Kuva: <span class="photographer">Sannicolasdeugarte, Wikimedia Commons</span>
Kuva: Sannicolasdeugarte, Wikimedia Commons

Sopu eliön määritelmästä säröilee jättiläisvirusten kohdalla.

Tykkään taiteen määritelmästä, jonka mukaan taide on sitä, mitä taiteilija tekee. Vastaavasti voi sanoa, että elämä on sitä, mitä eliö tekee. Sitten pitää vain toivoa, ettei kukaan pyydä määrittelemään taiteilijaa tai eliötä. ;)

Olen biologi, ja biologia on oppi elämästä, joten kai minun pitäisi kysyttäessä osata määritelmäkin esittää. Käytännössä on kuitenkin niin, kuten ekologi ja evoluutiobiologi Tuomas Aivelo blogipostauksessaan kirjoitti: ”jokainen keskeinen käsite on vaikea määritellä”.

Jos ajattelee vaikkapa ihmistä tai koivua ja vertaa niitä esimerkiksi kiveen tai saippuapalaan, voi tuntua, että elävän olion ja elottoman kappaleen ero on pläkkiselvä. Useimmiten eliö onkin helppo erottaa sellaiseksi.

Vaikeuksia tulee kuitenkin elävän ja elottoman rajamaastossa. Ihminen on selvästi elävä eliö. Ihmisen suolessa asustava bakteeri on itsenäinen elävä eliö sekin. Mutta mikä on kurkkuasi kutitteleva flunssavirus?

Jos bakteerin tai ihmisestä otetun solun panee sopivaan ravintoliemeen viljelymaljalle, näkee elonmerkkejä. Bakteeri ja ihmissolu ottavat liemestä ravintoaineita ja erittävät siihen kuona-aineitaan. Jos ympäristöolot muuttuvat, sekä bakteeri että ihmissolu reagoivat siihen. Sopivissa oloissa kumpikin saattaa myös jakaantua eli alkaa lisääntyä viljelymaljallaan.

Sen sijaan jos flunssaviruksen panee vastaavaan ravintoliemeen, ei kannata pidättää hengitystään odottaessaan, että jotakin tapahtuisi. Virus ei omin päin tee yhtään mitään. Se ei ota aineita eikä eritä niitä, ei reagoi ympäristöönsä eikä lisäänny.

Virus on vain huonoja uutisia proteiinipaketissa. Flunssaviruksen proteiinikuori takertuu ihmisen hengitysteiden limakalvon soluihin, ja kun virus pääsee solun sisään, sen kuoren sisässä oleva perimäaines alistaa solun koneiston tuottamaan uusia viruksia. Kaikki viruksen elintoiminnot ovat käytännössä sen isäntäsolun toimintoja. Solun ulkopuolella virus ei tee mitään. Siksi biologit yleensä ajattelevat, että vaikka virus säätelee elävien solujen toimintaa ja on sikäli osa elämää, virus itse ei ole elävä eliö.

Flunssavirusten kaltaisten epeleiden muodostamaan rajamaastoon biologikunta on vähitellen tottunut, eikä niiden muodostama määrittelyvaikeus yleensä herätä kovin suuria tunteita.

Vanhojen rajakiistojen haavat kuitenkin aukesivat, kun tutkijat menivät tämän vuosituhannen alussa löytämään oudot jättiläisvirukset. Tiedetoimittaja Jani Kaaro kertoo niistä juuri ilmestyneessä Tieteen numerossa 5/2014, ja tilaajat voivat lukea artikkelin tuolta.

Jättiläisvirukset ovat paljon muita viruksia isompia ja sisältävät kaikenlaisia sellaisia geenejä, joita viruksen kaltaisen loisen ei pitäisi tarvita. Ne ovat siis astetta mutkikkaampia kuin Pertsa Perusvirus.

Jos minulla on oikea ymmärrys biologien valtavirtakäsityksestä, niin sen mukaan jättiläisviruksetkaan eivät täytä eliön kriteerejä. Osa tutkijoista on kuitenkin eri mieltä, ja tämä on poikinut ihan kunnon peitsenvääntöä.

Antaumuksellinen eipäs-juupas-väittely nähtiin Nature Reviews Microbiology -lehdessä vuonna 2009. Eri osapuolet kirjoittivat pitkiä argumentointeja otsikoilla, jotka kuuluvat suomennettuina näin: Kymmenen syytä pitää virukset ulkona elämän puusta (pdf), Syitä ottaa virukset elämän puuhun (pdf), Kymmenen hyvää syytä olla jättämättä jättiläisviruksia pois evoluution kuvasta (pdf) ja Kuitenkaan viruksia ei voi sisällyttää elämän puuhun (pdf).

Virusten eliöaseman kannattajat esittävät, että vastapuoli turhaan väheksyy virusten elintapaa. Heidän mukaansa viruksilla on kyllä elintoimintoja: ne vain ilmenevät solun koneiston avulla ja vain solun sisässä. Muualla ollessaan virus on lepovaiheessa.

Valtavirtakäsitystä edustava vastapuoli kuitenkin pysyy kannassaan, jonka mukaan solun tuottamat elintoiminnot ovat nimenomaan solun toimintoja, vaikka niitä käskisivätkin viruksen geenit.

Lisäksi se, ettei viruksilla ole itsenäisiä elintoimintoja, on vain yksi ongelma. Toinen ongelma on se, ettei viruksia voi loogisesti sijoittaa elämän puuhun eli kuvaan, joka esittää eliökunnan polveutumista. Virus ei nimittäin useinkaan polveudu jostakin yhdestä tietystä muinaisviruksesta, vaan viruksen perimä voi koostua geeneistä, jotka ovat tarttuneet matkaan eri eliöistä.

Virus ei ehkä biologien valtaosan mielestä ole eliö, mutta kaikki lienevät yhtä mieltä virusten merkittävyydestä eliöiden toiminnalle. Loisivat virukset vaikuttavat ajan mittaan isäntäeliöittensä evoluutioon. Virukset ovat vaikutusvoimaisia vähän samaan tapaan kuin perimässä paikasta toiseen siirtyvät dna-jaksot eli hyppivät geenit – joista monet matkustavatkin viruksissa solusta soluun ja jopa lajista toiseen.

Thelin
Liittynyt14.1.2014

Lisääntymistä tai lisääntymiskykyä ei voi pitää elämän ehdottomana kriteerinä. Ei-ovuloivia naisia ja suvullisesti lisääntyvien lajien viimeisiä yksilöitä pidetään elävinä. Sen sijaan tekstejä ei pidetä, vaikka niitä voidaankin kopioida mahdollisesti muunnellen eli ne ikään kuin lisääntyvät avustetusti.

Itse määrittelisin elämän perheyhtäläisyyteen perustuvalla tavalla. Vaikka ei olekaan asioita, jotka ovat yhteisiä kaikille eliöille, eliöyksilöillä on yhteisiä piirteitä. Määritelmä voisi olla seuraava: jos elämän tunnusmerkeistä (lisääntymiskyky, aineenvaihdunta, ympäristöön sopeutuminen jne.) vähintään neljä pätee olentoon, olento on elävä.

Olen aiemmin esittänyt ”ongelman” nimellä voileipäelämää. Olet (määritelmällisesti) elävä. Syömäsi voileipä ei, sen vilja ei enää yhteytä, sen makkaran solut eivät enää lisäänny tai tee muitakaan elämän tunnusmerkkejä. Voileivässä elävät bakteerit/virukset eivät määritelmässäni ole voileipää (vain matkustavaisia).

Syöt voileivän. Tasan tarkkaan missä vaiheessa voileivästäsi tulee ”elävä” (sinähän olet elävä kokonaisuus ja ”olet sitä mitä syöt”)?

Viestejä82033

Ei tämä nyt ihan ninkaan mene, kyllä me olemme "voileivästä riippuvaisia" ihan kuten bakteeritkin. Tarvitsemme energiaa ja muita ravinteita menetettyjen tilalle. siipeilemme energiaa ja ravinteita sisältävien kustannuksella. Siksi "kykenemme syömään itseämmekin" eli muuttamaan itseämme energiaksi hyvinkin koordinoidusti, ensin poltamme (max noin 45pv ilman ravintoa) itsemme sisältämää energiaa suhteessa 96% ravaa ja 4% proteiineja. Jotkut puhuu tässä yhteydessä laihduttamisesta.

Voidaan kysyä että syömmekö itseämme elävältä ko tilanteessa jotta säilyisimme hengissä?

Lentotaidoton, ajattelisin voileivän tapauksessa rajan sen kautta, missä vaiheessa voileivän ainekset tulevat elimistöni sisään.

Sille on ihan täsmällinen raja, ja se on suolen sisäpinnan solujen pinta. Kun voileivän tai minkä tahansa ruoan ainekset läpäisevät sen, niistä tulee osa elimistöäni ja sitä kautta osa minun edustamaani eliötä.

Tuo raja on sikäli yksiselitteinen, että elimistön oma immuunijärjestelmä käsittelee sitä elimistön ulkorajana samansukuisesti kuin ihoa. Ruoansulatuskanava on putki, joka kulkee elimistön läpi, ja se, mikä on ruoansulatuskanavan ontelossa, on vielä elimistön ulkopuolella.

Viestejä82033

Ei kannattane pakottaa täsmällisiin rajoihin kun kuitenkin on kohtia joissa tämä  haikailtu täsmällisyys ei toimi. Esim eri aineiden imeytyminen leivästä alkaa jo suussa.

Viestejä82033

Samanlainen väittämä voidaan rakentaa Kosmoksen osalle, jos elämää ei ilmene Kosmos on lepovaiheessa, ei se ole "kuollutta materiaa".  Eli ei ole todellista selvää rajaa.,on vain keskenämme sovittuja määritelmiä ajatuksen tasolla.

"Kosmoksen tyhjiökin on elossa, kvanttivaihteluineen" tämä nyt ei ehkä "ihan huomenna ole sovittuna elämäksi/elossa olevaksi" mutta oletan että näin tullaan joskus toteamaan/sopimaan.

Ihmisen pitää vain päästä tästä erillisyyden illuusiostaan ensin pois.

Olisin jussipussin kanssa samaa mieltä. Tämä on sikäli vähän kompakysymys, että ei ole tarkoituskaan saada mitään ”imeytymisvastauksia” tai muuta sellaista. Ei siis eksaktisti, suu, mahalaukku, suolisto jne.

Aikoinaan tulimme mielestämme fiksuun ratkaisuun. Kysyimme ensin, mitä on ”elämä”, miten se ilmenee maan päällä. Mielestämme elämän voitiin sanoa olevan entropiaa vastaan kipuamista. Elämä siis olisi negentropiaa. Mikä taas onnistuu siksi, että maapallo ei ole energeettisesti suljettu systeemi, vaan saa ylenmäärin energiaa auringosta ja vastaavasti koko aurinkokunnan entropia lisääntyy  maapallon biosfäärin hyörinnän johdosta.

Voileivästäni tulee siis ”elävä” juuri silloin kun se osallistuu negentropian kasvattamiseen. Tapahtukoon se sitten missä kohtaa sisimpääni vain.

Liittynyt10.12.2006

En ole koskaan aikaisemmin ajatellut, että ihmiskehossahan menee läpireikä suusta perseeseen.. siis onhan se itsestäänselvyys ja olen sen kyllä tiennyt, mutten ole ajatellut sitä noin.. topologisesti ihminen on siis kuin munkkirinkilä tai hassun muotoinen putki. Kehomme on pitkän reiän ympärillä. Olisi hienoa jos voisi saada jotenkin yhtenäisen narun koko kehon läpi niin että toinen pää pilkistäisi suusta ja toinen persiistä.

くそっ!

jussipussi, olet oikeassa, olin epätäsmällinen. Tarkoittamani raja on kaikkien limakalvojen ja ihon pintasolukkojen pinta.

Lentotaidoton, joo, huomiomme taisi olla eri asiassa. Mutta kasvattaakseen entropiaa eliön nimeltä ihminen osana leivän ainesten pitää mielestäni joka tapauksessa olla tuon mainitsemani rajan sisäpuolella.

Tuo mainostamani raja on biologisesti sikäli syvällinen juttu, että se mahdollistaa monisoluisten eläinten olemassaolon. Monisoluisen elimistön immuunipuolustus ulottuu täydessä voimassaan juuri tuolle rajalle ja pitää sisään yrittävät vieraat solut ulkona tai niiden livahdettua sisään tappaa tai ainakin yrittää tappaa ne. Ilman tätä toimintaa monisoluinen elimistö täyttyisi pian tunkeilijoista ja järjestelmällinen toimintakyky häviäisi.

Ronron

Mutta mitens kävisi 2-ulotteisen ”littiön”? Heitähän olisi silloin kaksi.

Yritän seurata ajatuspolkuasi...

Mutta vaatimuksena on kuitenkin nykyisen elämän määrittelyn mukaan riittävä määrä entropiaa jotta "elämä voisi kivuta entropiaa vastaan"?

Jos redusoidaan "oikein kunnolla" joudumme hyväksymään että "tyhjökin on elossa"  Ei toki nykyisin määritelmin mutta ehkäpä jokus.

Keskusteluja näkyy jo arvostettujen ammattilaisten kesken "onko Kosmos kompuutteri" kukaan ole vielä uskaltautunut "Kosmos on elossa" väitteiden kanssa framille ;-)

"We are amplified quantum fluctuations"

Yritän seurata ajatuspolkuasi...

