Kuva: Basile Morin / Wikimedia Commons

Koulussa opitaan paljon tietoa, mutta liian vähän tiedettä. Tämä on omiin kokemuksiin ja koulumaailmasta tekemiini havaintoihin perustuva mielipide.

Tiedon ylikorostumiseen on useita inhimillisiä syitä. Tietoja on helppo opettaa. Tiedon oppimisen arviointi vaikuttaa tasapuoliselta. Kenties kaikki opettajatkaan eivät kunnolla hahmota tiedon, taidon ja tieteen suhdetta. Tiedot voivat tuntua tiedettä tarpeellisemmilta, osa suorastaan elintärkeiltä. Onhan tieto valkokärpässienen tappavuudesta selviytymisen kannalta välttämättömämpää kuin keksiä, miten sienen myrkyllisyys voidaan selvittää.

On helpompi opettaa, että Albert Einstein oli merkittävä tiedemies joka syntyi vuonna 1879 ja kuoli 1955, kuin perustella mikä teki Einsteinista merkittävän.

On helpompi testata, tietääkö oppilas mikä on piin likiarvo tai osaako sen tiedon etsiä, kuin arvioida miten hän onnistuu määrittämään ympyrän kehän ja halkaisijan suhteen itse.

Tiede on taito, jonka opettaminen on mutkikasta, arviointi hankalaa, ja joka ei tunnu hyödylliseltä tässä ja nyt. Kenties myös ajatellaan, että tiede olisi vain kyvykkäimmän vähemmistön etuoikeus, joka ei voi kuulua yleiseen oppivelvollisuuteen. 

Pohjimmiltaan tiede on kuitenkin vain järjen käyttöön perustuva menetelmä, jolla havainnot käännetään tiedoksi. Niinpä käytämme tiedettä oikeastaan jatkuvasti, huomaamattamme. Vaikkapa kun teemme päätöksen ottaa rokote. Tai kun luotamme, että kaupasta ostettu ruoka on syömäkelpoista. Kyse on siitä, kuinka hyvä- tai heikkotaitoisia tieteen arkikäyttäjiä meistä kehittyy.

Vaikka harvasta tulee ammattitieteilijä, koulun tulisi tukea jokaista kehittymään niin taitavaksi arkitieteilijäksi kuin omat rajat vain sallivat. Jokainen meistä on arvokas taistelussa, jossa yhteisenä vastuksenamme ovat kehon ja mielen virukset.

On tietysti hyvä oppia, että Maa on pyöreä ja mistä se tiedetään. Mutta pidemmän päälle arvokkainta on oppia, miten Maan pyöreyden kaltaisia tosiasioita saadaan selville.

Jokaisen on myös hyvä tietää, mistä lapset tulevat. Mutta seksin miljardivuotisen evoluutiohistorian ymmärtäminen avartaa maailmankuvaa tavalla, jonka verratonta arvoa ja hyötyjä on vaikea oppimishetkellä ennakoida.

Laskusäännötkin kannattaa oppia, mutta kyky arvioida oikeita suuruusluokkia on elämässä usein paljon tärkeämpää kuin pikkutarkat vastaukset. 

Annettujen sääntöjen opettelu on nopeaa ja suoraviivaista. Sääntöjen löytäminen ja keksiminen on hidasta ja mutkikasta. Itse tutkimalla saavuttaa kuitenkin pysyvimmän ja kehittävimmän oppimistuloksen, joka maksaa itsensä myöhemmin moninkertaisena takaisin.

Perusteellinen opiskelu ei vaikeuta, vaan selkeyttää asioiden oppimista. Eikä kymmenen kouluvuoden aikana voi olla niin kiire, että opetussisältöjä kannattaisi alistaa lyhytnäköisen tulostavoittelun ehdoille.

Ilman tiedettä opitut tiedot jäävät väistämättä irrallisiksi ja siten kovin haavoittuvaisiksi. Tiede kutoo tietomme yhtenäiseksi tietoverkoksi, jossa on selkeä arvojärjestys. Verkon jokainen kudos kytkeytyy tieteellisen maailmankuvan kokonaisuuteen, jonka osaa ei voi poistaa kajoamatta samalla muihin. Maan pyöreyttä ei voi epäillä ellei samalla epäile lähes kaikkea jonka maailmasta tiedämme, painovoimasta päivänkiertoon.

Passiivinen tiedon vastaanottaja on suojaton harhaanjohtajien, hyväksikäyttäjien ja vaarallisten aatevirtausten oikuille. Eikä vielä pelkkä kyky aktiiviseen tiedonhakuunkaan ratkaisevasti auta. Nimittäin vahvistusharha ynnä muut ihmisen päättelylle ominaiset vinoumat huolehtivat, että jättiaineistojen kohinasta hulluinkin uskomus löytää tukea jos ei osaa katsoa tieteen luomaa kokonaiskuvaa.

Hulluuksilta suojautumiseen tarvitaan vastustuskykyä, jonka vain tieteen yhtenäisyys voi antaa. Eli sivistystä, joka ei perustu pelkästään tieteelliseen tietoon vaan itse tieteeseen.

Kommentit (5)

bendunk674
8/5 | 

GotoAssignmentHelp is a top rated essay help agency in Australia where our writers provide all type of essay help with 51% Off discount offer. You can get cheap essay help services from our agency at best market price. Dissertation help, programming help, matlab assignment help and many more other services are offered by our agency. Visit our website now.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Rajankäyntiä

Teppo Mattsson on kosmologiaan ja suhteellisuusteoriaan erikoistunut teoreettisen fysiikan tutkija, joka harrastaa matkailua tieteenalojen välisillä rajaseuduilla. Blogi on matkakertomus näiltä retkiltä.

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

Kategoriat

Sisältö jatkuu mainoksen alla