Valtakunnanviisas Pekka Himasen filosofiaraportti Kukoistuksen käsikirjoitus tuo mieleen mitä Wolfgang Paulin kerrotaan sanoneen keskeneräisistä, surkeista teorioista, joita ei voi edes testata: "eihän se ole edes väärässä".

However, this was not his most severe criticism, which he reserved for theories or theses so unclearly presented as to be untestable or unevaluatable and, thus, not properly belonging within the realm of science, even though posing as such. They were worse than wrong because they could not be proven wrong. Famously, he once said of such an unclear paper: Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch! "Not only is it not right, it's not even wrong!"

Himasen tekstipökäleellä on ikävä kyllä juuri tämä ominaisuus. Toisin kuin monet muut jotka Himaselle nauravat, jaksoin nähdä puolisen tuntia vaivaa lukeakseni tai pikemminkin selatakseni kukoistusta läpi. Höttötötteröstä ei jäänyt mieleen oikeen mitään selkeää väitettä, josta voisi olla sen enempää samaa kuin eri mieltä.

Himasen "positiivisuuskin" on samaa kansallista itseruoskintaa, mitä suomalainen kulttuureliitti muutenkin harrastaa. Se tarkoittaa sitä, että Himanen on omasta mielestään hirveän paljon positiivisempi kuin hänen mielestään juntit suomalaiset.

Sen verran nyt sentään jäi mieleen joko raportista tai jostakin Himasen haastattelusta, että Himasen mielestä sähköautoissa pitää harrastaa seksiä. Sähköautot siis kaipaavat Himasen mielestä imagonkohotusta: niiden pitäisi olla suorituskyvyltään urheiluautoja, joihin otetaan kyytiin tyttöjä eikä mitään mummon kauppakasseja. Muuten sähköautovallankumous jää haaveeksi.

Tavallaan Himasen väitteessä on järkeä. Ainakin joidenkin sähköautojen pitää olla erittän suorituskykyisiä malleja, vähän samaan tapaan kuin Nokian kommunikaattorit - joilla Nokia ei ole kai koskaan tehnyt kauheasti rahaa - loivat mielikuvia Nokiasta kännykkäyhtiönä, joka on kehityksen kärjessä.

Mutta toisaalta sähköautojen tulevaisuus on epävarma paljon arkisemmasta syystä - ne maksavat liikaa.

Ehkä realistisempaa olisi kuitenkin aloittaa autoista, jotka ovat jossain määrin kompromisseja. Autoriippuvuuden kehityksessä ensimmäinen puolustuslinja lienee jo menetetty - harva lapsiperhe on kokonaan autoton. Mutta tarvitseeko perhe kaksi autoa? Jos tarvitsee, onko sillä toisellakin autolla päästävä mökille, vai riittääkö että sillä voisi yhdellä latauksella ajaa lähiöstä kaupunkiin ja takaisin?

Sähköautojen ongelma tulee vielä pitkään olemaan akkujen kesto ja hinta. Lupaava suuntaus voisi kuitenkin olla ladattavat hybridit, joissa on polttomoottori vain "range extenderinä", jotta siis tarvittaessa voisi käydä vähän kauempanakin.

Tällaisen moottorin ei tarvitse olla kovin suorituskykyinen eikä siitä tarvitse lähteä kummoistakaan vääntöä, koska sähkömoottorin laturina sitä pyöritetään koko ajan optimaalisella kierrosnopeudella. Sen sijaan on eduksi, jos se olisi hyvin kevyt, eikä aiheuttaisi liiaksi tärinää.

Käykö niin, että Wankel-moottori pelastaa sähköauton - tai sähköauto jo unohtuneen Wankel-moottorin? Wankelmotorn räddar elbilen (Ny Teknik).

Kommentit (8)

Tiedemies

Käsittääkseni Wankel-moottorin tärkein etu on se, että siitä voidaan tehdä pieni ja kevyt suhteessa sen tuottamaan tehoon, mutta hyötysuhteeltaan se on perinteistä mäntämoottoria selvästi kehnompi. Epäilen suuresti, että trade-off ei ole kovin hyvä, koska hybridiautossa (jos sitä ei ladata verkosta) kuitenkin viimekädessä kaikki energia tulee siitä polttomottorista.