"We are amplified quantum fluctuations"

Se riittävä määrä entropiaa löytyy aurinkokunnasta kokonaisuutena. Aurinkokunta on (käytännöllisesti katsoen) energeettisesti suljetu systeemi. Ulkopuolelta se saa joitakin satunnaisia hiukkasia (siis hyttysen pisi). Elämä siis kipuaa aurinkokunnan entropiaa vastaan (ja viimekädessä koko kosmoksen entropiaa vastaan).

Tiedät hyvin, että koko kosmoksen entropia ei voi muuta kuin kasvaa. Vakuumi ei siis ole ”elossa”. Päinvastoin se tulee päivä päivältä ”enemmän ja enemmän kuolleeksi”. Jos fiksuja ollaan, niin voisi hypoteettisesti sanoa, että kosmos oli ”elävä” vain alun singulariteetissä, jolloin entropia oli minimissään. Koko kosmos on (helvetin pitkään säilynyt) kvanttifluktuaatio (Heisenbergin mukaan nollaenerginen kosmos voi olla ikuinen).

Viestejä82033

Ymmärrän pointtisi mutta voidaan lisätä tähän myös kehon suurin elin eli iho ja sen rajapinta "ympäristön suhteen", "mitä se läpäisee ja mitä se ei läpäise"

Viestejä82033

Eihän vakuumi tule kuolleeksi itsessään, sehän on se joka laajenee ja varmisti inflaatioteorian mukaan että nämä fluktuaatiot säilyi neutraloitumatta "koska ylivalonnopeuden laajeneminen" ja varmisti sillä että mekin olemme elossa ja "kvanttivaihteluiden jälkeläisiä",

Mutta kasvattaakseen entropiaa” taisi olla kirjoitusvirhe. Po. negentropiaa

Juu, sorry, sekoilen termeissä. Eliö tietysti kasvattaa järjestystä eli entropian vastakohtaa.

Ymmärrän pointtisi mutta voidaan lisätä tähän myös kehon suurin elin eli iho ja sen rajapinta "ympäristön suhteen", "mitä se läpäisee ja mtäs se ei läpäise"

Jep, eka kirjoitukseni pelkästä suolesta oli epätäsmällisesti muotoiltu, ja viestissä numero 10 jo täsmensinkin: "Tarkoittamani raja on kaikkien limakalvojen ja ihon pintasolukkojen pinta."

Viestejä82033

Nämä on tärkeitä/mielenkiintoisia pohtia vähintäänkin siltä kantilta miten moninaisesti integroidumme ympäristöömme ja "milläkin prioriteeteilla "rajapintojen suhteen"".

Arkipäivän ajatus; tässäpä minä itsenäisenä käyskentelen irrallaan ympäristöstäni, todellisuus on huomattavan erilainen.

Simppelinä esimerkkinä; silmiä kuivaa, olen juonut liian vähän vettä tai ilma on kuivaa ja / tai molemmat...ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Käyttäjä556_0
Liittynyt29.12.2009
Viestejä22001

Entropia on juuri sopiva konsepti käsitelläkseen eroa, koska me voimme silloin puhua muutoksen muutoksesta. Jos ympäristöni entropia on suurempi kuin minun entropiani, olen silloin irrallinen ympäröivästä maailmasta, vaikkakin hyvin kapealla sektorilla.

Esimerkiksi sinusta tuleva sähkömagneettinen säteily ei vaikuta ympäristöösi, ellet nyt satu osumaan vaikkapa kriittisessä pisteessä olevan katulampun alle ja sammuta sitä pelkällä olemassaolollasi.

The evolutionary course towards an increasingly larger energy transduction system accumulates a diversity of energy transduction mechanisms, i.e. species. The rate of entropy increase is identified as the fitness criterion among the diverse mechanisms, which places the theory of evolution by natural selection on the fundamental thermodynamic principle with no demarcation line between inanimate and animate.

Prof. Arto Annilan pienimmän vaikutuksen lakiin avoimissa systeemeissä ja termodynamiikan 2. lakiin perustuvan teorian mukaan elävät oliot ovat kehittyneet ollakseen järjestelmiä, jotka kuluttavat luonnon energiavarastoja ja yleensäkin energiaa maksimaalisella nopeudella. Mitään periaatteellista eroa elävien ja elottomien systeemien välillä ei ole.

Olisi varmaan aiheellista pohtia, voisiko elämällä olla jokin muukin merkitys kuin entropian kasvattaminen maksimaalisella nopeudella. Intuitio ainakin vaatisi jotakin tällaista. Sen ei tarvitsisi olla ristiriidassa Annilan teoriankaan kanssa, koska eihän teoria kaatuisi siihen, että elottoman ja elollisen välillä olisikin jokin raja, jokin ominaisuus, jota toisella ei ole ja toisella on.

Esimerkiksi elämyksellinen tietoisuus kaikkine sisältöineen ja kykyineen voisi olla tuollainen energiaa kuluttavan aineen innovaatio, jolla olisi useampia merkityksiä..

"Valitettavasti" vain tietoisuudesta ei ole aivotutkijoillakaan mitään tietoa, mitä se oikein on.

Viestejä82033

Mielenkiintoinen aihe myös tämä suolistobakteerien ja eliön välinen symbioosi.

How gut bacteria regulate weight gain: Study provides further understanding

Summary: Gut bacteria communicate with their host to specifically regulate weight gain and serum cholesterol levels, new research has found. The research has implications for the rational selection and design of probiotics for the control of obesity, high cholesterol and diabetes. "Recent work by other groups has shown that bile acids act as signalling molecules in the host, almost like a hormonal network, with an ability to influence host metabolism. What we have done is to show that a specific mechanism exists by which bacteria in the gut can influence this process with significant consequences for the host," commented one researcher.

Ihon pinnalla asustelevan "populaation" roolista olisi myös hyvä saada tarkempaa tietoa. Jatkuva antibakteerisilla saippuoilla jynssääminen ei ehkä ole se optimaalisin ihon toiminnan kannalta..?

Mielestäni virukset kuuluvat eliökuntaan samon kuin muutkin eliöt. Ne ovat vain lepotilassa olevia eliöitä, joilla on kyky palata eläviksi kun pääsevät otolliseen ympäristöön eli virusten tapauksessa isäntäsolun sisälle samaan tapaan kuin monimutkaisemmatkin eliöt, siemenet, itiöt, jne.

Se, että niiden elämä on täysin riippuvainen niiden isäntäsolusta ei mielestäni sovi perusteeksi luokitella ne eliöiden ulkopuolelle. Itseasiassa on hyvin vaikea keksiä eliötä jotka tulisivat toimeen omillaan. Eläimet ovat riippuvaisia kasvikunnan tuotteista, kasveja ei olisi ilman hajottajia, jne.

Yhtä huonosti sopii perusteeksi se ettei viruksia kyetä yhdistämään eliökunnan sukupuuhun. Se johtuu ainoastaan siitä, että viruksien evoluutio on niin nopeaa ettei jälkiä niiden varhaisista muodoista voida enää löytää niiden DNA:sta tai rakenteista. Mutaationopeus on viruksilla niin suuri että niiden perimä on ylikirjoitettu moneen kertaan miljoonien vuosien aikana ja tieto varhaisista perimän muutoksista on kadonnut se myötä.

Viestejä82033

Oletan että suurin ongelma asian/kokonaisuuden hahmottamisessa on meidän ajattelumme, se prosessoi "keinotekoisia rajoja piirtelemällä" ja erottelemalla kokonaisuudesta osia irrallisiksi palasiksi joita siinä kokonaisuudessa itsessän ei ko tavalla ole. Toki tällä tavalla yhä tarkemmini edeten voidaan "rakentaa ymmärrystä hyvinkin pitkälle" ja tehdä toimivia sovellutuksia/laitteita mutta kokonaisuuden ymmärtämiseen ne ovat liian ajatuskeskeisiä / irrallisia symboleita(sanoja)?

Otetaan yksinkertaisena esimerkkinä vaikka pää ja kaula. Nämähän on vain karkeita määrittelyjä joiden tarkkaa rajapintaa todellisuudessa ei ole olemassa vaan on olemassa "pää-kaula" ja se on taas "pää-kaula-keho" ja se on taas... jne

Viestejä82033

Jos se lisääntyy, se on eliö. No matter the mechanism.

Aika-avaruus/vakuumi lisääntyy/laajenee, onko se eliö?

Pimeän energian oletetaan olevan syynä laajenemiseen.

Viestejä82033

Täsä suhteessa olen heikoilla:

Heikkoudet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

INTP:n suurin heikkous on taipumus yksityiskohtien sivuuttamiseen tai niihin kyllästymiseen. Yksityiskohdat ovat INTP:lle 'todellisen' maailman epätäydellisyydestä seuraavia häiriötekijöitä, jotka vaikeuttavat älyllisesti rakennettavan ideaalisen maailman hahmottamista.[7]

Monet virukset ja varsinkin bakteriofagit ovat kyllä niin elävän näköisiäkin, että vaikea niitä on luokitella molekyylikoneiksikaan, mikä lienee toinen vaihtoehto

Onko virus sitten missään määrin tietoinen niinkuin ilmeisesti bakteeri? Jos bakteerin tietoisuus on sen genomissa niin miksipä ei viruksenkin voisi olla? Onhan viruksella paljon geenejä sisältävä genomi

Genomi saattaa omata monia tehtäviä, mutta äskettäinen professorien Arto Annila ja Keith Baverstock kirjoittama artikkeli sanoo, että geenien asema (elämän tekijänä luullakseni) ei olekaan niin keskeinen kuin on arveltu (seuraavan blogin jatkona on erittäin asiaatuntevien blogikommenttien joukko; kaikki eivät tosin ole vielä omaksuneet artikkelin näkemystä)

Tuntuu mahdottomalta ymmärtää miten elämä on niin moninaista ja toisaalta miksi eri eliöt ainakin yleensä poikkeavat toisistaan jo ulkonäön suhteen, muodostavat siis eräänlaisen diskreetin jakauman. Entinen selitys yksinomaan luonnonvalinnan avulla ei nimittäin enää ole mahdollinen.

Tulee mieleen atomien rakenne;  eri atomilajit omaavat eri ulkomuodon lisäksi monia muitakin toisistaan poikkeavia ominaisuuksia. Atomien rakenne ja ominaisuudet ovat neljän perusvoiman funktioita. (Tosin painovoiman vaikutus voi olla mitätön..)

Jos eliötkin olisivat joidenkin "perusprinsiippien" funktioita, biodiversiteetti voisi olla ymmärrettävä. Yksi elämän tunnusmerkki voisikin olla biodiversiteetin tekijänä olo. Tällöinkin virukset tuntuisivat kuuluvan eliöihin.

Loiseksi luetaan joskus jopa yksittäinen vaelteleva geeni, joka vaikuttaa isäntänsä genomiin. Tässä valossa virukset voisivat olla loisia. Päästessään isäntäeliön sisään ne palaavat eläviksi, kuten Pine yllä toteaa

jussipussi: Aika-avaruus/vakuumi lisääntyy/laajenee, onko se eliö?

Pimeän energian oletetaan olevan syynä laajenemiseen.

Aika/avaruus, vakuumi ei lisäänny. Se laajenee (eli harvenee ja vaikka kokonaisenergia pysyy samana, eli nollassa keskimäärin, niin entropia voittaa viimekädessä). Pimeä energiakaan ei lisäänny, vain sen suhteellinen osuus kontra gravitaatio lisääntyy (gravitaatio heikkenee etäisyyden neliössä, mutta pimeä energia kosmoksen sisäisenä ominaisuutena pysyy samana tilavuusyksikköä kohti laajenemisesta huolimatta).

Avaruus ei siis ole eliö.

Vakuumin ”tappaa” viime kädessä entropia, mutta helvetin hitaasti. Fluktuaatiot (eikä energia) eivät häviä mihinkään. Niillä ei vain ole potentiaalia tehdä yhtikäns mitään.

Avaruus ei siis ole eliö.

Miten se harvenee jos vakuumin energia pysyy samana "kuutiossa tyhjiötä" laajenemisesta huolimatta, Mistä tulee energiaa "harvenneen tilalle"?

Viestejä82033

Sotketko nyt vakuumin fluktiaatioiden seuraukset itse vakuumin fluktuaatioon. Fluktuaatiohan ei kuole vaan sen "seuraukset jää vähemmälle"?

Ei sitä vakuumia käsittääkseni mikään tapa,  "nykyisen kaltaiset seuraukset" entropian takia kylläkin. ja onhan siinä potentiaali siinä vakuumissa että "poksahtaa uusi kaikkeus hokkus pokkus" esille "pelkän todennäköisyyden/mahdollisuuden perusteella"?

Avaruus ei siis ole eliö.

Se ei harvene laajetessaan vaan on kykenevä pitämään saman (ei vakio kuitenkaan ajan kanssa) energian "kuutiota kohti" laajenemisesta huolimatta. Miten se sen tekee ja miksi laajenemisen nopeus vaihtelee ajan kanssa? Onko gravitaatio Kosmoksen "ulkoinen ominaisuus" ja siksi ei pysty pitämään etäisyyden kasvaessa vakiona voimaansa?

Retard

Sotkektko nyt vakuumin fluktiaatioiden seuraukset itse vakuumin fluktuaatioon. Fluktuaatiohan ei kuole vaan sen "seuraukset jää vähemmälle"?

