Dimetrodon, dinosauruksiakin oudompi ja muinaisempi. Kuva: <span class="photographer">Danielle Dufault</span>
Dimetrodon, dinosauruksiakin oudompi ja muinaisempi. Kuva: Danielle Dufault

Muinaisjättiläinen pystyisi syömään isän.

Kuten ”kaikki” tietävät, Dimetrodon ei kuulu dinosauruksiin. Kaikilla tarkoitan niitä, jotka itseni tavoin ovat lapsena innostuneet dinosauruksista ja siinä yhteydessä törmänneet muihinkin muinaiseläimiin.

Itselleni juuri Dimetrodon on jäänyt mieleen yhtenä suosikeistani, vaikka siitä kerrottiinkin lapsuuteni kirjoissa vain niukasti. Siinä viehätti ulkonäkö, joka oli vielä dinosauruksiakin oudompi: selän korkeat luupiikit kannattelivat purjetta, joka saattoi olla lämmönsäätelyelin tai rehvasteluväline.

Dimetrodonien suku oli kaukaista sukua meille nisäkkäille ja eli dinosauruksia edeltäneellä ajalla, permikaudella, jonka loppu tunnetaan elämän historian suurimpana massasukupuuttona.

Dimetrodonit olivat aikansa hallitsevia petoja. Vastikään kanadalaiset tutkijat kertoivat havainneensa, että suvun myöhäisten lajien hampaissa oli hienosahainen leikkuureuna, joka sopi lihakimpaleiden irrottamiseen. Samankaltainen oli monilla lihansyöjädinosauruksilla. Myös dimetrodonit pystyivät siis syömään suurempia saaliita kuin mitä ne saattoivat kerralla niellä.

Samassa tutkimuksessa joidenkin dimetrodonlajien hampaissa nähtiin myös purupintojen nystermiä.

Hampaiden nystermät ovat erityisen tyypillisiä meille ihmisille ja muille nisäkkäille. Nystermien muodosta voi päätellä, onko laji erikoistunut esimerkiksi lihansyöntiin, kasvinsyöntiin vai sekaravintoon. Tavallaan koko nisäkkäiden evoluution voi hahmottaa purupintojen nystermistä. Tutkijoille tämä on onnekasta, sillä kovan hammaskiilteen ansiosta hampaat ovat yleisimmin löytyviä nisäkkäiden fossiileita.

Nisäkkäiden hampaitten kehityksestä on jäänyt erityisesti mieleeni evolutiivisen kehitysbiologian spesialistin Jukka Jernvallin väitöskirja Mammalian molar cusp patterns: Developmental mechanisms of diversity (Acta Zoologica Fennica 1995). Se on ainoa väitöskirja, jonka olen koskaan innostunut lukemaan läpi.

Tuon kirjan tekstistä välittyy sellainen innostus, joka saa jotkut meistä peterpanmaisesti muistamaan lapsuudenuteliaisuutensa vielä aikuisenakin ja ryhtymään tutkijaksi, tiedetoimittajaksi tai vastaavaksi.

Lapsenlapsistani vanhin, joka vuoden alussa täytti kuusi, on ison osan elämästään ollut kiinnostunut dinosauruksista. Ainakaan minä en ole niitä hänelle tuputtanut, vaan hän on itse poiminut kiinnostuksensa jostakin.

Mikä dinosauruksissa vetoaa lapsiin? Tiedekirjoittaja Bob Strauss listaa kolme syytä: (1) dinosaurukset ovat suuria ja pelottavia ja sukupuuttoon kuolleita, (2) dinosaurusten luurangot ovat vaikuttavia ja (3) dinosaurukset pystyvät tekemään, mitä haluavat.

Tuon kolmannen syyn kiteyttää puolestaan Philosophers’ playground -blogin pitäjä tällä tavoin: ”Lapset tykkäävät mielikuvitusystävistä, jotka ovat isompia kuin isä ja voisivat syödä isän.”