Marko Hamilo

Nämä uudet wankelit ovat ymmärtääkseni hyötysuhteeltaan aikaisempia parempia, ja tosiaan sen rooli olisi olla range-extender, eli normiajot hoituisivat latauksella, wankelilla sitten varmistetaan että sinne mökillekin pääsee.

Kari

En itse usko että wankelilla terästetty hybridi olisi ratkaiseva, etenkin kun wankelin ongtelmat ei ole mihinkään kadonneet. Mutta siinä on paljonkin järkeä, että tarvitaan paljon uusia ja erilaisia sähköautokonsepteja. Silloin saadaan laajennettua asiakaspohjaa, saadaan näkyvyyttä ja saadaan uusia yrittäjiä alalle. Nyt markkinoille on kaavailtu mm Fiskerin urheiluauto, jonka toimintasäde jää alle sadan kilometrin mutta auto hurauttaa sen alle puolen tunnin. Ja vastaavasti on monia lähinnä golfvaunua muistuttavia halpismalleja.

Sähköauton hinta putoaa kunhan massatuotanto käynnistyy. Maksoihan Nokian eka "raahattava" NMT nykyrahassa mitaten hulppeat liki 10000 euroa - ja sitäkin ostettiin. Aivan yhtä rajua ei sähköauton hintapudotus tule olemaan kuin elektroniikassa, mutta saman tapainen kehitys tapahtuu. Sähköauto on osien määrässä mitaten paljon simppelimpi kapine kuin polttomoottoriauto, eikä siinä ole kallista hienomekaniikkaa.

Mike

Ei sähköauton ongelma ole mediaseksikkyydessä, vaan sähköautojen saatavuudessa. Yritä mennä autoliikkeeseen ostamaan sähköautoa, niin ei onnistu. Ei vaikka mukanasi olisi kassikaupalla rahaa. Kyllä kysyntää olisi, mutta ei tarjontaa.

Syynä ovat akut. Ne kun valmistetaan paljolti KÄSIN Kiinassa. Tesla Roadsterinkin jättikokoinen akku on koottu pikkuruisista AA-paristoista! Ei ihme että akuille tulee hintaa.

Suomen metsäteollisuus sulkee paperitehtaita. Suomeen ei ole rakennettu uutta paperikonetta 20 vuoteen, eikä rakenneta. Nykyiset koneet ajetaan loppuun ja sitten sammutetaan valot. Kuitenkin metsäteollisuudella olisi tuhannen taalan paikka valmistaa akkuja samalla nopeudella ja hinnalla kuin sunnuntai-hesareita painetaan.

Tässä resepti hyvän ja halvan litium-akun valmistamiseksi:
-otetaan yksi päällystyskone
-vaihdetaan pohjapaperirulla kuparifolioon (anodi) ja alumiinifolioon (katodi)
-valmistetaan pastakeittiössä nanohiili+sideaine-pastaa (anodi) ja litium-sideaine-pastaa (katodi)
-päällystetään nopeudella 2000m/min teräpäällystysyksikössä
-leikataan pituusleikkurilla kapeammiksi rulliksi
-poikkileikataan arkkileikkurilla arkeiksi
-kasataan jalostuskoneilla anodi-eristys-katodi -pakoiksi
-koteloidaan ja liitetään akkukengät

Valitettavasti metsäteollisuuden pulskat patruunat eivät näe metsää puilta.

Insinöörikin

Kyllä se on niin että ei sähköautojen yleistyminen ole kiinni puutteellisesta tekniikasta, se on ollut valmista jo vuosikausia, jollei vuosikymmeniä.
Kyllä tämän hidastelun takana on öljy ja autoteollisuuden, sekä öljystä elävien kokonaisten valtioiden yhteinen halu siis ahneus, rahastaa ihmisiltä pois kaikki se, mitä vain nykyisistä öljyvaroista on mahdollista saada. Silmänlumeeksi sitten askarrelllaan itsekin noissa sähköautoprojekteissa, ja huudellaan ja buffaillaan lejhtiin, ei onnistu ei onnistu... tekniikka ei ole vielä valmista.