En ole ihan varma ymmärsinkö, mutta nähdäkseni vakuumin fluktuaatioiden seuraukset ovat myös vakuumin fluktuaatioita tai niihin verrannollisia ilmiöitä eivätkä vakuumin fluktuaatioista irrallisia entiteettejä.

-:)lauri

Vakuumi fluktuoi riippumatta. Jos siitä seuraa jotain, fine, jos ei seuraa, fine. Vakuumi ei masennu.

Viestejä82033
The universe as quantum computer

This article reviews the history of digital computation, and investigates just how far the concept of computation can be taken. In particular, I address the question of whether the universe itself is in fact a giant computer, and if so, just what kind of computer it is. I will show that the universe can be regarded as a giant quantum computer. The quantum computational model of the universe explains a variety of observed phenomena not encompassed by the ordinary laws of physics. In particular, the model shows that the the quantum computational universe automatically gives rise to a mix of randomness and order, and to both simple and complex systems.

jepajee

Kokeiles jussipussi tota sanaleikkiä termillä adaptaatio.

Lisää sanaleikkiä

The environment is everything that isn't me.

Albert Einstein

Viestejä82033

Tuohon edelliseeen erittän mielenkiintoiseen keskusteluun liittyen.

Paul Davies

Esitti oman määritelmän/hypoteesin elämälle:

Kyky kopioida/siirtää informaatiota, kyky muuttaa/vaihdella informaatiota ja valintamekanismi.

Informaation muutokseen/vaihteluun ehdotettiin kvanttimekniikkaa ja sen ilmiöitä/prosesseja koska klassiinen fysiikka ei anna mahdollisuutta siihen.

Ja vielä se että tällä tavoin ajateltu "elämän prosessi" voisi ilmetä myös ns puhtaasti materiaan perustuvissa systeemeissä.

Avaruus ei siis ole eliö.

Et lukenut huolella. Silloin jos (ja kun näin ilmeisesti on) kosmoksen kokonaisenergia on tasan nolla (keskimäärin), niin taistelevat parit kosmoksessa ovat pimeä energia ja gravitaatio. Pimeä energia kosmoksen sisäisenä ominaisuutena on aina sama volyymistä riippumatta. Gravitaatio taasen heikkenee etäisyyden neliössä.

Aiemmin kun kamat olivat lähempänä, niin gravitaatio oli kunkkuna (ja laajeneminen hidastui), mutta 5-7 miljardia vuotta sitten tuli tasapeli ja nyt pimeä energia on suhteellisesti suurempi kuin gravitaatio. Ja laajeneminen kiihtyy.

Kun joskus tyypillisen hiukkasen aallonpituus ylittää senaikuisen horisontin, voi sanoa, että entropia on tappanut kosmoksen.

Fluktuaatiosta: Heisenbergin epämääräisyysperiaatteen mukaisesti nollaenerginen fluktuaatio voi kestää ikuisuuden. Kosmos voi siis olla ikuisesti ”olemassa”, muttei ikuisesti ”elossa”.

Liittynyt29.4.2014

Kun pimeän energian absoluuttinen määrä kosmoksessa kosmoksen laajetessa kasvaa, tuleeko sitä tänne jostakin (joltakin pohjimmaisemmalta tasolta, tai vaikkapa vain sieltä maineikkaasta "ei-mistään"), vai muuttuuko jokin kosmoksessa jo olemassa oleva energiamuoto kosmoksessa pimeäksi energiaksi?

Viestejä82033

Tämä fluktuaatio sisältää kuitenkin potentiaalin uudelle Big Bangille joten pontentiaali säilyy ikuisesti uuden kosmoksen syntymiselle"? "Kosmoksen elossa olemisen lakkaaminen" voidaa myös ymmärtää "ajan kulun"/ suunnan "arrow of time" tullessa "merkityksettömäksi"? Eli ajalla ei ole merkitystä "kun" tietty kombinaatio fluktuaatiossa mahdollistaa uuden Big Bangin. "Kukaan ei ollut mittaamassa aikaa" "ei välittänyt" Kosmoksessa kuinka kauan siihen meni?

Tämä kvanttfluktuaatio on mahdollisesti myös se joka mahdollistaa esim informaation variaation kosmoksessa?

Ronron

Ole iloinen, ettemme elä 2-ulotteisessa maailmassa.

Erikoiset mieltymykset. En voi sanoa, että olisin kokeillut, mutta toistaiseksi kukaan niistä, joiden ruunasulatuskanavan jommasta kummasta päästä on tungettu piuhaa sisään lääketieteellisiä tutkimuksia tai hoitoja varten, ei ole käyttänyt sanaa "hieno" kokemuksesta kertoessaan.

Toistaiseksi löydetyistä jättiläisviruksista suurin on äskettäin löytynyt Siperian roudasta 30 m syvyydeltä, jossa se oli "levännyt" 30 000 vuotta. Ranskalaisessa laboratoriossa se kuitenkin virkosi toimivaksi ja hyökkäsi heti ameeban kimppuun alkaen myös lisääntyä. Lopulta ameeba menehtyi.

Onneksi kyseinen virus, Pithovirus sibericum, ei tehnyt mitään ihmiselle. Tutkijoiden mukaan on kuitenkin mahdollista, että Siperiassa tehtävissä kaivauksissa tai jään sulamisesta johtuvissa maaston muutoksissa herää monenlaisia muitakin jättiläisviruksia, joista osa voi olla vaarallisia ihmisellekin.

Siperian roudassa vetelee hirsiä varmaan myös maan pinnalta jo hävitetty isorokkovirus.

One Consciousness

Pimeän emergian absoluuttinen määrä ei kasva, vain sen suhteellinen määrä gravitaatioon verrattuna. Toinen on vakio, toinen muuttuu etäisyyden neliössä.

Mutta kun tämä potentiaali on niin hajallaan, että sillä ei tee mitään. BB:ssä kaikki olivat (siis suhtiksen mukaan) yhdessä pisteessä, silloin kvanttiheilahtelupotentiaalia oli kokonaiseen kosmokseen. BB on vielä suuri mysteeri, niin että toistaiseksi asia on vain ”edistynyttä arvailua”. Emme tiedä, voiko nykyisen kosmoksen fysiikka muuttua vielä niin, että uusi BB pääsisi syntymään (faasisiirtymä). Faasisiirtymäthän ovat kosmoksessa tapahtuneet aina kosmoksen jäähtyessä tarpeeksi. Nyt lämpötila on tuon 2,7 kelviniä. Mutta esim. Espoossa on päästy julmasti kylmemmäksi  aivan absoluuttisen nollan tuntumaan (ja vieläpä hypätty nollakohdan yli kuumalle puolelle) eikä faasisiirtymää vain ole tapahtunut.

Viestejä82033

Instead, scientists say, we should trust the laws of physics.

"The Big Bang could've occurred as a result of just the laws of physics being there," said astrophysicist Alex Filippenko of the University of California, Berkeley. "With the laws of physics, you can get universes."

Filippenko spoke here Saturday (June 23) at the SETICon 2 conference, during a panel discussion called "Did the Big Bang Require a Divine Spark?" [Images: Peering Back to the Big Bang]

Quantum fluctuations

In the very weird world of quantum mechanics, which describes action on a subatomic scale, random fluctuations can produce matter and energy out of nothingness. And this can lead to very big things indeed, researchers say.

"Quantum mechanical fluctuations can produce the cosmos," said panelist Seth Shostak, a senior astronomer at the non-profit Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI) Institute. "If you would just, in this room, just twist time and space the right way, you might create an entirely new universe. It's not clear you could get into that universe, but you would create it."

"So it could be that this universe is merely the science fair project of a kid in another universe," Shostak added. "I don't know how that affects your theological leanings, but it is something to consider."

Visualizations of Quantum Chromodynamics

Liittynyt29.4.2014

Jos pimeän energian määrä tilavuusyksikköä kohden pysyy samana tilavuusyksikköä kohti laajenemisesta huolimatta, kuten sanoit täällä:

niin miten voidaan välttyä pimeän energian absoluuttisen määrän kasvulta kosmoksen laajetessa?

Osoittautuu siis, että teorian mukaan on joittenkin ehtojen vallitessa myös vakuumin fluktuaatioton tila. Veikkaan, että tämä teoria on vain ensimmäinen vaihe kokonaan uuden vakuumin teorian keksimisessä.

Tosin muutamien fyysikoiden mukaan "valistuneen maallikon" ja fyysikon keskusteluyhteys on katkennut. Mutta päteeköhän tämä täydellisesti vakuumista väiteltäessä; siitä kun ei fyysikoillakaan ole vielä  selkeää ja varmasti oikeaa näkemystä. Joitakin fenomenologisia näkökulmia vakuumiin voinevat "valistuneet maallikot" esittää ainakin toisilleen, vai mitä?

Ainoa tieteenala, jolla tosiaan voidaan sanoa keskusteluyhteyden katkenneen, on matemaattinen fysiikka. Varsin kohtuullisella vaivalla "valistunut maallikko" pääsee, vaikkakaan ei asiantuntijaksi, niin kuitenkin jyvälle monista muista tieteenaloista kuten genetiikasta ja muusta biologiasta.

Onko biologeilla selkeää käsitystä esimerkiksi nyt puheena olevasta aiheesta "elämä" tai sen synnystä? Ei ole. Biologiatiede on kyllä tulvillaan erilaisia elämänsynty-hypoteeseja, joista mikään ei ole ainakaan vielä osoittautunut kaikkien biologien hyväksymäksi.

Yksi huomionarvoinen näkemys on jo edellä viittaamani Arto Annilan pienimmän vaikutuksen lakiin avoimissa systeemeissä ja termodynamiikan 2. lakiin perustuva elämänsyntyteoria, jossa elottoman ja elollisen välillä ei olekaan tavanomaisesti kuviteltua jyrkkää rajaa

Toisaalta taas raja-ilmiö tuntuu ilmeiseltä, kun ajattelee vaikka kiveä ja sen alla eleleviä moninaisia hyönteislajeja.

Mieleen tulee, että voisi ehkä olla mahdollista löytää useampia relevantteja elämänsynty-näkemyksiä, joista joissakin ilmenisi raja, vaikka se ei toisissa ilmenisikään.

Fysiikassa vastaava moniteoriaisuus on tuttua samalla ilmiöllä ollessa useita matemaattisesti täysin erilaisia relevantteja teorioita. (On kyllä muistettava, että mikään nykyinen fysiikan teoria ei varmaan ole "perimmäinen totuus" kyseisestä ilmiöstä..). Fysiikan moniteoriaisuus lienee itsesimilaarisuusilmiön kautta sukua genetiikan ilmiölle, jossa säätelyjärjestelmän erilaiset tilat voivat saada saman koodaavan geenin tuottamaan jopa satoja erilaisia proteiineja.

Jos oletetaan myös fysiikan laeilla (joiden approksimaatioita kaavat ovat) olevan syynsä, niidenkin voi olettaa piilevän vakuumin informaatiossa. Vakuumin informaatiolla voi olettaa olevan verkostorakenne, jonka solmuja näkyvät asiat ovat.

Biologisten olioiden muotojen ja jopa henkisten ominaisuuksien sanottiin ennen luonnollisesti olevan luonnonvalinnan tuloksia. Tämä ei enää yksiselitteisesti päde:

What Neutral Theory tells us is that a huge number of mutations are neutral and there are far more neutral mutations fixed by random genetic drift that there are beneficial mutations fixed by natural selection. The conclusion is inescapable. Random genetic drift is, by far, the dominant mechanism of evolution.

The revolution is over and strict Darwinism lost. We now know that random genetic drift is an important mechanism of evolution and there's more to evolution than natural selection. Unfortunately, this blatantly obvious fact is not understood by the vast majority of people and teachers. There are even many scientists who don't understand evolution.

Niinpä voidaan veikata vakuumin informaation olevan myös eliökunnan olemassaolon ja muotojen taustalla. Esimerkiksi eliölajien ja kasvilajien diskreettiys voidaan selittää paitsi ekologisten lokeroiden eliöitä jaottelevilla muodoilla, myös vakuumin informaatioverkoston termein.Eri eliölajit ovat tämän mukaan vakuumin informaatioverkostoon syntyneitä solmutihentymiä.

Viestejä82033

Rajaviivojen vetäminen on vaikeaa...

Kärpänenkin ajattelee ennen kuin toimii

Tutkijoiden mukaan tätä voidaan pitää merkkinä siitä, että banaanikärpänen kerää informaatiota päätöksensä pohjaksi. Päätöksentekoa edeltävän tiedonkeruun on aiemmin katsottu olevan merkki sellaisesta älykkyyden tasosta, jota esimerkiksi ihmiset ja muut kädelliset edustavat. Nyt käsitykset menivät tältä osin uusiksi.

Rajaviivojen vetäminen on vaikeaa...

[quote author=""]Kärpänenkin ajattelee ennen kuin toimii

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/karpanenkin_ajattelee_ennen_kuin_toimii [/quote]

Tuli mieleen, että älykkyys ja muutkin mielen ominaisuudet saattaisivat olla vakuumin informaatio- ja muiden verkkojen ominaisuuksia (samaan tapaan kuin varaukset, massat, koot, eliniät, spinnit jne. hiukkasilla), jotka vain realisoituisivat aivosolujen toimintojen välityksellä.

Näin olisi myös banaanikärpäsellä.

