Tässä viime viikon haastatteluja ja muuta satoa.

Viime viikon aikana teimme tutkimusta avaruuden eri aiheista, haastattelimme asiantuntijoita ja mentoreita sekä etsimme tietoa eri lähteistä. Mietimme, onko tieto luotettavaa, ja kirjoitimme muistiinpanoja aiheesta. Kokeilimme myös muutamia avaruuden tutkimusohjelmia ja pelejä tietokoneilla.

Viikon mentoreina toimivat Kirsi Ikonen ja Markus Battarbee ja ohjaajana Sara Peltola. Tettiläisiä olivat Annu Suontakanen, Henna Pöyry ja Pinja Kuha Anttolasta sekä Miika Manninen Äänekoskelta. Muutama asiantuntijakin oli mukana TETissä haastateltavana.

Etsimme vastauksia mm. näihin kysymyksiin: Mitä on tiede? Millaista viikon aiheeseen liittyvää materiaalia löydät Tiede-lehden sivuilta ja nettiarkistosta? Miten revontulet syntyvät? Mikä on HR-kaavio? Etsimme tietoa myös tähtitieteilijän työstä, tähdistä, maahan putoavista satelliiteista ja Suomen tähtitieteen historiasta.

Tällä viikolla tutkimme siis seuraavia aiheita: revontulet, maahan putoavat satelliitit, tähtien elinkaari, HR-kaavio, suomalaisen tähtitieteen historia, spektriviivat, valon aallonpituus ja valon sironta ilmakehässä.

Tässä osa siitä, mitä saatiin selvitettyä aiheista:

Revontulet

Revontulet ovat maapallon napa-alueilla näkyvä öinen valoilmiö.
Revontulet aiheutuvat aurinkotuulen varattujen hiukkasten osumisesta Maan ilmakehään. Auringosta virtaa jatkuvasti avaruuteen varattuja hiukkasia, tätä hiukkasvirtaa kutsutaan aurinkotuuleksi. Hiukkasia pääsee aina jonkin verran sisään magnetosfääriin (avaruuden osa, johon taivaankappaleen magneettikenttä vaikuttaa dominoivasti). Hiukkaset joutuvat magnetosfäärin pyrstöön, joka on aurinkotuulen takia pitkälle venynyt magnetosfäärin osa. Siellä ne saavat lisäenergiaa ja vauhtia jatkaa matkaa revontuliovaaleihin. Hiukkasia virtaa magneettikentän ohjaamana maapallon magneettisia napoja ympäröiviin revontuliovaaleihin.

HR- kaavio

Hertzsprungin–Russellin kaavio eli HR-kaavio (myös HR-diagrammi, -diagramma) on tähtitieteessä käytetty kaavio, jossa pystyakselina on tähden valovoimaa ja vaaka-akselina tähden lämpötilaa kuvaava luku. HR-kaavion kehittelivät astronomit Ejnar Hertzsprung ja Henry Russell vuonna 1913.

Valon sironta ilmakehässä

Valon sironta on fysikaalinen prosessi, missä valo muuttaa suuntaansa kohdatessaan esteen tai tiheyden muutoksen aineessa, jossa se kulkee. Sironnan voimakkuus ja suunta vaihtelee mm. säteilyn aallonpituuden ja polarisaation sekä sirottavan kappaleen muodon ja koon mukaan. Sironta voi tapahtua hyvin erilaisista esteistä tai tiheysvaihteluista, esimerkiksi raosta, kuplasta liuoksessa, atomista, molekyylistä, alkeishiukkasesta tai kolloidista.

Otteita asiantuntijahaastatteluista:

Hennan haastattelu:
Esko Valtaoja
avaruustähtitieteen professori
Turun yliopistossa.

Millainen kuva sinulla oli tähtitieteilijöistä ennen siihen alaan tutustumista?

– Ensimmäinen kuva minulla on tietysti selkeänä mielessä elokuvasta Muumipeikko ja pyrstötähti, kun muumit kipuavat torniin, jossa pitkäpartaiset tähtitieteilijät tutkivat taivaalla näkyviä tähtiä ja planeettoja. Kuvittelin silloin tähtitieteilijöiden valvovan koko yön ja nukkuvan päivät, mutta eihän se ihan paikkaansa todellisuudessa pidä.

