Kirjoitukset avainsanalla ennustaminen

Tiede on ennustamista. Tuntemattoman ennustaminen on ainoa tapa testata, onko jollain todellista tietoa. Ilman ennustusta teoria jää pelkäksi jälkiviisaaksi tarinaksi. "Ei edes väärin", kuten teoreettinen fyysikko Wolfgang Pauli tokaisi.

Joskus sanotaan, että historia- ja ihmistieteiden tavoite on ainoastaan selittää ja ymmärtää. Mutta selitys vailla ennustusta ei ole tiedettä. Ymmärrys ei ole tiedettä vaan pelkkä tunne, ellei se ennusta mitään.

Ennustusten ei tarvitse olla suuria ja mullistavia. Kuvitellaan, että historioitsijan teorian mukaan siniset hävisivät taistelussa punaisille, koska sinisten aseiden kantama ei yltänyt punaisten muurien yli. Jos tunnetaan punaisten linnakkeet ja sinisten aseteknologia, teoriasta seuraa ennustus, jota voidaan testata: entisöidään sinisten aseet ja punaisten linnakkeet, ja kokeillaan yltääkö ammukset muurien yli.

Ennustusten ei tarvitse olla myöskään täydellisen täsmääviä. Yhteiskunnan kaltaisten äärimmäisten monimutkaisten ilmiöiden tapauksessa jo arvausta parempi ennustus riittää osoittamaan, että jotain todellista tietoa asiasta on.

Psykologiassa ja lääketieteessäkin ennusteet ovat luonteeltaan tilastollisia. Esimerkiksi syntymäpaino(ssa havaitut yksilöiden väliset erot) saattaa ennustaa muutaman prosentin elinvuosista (havaituista yksilöiden välisistä eroista). Kuulostaa mitättömän pieneltä, mutta edes prosentin ennustaminen ihmiselämän monimutkaisuudesta vuosikymmenten päähän on jo huomattava saavutus.

Usein väitetään, että evoluutioteoria ei tee ennustuksia vaan on pelkkää historiaa, eikä siten tiedettä lainkaan. Tällaisten väitteiden takana on tietysti vaikeus uskoa evoluutioon, jonka syistä kirjoitin aiemmin.

Todellisuudessa evoluutio ennustaa ja on ennustanut lukemattomia ilmiöitä, jotka havainnot ovat vahvistaneet oikeiksi. Esimerkiksi mistäpäin löytyy ja minkälaisia fossiileja, lajiutuminen laboratoriossa, surkastumia sekä muuta anatomiaa ja DNA:n monia yksityiskohtia.

Alkuräjähdysteoriakin on ennustuksia tuottavaa tiedettä. Teoria ennusti esimerkiksi kosmisen taustasäteilyn tarkkoine yksityiskohtineen, jotka havainnot ovat vahvistaneet oikeiksi.

Kosmologia on hyvä esimerkki siitä, kuinka myös tulevien havaintojen ennustaminen on tulevaisuuden ennustamista, vaikka havainnot koskisivatkin tapahtumia kaukana menneisyydessä.

Ainoa luotettava tapa erottaa tiede ja tieto näennäistieteestä ja luulosta on ennusteet ja niiden täsmäävyys.

"Mitä uutta ennustat?" on kysymys, joka kannattaa esittää kun tuttusi väittää tietävänsä jotain, mitä muut eivät tiedä. Ennusteen pitää olla sellainen, että se voi osoittautua vääräksi.

Sillä tieteessä suurin synti on väittää jotain, mikä ei ole edes väärin.

Kyllä tavallisenkin kansalaisen kannattaa väittää. Joskus on oikeassa ja muut väärässä.

Raspu kirjoitti:

Jos esittää samasta aiheesta erilaisia väitteitä eri nimillä, voi olla jopa usein oikeassa.

Tämä blogikirjoitus on erinomainen. Selkeyttää omia juttuja... Ja tätä voi aina käyttää apuna.

Teoriasta voi seurata oikeita ja vääriä ennusteita, jos teoria ei ole täysin oikea vaan olennaisesti väärä. Usein myös tutkija tulkitsee teorian seurauksia väärin. Esimerkiksi silmän verkkokalvon nurinkurisuus selittyy monen mielestä evoluutioteorialla (Modernilla Synteesillä), mikä ei täysin pidä paikkaansa

Teoria voi myös estää toisenlaisiin tuloksiin johtuvan tutkimuksen. Niinpä M.S. ei myöskään ennusta 70 vuotta sitten julkaistua Barbara McClintockin (Nobel 1982) havaitsemaa solun tarkoituksellista itsensäkorjaavuutta tai Annilan ja Baverstockin äskettäin julkaisemaa tulosta DNA:n merkityksestä, eikä näin ollen suosi aiheiden tutkimustakaan.

Teoriakehitelmää tai hypoteesia luotaessa ei toisaalta saisi antaa mahdollisen paikkansapitämättömyyden estää ajatuskulkuja. Esimerkiksi Pasteur loi jatkuvasti hypoteeseja, jotka pian hylättiin, mutta joiden tekeminen oli tyypillistä ja välttämätöntä Pasteurin luovuudelle.  Jotkut fyysikotkin ovat varmaan sorvanneet useita hypoteeseja tyytyväisinä luovuuteensa, vaikka testaustulokset olisivat puuttuneet tai olleet negatiivisia.

Täysin pätevän teorian kehittäminen on monesti ylivoimaista. Näin on esimerkiksi ilmaston lämpenemisen suhteen.  Vaikuttavia tekijöitä, joiden vaikutus vielä riippuu olosuhteista, on todella paljon. Niinpä Markku Kulmala joutuu tyytymään rajoitettuja alueita koskeviin pieniin teorioihin

joita testausten perusteella hylätään tai hetkeksi hyväksytään.