Aivosolujen toiminta olisi alisteinen vakuumin verkostoille ollen myös syntynyt vakuumin substansseista ja ollen erottamaton osa vakuumia itsekin.

Myös kehon toiminnot olisivat vakuumin verkostojen ilmentymiä. Eliön keho olisi itse asiassa vakuumin verkoston tihentymä tai solmu. Tuleva tutkimus voisi paljastaa tällaisen kehoa määräävän yhtenäisverkoston olemassaolon.

Viitteitä tällaisesta saattaa jo olla ilmassa. Onhan esimerkiksi todettu kehon osittainen proteiinitilan muuttuminen meditaation tai torjuvan hylkäämisen tuloksena. Samoin on todettu aivojen, mitokondrioiden ja suoliston tilojen riippuvuus toisistaan mm. monien sairauksien kohdalla.

Viestejä82033

The Great Debate - What is Life?

Olisi mielenkiintoista ja yleissivistävää jos Suomessakin järjestettäisiin vastaavia paneelikeskusteluja

·         aggris aggris Vakuumi on varmaan useimpien fyysikoiden mielestä pelkkää järjestymätöntä fluktuaatiota, kun taas joidenkin maallikkojen mielestä se on fysiikan kaikkien ilmiöiden informaatiorikas perusta. Niinpä esimerkiksi CERNin törmäyttimessä energiarikkaiden protonien törmätessä syntyy joukko hiukkasia, joilla kuitenkin on kullakin omat invariantit ominaisuutensa koko, massa, elinikä, spinni, sähkövaraus jne. Syntyvätkö hiukkaset ilman syytä? Eivät tietenkään. Reaalimaailmasta ei tuota syytä löydy. Syyn täytyy olla syvemmällä, veikkaan, että vakuumissa.

LHC:n törmäyksissä toisiaan syntyy joukko uusia hiukkasia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat ”lymynneet” siellä protonin sisällä ennen ”syntymistään”. Tämä on sitä intuitiivista maallikkoajattelua.

”Uusia” hiukkasia syntyy, koska fysiikassa toimivat ns. säilymislait. Ne ovat ne ”syyt” hiukkasten/eri energiamuotojen synnylle. Mitään ”uutta” ei synny, on vain muutosta. Kyllä säilymislait ovat ihan ”reaalimaailmaa”. Vakuumin sotkeminen tähän on harhaa.  Ei mitä tahansa hiukkasia synny, vaan prikulleen säilymislakien mukaisia. Muutenhan LHC:n tuloksissa ei olisi mitään tolkkua. Nyt hajoamistuotteet tiedetään teoriassa tarkasti ja pystytään tuloksia tulkitsemaan. Kentät ovat kvanttikenttäteorioissa fundamentteja, näiden ”selittäminen” muka vielä fundamentimmalla, eli vakuumilla, on maallikon mutua. Se vain ”tuntuisi” kivalta. Mitään muuta substannisa ajatuksessa ei ole.

Lentotaidoton: Kyllä säilymislait ovat ihan ”reaalimaailmaa”. Vakuumin sotkeminen tähän on harhaa.

psv: Oletko siis sitä mieltä, että hiukkaset, tai kentät, jos et usko hiukkasiin, tietävät jotain noista "reaalimaailman" säilymislaeista? Miten säilymislait vaikuttavat, jos hiukkaset/kentät eivät tiedä niistä? Vai ovatko säilymislait jotenkin kirjoitettuna hiukkasiin/kenttiin? Selitä ymmärryksesi tästä asiasta, kun näytät niin hyvin tietävän - ilmaisujesi varmuudesta päätellen..

Lentotaidoton: Vakuumin sotkeminen tähän on harhaa.

psv: Hiukkasilla ei siis mielestäsi ole mitään suhdetta eetteriin toisin kuin esimerkiksi Poljakovin mielestä, jota kai pidetään varsin etevänä fyysikkona:

As noted by Alexander Markovich Polyakov in 1987:[14]Elementary particles existing in nature resemble very much excitations of some complicated medium (Aether). We do not know the detailed structure of the Aether but we have..

Monilla fyysikoilla lienee vakuumista toisenlainen käsitys kuin sinulla. Mutta varmaan on paljon niitäkin, jotka uskovat vielä suppeamman suhteellisuusteorian filosofiaan ja Michelsonin-Morleyn kokeeseen perustuvaan eetterin kieltävään näkemykseen. He eivät ilmeisesti tiedä, että Einstein 1920 totesi eetterin välttämättömäksi.

Robert B. Laughlin, Nobel Laureate in Physics, endowed chair in physics, Stanford University, had this to say about ether in contemporary theoretical physics:

It is ironic that Einstein's most creative work, the general theory of relativity, should boil down to conceptualizing space as a medium when his original premise [in special relativity] was that no such medium existed [..] The word 'ether' has extremely negative connotations in theoretical physics because of its past association with opposition to relativity. This is unfortunate because, stripped of these connotations, it rather nicely captures the way most physicists actually think about the vacuum. . . . Relativity actually says nothing about the existence or nonexistence of matter pervading the universe, only that any such matter must have relativistic symmetry. [..] It turns out that such matter exists. About the time relativity was becoming accepted, studies of radioactivity began showing that the empty vacuum of space had spectroscopic structure similar to that of ordinary quantum solids and fluids. Subsequent studies with large particle accelerators have now led us to understand that space is more like a piece of window glass than ideal Newtonian emptiness. It is filled with 'stuff' that is normally transparent but can be made visible by hitting it sufficiently hard to knock out a part. The modern concept of the vacuum of space, confirmed every day by experiment, is a relativistic ether. But we do not call it this because it is taboo.[7]

Mutta mitenkä tämä liittyy puheena olevaan asiaan? Ainakin siten, että kannatan näkemystä, että vakuumilla on joku tärkeä osuus paitsi hiukkasten synnyssä ja olemuksessa, myös elämän synnyssä ja olemuksessa. Vielä tätä näkemystä ei ole kumottu, on kerrottu vain oman uskomuksen olevan sille vastakkainen.

jos et usko hiukkasiin”. Olen yllättynyt. Olet huono oppimaan tai sitten tarkoituksellisesti esität tyhmää. Jokainen ”hiukkanen” on oman kenttänsä (hyvinkäyttätytyvä pitkiä aikoja elävä) eksitaatio (tai ”virtuaalisen hiukkasen” tapauksessa epämääräinen eksitaatio, josta on väärin edes sanoa sen olevan ”hiukkanen”, se on vain perturbatiivisen matematiikan ”olio”). Vieläkö kummittelee hiukkanen jonkinlaisena ”alkutöhnänä”?  ”Hiukkanen” on kvanttiominaisuuksiensa kooste. Jopa inertia (minkä voisi sotkea ”materiaalkeistöhnään” on vain yksi vuorovaikutus, eli Higgsin kentän vuorovaikutus). Käsittääkseni olen tämän sinulle(kin) moneen kertaan selostanut. Kenttä on primääri, fundamentti.

Hiukkasilla ei ole suhdetta eetteriin koska eetteriä ei ole.

Wikipedia: ”Myös viime aikoina on esitetty erilaisia eetterihypoteeseja, mutta niitä pidetään yleisesti näennäistieteenä. Näissä alkuperäistä eetterihypoteesia on kehitetty edelleen, joskin pohjalla on edelleen vanha ajatus mekanistisesta kimmoisasta värähtelevästä aineksesta tai taustarakenteesta, joka sekä synnyttää aalto- ja hiukkasilmiöt että siirtää ne. Esimerkki tällaisesta teoriasta on Kauko Niemisen eetteripyörreteoria”.

”Eräissä myöhemmissä artikkeleissaan (erityisesti vuosina 1920 ja 1924) Einstein antoi eetterille uuden määritelmän samastamalla sen "avaruuden ominaisuuksien" kanssa, ja tätä eetteriä voidaan hänen mukaansa sanoa absoluuttisesti niin kauan kuin aine ei vaikuta sen tilaan. Täten hän väitti, että Newtonin absoluuttinen avaruus voidaan katsoa "absoluuttiseksi eetteriksi", ja että myös suppean suhteellisuus­teorian neli­ulotteinen aika-avaruus on eräänlainen "absoluuttinen eetteri", koska senkään tilaan ei aine vaikuta. Sen sijaan hän sanoi, että yleisessä suhteellisuus­teoriassa "eetteri" ei enää ole absoluuttinen, koska gravitaatiokenttä ja sen mukaisesti aika-avaruuden rakenne riippuu aineen läsnäolosta. On kuitenkin todettava, että tiede­yhteisö ei hyväksynyt tätä Einsteinin termino­logiaa, jossa "eetterillä" tarkoitettiin avaruuden ominaisuuksia.”

Myöhemmin50-luvulla Einstein oli jyrkästi eetteriä vastaan, esimerkiksi yhdessä
Leopold Infeldtin kanssa kirjoittamassaan kirjassa "Fysiikan kehitys".

Lentotaidoton: Herranjestas, siksihän säilymislait ovat olemassa, että kaikki kosmoksessa niitä noudattavat. Se, mikä on tässä kosmoksessa, on reaalimaailmaa. Säilymislait ovat kirjoitettuna hiukkasfysiikkaan, eivät hiukkasiin. Emme tiedä miksi säilymislait ovat. Niinkuin emme tiedä muitakaan miksikysymyksiä.

psv: Siksi en tehnytkään miksikysymystä, vaan pyysin selittämään, miten hiukkaset mielestäsi osaavat noudattaa hiukkasfysiikan kaavoja ja esimerkiksi säilymislakeja. Etenkin, kun nämä lait eivät mielestäsi olekaan hiukkasiin kirjoitettuja. Yrittäisit nyt vastata.

Lentotaidoton: Hiukkasilla ei ole suhdetta eetteriin koska eetteriä ei ole.

psv: Siis Poljakov on kuin onkin väärässä ja sinä oikeassa. Uskotko tosiaan näin olevan?

As noted by Alexander Markovich Polyakov in 1987:[14]Elementary particles existing in nature resemble very much excitations of some complicated medium (Aether). We do not know the detailed structure of the Aether but we have learned a lot about effective Lagrangians for its low energy excitations.

.......

Edes törmäyksessä syntyvien hiukkasten ominaisuuksen kuten massan, sähkövarauksen, spinnin jne. syntyperiaatetta ei siis ole oikeasti selitetty. Vielä vähemmän on onnistuneesti selitetty elämän syntyä tai tietoisuuden syntyä ja olemusta.

Kaikki nämä voidaan selittää ainakin fenomenaalisella tasolla yhtenäisesti olettamalla vakuumille eli eetterille tietyt ominaisuudet. Koska vakuumin tuntemus fyysikoillakin on heikko, tuollaisia ehdotuksia voinee tehdä. Monet ovat pystyneet matematisoimaan ehdotuksiaan

psv: Siksi en tehnytkään miksikysymystä, vaan pyysin selittämään, miten hiukkaset mielestäsi osaavat noudattaa hiukkasfysiikan kaavoja ja esimerkiksi säilymislakeja.Etenkin, kun nämä lait eivät mielestäsi olekaan hiukkasiin kirjoitettuja. Yrittäisit nyt vastata.

Eivät hiukkaset tietysti mitään ”osaa” missään inhimillisessä mielessä. Mehän olemme luoneet hiukkasfysiikan kaavamme (ja säilymislakimme) siitä miten hiukkaset käyttäytyvät ja miten se käyttäytyminen selitetään teorian avulla. Esim. elektroni käyttäytyy kokeessa tietyllä tavalla; me vertaamme sitä siihen, mitä teoria (esim. kvanttielektrodynamiikka) sanoo asiasta. ”Hiukkanen” (siis kvanttiobjekti) yksinkertaisesti fysikaalisesti tuntee (taas ei ei-fysikaalinen, esoteerinen ”tunne”) kvanttiominaisuuksiensa mukaiset kentät. Kun kenttä on fundamentaali, niin on turhaa selittää asia muka vielä fundamentaalimmalla. Siksi ei miksi-kysymyksiä eikä miksi-vastauksia. Yksittäinen hiukkanen ei "tiedä”" eikä ”ajattele”, ei tee ”tietoisia” valintoja (reagoisiko vai ei).

Ja vielä: esim. varaus, emme tiedä mitä varaus tarkoittaa, mutta osaamme operoida sillä mennen tullen. Jos joku luulee tietävänsä, mitä varaus (mikä tahansa varaus) tarkoittaa, niin suosittelen pöpilää.

Luotan siihen, mitä 99,9% tiedeyhteisöstä sanoo asiasta.

Lentotaidoton: käyttäytyminen selitetään teorian avulla

psv: Ja miten teoria, joku "luonnonlaki" vaikka, selittää käyttäytymisen? Sehän vain kuvaa käyttäytymistä mittauksissa ilmentävien suureiden relaatioita käyttäytymisen aikana, eikö totta. Mitään selitystä ei kuvailuun sisälly.

Selitys vaatisi miksikysymykseen vastaamista, esimerkiksi miksi  hiukkanen "tuntee" kentän ja käyttäytyy siten kuin käyttäytyy. Joku voisi luulla ymmärtävänsä, kun selittää asiaa toisella kuvailevalla lailla.

Niinpä tuntemamme luonnon lait, olipa kyseessä Sch.yhtälö tai F=ma,  eivät selitä luonnon tapahtumia, vaan ainoastaan kuvailevat niihin liittyvien suureiden relaatioita, eikö totta?

