Kirjoitan juttua siitä, miten luonnonharrastajien tekemiä havaintoja käytetään tieteellisessä tutkimuksessa hyväksi. Oletko itse lähettänyt lintu- tai perhoshavaintojasi tai kenties kivinäytteitä alan tutkijoille? Oletko löytänyt kuolleen rengastetun linnun ja lähettänyt renkaan yliopistolle?

Kerro kokemuksistasi tässä blogissa tai vaikka suoraan minulle: marko.hamilo@sanomamagazines.fi.

Skeptikko hiljenee elokuun alkuun asti. Lämmintä kesää luontokokemusten parissa!

Kuolleen haapaperhosen löysin tieltä ja annoin puoliammattilaiselle, kerääjälle, joka preparoi sen ja vei sen Oulun yo:n museoon. Siellä se on nyt nähtävänä.

Sulla on "luettelossasi" aukko ? Mites trombien metsästäjät? Tai tähtiharrastajat ? Tähtihavaintoja (kiikarillla muuttujia havaitsen) olen toki lähettänyt roppakaupalla ammattilaisten tutkittavaksi..

J-P Metsävainio

Hei,

Olen jättänyt raportin IAU lle mahdollisesta luettelemattomasta planetaarisesta sumusta, NGC 1499, Kaliforniasumussa.

Alkuperäinen kuva, josta havainto on tehty:

Vastausta ei vielä ole tullut. Tämän tyyppisten kohteiden kiireellisyysaste on alhainen, verrattuna esim. supernovahavaintoihin, jotka katoavat nopeasti.
Luontohavainto siis tämäkin...

J-P Metsävainio, http://astroanarchy.zenfolio.com/

bioloogi

hei,

Biologian opiskelijoilla on kyseisenlaiseen toimintaan erinomaiset mahdollisuudet, johtuen sekä opiskelijatovereiden että opettajien myötävaikutuksesta. Itse olen ensimmäisen kahden opiskeluvuoden aikana tutustunut useisiin luontoharrastajiin ja osallistunut erilaisille heidän järjestämilleen retkille. Lopputulemana olen tehnyt itse ja auttanut muita tekemään lintuhavaintoja, innostunut avaamaan havaintopäiväkirjan ja joskus jopa etsinyt kuolleita lintujen pesäpoikasia, ja ottanut niiden renkaita talteen. Kiikarit ja kamera ovat implantoituneet minuun kiinni, vaikka pari vuotta sitten ainoa asia mikä minua biologiassa todella kiinnosti olivat proteiinien rakenteet.

Eeva-Liisa Kauhanen

Olen lähettänyt havaintotietoja matelija- ja sammakkotutkimukseen. Sattui olemaan mukavasti rupikonna ja viitasammakkohavaintoja, jotka halusin eteenpäin. Vakituisesti en tällaista tee.

Skeptikon päiväkirja

Marko Hamilo on vapaa toimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja. Hamilo ei usko homeopatiaan eikä psykoanalyysiin, eikä aina aamun sanomalehteenkään.

2010