Joskus tiedeyhteisö hyväksyy teorian, vaikka testaus ei sitä tukisikaan. Menneinä aikoina tämä oli varsin yleistä. Esimerkiksi hyönteisiä tai mikrobeja uskottiin syntyvän liasta. Samoin flogiston-teorian uskottiin kuvaavan palamista. Jonkun tällaisen teorian pysyvyyteen vaikutti usein uskomus, josta luopuminen oli vaikeaa. Uskomuksilla on varmaan vaikutusta nykyiseenkin tiedeyhteisöön. Olipa M.S. enemmän tai vähemmän pätevä, tiedeyhteisön usko siihen hallitsee suurta osaa tiedeyhteisöstä, jolle esimerkiksi Shapiron hypoteesin vakavissaan ottaminen on kauhistus ja saattaa tietää erottamista työpaikastaan

Pieni joukko tutkijoita uskaltaa tunnustaa kaipaavansa parannettua evoluutioteoriaa. Varsinkin satunnaisia mutaatioita ja luonnonvalintaa keskeisimpänä evoluution tekijänä ei

koeta riittäväksi. Radikaalisti nykyisestä evoluutioteoriasta poikkeavia näkemyksiä on muun muassa Eugene Kooninilla ja James A. Shapirolla

Vaikka alkuräjähdysteoria ennustaakin joitakin asioita, siinä on vielä sen verran puutteita, että toisenlaisten teorioiden kehittely on motivoitua

<a href="https://www.google.fi/search?source=hp&amp;ei=BnmJWoHcNIv0kwXexZaIBw&amp...">https://www.google.fi/search?source=hp&amp;ei=BnmJWoHcNIv0kwXexZaIBw&amp...

Tietoisuuden tutkimus kuuluu myös tieteisiin, mutta testattavia tietoisuuden teorioita ei vielä ole olemassa.&nbsp;&nbsp;Ylipäänsä ainoa tietoisuuden teoria on IIT, jonka testaamismahdollisuutta ei kuitenkaan tiedetä&nbsp;&nbsp;

Biofotonien olemassaolo on tiedetty jo sata vuotta, mutta niiden syntyä ja merkitystä ei tunneta. &nbsp;Biofotonien teorian kehittely&nbsp;olisikin yksi merkityksellisimmistä, omaisihan se mahdollisesti yhteyden solun energia- ja viestintäjärjestelmiin ja ehkä myös tietoisuuteen.&nbsp; Pasteurin kiihkeästi hypoteeseja tuottava toimintamalli olisi ehkä edullisin biofotonien kohdalla&nbsp;

Pimeä massa ja energia ovat kiistelyn kohteena. Kaikki viitaa uudenteorian tarpeeseen

MrPressure

Ennustan että galaksien havaitaan syntyneen sisältä ulos päin. Eli keskeltä ulos päin.

Ensin syntyivät supermassiiviset kohteet valmiiksi kauaksi toisistansa ikuiseen avaruuteen joka on ei yhtään mitään ja joka ei siksi voi muuttua millään tavalla.

Ziljoonien erillisten laajenevien tihentymien yhtäaikainen räjähdyksenomainen laajeneminen ja niistä koostuvan alueen keskustaan yks kaks erittäin suuri paine ilman vetävää voimaa jne.

Supermassiivisten kohteiden kohtaamisia jyrkässä kulmassa alkumatkan aikana, niistä vapautui paljon laajenevaa työntävää voimaa josta samalla periaatteella paljon uusia laajenevia tähtiä ilman vetävää voimaa jne.

Laajeneva avaruus on huuhaata.

Avaruudessa laajenevaa työntävää voimaa kierrättävät laajenevat tihentymät ovat avain ymmärrykseen sen suhteen miten ikuinen maailmankaikkeus ikuista työntävää voimaa kierrättää äärettömässä avaruudessa joka on ei yhtään mitään.

Selvännäkeminen eli ennustaminen ilman argumentaatiota on aika turhaa. Kun tarpeeksi useita erilaisia kuvauksia annetaan, jokin niistä osuu hyvinkin lähelle toteutumaa. Perustelu on oleellista uuden ymmärryksen kannalta. Sen toki käsitän, että tulkinnoilla saatetaan kehitellä uskomusargumentaatioita, jotka saattavat olla hyvnkin haitallisia eri näkökulmien avautumiselle.

MrPressure

Jos avaruuteen rakennetaan pitkä kouru ja sen toiseen päähän kaukoputki jolla havannoidaan kaukaista galaksia jonka paikka tiedetään, niin ennustan että galaksi näyttää olevan eri paikassa kuin sen tiedetään olevan.

Tämä sen takia että miljardeja vuosia vanha laajeneva valo joka työntyy kourun pohjaa kohti, työntää kourun suojassa liikkuvia laajenevia fotoneita kohti kourun pohjaa ja näin valo taipuu kourun pohjaa kohti ilman kaareutuvaa avaruutta

Tulipa tässä luettua "Superennustajat" -kirja.

Äkkiä tuli mieleen sellainen muodikas ja naiivi työhypoteesi, että poliitikon tehtävänä on opettaa ihmiset siileiksi, toisin sanoen huonoiksi ennustajiksi.

Eikös tuolla "et ole edes väärässä" sanonnalla tarkoiteta, että jos teorian avulla ei voida tehdä mitattavia ennusteita, niin et ole edes väärässä?

Saatan olla tulkintoineni myös väärässä.

MrPressure

Ennustan että tästä havainnosta alkaa kosmologian "laivan" käännös kohti oikeaa suuntaa. Tyhjä väite laajenevasta avaruudesta heitetään laidan yli.

Hubble-avaruusteleskoopin poikkeava mittaus universumin laajenemisnopeudesta vahvistui

Laajenevan valon vauhti kiihtyy samassa suhteessa kuin aine ja valo laajenevat.

Kun toisesta laajenevasta galaksijoukosta peräisin oleva laajeneva valo työntyy toisen laajenevan galaksijoukon sisälle, se työntyy alueelle jossa on tiheämmin laajenevaa valoa joka kiihdyttää sen laajenemista ja vauhtia.

Toisen galaksijoukon sisälle työntyvä vanha laajeneva valo vuorovaikuttaa energisemmän ja vähän nopeammin liikkuvan valon kanssa ja se kiihdyttää sen vauhdin samaksi mikä sen oma vauhti on.

Näin vanha laajeneva valo itse venyy eli yleisesti punasiirtyy liikkuessaan avaruudessa joka ei laajene, eikä muutenkaan voi muuttua millään tavalla.

Avaruus kun on itsessään ei yhtään mitään, joten mitenkäpä se edes voisi muuttua?!?

MrPressure

Toisen galaksijoukon sisälle työntyvä vanha laajeneva valo vuorovaikuttaa energisemmän ja vähän nopeammin liikkuvan valon kanssa ja se kiihdyttää vanhemman vauhdin samaksi mikä sen uudemman oma vauhti on.

Eli avaruudessa työntyy joka suunnasta joka suuntaan laajenevaa valoa ja nämä valot vuorovaikuttavat koko ajan toistensa kanssa, saaden toisensa laajenemaan nopeammin.