Useat fyysikot ovat varmaan uskoneet, että vakuumin pitäminen fundamentaalisena voisi tarjota suuntaa antavia selityksiä. Etenkin hiukkasten ominaisuuksien valiutuminen niiden syntyessä, elämänsynty ja monet elämän ominaisuudet, varsinkin tietoisuus, saisivat varmaan suuntaa antavan yhtenäisen seli´tyksen vakuumista.

Mutta ilmeisesti vain jotkut voivat uskoa vakuumin olemassaoloon - vaikka kokeellisia todisteitakin on, mm. helsinkiläiset löytivät yhden ihan äskettäin. Uskosta kai siinäkin on kyse samoin kuin uskossa eetterin ei-olevuuteen..

Erimielisyysperiaate sen kun jyllää..

Hegelin määritelmä sähköstä:

"Se on itsestään vapautuvan hahmon tarkoitus, hahmo joka alkaa kumota oman välinpitämättömyytensä; sillä sähkö on välitöntä ilmituloa eli läheisesti hahmosta tulevaa, sen vielä edellyttämää olemassaoloa - mutta ei vielä itse hahmon hajoamista, vaan se pinnallinen tapahtuma, jossa erilaisuudet jättävät hahmon, mutta vielä ovat sen edellyttämiä eivätkä vielä ole niissä tulleet itsenäisiksi."

Viestejä21919

Sekaannunpa tähänkin soppaan lyhyesti.

Kosmisen nosteen mallissani on eräänlainen "vakuumi" tai "eetteri", mutta se on dynaaminen ja muodostaa energiavirtaukset tyhjiöstä hitaille massapisteille.

Tyhjiöenergiaa virtaa massaenergiaksi kausaliteetin säilyttäen. Silloin vakuumi näyttäytyy jokaiselle havaitsijalle omanlaisenaan, mutta kaikkien havaitsijoiden kesken yhteensopivana johdonmukaisena jatkumona.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Lentotaidoton: käyttäytyminen selitetään teorian avulla

Erimielisyysperiaate sen kun jyllää..

Jos teoriasta seuraa esim. että kaksi elektronia hylkivät toisiaan, niin teoria selittää näiden elektronien käyttäytymisen (siis että ne hylkivät toisiaan). Toki se on vain käyttäytymisen kuvaamista.  Se ei tietenkään selitä sitä miksi ne hylkivät toisiaan, ja näinhän totesin. Tälle miksi-kysymykselle on vain annettu nimi ja se on varaus. Ja kuten totesin, emme tiedä mitä varaus tarkoittaa. (tuo OC:n antama Hegelin vastaushan on täyttä filofofista puppua).

Kun hiukkanen ”tuntee” kentän, niin tämä hiukkasen käyttäytyminen tässä yhteydessä selitetään (tai jos tahdot kuvaillaan) esim. kvanttielektrodynamiikalla. Jos haluat, että selittäminen on vastaamista miksi-kysymykseen, niin sitä teoria ei tietysti tee.

Vakuumista kiisteleminen on turhaa. Samoin kuin eetteristä. Kuten sanoin, luotan (diletanttina) siihen, mitä 99,9% tiedeyhteisöstä sanoo.

Lentotaidoton: Et ole itsekään johdomukainen. Sanot, että ” vakuumin pitäminen fundamentaalisena voisi tarjota suuntaa antavia selityksiä.” Joko selityksiä on tai ei ole. Minun tekstissäni puutuit siihen, itse viljelet auliisti.

psv: Kiistämättä, mutta en kuitenkaan fysiikan teorioiden yhteydessä. Tietysti tuon selittää-termin voi tuomita myös hiukkastensynty-, elämänsynty- ja tietoisuuskysymysten yhteydessä. (Ja viime kädessähän päädytään havaitsemaan olemassaolon mystisyys, kuten Wittgenstein sen tulkitsee "Ei se ole mystistä, miten maailma on, vaan että se on.")

Näen kuitenkin, että otettaisiin aimo harppaus eteenpäin asioiden ymmärtämisessä, jos vakuumin "mekanismit" em. tavoitteiden selittämiseksi löytyisivät. Voin tietenkin olla myös täysin väärässä, mutta aivan samoin kuin intuitio pakottaa olemaan hyväksymättä tietoisuuden puhdasta nykyfysiikan mukaista selitystä (mistä tässäkin blogikommenttiketjussa Japetus on minua ankarasti arvostellut), intuitio pakottaa myös uskomaan eetterin olemassaoloon, vaikka kaikki eivät sitä hyväksykään.

Varmaankin tuo monen mielestä väärä intuitio on tulos erimielisyysperiaatteesta; aivoissani jotkut kytkennät ovat eetterimyönteisinä hyvin erilaisia kuin joillakuilla toisilla. Jos minulle esitettäisiin sitovat ja järkeeni mahtuvat todisteet vakuumin olemattomuudesta ja/tai tietoisuuden fysikaalisuudesta, varmaan voisin nöyrtyä hyväksymään tosiasiat. Yleensä en ole huomannut olevani ajatusmaailmaltani jähmeä mielipiteeseen ankkuroituva ihminen. Vielä en kuitenkaan ole huomannut tuollaisia esitetyn (vaikka Japetus väittääkin monta kertaa esittäneensä tietoisuuden selittymisen nykyfysiikalla. Kyseiset väittelymme ovat muuten kiintoisia ja valaisevia vaikka lukea..).

Asiasta toiseen, et kai vaan väitä 99,9 % tiedeyhteisöstä hylkäävän vakuumin idean, vaikka eetterilinkissänikin fysiikan nobelisti, professori Laughlin väittää useiden fyysikkojen ajattelevan vakuumista/eetteristä, että sellainen on, vaikkakin erilainen kuin ennen ajateltiin.

Jos tiedeyhteisöön kuuluviksi luettaisiin tohtoritasoiset fyysikot, heistä vakuumin idean kannattajia on tosi monta.  Onpa heitä fysiikan professorienkin joukossa. Mutta eetterin struktuurista heistäkin monella on eri näkemys; niinpä on olemassa useita kymmeniä eetterin olemusta koskevia hypoteeseja. Eetteriä vastaan taas ei ole esitetty sitovia todisteita, lujia uskomuksia (tai intuitioita) vain - jälleen erimielisyysperiaatteen tuloksia, veikkaisin.

Joka tapauksessa, jos usein esittämäni näkemys hiukkasten synnystä olisi oikeansuuntainen, sitä voisi käyttää myös uuden(?) elämänsyntyhypoteesin tekemiseen. Myös tietoisuuden "selittäminen" vaatinee jotain radikaalia ajatuksellista (F.C.H.Crickin näkemys, Sci.Am. joskus 80-paikkeilla) innovaatiota, joka voisi löytyä vakuumista.

agggris aggriss: mutta aivan samoin kuin intuitio pakottaa olemaan hyväksymättä tietoisuuden puhdasta nykyfysiikan mukaista selitystä (mistä tässäkin blogikommenttiketjussa Japetus on minua ankarasti arvostellut), intuitio pakottaamyös uskomaan eetterin olemassaoloon, vaikka kaikki eivät sitä hyväksykään.

Minua ei pakota. Ja kukaan ei ole esittänyt ”puhdasta nykyfysiikan mukaista selitystä”. Vielä kerran: fysikalistit eivät ole selittäneet tietoisuutta. Fysikalistit ovat esittäneet periaatteen, että tietoisuus on emergentti ominaisuus aivojen fysiikasta, viime kädessä niiden kvanttifysiikasta. Siis reduktio. Siis fysikalismia erotukseksi jostain muusta esoteriasta. Ja sataan kertaan on todettu, että mekanismin selittäminen ei onnistu tänään lähtien kvanttifysiikasta (ja että on turhaa edes yrittää).

Edelleen olen sitä mieltä, että esittämäni luku eetteriin uskovista pitää paikkansa. Joka asiassa löytyy aina joku vastarannankiiski (suhtiksen tapauksessa niitä ilmaantuu muutama tusina päivässä). Vakuumi (eli tyhjö) on aivan eri asia, se on toki fyysikoiden valtaenemmistön repertuaarissa ja kvanttifysiikan peruskauraa (ollut jo 1920-luvulta). Heillä on vain eri käsitys vakuumista kuin sinulla.

Sanontani oli harhaanjohtava, kun tarkoitukseni oli vain selittää, miksi itse en voi myöntyä noihin selityksiin. Intuitio pakottaa tietysti vain minua, enkä todellakaan tarkoittanut, että jollakulla toisella olisi samanlainen "pakotus".Ehkä nyt korjattuani sanonnan voit hieman ymmärtää tilaani. Vaikka mitäpä sillä, ymmärsitkö vai et.

Allaolevissa linkeissä väitellään mielestäni aika syvällisellä tasolla nykyfysiikan mukaisen fysikalismin kyvystä selittää tietoisuus. Japetus ja ilmeisesti myös Giulio Tononi, IIT:n kehittäjä, ajattelevat, että nykyfysiikka riittää. (Ei Japetus suoraan sano, että Tononi on sitä mieltä, mutta joku muu auktoriteetti sitten).

Tegmark on MIT:n huippufyysikko, ja keskustelemme myös hänen näkemyksistään tietoisuuden ja IIT:n tiimoilta.

Jotkut väitteet yhtyvät ilmeisesti sinun väitteisiisi, mutta eivät kumminkaan kaikki, eikö totta?

jatkuu vielä seuraavilla kahdella sivulla

Mitä on elämä konkreettisesti? Valtava joukko molekyylimoottoreita, jotka solujen pimennossa suorittavat salaman nopeudella solun elämän vaatimia tehtäviään.

Molekyylimoottorien synnystä on vain joitakin väljiä hypoteeseja. Flagellan syntyä on tutkittu tarkemmin, jotta saataisiin sen syntyprosessi kuvatuksi Modernin synteesin kielellä. Mutta Moderni synteesi itse on jo menneen talven lumia; esimerkiksi luonnonvalinta on jo menettänyt kaiken selittävän asemansa (vielä 2009 se selitti kaiken, kuten evoluutiobiologian akatemiaprofessori esitelmässään vakuutti).

Kari Enqvist on pohdiskellut myös elämän innovaatioiden syntyä ja tullut siihen tulokseen, että uudet asiat kyllä emergoituvat, mutta karkeistuksen kautta: Suomalainen fyysikko Kari Enqvist (1998) toteaa emergenssistä: "Emergenssiä on olemassa, mutta se on osoitus kuvailun karkeudesta, ei sen kohoamisesta uusiin, tuntemattomiin sfääreihin."

Uusi tutkimus on avannut täysin uuden näkymän elävään soluun. Solun liki kaikki elintoiminnot tapahtuvat valtavan, täsmällisesti toimivan molekyylimoottori-armeijan avulla. Solu on täynnä molekyylimoottoreita, joiden taidokkuus usein ylittää tieteiskirjallisuuden tason.

Niinpä voikin ajatella, että molekyylimoottorit eivät ehkä tue ajatusta solusta ja evoluutioilmiöstä karkeistus-emergenttinä. Molekyylimoottoreita on ehkä vaikea mieltää karkeistuksen, informaation menettämisen, seurauksiksi. Tällaisen käsityksen voisi saada seuraavasta, molekyylikoneiden olemukseen perehtyneen fyysikon kirjoituksesta:

Elämänsynnyn arvoituksen ratkaisemisessa ensimmäisiä tehtäviä voi olla molekyylikoneiden synnyn selittäminen. Miten tuhansista erilaisista molekyylikasautumista tuleekin ikään kuin elollisia ja lähes erehtymättä pimeässä salamannopeasti elämälle välttämättömiä tehtäviään suorittavia moottoreita?

Alustavana vastausehdotuksena esittäisin, että kukin molekyylikasautuma vertautuisi eritaajuiseen äänirautaan. Organisaatioperiaatteet annettaisiin hyvin monisointuisena musiikkina, josta on jo tutkimuksissa kuultu joitakin karkeimpia ääniä.

Kysymykseen tuleva musiikki olisi sukua kymatiikalle, voisimme kutsua sitä kvanttikymatiikaksi.

Kuten Chladnin levyt jo osoittavat, musiikilla on kyky luoda organisoiva voima. Elävä solu olisi tällaisten voimien kokoelma ja näitä voimia toiminnassaan tottelevien molekyylikertymien, molekyylikoneiden kokoelma. Seuraavassa kuvia molekyylikoneista. Klikkaamalla kuvaa saa lisätietoa.

=u&source=univ&ei=oFmMUMTXD5T54QSJgYE4&ved=0CB0QsAQ&biw=1680&bih=928

univ&sa=X&ei=LC7bUdGeCIGAtAazhIDwDw&sqi=2&ved=0CC8QsAQ&biw=1280&bih=585

Tutkijat ovat mitanneet keholle tärkeän lysosyymi-emtsyymin värähtelyspektrin, joka on osoittautunut olevan terahertsin luokkaa (1000 000 000 000 värähdystä sekunnissa). Värähtely on osoittautunut energian kuljetustapahtumaksi lysosyymi-proteiinissa.

Myös värähtelyvaiheen kesto on tarkoin mitoitettu ollen pikosekunnin luokkaa, kestäen siis sekunnin miljoonasosan miljoonasosan. Tämä aika on juuri sopiva, jotta eräs tärkeä biokemiallinen reaktio voisi tehokkaimmin tapahtua.

