Suomessa on usein parempi pitää suunsa kiinni kuin puhua tyhmyyksiä. Muualla tämä viisaus ei tähän astisen kokemukseni mukaan päde.

Ranskassa on ehdottomasti pahasta olla hiljaa, vaikka ei olisi mitään sanottavaa. Sanalla timid, ujo, on kielteisempi kaiku kuin Suomessa. Keskustelussa täytyy ottaa puheenvuoro puhumalla toisen päälle. Ellei näin tee, ranskalainen jatkaa, mutta alkaa jossain vaiheessa tuskastua ellei kukaan vieläkään vapauta häntä pälpättämästä.

Myös täällä Englannissa on tärkeää pitää juohevaa keskustelua yllä. Englantilaiset ovat siinä taitavia ja tekevät puhekumppanin elämän helpoksi kysymällä sopivia kysymyksiä. Heidän läppänsä on ilmavaa ja siihen kuuluu myös ystävällistä naljailua. Kaikenlainen tärkeily on noloa. Noloa on myös jos ei ota muita huomioon sanomalla heille jotakin.

Puhekulttuuri kukoistaa yliopistolla. Kaikki tähän saakka kuulemani luennoitsijat ovat olleet taitavia esiintyjiä, mutta suurin ero suomalaiseen yliopistokulttuuriin on kuitenkin yleisö. Kuulijat, nuorista opiskelijoista arvokkaisiin yliopistomiehiin, pyytävät puheenvuoron, kysyvät ja kommentoivat. He antavat panoksensa ja kääntävät keskustelua siihen suuntaan, missä on kiinnostavinta maastoa tai ihmettelyn aiheita. Ei haittaa, jos kysymys ensi alkuun vaikuttaa alkeelliselta. Yleensä siihen saa silti kunnioittavan ja älykkään vastauksen, jolla on arvoa muillekin kuulijoille. Tyrmäyksiin ei pyritä eikä sellaisia pelätä.

Tuloksena on tilaisuuksia, jotka ovat huikeasti mielenkiintoisempia kuin ne joissa yksi puhuu ja 30 kuuntelee ihmetellen tai väittäen vastaan vain mielessään.

Avaimen haltija

No eipä pidetä "suuta" kiinni!

Ihmettelin näin tuossa aamusta Syksylle hänen uusimpaan tekstiinsä!

Mitäpä Syksy vastailee, vai vastaileeko mittään?

Avaimen haltija kirjoittaa: Kommenttisi on arvioitavana.

26. tammikuuta 2009 kello 11.42

En odota kommenttia, mutta ehkäpä viestini jää näkyviin? Minun mielestäni tiedejulkaisuissa julkaistaan jatkuvasti pseudotiedettä jonka mukaan tila jota ei voi havaita, laajenee! Miten tällainen väite voidaan julkaista totuutena, kun tilalla ei voida tehdä kokeita?

Inflaatioteoria horjuu!

Jo oli aikakin. Mitään laajene simsalapim, se tila nimittäin!

Galaksit kehittyvät keskeltä ulospäin ja galaksien keskusten jättimäiset “mustat aukot” humahtivat aikoinaan ulos vielä kertaluokkaa isomman energiakeskittymän sisältä. Tai paremminkin useamman kertaluokkaa isomman energiakeskittymän sisältä jotka itsekin räjähtävät, sijaitsevat kaukana näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolella ja säteilevät energia-aaltoja joilla on galaksien luonne.

Dark flow ilmiön satojen galaksijoukkojen galaksithan kun liikkuvat oliko se jopa 1/3 valonnopeudella 6 miljardin valovuoden päässä meistä ja tämähän tukee sitä että nämä havaitut nopeasti liikkuvat galaksit ovat peräisin jostakin muusta kertaluokkaa isommasta energiakeskittymästä kuin suurin osa havaituista galakseista on!

Eli mitään tilan laajenmista ei tapahdu, eikä tila myöskään laajentunut inflaation omaisesti, ei!

Meidän aine ja aika syntyivät kaukana näistä kertaluokkaa isommista energiakeskittymistä, vasta sitten kun galaksien keskusten jättimäisistä energiakeskittymistä/mustista aukoista säteilevistä energia-aalloista syntyi näkyvän maailmankaikkeuden ainetta ja siinä vaiheessahan galaksien energia oli jo valmiiksi kaukana toisistaan jo olemassa tilassa joka ei muutu!

Jos nyt käytetään sitä surullisen kuuluisaa rusinapullataikina esimerkkiä, niin pitää ymmärtää että tämä laajeneva taikina/näkyvä maailmankaikkeus liikkuu jo olemassa olevassa tilassa ja yhdessä hetkessä kokonaan pois siltä alueelta jossa näkyvä maailmankaikkeus nyt on ja seuraavassa hetkessä pois siltä alueelta jonne siirryimme jne, jolloin kaikki atomit sopivat räjähtämään koko ajan jo olemassa olevassa tilassa joka ei laajene tai kaareudu!

Se alue jossa kertaluokkaa isommat energiakeskittymät jotka räjähtävät ja säteilevät energia-aaltoja joilla on galaksien luonne, sijaitsee todella kaukana näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolella ja tuolta alueelta pallomaisesti työntyy tätä laajenevaa “taikinaa” pois päin joka suuntaan ja meidän näkyvä maailmankaikkeus on pienen pieni alue johonkin tiettyyn suuntaan sieltä päin!

Myös fotonit ovat tätä laajenevaa “taikinaa” tilassa joka ei muutu ja tämän todistaa valon yleinen punasiirtymä!

Tatu Ollila

Kuuluu osittain suomilaiseen kylttyyriin, ettei luennoitsijalta vaadita tiettyä kriittisyyttä omaa tutkimustaan kohtaan, joten jos kyselijä kritisoi tutkimusta voi luennoitsija heittää vastaan jotain täysin asijaan liittymätöntä ja jatkaa vaan eteenpäin.

Tieteen puudeli

Annikka Mutanen on Tiede-lehden toimituspäällikkö. Tässä blogissa hän istuu syliin ja puree.