Samalla ne kontrolloivat toistensa vauhtia, jolloin laajenevan valon vauhti on vakio suhteessa laajenevaan aineeseen, suhteessa suhteelliseen aikaan ja suhteessa tuon alueen olosuhteisiin.

Ps. Ennustan että mitä hitaammin tämä ajatus työntyy isosti esille, sitä suurempi häpeä suomalaisuudelle.

MrPressure

"Työntyessään alueelle jossa valon vauhti on erilainen kuin sen oma vauhti on, laajenevaan valoon kohdistuu laajenevaa työntävää voimaa joka muuttaa sen nopeuden samaksi millä laajenevat valot tuolla alueella työntyvät eteenpäin."

Ai mistä tämä laajeneva työntävä voima on peräisin jota kohdistuu niihin erillisiin tihentymiin joista valo koostuu?

No juuri näistä tihentymistä itsestään. Juuri ne tihentymät joista valo koostuu, laajenevat ja kierrättävät laajenevaa työntävää voimaa keskenään. Siten että laajenevissa tihentymissä oleva laajeneva työntävä voima vaihtuu ajan kanssa kokonaan. Sama laajeneva fotoni jossa oleva laajeneva työntävä voima on vaihtunut ajan kanssa kokonaan.

Eli kun vanhan valon laajenevat tihentymät työntyvät toisen superjoukon alueelle, ne jatkavat matkaansa vähän nopeampien valon laajenevien tihentymien kanssa ja niistä peräisin oleva laajeneva työntävä voima kohdistaa niihin työntävää voimaa joka kiihdyttää niiden vauhdin samaksi mikä on ominaista laajenevalle valolle tuolla alueella ja näin vanha laajeneva valo venyy eli yleisesti punasiirtyy.

Ja siinä avaruudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sille valolle tapahtuu silloin kun se työntyy avaruudessa eteenpäin.

MrPressure

Geometric clusters of cyclones churn over Jupiter's poles

"Instead, they found an octagon-shaped grouping over the north pole, with eight cyclones surrounding one in the middle, and a pentagon-shaped batch over the south pole. Each cyclone measures several thousand miles (kilometers) across"

Ennustan että kyse on samasta energiasta / työntävästä voimasta joka ylläpitää Jupiterin punaista pilkkua.

1. Laajeneva työntävä voima joka on peräisin galaksin keskustan laajenevasta supermassiivisesta kohteesta.

2. Laajeneva työntävä voima joka on peräisin laajenevasta Auringosta

3. Laajeneva työntävä voima joka on peräisin laajenevan Jupiterin laajenevista atomien ytimistä. Varsinkin Jupiterin keskustassa olevista laajenevista atomien ytimistä silloin kun puhutaan Jupiterin punaisesta pilkusta.
Tämän uutisen yhteydessä keskustan ja napojen välisellä olevista laajenevista atomien ytimistä.

MrPressure

Oleellista näiden syklonien voimakkuuksien vaihtumisiin on se miten paljon laajenevaa työntävää voimaa laajenevan Jupiterin keskustaan työntyy ja mistä päin suhteessa muihin sinne työntyviin työntäviin voimiin.

Jatkuva työntävän voiman virtaus sinne on galaksin keskustan supermassiivisesta kohteesta ja Auringosta.

Ja kun Jupiter on about 12 vuoden välein ( vähän alleko se oli ) galaksin keskustan ja Auringon välisellä alueella, niin silloin Jupiterin sisältä vapautuu enemmän laajenevaa työntävää voimaa jonka seurauksena sitä alkaa työntyä kohti Jupiterin pintaa normaalia enemmän jne.
Työntävän voiman välittävät tihentymät kohtaavat toisiansa silloin vastapalloon jne.

Voidaan siis ennustaa näiden syklonien voimistuvan silloin kun Jupiter "laskeutuu" Aurongon ja galaksin keskustan väliselle alueelle, jonka jälkeen laajenevan Jupiterin työntyminen pois päin galaksin keskustasta kiihtyy ja se alkaa saavuttamaan laajenevaa Aurinkoa, kunnes ohittaa laajenevan Auringon, jolloin työntävän voiman tihentymät Aurkingosta ja galaksin keskustan supermassiivisesta kohteesta eivät törmäile toistensa kanssa nokkakolareissa Jupiterin sisällä.

Eli näitä sykloneja voimistaa tavallaan se polttoaine / energia / työntävä voima jolla laajenevan Jupiterin laajenevat atomien ytimet kiihdyttävät liikettään pois päin galaksin keskustasta.

MrPressure

Väite laajenevasta avaruudesta ei ole edes väärin.

Täysin tyhjä väite tieteellisesti ajateltuna.

Avaruus ei säteile infoa.

Sitä ei voi yrittää manipuloida.

Sitä ei voi yrittää tutkia tieteellisesti.

Sen tapaa laajentua ei voi kuvailla sanoin, eikä visuaalisesti.

Ja matemaattinenkin kaava voi vain kertoa kuinka paljon sitä oletetaan ilmestyvän lisää tietyssä ajassa hokkus pokkus.

MrPressure

Jupiter on about puolentoista vuoden päästä Auringon ja galaksin keskustan välisellä alueella.

Millä viiveellä tuo voimakkaasti laajeneva "pakokaasu" työntyy Jupiterin pintaan? Kannattaa seurata miten nämä syklonit tulevat voimistumaan.

Tällä hetkellä laajenevan Jupiterin vauhti pois päin galaksin keskustasta on kiihtynyt noin 1.5 vuoden ajan suhteessa laajenevaan Aurinkoon.

1.5 vuoden päästä se työntyy pois päin galaksin keskustasta yhtä nopeasti kuin laajeneva Aurinko ja sen jälkeen sen vauhti kiihtyy vielä about kolme vuotta, kunnes se ohittaa laajenevan Auringon. Sitten sen vauhti alkaa hidastumaan suhteessa Auringon vauhdin kiihtymiseen ja näin Aurinko saavuttaa kolmessa vuodessa saman nopeuden pois päin galaksin keskustasta kuin Jupiter ja silloin Aurinko on Jupiterin ja galaksin keskustan välisellä alueella.