Jos jatkotutkimuksissa todetaan solun proteiinien yleisestikin värähtelevän biokemiallisia reaktioita suorittaessaan, näkemys kvanttikymaattisesta, musiikin avulla tapahtuvasta solun toimintojen ohjauksesta saattaa olla  yksi ilmiön selitysmahdollisuus.

Elämänsynnyn ongelmaa vielä vaikeampi lienee elämänmuotojen synnyn ongelma, varsinkin, jos jätetään uskomukselliset "natural selection"-tarinat sikseen.

Vihjeen ongelman ratkaisemiseksi voisi ehkä saada tarkkailemalla eri ihmisten kasvonpiirteiden tuottamia vaikutuksia tarkkailijan mielessä. Mihin ylipäänsä perustuu erilaisten kasvojen tunnistaminen?

Mieleeni on usein tullut, että kasvojen kokeminen on musiikilliseen sinfoniaan verrattava visuaalisen alan tapahtuma. Kasvosinfonioiden pääpiirteet ovat kaikilla samoja, mutta eri kasvojen pienet teemat ja fraseeraukset sekä duurit ja mollit eroavat huomattavasti toisistaan.

Jos edelläsanotussa on hivenkin totuutta (totuus=liittymisarvo), voidaan kasvonpiirteiden olemus mielessä pitäen siirtyä käsittelemään syvempiä genotyypistä fenotyyppiin johtavia "reaktioratoja" ja tehdä niitä koskeva aivan vastaava ehdotus, jonka mukaan näissä "radoissa" ilmenee elävien solujen syvin olemus, solumusiikki.

Edellisessä viestissä kerrotaan erään proteiinin vastalöydetystä terahertsien luokkaa olevasta värähtelyspektristä, jollainen oletettavasti tulee pian löytymään kaikilta proteiineilta ja muilta biomolekyyleiltä.

Biomolekyylien "ominaisvärähtelyt" järjestäisivät sekä solun että solukollektiivin molekulaarisen struktuurin musiikillisin voimin. Chladnin levyt osoittavat, että jo yksi ainoa sävel (värähtely) omaa materiaa varsin monimutkaisesti organisoivan voiman

Solujen ja solukollektiivien elämänprosessia järjestävä ja ylläpitävä "solusinfonia" omaisi sekä invariantteja että esim. genomin rakenteesta ja ulkoisista tekijöistä riippuvia toisistaan eroavia sävelkulkuja. Nämä sävelkulut olisivat hyvin erilaisia esim. kasveilla, pienillä eliöillä ja suurilla eliöillä. Eri eläinluokilla voisi olla ko. luokalle tyypillisiä invariantteja sävelkulkuja.

Elämänsynnyn ongelmaa voisi mahdollisesti lähestyä Chladnin levyjen sovelluksena. Myös lääketieteellinen ymmärrys voisi lisääntyä.

(psv): Elämän olemusta on melkein välttämätöntä yrittää "selittää" palautumalla siihen tekijään, josta muun muassa hiukkaset ominaisuuksineen syntyvät: vakuumiin.

Kun esim. CERNin törmäyttimessä suurienergiaiset protonit törmäävät vastakkain, syntyy aina joukko hiukkasia. Syntyvät hiukkaset eivät kuitenkaan ole mielivaltaisia, vaan edustavat kukin omaa hiukkastyyppiään. Kunkin hiukkastyypin hiukkasilla on yhtä suuri lepomassa ja koko, sama sähkövaraus, spinni, elinikä (tietenkin nopeudesta riippuva) jne.

Huomattava biokemisti Otto Rössler esitti eräässä Springer Series in Synergetics -sarjan teoksessa joskun 80-luvun alussa idean jonkinlaisesta avaruuden informaatiosäiliöstä. Artikkelia en tosin muista tarkemmin, mutta idea tuntui jo silloin kiinnostavalta.

Rösslerin artikkelia muistellessa syntyi spekulaatio vakuumin informaatiosäiliöstä, josta kukin vakuumin fotonikentän fotoneista muodostuva hiukkanen (vakuumin eksitaatio) saisi määrätyt, täsmälliset ominaisuutensa. Jatkamalla spekulaatiota tullaan ajatelleeksi, että myös eri elämänmuodot ovat vakuumin informaatiosäiliön sanelemia "eksitaatioita" nekin.

Vakuumin fotonikentän fotoneista ja niiden hiukkas-eksitaatioista puhuu biofysiikan professori Arto Annila kiinnostavassa haastattelussa

Vaikka olenkin aina väheksynyt evoluutioteoriassa niin yleisiä "Just-So-Storyja", nyt voisi olla sellaisen paikka pohdittaessa ensin hiukkasten syntyessään ottaman informaation ottomekanismia ja yleistettäessä se analogiaperiaatteella syntyvien elämänmuotojen informaation ottomekanismiksi.

aggris aggris: Ongelma kuuluu: Mikä määrää kunkin syntyvän hiukkastyypin rakenteen täydellisesti, ja miksi mitään "välimuotoisia", "epäonnistuneita" hiukkasia ei koskaan synny? Toistaiseksi en ole löytänyt enkä lukenut vastausta tähän kysymykseen, minkä vuoksi olen joutunut spekuloimaan seuraavasti (toivottavasti joku asiantuntija korjaa, jos spekulaationi on virheellinen ja asia todella tiedetään, jolloin myös koko ajatusrakennelmani romahtaa..).

Toki ”epäonnistuneita hiukkasia” on. Kutsumme niitä (harhaanjohtavalla nimellä) virtuaalihiukkasiksi. Ne nimenomaan ovat ”välimuotoja”. Ne eivät ole ”hiukkasia” samassa merkityksessä kuin oikeat hiukkaset. Virtuaalihiukkaset ovat fysikaalisesti lähinnä perturbatiivista matematiikkaa, mutta ne ovat siinä mielessä ”todellisia”, että niillä on fyysisiä vaikutuksia (esim. Lambin siirtymä). Kuitenkaan et voi koskaan pitää fyysistä virtuaalista hiukkasta hyppysissäsi. Monet hiukkasreaktiot selittyvät vain yhdessä virtuaalihiukkasten vaikutuksen kanssa. Ne ovat ”epäonnistuneita”, koska niillä voi olla mitä tahansa oikeasta hiukkasesta poikkeavia ominaisuuksia, ne ovat siis kentän epämääräisiä eksitaatioita kun taas oikeat hiukkaset ovat siistejä, pitkiä matkoja ja aikoja kulkevia kentän pienimmän energian eksitaatioita.

Yleensä hiukkaset eivät ole ”töhnää”, vaan kentän olioita. Kenttä voi eksitoida säännöllisesti (pienin mahdollinen eksitaatio=hiukkanen) tai epämääräisesti (virtuaalihiukkanen) ja sanonta ”väliaikaisesti” niiden kohdalla tarkoittaa vain, että ne ovat matemaattisia olioita (never as asymptotic states or indices to the scattering matrix).

Lentotaidoton: Jokaisen hiukkastyypin ”rakenteen” (eli kentän kvanttiominaisuuksien koosteen) määräävät säilymislait. Ne taasen perustuvat luonnon symmetrioihin (muista: luonto voi olla myös ns. supersymmetrinen, eli jokaisella fermionilla on vastaava bosoni ja toisinpäin. Tätä emme vielä tiedä, koska kokeet (lähinnä LHC) eivät ole ainakaan vielä tukeneet teoriaa).

[/quote]

psv: Varmaan näin hiukkasten kohdalla onkin. Ainakin suuremmissa rakenteissa, kuten eliöissä, tulevat kyseeseen lisäksi moninaiset symmetriarikot ja niihin aina liittyvät massattomat Nambun-Goldstonen bosonit, joihin Umezawan skenaarion mukaan aina joku vapausaste varastoituu samalla kun uusi järjestystila syntyy.

Eliöiden syntyyn liittyy lisäksi NG-kentän erityisten "eksitaatioiden", topologisten defektien syntyminen, mihin mm. useat eliöiden piirteet ja ominaisuudet viime kädessä perustuvat

Spekulaationi mukaan diskreettien eliölajien syntyessä tarvittavat topologiset defektit ja niiden "aineksena" olevat spontaaneissa symmetriarikoissa syntyneet Nambun-Goldstonen kentät eivät olekaan olemassa "ilman syytä", vaan niiden ilmitulo perustuu vakuumin informaatiosäiliön kullekin lajille (kunkin lajin kasvavalle edustajalle) jakelemaan informaatioon.

Jos eliöiden (tai vaikka hiukkasten) synnylle löytyy parempia selityksiä, niitä ehkä myös on. En vain ole tullut joko huomanneeksi tai ymmärtäneeksi, mikä on aivan todennäköistä myös..

Retard

Prof. Arto Annilan pienimmän vaikutuksen lakiin avoimissa systeemeissä ja termodynamiikan 2. lakiin perustuvan teorian mukaan elävät oliot ovat kehittyneet ollakseen järjestelmiä, jotka kuluttavat luonnon energiavarastoja ja yleensäkin energiaa maksimaalisella nopeudella. Mitään periaatteellista eroa elävien ja elottomien systeemien välillä ei ole.

Tällä perusteella elävä olio vaikuttaisi olevan siis ehkäpä vain tietyn tai tietyntyyppisen monimutkaisuuden asteen saavuttanut entropiaa tehokkaasti kasvattava järjestelmä. Teoreettiset fyysikot tulkitsevat elämän toisinaan vieläpä siten, että elämä olisi vain tapa prosessoida informaatiota, joka on tosin vielä epatarkempi määritelmä kuin solu tai virus.

Hyvä huomio.

Mitähän muita ominaisuuksia järjestelmällä tulisi olla, jotta kyse olisi elämästä. Jos elämän edellytys nimittäin on vain kopioituminen ja sen lisäksi kaiketi määritelty mutatoituminen niin maailmankaikkeuden voisi ajatella kyllä kopioivan sekä aurinkoja että planeettoja ja riippuen siitä, mihin vedämme kahden yksilön välillä rajan, yksikään aurinko tai planeetta eivät ole täysin identtisiä. Eli kopioituminen tai mutatoituminen tai niihin jollain ainakin etäisellä tavalla verrannolliset prosessit eivät kai ole toimintaperiaatteiltaan yksin biologiassa havaittuja luonnonilmiöitä.

Väliyhteenvetona voisi pyöritellä, että negentrooppinen entropiaa lisäävä järjestelmä, joka kopioituu ja mutatoituu ei siten kai ole riittävä määritelmiä elämälle tai sitten pitää määritellä eläväksi ja kuolleeksi prosessit vain kyseisten järjestelmien mittakoon tai jonkun entropiaa lisäävän kokoon tai monimutkaisuuteen liitetyn suhdeluvun perusteella.

Tosin eroaako edes ihmisen rakentama kone elävästä biologisesta entiteetistä? Biologisen entiteetin on rakentanut sokea kelloseppä miljardeissa vuosissa, kun taas mekaanisen entiteetin ihminen. Onko raja elävistä systeemeistä kuolleisiin systeemeihin vedettävä siihen millaisen systeemin olemassaolo seuraa ihmisen ymmärryksestä ja millainen syteemi on edeltänyt ihmisen ymmärrystä? Riittääkö pelkästään ihmisen mielenkiinto entiteettiä kohtaan kadottamaan entiteetistä sen, mikä siinä on ollut elävää?

Biologiset systeemit ovat olleet olemassa ennen ihmisen ymmärrystä niiden toiminnasta kun taas esimerkiksi henkilöautot ovat olleet olemassa vasta sen jälkeen, kun ihminen on ymmärtänyt kuinka henkilöauto toimii ja rakentuu. Kuitenkin kun solu käyttää liejulätäkköä itsensä kopioimiseen ja virus käyttää solua itsensä kopioimiseen, henkilöautokin käyttää periaatteessa ihmistä itsensä kopioimiseen.

En ole tosi ihan varma, onko solun kopioituminen elinympäristössään analoginen esimerkiksi viruksen kopioitumiseen solussa. Muutenkaan eroista minulla ei ole riittävästi tietoa, mutta ainakin aurinkojen, planeettojen, virusten ja autojen kopioituminen vaikuttavat aikalailla analogisilta keskenään. Voi kuitenkin olla, että näkemäni analogia aiheutuu vain tiedon puutteesta.

Ilmeisesti joku Hannu Sariolan "Elämä:lyhyt oppimäärä" olisi paikoillaan lukea, jotta saisi näin kiehtovasta aiheesta paremmin kiinni. Olisiko jollakulla muita hyviä aihetta käsitteleviä ehdotuksia lukemistoksi? Ensisijaisesti kiinnostaa biologian/biologien kanta siihen mitä elämä on.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Lauri: Teoreettisten fyysikoiden määritelmän puitteissa ja jos Lentotaidottomalta saa lainata negentropian käsitettä, voisi kai siten olettaa, että myös tähdet kuin planeetatkin olisivat eläviä negentrooppisia entropiaa lisääviä järjestelmiä. En tosin tiedä kuinka tehokkaita ne ovat PSV:n lähteen mielestä kun en tarkemmin lähteeseen tutustunut ts. riittääkö auringon ja planeettojen kyky lisätä entropiaa riittävästi siinä ajatellun elämän määritelmän täyttämiseksi.