DI kans

Insinööri puhuu asiaa, taustalla olevat ajavat voimat asian ydin:)
Älkää ihmiset ostako tai hötkyilkö mitään.

Miksi LPG ja bioetanoliautot ovat halpoja muissa EU maissa?
Miksi Kaliforniassa ajetaan vety-hybridillä joka toimii?
Mistä voin tankata vetyä ja kaasua Suomessa jos en halua ajaa vaikka ydinvoimalla?
Miksi Suomen auto/autoiluverotusta ei korjata EU linjaan?

Martti Palomäki

Pakkaskauteen suunniteltuun sähköautoon tarvitaan aina sisätilalämmitys. Sitä ei kannata tehdä akuilla. Se kun on poissa ajomatkasta. Pakkasoloihin ainoa oikea sähköauto on aggregaatti, siis moottorigeneraattoori, joka lataa akkupakettia koko ajon aikana. Moottorina voisi olla uusilla keraamisilla aineilla uudelleen konstruoitu kiertomäntämoottori, joka ajaa latausgeneraattoria optimaalisella vääntömomentillaan. Moottorin jäähdytyksestä saadaan sisätilalämmitys.

Kun akku on ladattu tauon (yön) aikana täyteen, sitä ladataan ajaessa sellaisella teholla, joka sallii akun kanssa ajaa "normaalin" päivämatkan, noin 500 kilometriä. Akkutekniikkaa ei tarvitse erikseen kehittää. Otetaan vin isojen työkoneiden lyijyakut käyttöön, muutama sata ampeerituntia. Nämä voi ladata täyteen jokaisen talon parkkipaikan pistorasiasta (10 ampeeria) yön aikana. Ei tarvita mitään uutta ifrastruktuuria esim. pikalatauspaikkoihin.

Itse autotekniikka aggregaatti mukaan lukien on tosi halpaa. Akut, pyörien napamoottorit ja ajoelektroniikka sekä ohjausjärjestelmä ovat koeteltua tekniikkaa, katsotaan vaikka dieselsähkövetureitten tekniikkaa. Perinteisestä autosta on poissa kaikki voimansiirtolaitteet, moottori vaihteisto ja vetoakselisto. Aggregaatti ja akut vievät vähemmän tillaa kuin vanha moottori-voimansiirto.

Kun Suomessa on autotehdas ja se on merkittävästi suuntautunut sähköautovalmistukseeen, olisi oikein ja kohtuullista, että se aloittaisi realistisen, tähän ilmanalaan tarkoitetun auton suunnittelun ja valmistamisen, eikä tähtäisi ollenkaan lämpimien maiden markkinoille. Kyllä Kanadassa ja Siperiassa markkinoita riittää.

George Hanson
Liittynyt13.11.2014
Viestejä1558

Maailma muuttuu, äkistikin.

Autonvalmistaja Mercedes shokeerasi maanantaina ilmoitettuaan vetäytyvänsä Saksan vakioautosarja DTM:stä kauden 2018 jälkeen. Mercedes siirtää DTM-sarjan budjettinsa sähköautoformulasarja Formula E:hen

...

Saksassa Mercedeksen vetäytyminen on otettu vastaan isona shokkina, koska DTM on totuttu näkemään osana Mercedeksen moottoriurheilullista identiteettiä.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/543387-mercedes-teki-radikaalin-ratkaisun-miten-kay-f1n

Seuraa 

Skeptikon päiväkirja

Blogin päivittäminen on päättynyt.

Marko Hamilo on vapaa toimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja. Hamilo ei usko homeopatiaan eikä psykoanalyysiin, eikä aina aamun sanomalehteenkään.

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2010
2009