Silloin Jupiterista peräisin oleva laajeneva työntävä voima kohtaa Auringon sisällä galaksin keskustan supermassiivisesta kohteesta peräisin olevaa laajenevaa työntävää voimaa ja näiden törmäykset syvällä Auringon sisällä saavat Auringon aineen laajenemaan voimakkaasti, jolloin sitä lähtee työntymään kohti Auringon pintaa, saaden aikaan Auringon pilkkuja. Ilmeisesti kuitenkin satojen vuosien viiveellä, jolloin pitkän aikavälin tarkkailu tuo esiin Jupiterin kiertoajan Auringon ympäri. Siis Auringonpilkut esiintyisivätkin keskimäärin about 12 vuoden välein. Eli tässä pitää ottaa huomioon pitkät jaksot ilman Auringonpilkkuja. Maunderit ym.

MrPressure

Ennustan että supermassiivisesta kohteesta peräisin olevia tiheitä tihentymiä on jo havaittu, mutta tutkijat eivät ole sitä ymmärtäneet. Terveiseni Syksy Räsäselle.

MrPressure kirjoitti:
Kommenttisi odottaa hyväksyntää.
10.3.2018 10:20
”Kosmisilla säteillä on vielä se haittapuoli, että noita hyvin energisiä hiukkasia tulee melko harvoin, noin kerran vuosisadassa per neliökilometri.”

Tuo arvio perustuu havaintoihin. Siis siihen miten usein nämä kosmiset hiukkaset törmäävät ilmakehän atomien ytimiin niin että niiden energia on sen jälkeen havaittavissa?
Kuinka paljon näitä kosmisia hiukkasia työntyy oikeasti Maapallon läpi?
Saattaa nimittäin olla niinkin että niiden energia on havaittavissa vasta sitten jos ne ehtivät törmätä ilmakehässä kahteen erilliseen atomin ytimeen. Eli Maapallon läpi saattaa työntyä jatkuva suurienergisten hiukkasten virta joita meidän laitteet eivät voi rekisteröidä.

MrPressure

"New theory to explain why planets in our solar system have different compositions"

Ennustan että teoria Aurinkokunnan syntytavasta työntyy täysin uusiksi.

Laajenevien kiviplaneettojen aine on peräisin laajenevasta Auringosta. Ehkäpä neljä eri aikaan supernovana räjähtänyttä tähteä joista työntävää voimaa Auringon ja Jupiterin sisälle ja sieltä kovalla paineella laajenevaa ainetta ulos Auringosta ja Jupiterista. Melko voimakkaita Auringon pilkkuja ja erittäin voimakas Jupiterin punainen pilkku.

Entäpä yhdistyikö kaksi laajenevaa kaasuplaneettaa?!?

Julistamani ennustuskilpailu on nyt ratkennut, sillä presidentinvaalin 2018 lopullinen tulos vahvistettiin juuri. Tässä ennustajat paremmuusjärjestyksessä Brierin pisteiden (suluissa) mukaan

1. Teppo Mattsson (0.077)
2. Mikko A. Peltonen (0.083)
3. linkku (0.090)
12. Käyttäjä4499 (0.250)
13. Vieralija (0.276)
14. edu666 (0.391)
15. käyttäjä-1266 (0.453)

Mitä pienemmät Brierin pisteet, sen täsmäävämpi ennuste: pistemäärä 0 vastaa täydellistä tietämystä, 0.25 sokeaa arvausta ja 1 huonointa mahdollista täsmäävyyttä (laskukaava ja tarkemmat yksityiskohdat aiemmassa kirjoituksessani).

Laskin jokaisen ennustajan pisteet taulukkolaskentaohjelmaan. Huolellisesta tarkistuksesta huolimatta virheitä voi aina jäädä, joten kommentoi mikäli löytyy huomautettavaa.

Kilpailun 16 väittämästä toteutuivat 2. (Haavisto kahden parhaan joukossa), 3. (Väyrynen neljän parhaan joukossa) ja 9. (kotimaan äänestysprosentti yli 69%). Loput väitteet eivät pitäneet paikkansa. Useampi väite meni aika tiukoille, joten ne olivat varsin osuvasti laadittu kuukausi ennen vaaleja.

Perustelin edellisessä kirjoituksessa omat ennusteeni, joiden ruumiinavauksen paikka on nyt.

Kaksi ennustettani olivat hieman vääränsuuntaisia: aliarvioin äänestysprosentin ja yliarvioin Torvaldsin menestyksen Ahvenanmaalla.

Kotimaan äänestysprosentti oli 69,9% ja minä arvioin 69% ylittyvän vain 40% todennäköisyydellä. Olen kuitenkin tähän ennusteeseeni tyytyväinen, sillä vedonlyöjien ja monien asiantuntijoiden (ennakkoäänestykseen ja tilastoihin perustuvat) odotukset olivat huomattavasti korkeammassa, ainakin noin 72% äänestysaktiivisuudessa. Kun lasketaan ulkomailla asuvat suomalaiset, äänestysprosentti oli vain 66,8% eli ainoastaan kaksi kolmesta äänioikeutetusta antoi tässä vaalissa äänensä.

Arvioin, että Torvalds saa 60% todennäköisyydellä eniten ääniä Ahvenanmaalla, mutta sielläkin Torvalds hävisi Niinistölle selvästi ja niukasti jopa Haavistolle. Joku Niinistön ja Torvaldsin kannatusta Ahvenanmaalla ennen vaaleja tutkinut olisi osannut varmasti ennustaa tämän huomattavasti täsmäävämmin. Torvaldsin menestys Ahvenanmaalla (ja koko vaalissa) oli lähes samanlainen kuin puoluetoverillaan Henrik Laxilla vuoden 2006 vaalissa. Torvaldsia lukuun ottamatta vaalipiiriennusteeni olivat täsmääviä (tosin Niinistön vahvan menestyksen vuoksi näiden väitteiden ennustaminen oli ainakin nyt jälkikäteen katsoen helpoimmasta päästä).

Arvioin, että Kyllönen olisi kuuden parhaan joukossa 50% todennäköisyydellä. Hän jäi lopulta vain 0.2 %-yksikköä kutospaikasta, joten ennustukseni oli väitteen vaikeuteen nähden kelvollinen vaikka Brierin pisteiksi tästä väittämästä tulikin sokeaa arvausta vastaava 0.25. Huhtasaaren, Haaviston, Väyrysen, Vanhasen, Haataisen ja Torvaldsin järjestyksen ennustin täsmäävästi, ja heidän eronsa olivat sen kokoisia että noin 80% varmuuteni näissä väitteissä (1,2,3,4,5 ja 7) oli osuva.