Tähdet eivät ole negentrooppisia olioita. Esim. oma aurinkokuntamme on energeettisesti suljettu systeemi ja sellaisen entropia AINA kasvaa. Aurinkokunta (muistamme että 99,8% aurinkokunnan massasta on auringossa) saa kosmisesta ympäristöstään vain yksittäisiä harhailevia partikkeleita (hyttysen pisi), eli käytännössä energeettisesti suljettu systeemi (tilanne esim kasoistähdissä voi olla toinen, kun toinen lainaa materiaa toiselta, mutta silloin systeemiä tuleekin tarkastella kokonaisuutena). Pointti on siinä, että myös tämä pienoinen teksti, joka näyttää sotivan entropian kasvua vastaan, kostautuu osaltaan koko Aurinkokunnan entropian kasvuna.

Elämä toisiaan on harhainen energiavaras eli negentropiaa. Biologinen elämä erottuu vaikkapa autosta vain siinä, että elämä on julmasti monimutkaisempi ilmiö (jolloin sille on kehittynyt erilaisia sille ominaisia emergenttejä muotoja, joita biologit sitten esittelevät elämän tuntomerkkeinä). Ei ole mitään irrallista ”elämänkipinää” tai ”elinvoimaa” (jota ”kuolleella” materialla ei olisi).  Elämä ja autot kukoistavat vain lainaenergian turvin ja avulla.

aggris aggris: Koska en vielä tahtoisi hylätä Rössleriltä peräisin olevaa vakuumin informaatiosäiliön ideaa, ihmettelenkin tässä, mikä viime kädessä määrää, minkä säilymislain mikäkin hiukkanen syntyessään toteuttaa ja mikä määrää esimerkiksi eliöiden kehojen syntyessä tarvittavat, kullekin lajille likimääräisesti samat symmetriarikot vastaavine Nambun-Goldstonen bosoneineen ja etäisvaikutuksineen.

Kyllä ihmetellä saa. Säilymislait vain sattuvat olemaan luonnon kirjaan kirjoitetut. Sehän on yksi fysiikan (ja tieteen yleensä) tehtävä ottaa selville, mitkä asiat näyttävät olevan säännönmukaisia kosmoksessamme. Hieman harhaanjohtavasti puhut "hiukkasen synnystä”. Uusia ”neitseellisiä” hiukkasiahan ei ”synny”. Hiukkaset muuntuvat toisikseen tai energiaksi (eli kvanttikenttäteorioiden kielellä kentät vuorovaikuttavat) tiettyjen säännömukaisuuksien mukaan. Kosmokseemme ei ”synny” mitään uutta. Kosmos on suljettu systeemi. Kaikki on vain kierrätystä.

Retard

Ajattelin asiaa siten, että auringon entropia väheni silloin kun se muodostui tähtipölystä. Mitä taas tulee siihen, ettei auringon sisältämän flooran entropia ole tuon aikakauden jälkeen pienentynyt vaan vain kasvanut, näkisin tilanteen samana kuin ihmisen kanssa, joka ei syö, jolloin myös ihmisenkin sisältämän flooran entropia voi vain kasvaa. Voi toki olla, että en ole ajatelut asiaa aivan loppun asti.

Sitten vain pitäisi määritellä se monimutkaisuuden aste, jonka jälkeen on kyse elämästä ja jota ennen ei ole kyse elämästä. Itsekin, toki varmasti puutteelisin tiedoin, olen ajatellut, että ainoa ero olisi monimutkaisuuden aste sen jälkeen jos järjestelmä olisi entropiaa lisäävä negentrooppinen "solmu", joka kopioituisi ja mutatoituisi kopioitumisen yhteydessä.

Käyttäjä556_0
Liittynyt29.12.2009
Viestejä22001

Monimutkaisen saa helpoiten luopumalla yksikäsitteisyydestä. Esimerkiksi murtoyhtälön kautta ajateltuna meidän pitää tietää onko jokin elävä, jotta me voidaan tietää onko se elävä. Se taas onnistuu määrittelemällä elämä jokaista osatekijäänsä suuremmaksi ja sanoa kaiken olevan vähemmän kuin elävää. Ihminen taas on hyvinkin elävä, koska me kyetään troolaamaan avaruudessa.

Meillä on esimerkiksi Turingin testi jolla määritellään onko jokin elävä vai ei.

..Ei taida muuten olla sattumaa että Turing oli kiinnostunut morfogeneesistä.

Jeepajee:  Se taas onnistuu määrittelemällä elämä jokaista osatekijäänsä suuremmaksi ja sanoa kaiken olevan vähemmän

Näin tietysti. Tässä katsannossa on vain suuri vaara lipsahtaa vahvan emergenssin puolelle. Heikko emergenssi kun taasen sanoo, että kokonaisuus (esim elämä) emergenttinä ilmiönä hukkaa perustason informaatiota karkeistuksen tuoman resoluution pienenemisellä. Tulee ”uusi” näkökulma, mutta ei muusta fysiikasta erillään oleva/siitä johtumaton omalakinen entiteetti.

.......

Nyt raportoidaan Science Dailyssa, että Harvardin yliopiston tutkijat ovat tehneet mullistavan havainnon: solun materiaa ei kuljetakaan Brownin liike vaan sytoplasman pienet mutta voimakkaat aallot.

"This is the first time it has been possible to measure the aggregate forces in a cell, which now will allow us to distinguish the state of its motor or enzymatic activity under different conditions or subjected to different stimuli," says Weitz. "That information should provide a completely new perspective on cell behavior."

Oman veikkaukseni mukaan tämä tutkimus on vasta alku tutkimusten sarjalle, joka lopulta tulee osoittamaan solun systemaattisen voimajärjestelmän olevan Chladnin levyjen ja kymatiikan (cymatics) kaltainen mikrokymaattinen "solumusiikki", jonka soittimia mm. molekyylimoottorit genomi mukaanluettuna ovat.

Harvard School of Engineering and Applied Sciences. "Inside the cell, an ocean of buffeting waves, contrary to conventional understanding." ScienceDaily. ScienceDaily, 14 August 2014.

ultimate23

Hello! This is my first visit to your blog! This is my first comment here, so I just wanted to give a quick shout out and say I genuinely enjoy reading your articles. Your blog provided us useful information. You have done an outstanding job.
Ultimate Odyssey Travel Joint Stock Company is a professional company possessing extensive knowledge, expertise and resources, specializing in the design and implementation of Vietnam Package Tours and Indochina Package Tours

Molly Watson

Get the best technical advice and guidance at Avast Support. Maintain your data privacy with Avast free Antivirus download. Interact with Avast support specialists round the clock to address all the security concerns. Avail the assistance at the Avast Support Number with any issues regarding Avast free Antivirus download.

Without question that the person will face 3 to 4 legal situations annually. In reality, 50% of most households use a pressing legitimate situation today. Yet, the common attorney fees around $300 hourly, which forces many individuals to have to produce a choice among eating and also legal aid. It's simply no wonder why a lot of people find that cheaper to be able to just get cheated rather than head to an legal professional, but you can find options accessible.

<a href="http://www.legalhelps.ca">legalhelps.ca</a>

In the foreseeable future there will probably be human colonies around this pv system, on moons regarding planets and around the planets by themselves. There is not any doubt there is likewise human colonies orbiting planets or inside geosync together with planets, along with long expression missions inside livable huge space cruises, and whilst, all this could sound just like science hype, it can all arrive at fruition next 50-100 decades. The initial basic outposts will probably be sooner.

Merely a simple stage of combining common sense of the soup of the soups of the soothing, soothing, easy-to-use, and so-called "free". Brief introduction of a few frequent ingredients for increased immunity plus increased vitality and physique stamina.

Käyttäjä19225
Liittynyt27.6.2019

Thank you for the information you provide, it helped me a lot! it's great that I known this site! Can you sharing some updates on how you have made this powerful post!

Great article...thanks for posting

Avg Support Phone Number +1-(8...

You can connect with the Expert technicians by dialing AVG Support Phone Number +1-877-717-0727 toll-free and your query will be solved quickly as the technical team is available 24X7 for the service of the users. Get fast, friendly technical support for PCs, tablets, smartphones and more. Real help from real people, 24x7. You can dial the AVG Support Number for active help. Our Certified experts will provide you step by step resolution & fix all issues related with AVG antivirus.
Avg Support Phone Number +1-877-717-0727 IN USA/CANADA

jams

Those that have actually utilized nicotine to vape understand that Nicotine it is in some way
tasteless. Nevertheless, it has a peppery type flavor that when added, it can modify the taste [url=https://www.worldvaping.com/best-vape-pen-starter-kits/]vape pen starter kit[/url]
slightly. This kind of flavor has a slight influence when it mixes with the juice and lastly affects the
whole vape taste. They now determine to add the nicotine right into their flavors to ensure that
it may taste better. This is why individuals presume that adding pure nicotine makes it taste
much better and the less amount of Nicotine, the less it impacts the flavor modification as well
as the higher the [url=https://www.worldvaping.com/weed-vape-pens-for-thc-oil/]weed vape pen[/url]
Pure nicotine, the extra it influences taste change in the vape. When Pure nicotine is blended
with ingredients like mint tastes and also menthol, it influences the whole sweetness in the vape
because Nicotine gives an additional throat hit much like these 2 mint and menthol offers.
Eliminating these mint and menthol will very lower the extreme throat hit therefore extra
contentment to the users. You might decide to use fruity flavorful vape which has more power to
eliminate the severe mint and also menthol in your vape. [url=https://www.worldvaping.com/best-vape-juice/]best vape juice[/url]
Benefits of Vaping Without Nicotine

harsh

许多人吸烟以取悦自己,甚至取悦他们的社会同龄人以及Pals和

没有真正感到被遗忘。如果他们不能留下来,他们可能会试图寻找更健康的香烟

没有吸烟。

<a href="https://www.worldvaping.com/cheap-vape-juice/">廉价的vape果汁</a>

This is due to the fact that many cigarettes consist of way too much portion of Pure nicotine that becomes so addicting making it hard to give up smoking or even control the price at which you smoke. To prevent this, you need to obtain made use of to vape tastes which contain no pure nicotine. They are not addictive and also include no prospective health threats. This will certainly not even affect your desire for cigarette smoking given that you will be now smoking a healthier vape and you will find it simple to give up when you feel like.Method Vaping<a href="https://www.worldvaping.com/best-thc-vape-juice-all-you-need-to-know/">thc vape juice</a>

Because many individuals have been addicted to the Nicotine vapes, it gives them a hard time to

忘记他们曾经进入含有尼古丁的vapes。他们现在已经进步了

他们现在正在使用他们的MODs技巧让他们的烟雾影响更容易。你需要

这些技术可以帮助你吃掉含有较少尼古丁的vapes。您

通过获得无尼古丁电子果汁可以做到这一点,因为它们是最好的Vaping技术和

vaping让你享受更多奢侈和乐趣。如果你有能力vape没有

尼古丁,除了可以解决由纯尼古丁引起的健康问题

发现了全新的,令人愉快的vaping技巧。

无尼古丁vapes使社交Vaping更加愉快

<a href="https://www.worldvaping.com/best-cbd-vape-juice/"> cbd vape juice </a>

Liittynyt31.12.2020

Sam Sui

Garmin Express is a software that assists you to register the devices, install maps, and update the Garmin express devices. Garmin.com/express Login is necessary to manage the Garmin devices. In order to log in, you need to download the application on your system. After downloading the https://sites.google.com/view/mywifiext-net-/ application, then you have to install it. When you are all set with installation, you can easily add devices to the garmin.com/express. This site very useful https://sites.google.com/view/mywifiext-net-/. The download will be installed directly to https://sites.google.com/view/mywifiext-net-/ your device.

amazncamazn

www.amazon.com/mytv enter code Know Complete Process toActivate Amazon PrimeFollow Simple Instructions and get www Amazon mytv code to actuate Amazon prime video in your TV. There are 3 basic approaches to Activate Amazon Prime Video. The primary method to see it on TV is that when you open a meeting of the administration on your PC, you associate it with the TV utilizing one of the diverse accessible yields, for example, HDMI or VGA. In the event that you expand the internet browser window on your PC, you can watch movies with the biggest conceivable screen size that the TV permits.

Brajput123

Note that you will need a unique amazon.com/mytv verification code for the activation. You can only generate this code if you have a valid Amazon account or phone registration number. For users with these details, the activation code can be retrieved on their TV screen via the Amazon Prime Video App.

essay help

I’m impressed, I must say. Genuinely rarely can i encounter a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the issue is something that too little individuals are speaking intelligently about.

Cash App Login

Cash App card works like a debit card and allows its users to do the transaction from their phone, without carrying a card you just need to activate it. If you want to activate a cash card for yourself. Then give us a visit on How to <b><a href="https://howcashapp.com/how-to-activate-my-cash-app-card/">Activate Cash Card</a></b> to get more details.

Cash App is one of the most promising payment gateway based in the United States. It is developed in 2018 by Square Inc. As of now Cash App login more than 30+ million users monthly. if you have any interest in Cash App or want to know more in-depth about Cash App Sign in, feel free to visit us at our website at <b><a href="https://sites.google.com/view/cashapplogins">Cash App Login</a></b>.

deltaairlines569

Hi, I'm Rakshit, a passionate travel blogger. I have 2+ experience in travel blogging. With a passion for exploring the planet and bringing new lives into the world. Follow my blogs to know all my travel experiences and get amazing tips & tricks to make your travel experience amazing.

assignment help

These days, students are facing lots of issues in writing assignments and essays because they are busy in their other activities like part-time jobs, or day to day activities. Here, we take the place. We offer our aspirants a mind-boggling solution and deliver a top-notch assignment to them. We follow adequate learning by undertaking an approach to update our professionals with new ideas and strategies. We can deliver your assignment on time by adhering to the guidelines of the project. So, if you need a dependable assignment help expert, let’s get in touch with us right now.