Miikan haastattelu:
Pasi Nurmi
tutkijatohtori
Turun yliopistossa.

Haluatko sanoa jotain tähtitieteestä kiinnostuneille nuorille?

– Tähtitiede voi tarjota hyvin haastavan tulevaisuuden tutkimuksen kannalta. Koska ala on hyvin pieni, työllistymistilanne voi olla haastava. Tutkimussuuntana erittäin mielenkiintoinen.

Millä tavalla voisit kuvitella tutkimuksesi eroavan 1930-luvun astronomian tutkimuksesta?

– Nykypäivän tähtitieteen tutkimus on oikeastaan astrofysiikan tutkimusta, eli tutkitaan fysiikan prosesseja, mitkä liittyy tähtitaivaan ilmiöihin. 30-luvulla oli pitkälti taivaanmekaniikan tutkimusta. Silloin luetteloitiin kohteita, mitä nykyään tutkitaan astrofysiikan keinoin.

Annun haastattelu:
Tiera Laitinen
tutkija
Ilmatieteen laitoksessa.

Täytyykö omistaa jonkinlaisia erikoistaitoja, että pääsee tutkijaksi töihin?

– Synnynnäisiä erikoistaitoja ei oikeastaan tarvitse olla. Tutkijan työssä tarvitsee kylläkin pitkäjänteisyyttä, sillä työ ei edisty kovin nopeasti ja voi joskus olla todella hidasta. Aina ei myöskään välttämättä saada haluttuja tuloksia. On myös tärkeää omistaa ahkeruutta, jotta jaksaa tehdä työnsä loppuun asti mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta. Muut työhön tarvittavat taidot ja tiedot voikin sitten opiskella. Oman alan koulutus ja maisterin tutkinto pitää myös olla.

Millaisia laitteita käytetään revontulien tarkkailussa?

– Revontulien tutkimiseen käytetään revontulikameroita, joissa on kalansilmälinssi, Se mahdollistaa koko taivaankannen kuvaamisen yhteen kuvaan. Ilmatieteenlaitokselle on n. 6 kameraa eri puolilla Suomea. Kamerat kuvaavat automaattisesti öisin taivasta. Saaduista kuvista tehdään koosteita, ja sen jälkeen niitä analysoidaan. Kuvista pystytään esimerkiksi tarkastelemaan erilaisia revontulien muotoja ja niiden korkeutta.

Pinjan haastattelu:
Rami Rekola
tähtitieteilijä.

Mikä on parasta työssäsi?

– Henkilökohtaisesti parasta työssäni on se, kun saa olla yksin kaukana kaikesta ja kaikista. Kun laitan esim. tunnin valotuksen päälle, niin minua ei tarvita vahtimaan observatoriolla, lähden ulos. Siellä on todella pimeää, hiljaista ja tuhannet tähdet näkyvät ylläni, näky on aivan mahtava, se on suorastaan uskonnollista.

Mikä on suurin saavutuksesi tähtitieteen alalla?

– Väitöskirjani on varmaan suurin näistä saavutuksista. Olen toki tehnyt paljon esitelmiä ja tutkimusjulkaisuja, mutta ne ovat paljon lyhyempiä juttuja. Mielisaavutukseni on kuitenkin se, kun saan kursseilla jakaa tietoa tähtitieteestä ihmisille, jotka eivät tiedä siitä miltei mitään.

Tästä meidän tutkimuksesta olisi hyötyä kenelle tahansa, joka on kiinnostunut aiheesta. Tutkimusta voi myös käyttää apuna, jos tekee itse esitelmäää tai muuta jostakin meidän tutkimuksen aiheista.

Jos voisimme aloittaa uudestaan maanantaista, varaisimme ainakin paremmat varustukset kuten mikit ja kuulokkeet. Yrittäisimme myös etsiä tietoa useammista lähteistä, ja ehkä hyödyntää enemmän kirjallisuutta.

Kysymyksiäkään ei jäänyt jäljelle, kun kaikki saatiin selville niin hyvin, mutta kaikki kuitenkin haluaisivat oppia vielä lisää viikon aiheista. Meillä kaikilla mukana olleilla oli tosi mukava viikko, joka tosin loppui kovin äkkiä. Ainakaan minä, Annu ja Henna emme todellakaan kadu tiedeTETiin lähtemistä!