Ennustin toisen kierroksen todennäköisyydeksi vain 10% ja tuloksen valossa sekin oli osuva. Accuscoren asiantuntijoiden arvioima lähes 50% todennäköisyys toisen kierroksen toteutumisesta jäi kauas todellisuudesta.

Nyt ennustettavana oli vain 16 väitettä. Vaikka alle 0.1 Brierin pisteet ovat erinomaisia ja tilastollisesti erittäin merkitsevästi arvausta parempia, tarvittaisiin mielellään satoja yhteiskunnallisia väitteitä lisää ennustettavaksi, jotta voitaisiin luotettavasti selvittää ketkä ovat todellisia superennustajia ja ketkä lähinnä vain onnekkaita.

No eipä mennyt ihan arvailuksi omalta kohdaltani.

Pitää varmaan tämä "superennustajat" kirja joskus lukaista.

Edellisessä kirjoituksessa haastoin lukijat ennustuskilpailuun presidentinvaaleista. Kilpailuun voi vielä osallistua huomiseen eli sunnuntaihin 28.1. iltakahdeksaan, kunnes ennakkoäänien tulokset julkaistaan. Myös jo jätettyä ennustustaan saa samaan aikarajaan päivittää, jolloin tietysti ainoastaan uusin jää voimaan.

Yritin itse lähestyä ennustustehtävää kirjan Superennustajat oppien mukaan (olen lukenut koko kirjan, mutta kiireinen lukija löytää opit tiivistetysti liitteestä "superennustajaksi pyrkivän kymmenen käskyä"). Oppeihin kuuluu arvioiden perusteleminen, jotka esitän omille ennustuksilleni. Perustelu on tärkeää, jotta ennustuksensa myöhemmästä ruumiinavauksesta voi oppia. Aiempaa kokemusta yhteiskunnallisesta ennustamisesta minulla ei ole.

On myös myönnettävä että vaalikampanjointia ja ehdokkaita en ole seurannut (enkä edes kuullut heidän puhuvan), joten minulta puuttuu superennustajille tärkeä sisänäkymä. Ennustukseni perustuu siis vain ns. ulkonäkymään, eli tilastoihin ja gallupeihin. Gallupit ovat olleet kuitenkin Suomessa luotettavia.

Näiden perusteella kakkospaikasta näyttävät kamppailevan Haavisto, Väyrynen ja Huhtasaari.

Maailmalla Huhtasaaren teemoilla on menestytty, joten vaikka hänen kannatuksensa gallupeissa on ollut vain 5% luokkaa, arvioin hänelle vielä 10% todennäköisyyden yltää kahden parhaan joukkoon.

Gallupeissa kakkospaikkaa pitävän Haaviston kannatus on ollut johdonmukaisesti yli 10%, haastajien vastaavasti useamman virhemarginaalin päässä johdonmukaisesti alle 10%. Haaviston kannatus on jatkunut vakaana jo vuoden 2012 vaaleista, eikä viime hetken ilmiöistä ole tietoa. Arvioin Haaviston olevan 85% todennäköisyydellä kahden parhaan joukossa.

Väyrysellä on ollut uusimmissa gallupeissa niukasti kolmanneksi suurin kannatus. Aiemmissa presidentinvaaleissaankin 1988, 1994 ja 2012 hän on kerännyt tasaisen vahvat 20,5%, 19,5% ja 17,5% kannatukset, vaikkakin suuren puolueen edustajana, joten arvioin Väyrysen olevan 80% todennäköisyydellä neljän parhaan joukossa.

Vanhasen kannatus on ollut gallupeissa Väyrystä ja Huhtasaarta heikompaa, eikä ole näkynyt merkkejä että pääministeripuolueen kannattajatkaan aktivoituisivat äänestämään omaa ehdokastaan. Arvioin Vanhasen olevan 15% todennäköisyydellä neljän parhaan joukossa.

Haataisen kannatus on ollut gallupeissa Vanhasen tasolla, mutta viiden joukkoon päästäkseen hänen täytyisi voittaa Vanhasen lisäksi Kyllönen (ellei Väyrysen tai Huhtasaaren kannatus jää selvästi odotettua heikommaksi). Arvioin Haataisen olevan 25% todennäköisyydellä viiden parhaan joukossa.

Kyllösen kannatus on ollut gallupeissa Haataisen ja Vanhasen tasoa, mutta kuuden joukkoon päästäkseen hänen täytyy voittaa heistä vain toinen (ellei Torvaldsin kannatus nouse selvästi odotettua korkeammaksi). Arvioin Kyllösen olevan 50% todennäköisyydellä kuuden parhaan joukossa.

Torvaldsin kannatus on ollut gallupeissa heikointa, eikä hänen takanaan ole suurta puoluetta. Eurovaaleissa hän keräsi noin 30000 ääntä, puolet Kyllösen äänistä, mikä tarkoittaisi noin 1% kannatusta. Arvioin Torvaldsin olevan 20% todennäköisyydellä seitsemän parhaan joukossa (eli voittavan edes yhden vastaehdokkaan).

Niinistön kannatus on ollut gallupeissa suuruusluokkaa 60% vielä ennakkoäänestyksen aikanakin, joten vain suuri systemaattinen virhe tai jokin yllättävä viime hetken käänne, joka pudottaisi Niinistön kannatuksen vaalipäivänä alle 40%, voisi johtaa toiseen kierrokseen. On niitä gallupien ja vaalien historian saatossa maailmalla tietysti tapahtunut, eikä suoran kansanvaalin aikana Suomen presidenttikään ole koskaan ratkennut ensimmäisellä kierroksella. Arvioin toisen kierroksen todennäköisyydeksi 10%. Jos arvioni on täsmäävä, yli 1,1 kertoimella kannattaisi lyödä vetoa sen puolesta, että vaalit ratkeavat ekalla kierroksella (kirjoitushetkellä jopa 1,5 kerrointa tarjolla).

Ennakkoäänestys oli vilkasta (36,1%), mutta niin oli 2012 toisella kierroksella (36,6%) vaikka lopullinen kotimaan äänestysprosentti jäi alle 69%. Toisaalta 2012 ekalla kierroksella lopullinen äänestysprosentti oli jopa 72,8%, vaikka ennakkoäänestys oli vähäisempää (32,7%). Yleensä presidentinvaaleissa äänestysprosentti on ollut selvästi yli 70%. Toisaalta voittaja on nyt etukäteen vähintään yhtä selvä kuin 2012 toisella kierroksella, mikä saanee osan äänestäjistä jäämään kotiin. Vedonlyöjät näyttävät uskovan 72% äänestysprosenttiin, joten menen tässä nyt selvästi yleistä kantaa vastaan kun arvioin vain 40% todennäköisyyden sille, että kotimaan äänestysprosentti on yli 69%. Uskon tässä nyt petolliseen mutuuni, että ihmisiä ei tällaisissa vaaleissa äänestäminen enää kovin kiinnosta ja että vilkas ennakkoäänestys on merkki vain itse ennakkoäänestyksen suosion kasvusta. Jos harrastaisin vedonlyöntiä, laittaisin kyllä rahani likoon hyvällä kertoimella alle 72% (mutten alle 69%) äänestysprosentille.