Tiede-lehti pohti aihetta numerossa 3/1995 artikkelissa Dinokuume yhä korkealla. Sitä ei valitettavasti löydy netistä, mutta siinä on pari kiinnostavaa lisäpointtia. Helsingin kauppakorkeakoulun markkinoinnin lehtori Timo Rope analysoi syitä dinosauruslelujen suosioon ja huomauttaa, että ne ovat sosiaalisesti hyödyllisiä. Ne vetoavat jännityksen kaipuuseen, ja niiden avulla voi viritellä leikkejä muiden lasten kanssa. Toiseksi aikuiset usein kannustavat lasten dinosaurusharrastuksia, koska niitä pidetään järkevyyden takia hyvinä: ”Vaikka lapset eivät erottele mielikuvitusolentoja ja muinaiseläimiä, me aikuiset pidämme eroa merkittävänä ja pääsemme opettamaan historiaa. Siinä sivussa löytyy luontevaa yhteistä tekemistä esimerkiksi museokäynneille.”

Oma innostukseni dinosauruksiin ja muihin muinaiseläimiin on hiipunut silloin tällöin pulpahtelevaksi harrasteluksi, mutta yleinen uteliaisuus uuden edessä on säilynyt. Luulen, että sama outouden viehätys, joka sai minut pähkäilemään Dimetrodonia, vaikka siitä kerrottiin vähemmän kuin Tyrannosauruksesta ja Triceratopsista, sai minut valitsemaan yliopistobiologiassa pääaineekseni mikrobiologian, josta ei kouluaikanani 1970-luvulla ollut kerrottu oikeastaan mitään.

Onko tämän lukijoilla muistoja lapsuuden tiedeaiheisista innostuksista? Ovatko ne hiipuneet vai säilyneet jossain muodossa?

Cyberman
Liittynyt9.6.2012

Minulla oli pienenä iso laatikko erilaisia dinosauruksia, ja osasin nimetä niistä jokaisen. Televisiosta tulleet Matkalla dinosaurusten kanssa- ohjelmat nauhotettiin ja katsottiin aina uusiksi ja uusiksi. Jurassic Parkit kuuluivat myös lapsuuteen ja nuoruuteen erittäin vahvasti, ja pidän edelleen niistä elokuvista. Kiinnostavin juttu silloin dinoissa oli se, että ne pystyivät tekemää mitä halusivat ja hallitsivat maailmaa. Oma lempisaurus oli varmaan Diplodocus, Brachiosaurus tai Spinosaurus.

Kiitos tästä blogikirjoituksesta, tämä nosti paljon muistoja mieleen.

Saurukset eivät minua juuri hetkauttaneet, kun niistä, kuten brontosauruksesta, kerrottiin minulle lapsena. Intohimoinen harrastukseni kohdistui kaikenlaisiin vesiötököihin ja minulla olikin aina akvaario, jossa niitä oli. Kerrankin sattui sudenkorento kuoriutumaan toukastaan sitä katsellessa. Juotikaita oli myös jännittävä syöttää. Vieläkin saan väristyksiä akvaarioitani tai esim. vesiojien elämää muistellessa.

Myös sekä lentävät että maasta lautojen tai kivien alta löytyneet ötökät kiinnostivat kovasti. Niistä olen lukenutkin, muun muassa mainion ja ihan tieteellisen kirjan "Hyönteiset vuodenaikojen vaihtelussa". Huom: vaikka nimi onkin tylsä, sisältö on sitä kiinnostavampi!

Myös lintujen kesytystä harrastettiin ja joka kesä joku "Junnu" olikin nokallaan korvanlehteä hyväilemässä.

Nyt myöhemmin saurukset ovat alkaneet enemmänkin kiinnostaa sekä rakenteensa puolesta (joillakin on kuulemma ollut toiset aivot takalistossaan) että evoluution näkökulmasta. Minkälaisen verkoston muinainen saniaismetsä ja vedet asukkaineen on muodostanut? Mikä on ollut sen biodiversiteetin taso? Mikä on ollut saurusten tietoisuuden taso? Mikä on useiden saurusten suuren koon syy? Entä lentokyky; miltä on tuntunut ensimmäisestä lentäjästä? En ole kuitenkaan jaksanut perehtyä tutkimuksiin..

Kirjassaan "Kosmokomiikkaa" Italo Calvino kertoo monen muun hienon jutun ohessa liikuttavan tarinan viimeisen dinosauruksen seikkailuista uusien eläinlajien joukossa

Nuo Petrin antamat linkit olivat tosi kiinnostavia!