David allen

Are you using the HP printer for a long time? But, you do not receive the excellent printout as you expect. Then, you do not think on this matter how to recover from technical difficulties. The help of <a href="https://customerservicehelpnumber.com/hp-printer-support">HP Support</a> gives the right way to churn out the best outcome by removing its flaws. It is the general tendency of human-being to follow the best troubleshooting tricks to stay away from difficulties. Hence, you do not move here and there and stop your discovery on a third party professional team. The association of <a href="https://customerservicehelpnumber.com/hp-printer-support">HP Printer Support</a> executive helps you a lot to recover from difficulty. They are friendly and provide you instant help. Frequently asked questions of Printer: How do I troubleshoot my HP printer?

Visit our webpage:

Thank You.

stephennicoisa

Staying connected to the internet has become necessary as most of the tasks are carried out with the internet’s help. Cybercriminals may inflict harm to your device and steal your banking details. Once cybercriminals access your device, they can manipulate or delete your important data and steal your personal details. It is hard to combat cyber risks without an advanced antivirus program. McAfee offers advanced security-enhancing features that will avert hackers. McAfee protects your device from cybercriminals and keeps it safe from viruses, malware, and data breaches.

waren jack

This is actually an Astonishing article. Much appreciated for sharing a piece of great data keep it up and now amazing aspect Karma with your future article and post. https://sites.google.com/view/192-168-11-mi/ | https://sites.google.com/view/amazon-com-codes/ | https://sites.google.com/view/fmoviesto/home | https://sites.google.com/view/nba-streams-redditt/ | https://sites.google.com/view/putlockers-moviess/ | https://19216801.me/

Amazon Prime Video's availability is limited to a handful of consoles and streaming services. Earlier this year, Apple announced that it would be bringing Prime Video to Apple TV. Amazon Prime Video is still now available for most smart TVs models. Those who want to watch Prime Video on their TV are Suggested to purchase the Fire TV Stick, a streaming device which costs under Rs. 4,000. It features Netflix, Hotstar, and several other services.used at www.amazon.com/mytv and amazon.com/mytv.

Brajput123

In modern times, there is hardly anybody who is unaware of the benefits that Amazon Prime comes with. But still, if you are completely new to Amazon Prime or Amazon TV, then you have Landed at the right place. After activating your subscription you are entitled to get many benefits that come along with www.amazon.com/mytv to activate your subscription.To get started with using any of the benefits that come with your Amazon activation code.

Amazon.com/mytv
Watch an Amazon Prime video on your device by registering it on <a href="https://www.zonedesire.com/amazon-com-mytv/"> amazon.com/mytv </a>. You need to go to the play store of your device and download the Amazon Prime Video app.Then login to the app and fill in the activation code available there. You can check out more details in this article.

primevideo.com/mytv

Amazon Prime video allows the users to stream as more as content available on the platform. The users need to register their device at Amazon prime video so that they can stream their content anytime. You need to enter the activation code of your device at [url=https://www.amazoncommytv.org/primevideo-com-mytv/]primevideo.com/mytv[/..., and then you are good to go. Here’s an article with the complete information.

primevideo.com/mytv

If you want to enjoy your shows without any ad break on your device, then visit [url=https://www.zonedesire.com/activate-prime-video/]primevideo.com/mytv[/url] and register your device. This will allow you to ensure that you are able to watch all the Prime video shows on your device. To know more regarding this click on this link.

primevideo.com/mytv

Amazon Prime video allows the users to stream as more as content available on the platform. The users need to register their device at Amazon prime video so that they can stream their content Anytime. You need to enter the activation code of your device at https://www.amazoncommytv.org/primevideo-com-mytv/ , and then you are good to go. Here's an article with the complete information.

primevideo.com/mytv

If you want to enjoy your shows without any ad break on your device, then visit  https: //www.zonedesire.com/activate-prime-video/  and register your device . This will allow you to ensure that you are able to watch all the Prime video shows on your device. To know more regarding this click on this link.

Amazon.com/mytv

Watch the Amazon Prime video on your device by registering it on  https: //www.zonedesire.com/amazon-com-mytv/ . You need to go to the play store of your device and download the Amazon Prime Video app.Then login to the app and fill in the activation code available there. You can check out more details in this article.

Primevideo.com/mytv

Prime Video is one of the leading streaming platforms for users who love to watch their shows or movies on the big screen. Prime video allows the users to connect on big screens like smart tv of your house. You need to visit https://primevideocommytv.sitey.me/  and enter the activation code of your Smart tv and start streaming.

amazon.com/code

You can share your amazon prime music account with your family members. Amazon Prime music allows the users to connect four devices and stream on upto four devices at one time. For the same, you need to visit https://www.amazonmusiccode.com/ and enter the activation code of your device. To check out complete activation details, click here.

youtube.com/activate

Stream unlimited content on your device with the help of youtube streaming application. You need to visit the youtube app on your device and login in to get the activation code. After that, enter the same code at https://www.youtubecomactivates.com/ and then click on the continue button. Don’t forget the check out this article for the activation process.

youtube.com/activate

You can link your youtube account with more than one devices and stream your favourite videos whenever you want. All you need to do is to enter the activation code of your device at  https://www.zonedesire.com/youtube-com-activate/ and then allow them access to the device for streaming content. HEre’s the article for the same.

Hulu.com/activate

Watch Hulu videos without any ads with the help of Hulu premium subscription. All the Hulu premium subscribers are eligible to register their devices at   https://www.zonedesire.com/hulu-com-activate/ and start streaming on their favorite devices. To know more details and activation process clicks on this article.

Hulu.com/activate

Hulu Tv allows users to share their account with their family members with the help of family groups. You can add and remove people from your family group as per your choice. All family group members can activate their devices at  https://www.hulu.comactivate.org/ and enjoy streaming.

tv.youtube.com/activate

If you have YouTUbe TV subscription, then cut off your cable tv network and switch to youtube tv. It is one of the cheapest platforms with the availability of a wide range of shows or movies that you can watch with the help of internet. You can visit at https://www.zonedesire.com/activate-youtube-tv/ to register your device. For more click here.

tv.youtube.com/activate

https://sites.google.com/site/tvyoutubcomstart/  is youtube tv platform for the subscribers to register their devices and stream their favourite shows whenever they want. All they need to do is to enter the activation code of their device on this page and complete the activation process. To check out the activation process, you can click here.

espn.com/activate

You can activate the ESPN streaming application on your device so that you don't have to wait for your match to stream on the cable tv network. Here you can watch live matches from anywhere and enjoy Highlights of matches as well. Link your device at https://www.espn.comactivate.org/ and enjoy streaming.

espn.com/activate

Visit   https: //www.zonedesire.com/espn-com-activate/ and enter the activation code of your device. This will allow your device to stream via your ESPN purchased subscription. You can also link more than one device with one ESPN account that depends on your subscription plan. Click here for the successful activation of ESPN on your device.

plex.tv/link

Plex has so many features for the users so that users can enjoy everything in one place. You need to go to https://www.linkplextv.com/  to activate plex on your device. It also needs an activation code of your device that will be asked on the plex tv activation page. You can check out this page for more details.

plex.tv/link

Plex is one of the unique platforms for the users that allow them to stream online as well as offline media files with the help of internet. To enjoy plex on your device, you need to visit at  https://www.zonedesire.com/plex-tv-link/ and activate it on your device. Click here to know more.

foxnews.com/connect

Get all the updates of all the corners of the world and keep your self updated. This can only happen with the help of fox news streaming application. You can visit  https://www.foxnewscomconnect.com/  and enter the activation code of your device. For more click here.

foxnews.com/connect

Fox News is one of the leading news channels that bring all the updates of the nation or world at your homes. You need to activate Fox News streaming app on your device by entering the activation code of your device at  https://www.zonedesire.com/activate-fox-news/ . You can check out the activation process here and start streaming.

Norton.com/setup

Protect your computer from unwanted or Malicious threats with the help of Norton antivirus. You can purchase the product key from Norton antivirus and then activate it at https: //www.zonedesire.com/norton-com-setup/ . Check out the process to activate the product key of Norton here.

Mcafee.com/activate

Enter the product key of your McAfee antivirus at https: //www.zonedesire.com/mcafee-com-activate/ . This will protect your computer from hackers attacks and various viruses. You can check out the process here.

Frontier Airlines Book a Flight

Can't find the right deal for visiting your ideal destination? If so, please book your flight by making Frontier Airlines Book a Flight and relax; you will get significant interests and sales to bring yourself a convenient flight experience. Frontier Airlines is committed to making passengers' dream journey a reality by providing the best service. Book your tickets and let your wanderlust explore the world because the sky is the limit. With Frontier Airlines, you’ll get to enjoy jaw-dropping offers and a simple yet straightforward flight booking process.

American Airlines Telefono

Are you thinking about planning a family holiday to a distant destination? Do you like going on vacation by plane? But worry about travel and accommodation costs? The first question that comes to mind before booking an air ticket is to How to get the best by spending as little as possible?. When you want to travel by air within your budget, American Airlines Reservations is the best choice. Airlines will offer excellent discounts and deals from time to time. The low fare calendar helps you book tickets to your destination at the lowest possible fare. Book tickets through American Airlines and enjoy world-class service.

Fmovies

FMovies - FMovies new site 2020 - Watch Free Movies Online - FMoviesF.co allows anyone to watch free movies online and TV shows.
#fmovies, #fmoviesf,, #fmoviesfco, #movies, #freemovies, /g/11c1wx49cy, /m/0735l, /m/02mzct, /g/12214wvs, /g/11fk1k97qr, /g/11ftxqgzvr, /g/11bwdpgj8t, /m/07s8gcr, /m/03ykjs9, /m/0wr2kl, /g/11hnyt48zn, /m/0873c4, /m/03x49v, /g/11h0b1qygf, /g/11h0b1qygf

amazon mytv code

Open your computer then go to web browser, go to https://amazon-mycode.com/and sign in to Amazon prime account with your
email address and password. If you don't have, then click on create an Amazon prime account and enter the
Amazon mytv code in the given box to register your smart TV device.

https: // 602c2597e984e.site123.me/

Fmovies

Contact Yahoo customer support...

Customers dependably need to talk to a technical support helpline if they are using Email services like Yahoo, Gmail, or AOL. If you are one of the users who are getting issues in their Yahoo Account then, contact the Yahoo Tech support number where users effortlessly communicate with the customer support team.

ASSIGNMENT HELP

It is a well-known fact, that whenever a situation becomes difficult to handle, the first thing that comes to our mind is to seek help. For example, in each semester the students of every university are burdened with several assignments for which they have to struggle a lot to get it completed. But time and again, they miss a deadline, or they score low grades. In such cases, there arises the need for an <a href="https://www.assignmenthelp.net/"> assignment help</a>   service that will act as an academic hand for them to score good marks and better ranks. The <a href="https://www.assignmenthelp.net/vba_excel-assignment_help/"> Vba and excel assignment help</a> has a team of several qualified tutors and researchers who holds expertise in different subjects and coursework areas.

9Anime

9anime ✔️ 9AnimeGG ✔️ Watch High Quality Anime Online with SUB English, watch anime 9 Online videos and Get High Quality Anime Episodes for free. 9anime.gg is the best new version of 9anime website.

+ Address: 5200 Irvine Blvd A, Irvine, CA 92620, United States

+ Email: 9animegg@gmail.com

+ Phone: +1 (714) 734-0200

Hastag: #9anime #9animegg #anime #watchanime /m/0jxy

perlynnss

Several technical problems occur while playing Pogo games, where you need quick pogo phone support. however, if you are not happy or not satisfied with the calling solution, then Pogo live chat support is also available 24/7. You can easily chat with the specialists and resolve your problem related to the Pogo account.

Ravtdeals

On the off chance that you're seeing Amazon Prime on your TV, you essentially need to open the application and get your extraordinary Amazon Activation code. It will be given to you when you endeavor to activate an alternate device for review. For instance, getting a Prime Trial notwithstanding contraption Activation code. At the point when you get the Amazon Activation code, enter it at amazon .com/mytv to complete the activation process.

Thanks for visit site https://www.amzonmytvamzon.com/

Brajput123

To activate the service of www .amazon.com/mytv, you will need to go to this site, enter the login information for your account from Amazon Video. Once you have logged into your account, you will be given a unique 5 or 6-digit code. After entering the amazon registration code, you need to press the button to continue and enjoy this service.

Thanks for visit https://www.amazncamazn.com/

TomTom Update

The TomTom GPS device makes the users aware of street names, traffic, directions, and upcoming turns. TomTom became famous for producing location-based products that help users in navigation.

seorankagency

Are you thinking about SEO Services? Seo Rank Agency is the best SEO services provider in India. We provide SEO, SMO, PPC, Web Design, and Website Development services at affordable prices with 100% satisfaction. Call at 8287878854.No1 Seo services providers company in India offering the best SEO solutions to Archive top Ranking and 10x your Business sales With a team of top SEO specialist India, Best Seo plans.

windstream login

I read many blogs throughout the day  but yours is one of the best and my most favourite. The way you explain by your words in your blog is just amazing and very easy to understand. I hope you write more interesting in your blogs in future so I can enjoy it more. Thank you so much and i wish all the best for your future.

Griel Gryel