Kestävä tulevaisuus vaatii kemiaa.

Ilman kemiaa ja kemistejä taantuisimme aikaan ennen kivikautta.

Kesäreissulla iski marjanhimo. Sattuvasti eteen osui tienvarsikyltti, jossa luki: ”Makeita mansikoita, viljelty luonnonmukaisesti ilman kemiallisia torjunta-aineita”.

En pysähtynyt poimimaan. Vaihdoin isommalle vaihteelle ja painoin kaasua.

Luomumarjat tuntuvat turvalliselta valinnalta. Onhan niissä vähemmän torjunta-ainejäämiä kuin tavanomaisissa marjoissa.

Jo pelkkä sana kuulostaa jotenkin leppoisalta ja rehdisti suomalaiselta. Luomu on kuin juurevassa mullassa varttunut porkkana tai maatalon pihamaalla tepasteleva onnellinen kana, joka pyöräyttää puhtaita, terveellisiä ja turvallisia munia.

Vaikka tienvarsikyltti muuta väittää, kemikaaleista luomu ei ole vapaa. Luomumansikat pursuavat niitä ihan luonnostaan.

Maailmankuulu Berkeleyn yliopiston biokemisti Bruce Ames on laskenut, että 99,9 prosenttia ruoasta saatavista kemiallisista torjunta-aineista on kasvien omaa tuotantoa. Torjunta-aineita valmistamalla kasvit suojautuvat taudeilta ja tuhohyönteisiltä. Luomumarjaan luontoäidin kemikaaleja saattaa jopa kertyä normaalia enemmän, koska viljelytapa kieltää teolliset torjunta-aineet.

Ihmisen tekemät torjunta-aineet tunnetaan tarkasti, mutta kasvien omat yhdisteet ovat arvoitus. Niitä ei testata missään. Ei ole näyttöä siitä, että luonnonkemikaalit olisivat ainakaan turvallisempia.

Usein tuntuu siltä, että arkikielessä luonnollisella tarkoitetaan tuttua ja kemiallisella taas jotain uutta ja tuntematonta, jopa pelottavaa. Samaan mielikuvaa vetoaa myös luomutilan tienvarsikyltti.

Monilla ihmisillä tuntuu olevan yleensäkin kovin hatara käsitys kemiasta. Kemia koetaan etäisenä, vaikka se on kaikkialla. Luonnon oman kemian lisäksi meidän ympäristömme on täynnä lukemattomia ihmisen keksimiä kemian tuotteita. Jokainen esine keittolautasesta kattotiiliin sisältää teollisesti valmistettuja yhdisteitä.

Me pukeudumme kemistien kehittämiin kuituihin. Jos maailmasta poistettaisiin kaikki polyesteri, olisimme melkein ilkosillamme.

Jokainen voi yrittää kuvitella, millaista elämä olisi ilman kosmetiikkaa, lääkkeitä, maaleja, muoveja ja pesuaineita. Kyllä, hankalaa. Ilman kemiaa ja kemistejä taantuisimme aikaan ennen kivikautta.

Alan merkitys vain kasvaa tulevaisuudessa. Ilmastonmuutosta ei nimittäin voi ratkaista ilman kemiaa. Myös päästöttömän auton kehittämisessä tarvitaan kemistejä. Maapallon väkimäärä kasvaa ja luonnonvarat vähenevät, joten on löydettävä tehokkaampia ratkaisuja. Kestävä tulevaisuus ja kiertotalous edellyttää, että opimme hyödyntämään luonnonvaroja entistä viisaammin. Sekin perustuu pitkälti kemiaan.

Dred

The topic progression is the fundamental reason chemistry is so difficult. Before you can fully understand another topic, you must first fully understand multiple others. It's vital to remember that memorizing isn't the most significant factor here. There is some memorizing involved.