Sitten heräsi kysymys dinosaurusten evoluutiosta.En ole siitä mitään lukenut, mutta katsellessa kuvia en oikeastaan huomaa juuri lainkaan välimuotoja, joita kuitenkin pitäisi olla jokaisen sauruksen linjassa kymmeniä ellei satoja. Eikö niille sitten olisi ilmennytkään mitään ekologista lokeroa?

Evoluutiokysymys lienee kuitenkin ajateltava täysin uudella tavalla luonnonvalinnan tultua viimein sysätyksi alas valtaistuimeltaan, niin kuin Larry Moran opettaa:

The revolution is over and strict Darwinism lost. We now know that random genetic drift is an important mechanism of evolution and there's more to evolution than natural selection. Unfortunately, this blatantly obvious fact is not understood by the vast majority of people and teachers. There are even many scientists who don't understand evolution.

/dev/null
Liittynyt30.7.2013

Jotain muoviluita olen nähnyt museossa. Asiassa pitää luottaa museon vahtimestarin vakuutteluihin, että ne ovat aitoja.

Pohtija

Jep. Olisi kiva nähdä joskus niitä ihan aitoja oikeita luita... Joku T-Rexin pääkallo...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

مظلات رأس الخيمة

ابادة حشرات بمكة

Stacy Watson

Norton antivirus helps to keep away the viruses from the device, and it also protects them from malware, adware and other things that attempt access and tries to damage the system. If you install Norton antivirus or other Norton products on your device, you can protect your data and save your computer from additional damage.protect and create
Norton.com/setup | office.com/setup

office.com/setup

Thank you for sharing excellent information. Your website is so cool. I am impressed by the details that you have on this website. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a great website. Visit@:- http://foreoffice.com/ »
http://anti-norton.com/ »
http://oncallplumbernearme.com/ »

Hello Everyone,
Hope you all are doing well! I want to share my concern with you. I want an antivirus for my computer to protect it from malware and viruses. My confusion is which antivirus would be the best. I have heard about so many antiviruses but not sure which one I should download. Should I go with Norton antivirus download or any other one? Please help me and suggest the best antivirus for my computer. I am Looking forward to your response.

Office 365 Download

Office 365 is a subscription product that includes various products like MS Word, Powerpoint, Excel, Access, Outlook, and much more. For accessing various Office features, you have to go through the Office 365 Download process. After this, install the application and use it for fulfilling all your business, personal and educational purposes.

office.com/setup

This is a very informative post, good work, i like this content and wish to read more from you. thanks for such an informative post. i also like to share some useful links
<a href="https://wwwofficesetup.com/"> office.com/setup </a>
<a href="https://wwwofficesetup.com/"> www.office .com / setup </a>
<a href="https://wwwofficesetup.com/"> www.office.com/setupkey </a>
<a href="https://wwwofficesetup.com/"> office .com / setup login </a>

Xfinity Streampix is a"online on demand media streaming support" which is provided by Comcast. This Is Excellent news, you Can enjoy the Option of posts courtesy of Xfinity flow on Roku
Streaming player because Xfinity TV beta program is presently on Roku. It is simple to install or include Xfinity TV beta program in Roku station store.

If you would like to know the features and specifications of the Roku remote app, the steps to activate Roku using then it's good to read the latest articles and blog posts in our page @ Roku.com/link Activation code.

As a technical content writer with ten years experience, I have been writing many contents on streaming players especially Roku. Iam aware about the steps on how to setup Roku and its various other aspects. You can find the content I have written in this site. You will know how to activate the channels if you read through the contents displayed on this site. Hope this will prove useful to you when you are trying to add the channels on Roku. There are other contents as well check them out too. Adding channels on Roku is a simple process if you follow the steps given here.