Niinistön kannatus on ollut gallupeissa hyvin vahvaa muidenkin puolueiden kannattajien keskuudessa. Onkin mahdollista, että Niinistö kerää eniten ääniä kaikissa vaalipiireissä. Suorissa kansanvaaleissa tähän ei ole toistaiseksi yksikään presidenttiehdokas pystynyt edes toisella kierroksella.

Satakuntalainen Huhtasaari saanee kannatuksestaan suurimman suhteellisen osuuden Satakunnan vaalipiirissä, mutta Niinistön etumatka on niin suuri, että arvioin Huhtasaaren saavan eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä ainoastaan 1% todennäköisyydellä.

Helsingin vaalipiirissä Haavistolla on paljon kannatusta, mutta tuskin enempää kuin Niinistöllä (Niinistö voitti siellä Haaviston niukasti jo 2012 molemmilla kierroksilla, ja Niinistön suosio vaikuttaa siitä vain nousseen). Arvioin Haaviston saavan eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä 3% todennäköisyydellä.

Väyrysellä on ollut perinteisesti kannattajansa erityisesti Oulun ja Lapin vaalipiireissä. Väyrynen on ollut jokaisella kolmella aiemmalla osallistumiskerrallaan 1988, 1994 ja 2012 näiden pohjoisten alueiden ykkönen voittaen niissä jopa huippusuositun Koiviston 1988. Väyrysen suosio on 30 vuoden aikana toki huomattavasti laskenut, mutta arvioin silti, että Väyrynen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä 20% todennäköisyydellä.

Vanhasen mahdollisuudet ovat lähinnä keskustan vahvoilla kannatusalueilla pohjanmaalla (jossa hän oli ykkönen 2006 ekalla kierroksella). Gallupien perusteella keskustalaiset äänestävät kuitenkin enemmän Niinistöä kuin omaa ehdokastaan. Arvioin Vanhasen saavan eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä 10% todennäköisyydellä.

Haataisen yllätysmahdollisuudet lienevät lähinnä Ahvenmaalla, mutta puoluetovereiden Halosen ja Lipposen kaltaista kannatusta sieltäkään tuskin on odotettavissa. Arvioin Haataisen saavan eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä 3% todennäköisyydellä.

Kyllönenkin kerännee parhaiten kannatusta kotikonnuiltaan, mutta Niinistön (ja Väyrysen) voittaminen Oulun vaalipiirissä on vaikeaa kun peruskannatus on niin paljon jäljessä. Arvioin Kyllösen saavan eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä ainoastaan 1% todennäköisyydellä.

Vaalipiireistä kimurantein on Ahvenanmaa: Niinistön kannatus ollut siellä neljällä edellisellä kierroksella (molemmat kierrokset 2006 ja 2012) kaikkia Manner-Suomen vaalipiirejä selvästi alhaisempaa (2012 hävisi jopa Lipposelle ja toisella kierroksella Haavistolle), ja RKP:n kannatus vankkaa (Rehn ykkösenä 1994 molemmilla kierroksilla sekä 2000 ekalla kierroksella, Biaudet ykkösenä 2012). Toisaalta RKP:n Lax ei ollut Ahvenanmaan ykkönen vuonna 2006, vaan hävisi selvästi Haloselle (silti Lax keräsi enemmän ääniä kuin Niinistö). Halosen ja Lipposen menestyksestä Ahvenmaalla voisi arvella, että SDP:kin olisi siellä suosittu, mutta toisaalta 2000 toisella kierroksella Halonen hävisi selvästi keskustan Aholle (tosin kenties siksi, että ekalla kierroksella pudonnut Rehn asettui tukemaan Ahoa). Tässä kaivattaisiin sisänäkymää: kunnon superennustaja konsultoisi Ahvenanmaan tuntijaa, joka osaisi arvioida Torvaldsin paikallista suosiota. Minä arvioin vanhojen tilastojen perusteella, että RKP:n Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä (eli käytännössä Ahvenanmaalla) 60% todennäköisyydellä.

Tässä nämä nyt sitten vielä ovat koottuna, omat ennusteeni ennustuskisan väittämiin valmiina kohtaamaan julkisen nöyryytyksen tulosten osoittaman todellisuuden edessä:

1. Laura Huhtasaari on kahden parhaan joukossa. 10%
13. Matti Vanhanen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 10%
14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 3%
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 1%
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 60%

Panoksena maine, palkintona kunnia (ei ämpäriä, valitan). Tehtäväsi on yksinkertainen. Ennustat vain todennäköisyydet Suomen presidentinvaalien 2018 ekan kierroksen äänimääriä koskevaan 16 väitteeseen:

1. Laura Huhtasaari on kahden parhaan joukossa.
2. Pekka Haavisto on kahden parhaan joukossa.
3. Paavo Väyrynen on neljän parhaan joukossa.
4. Matti Vanhanen on neljän parhaan joukossa.
5. Tuula Haatainen on viiden parhaan joukossa.
6. Merja Kyllönen on kuuden parhaan joukossa.
7. Nils Torvalds on seitsemän parhaan joukossa.
8. Vaaleissa järjestetään toinen kierros.
9. Ensimmäisellä kierroksella kotimaan äänestysprosentti on yli 69%.
10. Laura Huhtasaari saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
11. Pekka Haavisto saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
12. Paavo Väyrynen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
13. Matti Vanhanen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.

Todennäköisyydet voi ilmoittaa prosentteina 0-100% tai lukuina väliltä 0-1. Ääriarvo 0 tarkoittaa, että ennustat väitteen varmasti vääräksi. Ääriarvo 1 eli 100% tarkoittaa, että ennustat väitteen varmasti oikeaksi. Vastausriviksi kävisi esimerkiksi: 1. 35% 2. 45% 3. 70% 4. 55% 5. 70% 6. 5% 7. 80% 8. 10% 9. 5% 10. 35% 11. 10% 12. 75% 13. 60% 14. 95% 15. 30% 16. 75% (esimerkin ennusteet ovat tietokoneen arpomia satunnaislukuja).

