu. Toivottavasti tämä opetetaan myös koulussa: ei ole hyvä valehdella lapsille sellaista utopiaa, että uutisotsikkoon tiivistyisi jutun sisältö.

Tieteessä edustava tarkoittaa, että tutkittava otos vastaa todellisuutta. Eli että otoksesta lasketut tulokset voidaan yleistää koko tutkimuskohteeseen, josta otos on peräisin. Edustava otos saadaan, kun jokaisella tutkimuskohteen osasella on yhtä suuri mahdollisuus päätyä otokseen. Edustava otos on tutkimuskohde pienoiskoossa.

Rahamaailmassa edustava tarkoittaa sen sijaan parhaansa näyttämistä. Eli sellaista, jota tieteessä kutsuttaisiin vinoumaksi, systemaattiseksi virheeksi tai harhaiseksi näytteeksi. Rahamiehille harhainen taas tuo mieleen hullun tai jonkun vähintäänkin omissa maailmoissaan elävän. Ehkä juuri sen virheistä ja epävarmuudesta mutisevan kumaraisen akateemikon, joka ei osaa edes kehua itseään saatikka näyttäytyä "edustavana". Väärinkäsitysten kierre on valmis!

Matematiikka on täsmällisintä kieltä, mitä ihminen on kyennyt tuottamaan. "Monta" voi tarkoittaa montaa asiaa, mutta ei jää pienintäkään epäselvyyttä, montako on viisi: 1, 2, 3, 4, 5.

Mitä täsmällisemmin asiansa ilmaisee, sitä pienemmäksi käy väärinkäsityksen mahdollisuus. Siksi ymmärrämme luontoa juuri matematiikan kielellä.

Ja mitä paremmin osaamme matematiikkaa, sitä paremmin voimme ymmärtää myös toisiamme.

Viestejä21936

Täky.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.