Garmin Connect Login

Garmin Login software is one of the foremost popular for location tracker. so if you're garmin Login
customer and face any error with Garmin Connect Login, visit here and and fnish you all error and luxuriate in
with Garmin Map.Help Not signed in| sign up | Cart (0). login. Garmin Account sign up . to figure call at to

Garmin Nuvi 2597lmt

I didn't know the full benefits of the Garmin Web Updater. But since I have read this blog on map update, I have installed all available updates for my garmin device. I must say this piece of blog has helped me improve the navigation experience. I am not suggesting all my friends to read this blog and get the Garmin map update with this team.

mcafee.com/activate

Mcafee Endpoint Encryption Tool is utilized to encode your information. It is particularly extremely valuable for huge server farm organizations and ventures. As the present world is more information driven, thusly it is turning out to be increasingly more difficult for organizations to protect their information. For this McAfee presented a plate and drive encryption apparatus that shields their information from inner just as outside interlopers. Along these lines on the off chance that you likewise searching for introducing another McAfee Endpoint Encryption epo, you need to Decrypt the past Encryption form totally. Visit@:- http://tonorton.com | https://anti-mcafee.com | http://office-myoffice.com | http://usmcafeeactivate.com | https://topusnesw.blogspot.com | https://advisers4u.com/

Deals,Offers & Coupons

How to Get Hotstar Premium Account for Free?

Hotstar is a go-to streaming platform for almost all of us since it brings us over 100000 hours of play and films in 17 unique languages. But do you understand you could acquire Hotstar subscription at no cost! Additionally, know the Best Picture On Hotstar for one to see by a click on a given link.

Yes, that is correct, we’ve got a few hacks that could allow you to get free of charge Hotstar premium. If you’re curious about ways to get Hotstar Premium for free, then continue reading. The Hotstar free suggestions can allow you to conserve the subscription money for sure.

HP Printer Drivers

HP Printer Drivers Setup ensures that your Computer is now equipped with the capacity to communicate with your Printer. This process involves downloading the latest version of Drivers as per your Printer’s Model Number. Subsequently, the downloaded software must be installed properly.

Rand Mcnally Dock Update

Rand Mcnally Dock Update- - Rand McNally is a world-leader in providing GPS based rand mcnally dock software update. Its innovative product range covers the diverse needs of various usersrand mcnally dock. These intuitive, user-friendly devices are designed to eliminate stressful navigation out of your travels. However,rand mcnally support

Magellan Gps Update

Magellan Gps Update is a conspicuous compact GPS route shopper hardware organization. To take the advantages of the Magellan Roadmate Update, the clients need to introduce and get the most recent Magellan GPS refreshes. Through the GPS Magellan refreshes, the client can have a modern rendition of the GPS gadget. In the year 1986, the organization was set up, and the Head Quarter is in San Dimas, California.

How to setup outlook account with your gmail or any other mail
we have wrote easy steps for all those versions
Office 365, office 2016, Office 2013
hey guys we have found out that a lot of people find difficulties in connecting

rogers email with outlook account so we have written a detailed guide on that

on below websites
www.office.com/setup
Office.com/setup
office com setup
Outlook Help
office 2016
office 365
office home & Student

jennylee

Great article. That explains more why they're so excited.
I think because kids have never seen dinosaurs before. They have different sizes and shapes from any animal nowadays. They look scary as well.

If you ever come to San Jose, stop by <a href="https://blossomnailspa.net/">nail spa shop</a>  .

Best homework help UK

Students from different parts of the world rely on Best homework help UK Service, as we are providing secure payment gateways, confidentiality agreements and financial aid centers for communication.
Visit: https://www.allhomeworkhelp.co.uk
Visit: https://www.makemyassignments.co.uk
Visit: https://www.allhomeworkhelp.co.uk/chemistry-homework-help.html
Visit: https://www.makemyassignments.co.uk/essay-writing-service.html
Visit: https://www.allassignmenthelp.com/law-assignment-help.html
Visit: https://www.allassignmenthelp.com/essay-assignment-help.html

jordon

Ring Chime Not Working - Ring Doorbell Troubleshooting - +1(888)-403–0508

jordan

Is your Ring Chime Not Working? No Need to More trouble we are here for you we provide you best troubleshooting tips, After implementing the instruction you can easily fix Ring Chime Issues and you can call us on toll-free no. 1(888)-403-0508 also visit our official website. https://doorbelltroubleshooting.com/ring-doorbell-not-detecting-motion/

Tieteen tykkääjä

Petri Riikonen on Tiede-lehden toimitussihteeri ja mikrobiologi, jota kiinnostaa elämä, maailmankaikkeus ja kaikki. Hän etsii tieteestä hyötyjä ja iloja.