Jätä ennustamasi rivi kommentoimalla tähän kirjoitukseen. Käytä erottuvaa nimimerkkiä tai tunnistettavaa nimeä. Kirjautuminen ei ole pakollista, mutta varmistaa identiteettisi myös mahdollisille jatkokierroksille. Hyväksytty rivi tulee jättää ennen kuin äänestysaika päättyy.

Vaikka ennustaminen on periaatteessa yksinkertaista, parhaan ennustajan laskeminen on monimutkaisempaa. Osallistua voi vaikka ei ymmärtäisi paremmuusjärjestyksen määräytymistä, mutta selitän sen seuraavaksi kaikille joita aihe kiinnostaa.

Ennustuskilvan voittaa se, joka saa parhaat eli pienimmät Brierin pisteet. Brierin pisteet mittaa (neliöityä) poikkeamaa siitä, paljonko ennustuksesi poikkeavat toteutuneista väitteistä. Pisteet voidaan laskea heti, kun vaalien ensimmäisen kierroksen tulokset ovat vahvistuneet: tällöin jokaisen väitteen todennäköisyydeksi realisoituu 0, jos väite ei toteudu, tai 1 eli 100%, jos väite toteutuu.

Kustakin 16 väitteestä tulee oma Brierin pisteensä, joiden keskiarvo määrittää ennustuksen paremmuuden. Jos vaikkapa parilliset väitteet sattuisivat toteutumaan, mutta parittomat eivät, koneen arpoma esimerkkirivini antaisi Brierin pisteiksi 0.31.

Kukin ennustaja saa siis pisteiksi yhden luvun väliltä 0-1. Täydellisen ennusteen pisteet on tasan 0, jolloin jokainen väite on ennustettu oikein täydellä varmuudella (eli joko 0 tai 100%). Huonoimman mahdollisen ennusteen pisteet on tasan 1, jolloin jokainen väite on ennustettu pieleen täydellä varmuudella.

Vastaamalla jokaisen väitteen todennäköisyydeksi 0.5 eli 50% Brierin pisteiksi tulee 0.25, toteutuipa väite tai ei, sillä molemmissa tapauksissa (0.5-1)² = (0.5-0)² = 0.25. Jotta ennustuksesi olisi sokeaa arvausta parempi, täytyy pisteiksi saada siis alle 0.25. Suuremmat pisteet ovat arvausta huonompia.

Brierin pisteet sakottavat nopeasti valheellisesta itsevarmuudesta: vaikka ennustaisit väittämistä 12/16 oikein, mutta aina täydellä varmuudella (eli aina joko 0 tai 100%), pisteesi on 0.25 eli ennustuksesi on sokean arvauksen veroinen.

Mitä useampaa väitettä ennustetaan, sen varmemmin aidot superennustajat erottuvat taidollaan pelkästään onnekkaista arvaajista. Vain noin joka sadastuhannes sokea arvaus sattuu antamaan täydellisen ennusteen 16 väitteen riville, joten tämä kisa on ainakin hyvä alku.

Vaaleihin on kirjoitushetkellä neljä viikkoa, joten sopivien väitteiden laatiminen vaatii minultakin ennustajan kykyjä. Esittämieni väitteiden ennustaminen saattaa siksi osoittautua liian helpoksi, jolloin superennustajat eivät pääse erottumaan joukosta.

Mikäli kysyntää riittää, saatan järjestää kisalle jatkoa. Jos vastauksia ei tule, yritän saada jonkun sponsoroimaan voittajalle hienon ämpärin (ja osallistujatulvan vuoksi minulle sihteerin laskemaan pisteitä).

Yhteiskunnan ilmiöiden ennustamisesta voi lukea lisää Philip Tetlockin ja Dan Gardnerin kirjasta Superennustajat.

Tää on hyvä.  Täytyy vain, öhm... tutustua vähän ehdokkaisiin! Noloa, mut onhan tässä aikaa vielä vähäsen. Palataan siis asiaan.

ThiNguyen
Liittynyt14.8.2016

Kokeilen kuitenkin itsevarmasti:

1. 0% 2. 100% 3. 100% 4. 0% 5. 0% 6. 0% 7. 0% 8. 0% 9. 0% 10. 0% 11. 0% 12. 0% 13. 0% 14. 0% 15. 0% 16. 100%

Tässä tämänhetkinen ennusteeni - säädän vielä, jos sallittu.  :)

1.) 1

15. 3 %

16.  8 %

Arvonta päättynyt.

On-off -kysymykset eivät anna täyttä oikeutta Brierin menetelmälle.

"Millä todennäköisyydellä äänestysprosentti ylittää 69% äänestysalueella?" olisi parempi kysymys, jossa keskimääräinen toteutuma muodostuu äänestysaluiden totuusarvon peittona...

On-off -kysymykset eivät anna täyttä oikeutta Brierin menetelmälle.

No Eusa, ennustatko? Mikä on taktiikka? Mä oon selvästi uhkapelaaja, ämpärin kiilto silmissä - kaikki tai ei mitään, you know.

Kasvisruoka2:lla on jo hienot tähtäykset...

Heh, epävarmoist kohist mä lasken vielä keskiarvon teidän veikkauksista!

Muuten. Jos kirjoitat: "Millä todennäköisyydellä äänestysprosentti ylittää 69% äänestysalueella?"  niin jää epäselväksi, mitä äänestysprosentti tarkalleen ottaen ylittää. Voit muotoilla vielä.

Käsittämätöntä, että olen ollut näin ulkona politiikasta. Kuin puusta pudonnut.

Vuoden vaihtuessa, kuuntelin Huhtasaarta - ensimmäistä kertaa.

Nyt meni ennustus uusiksi, sillä lunttasin Haaviston viimeaikaisen kannatuksen. Se on suurempi kuin osasin odottaa. Ja muistin että Sauli on pelissä mukana, hah! Mun olemattomilla tiedoilla kansan mieltymyksistä… ennustukseni on lähinnä toiveajattelua. Huhtasaaren puolesta.

(Vielä kun ymmärtäis vaalipiirin merkityksen.)

1.)   1

14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0

Jaa sama henkilö eri käyttäjänimillä: edu666 ja Käyttäjä-1266

Mä hion vielä, viimeisin postaus on tietysti ainoa pätevä.

On-off -kysymykset eivät anna täyttä oikeutta Brierin menetelmälle.

Kasvisruoka2:lla on jo hienot tähtäykset...

Heh, epävarmoist kohist mä lasken vielä keskiarvon teidän veikkauksista!

Siis: Tulosten selvittyä -> X = äänestysalueet, joissa äänestysprosentti ylitti 69% (lkm) / kaikki äänestysalueet (lkm)

X voi olla mitä vaan 0 ja 1 välillä, teoriassa.

Teemu JKL

13. 0

14. 0

15. 0

16. 1

ThiNguen, 1266 ja Teemu JKL, vastasitte kaikki vimppaan kohtaan 100 %.

Millä perusteella arvioitte, että Torvalds saisi eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä?

Palkinnoksi ei saakkaan ämpäriä, joten voimme tehdä yhteistyötä :)

Niin ja mun tämänhetkinen ennuste...

1.) 1

12.) 0

13.) 0

14.) 0

16.) 0

Kun aikoinaan pyrin TY:oon tein osa-kokeen, jonka muistaakseni teki 947 hakijaa - ja minä olin siinä kokeessa paras. Koska osasin vanhojen valintakokeiden perusteella ennustaa valintakoetehtävät.

Mutta tämä tehtävä ei tunnu helpolta, vaikka ehkä se on monelle politiikkaa seuranneelle selvää.

Seuratkaapa kuinka pärjää vastaamalla kaikkiin kysymyksiin 50%. Nimittäin silloin pärjää yhtä hyvin on-off-veikkaajan kanssa, joka ennustaa vain joka 4. kohdan väärin.

Liittynyt22.12.2014

Tässä omat hatusta revityt veikkaukset, jotka perustuvat hyvin vähäiseen ehdokkaiden seuraamiseen:

1. Laura Huhtasaari on kahden parhaan joukossa. 0,0

14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0,0

15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0,1

16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0,15

käyttäjä-6743 kirjoitti:

Vai että hatusta revitty, etuileva (6743) trolli; viimeisin vastauksesi osoittaa harkintaa. Tyylillesi uskollisena, edistyt. Hyvä juttu.

M+M

Tuulasta tulee presidentti,kun sanomaton Sauli luopuu ehdokkuudestaan jonkinlaiseen perhesyyhyn vedoten.

lavri

14) 0,05

15) 0,02

16) 0,6

Oraakkeli

1.19% 2.81% 3.68% 4.22% 5.23% 6.48% 7.79% 8.15% 9.33% 10.7% 11.34% 12.75% 13.11% 14.3% 15.2% 16.23%

linkku

1.20% 2.80% 3.60% 4.40% 5.20% 6.20% 7.20% 8.30% 9.10% 10.0% 11.0% 12.10% 13.10% 14.0% 15.0% 16.0%

Mikko A. Peltonen

13. Matti Vanhanen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 60%
14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 30%
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 40%
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 70%

ILTALEHTI: "Ennakkoon äänensä antoi 1 532 640 kansalaista, eli määrällisesti enemmän kuin koskaan aiemmin."   ja  "Nyt ennakkoon äänestäneitä oli 36,1 prosenttia äänioikeutetuista."

VAIN 36,1 % äänesti ja muut nukkuivat!!?!

Pieleen meni ainakin mun arvaus  9:nteen väittämään, "kiitos laiskaperseet"......illuusioni oli kultaisempi.

VAIN 36,1 % äänesti ja muut nukkuivat!!?!

Tähän tulee lisäksi vielä varsinaisen vaalipäivän äänet eli kun ennakkoon jo äänestettiin vilkkaasti, on 69% varsin todennäköisesti ylittymässä.

Jaah, vaalipäivä... :D

Tokkura
Liittynyt16.1.2016

1. Laura Huhtasaari on kahden parhaan joukossa.       0
2. Pekka Haavisto on kahden parhaan joukossa.          0.3
3. Paavo Väyrynen on neljän parhaan joukossa.          0.7
4. Matti Vanhanen on neljän parhaan joukossa.           0.1
5. Tuula Haatainen on viiden parhaan joukossa.          0.1
6. Merja Kyllönen on kuuden parhaan joukossa.          0.9
7. Nils Torvalds on seitsemän parhaan joukossa.          0.1
8. Vaaleissa järjestetään toinen kierros.                            0.6
9. Ensimmäisellä kierroksella kotimaan äänestysprosentti on yli 69%.     0.4
10. Laura Huhtasaari saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.              0
11. Pekka Haavisto saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                   0
12. Paavo Väyrynen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                0.8
13. Matti Vanhanen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                 0
14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                0
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                    0.2
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä.                         0.2

(Ono Ahvenanmaa vaalipiiri?)

Tokkura
Liittynyt16.1.2016

Anteks, maä' luin että Paavio Väyrynen on KAHDEN parhaan joukossa ja olin sille antavinani todellisuuden 0.6!

Todennäköisyys, että Paavo on NELJÄN (4) parhaan joukossa on 1.0.!

JWSyysvesi

14. Tuula Haatainen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0 %
15. Merja Kyllönen saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 0 %
16. Nils Torvalds saa eniten ääniä ainakin yhdessä vaalipiirissä. 100 %

JWSyysvesi

tässä on korjattu/lopullinen rivini. Kiitos pähkinästä.

1. 20%
13. 0%
14. 0%
15. 0%
16. 55%

Meni pieleen pari vaalipiiriin liittyvää arvausta (Väyrynen, Torvalds).

Ja suurimpana veikkauksena, arvelin Väyrysen ohittavan Haaviston... vaikka Huhtasaaren sija olisi silloin ollut kysymysmerkki.

Kyllönen ja Haatainen, toisinpäin.

Missään vaiheessa ei ollut mutua tästä hommasta - joistakin asioista vain on, ja toisista ei,  varsinkin jos tuntuu että pitäisi epäluotettavista lähteistä nyhjäistä... Mutta Niinistö oli nyt niin vahvoilla, sitä en huomioinut trapeeksi. Ja Haavistolla peruskannatus, johon en jaksanut uskoa.

Kiitos arvauskisasta!

Arvasin eniten napakymppi-vastauksia... mutta ennustamiseni oli huonoimmasta päästä!

Todennäköisyys-jutut ei oo mun alaa fysiikassa, eikä näköjään politiikassakaan. Onneksi rahan kanssa en ole päässyt leikkimään, koska siinäkin kävisi varmaan yhtä huonosti.