Pinja, Anttola

Matti Räty

Kun kysymys on  Esko Valtaojasta ei hänen kannanotoilleen ja mielipiteilleen voi juurikaan antaa painoarvoa !

Yritäppä nyt hieman perustella.

hcesar

Kun kysymys on Matti Rädystä, nielen sen pidempää miettimättä joka sanan!

Goswell
Liittynyt8.3.2010

Älkää nyt Eskoa mollatko, toinen siellä muutenkin kärvistelee parratta kylmissään.

Minun mielestä noin.

RandyBonnette
Liittynyt26.3.2019

Kirjoitan tutkimuksen Suomen tähtitieteen historiasta. Otin yhteyttä Turun Akatemian kirjastonhoitajiin. He ehdottivat muutamia vaihtoehtoja:
- Otan suoraan yhteyttä professoreihin;
- Minun pitäisi löytää materiaalia amerikkalaisista kirjastoista (ne mainitsivat 2);
- Voin lähettää virallisen kirjeen asiantuntijoille.

kkku,

download the latest whatsapp status video <a href="https://u-whatsappstatus.com" target="_blank" rel="noopener noreferrer">download whatsapp status video in freee</a>

<a href="https://u-whatsappstatus.com/good-morning-status/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">download good morning whatsapp status video in freee</a>
<a href="https://u-whatsappstatus.com/good-night-video-download/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">download good night whatsapp status video in freee</a>

Clickshaper

Best Digital Marketing Company Ambala Cantt

As a new & small business, you want to grow as quickly as possible. But actually when you dont see much traffic coming to your website, it can be discouraging. There is a different way to sort out this problem. Paid search (sometimes called Search Engine Marketing or SEM) is a simple way to boost leads and revenue. This is the process of purchasing advertising space at the top of a search engine results page and at other partner places. If you want best Paid advertisement or Affordable PPC service in Ambala Cantt. Contact Ambala best Digital Marketing Company.

Gel, Wax or Styling Mousse: Ho...

Do you have shoulder-length hair or, at least, a bit of length and volume? Would you like to shape them as you wish to adopt a fashion hairstyle? In this case, it is difficult to do without a styling product. Yes, but here it is: between gel, wax or styling mousse, not to mention the 1001 types of shampoos available to you, it is not easy to navigate.

wang dduddu

I happened to read your article today. It's a very good article, and it must be very helpful. As a token of appreciation, I would like to inform you of information that can help you. I hope you can go here and get some information that will help you. Thank you. I wish you luck.

안전놀이터

pukat noka

The information is very special, I will have to follow you, the information you bring is very real, reflecting correctly and objectively, it is very useful for society to grow together.

안전놀이터

Hello, <a href="https://politicadeverdade.com/category/majornoliteo/"> 메이저놀이터 </a>I have read this good article now, and I posted it all on my blog. All members will be able to relate to it.  You wrote a very good article.
Now I’m going to start my day well with better writing and a good impression. Thank you,I want to share this article and I'll show it to my members.<a href="https://politicadeverdade.com"> 안전놀이터 </a> I'll leave the link
I'll let you see these links right now and have a nice day everyone. Thank you.

Jaipur Call Girls

I'm irritable to reveal this page. I need to thank you for your time for this especially fundamental read !! I certainly genuinely regarded all the pieces of it and I Additionally have saved you to take a Gander at new data in your site.

mshahid

Easily, the article is actually the best topic on this Registry related issue. I fit in with your conclusions and will eagerly look forward to your next updates. 먹튀 사이트 https://toto-pro.net/

mshahid

It is a perfect time to make some plans for the future and it is a time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article. I want to read more things about it! 먹튀 폴리스 https://www.mt-police07.com/

Michael

This is my first time i visit here. I found so many entertaining stuff in your blog, especially its discussion. From the tons of comments on your articles, I guess I am not the only one having all the leisure here! Keep up the good work. I have been meaning to write something like this on my website and you have given me an idea. tutor english torontohttps://inspirationlearningcenter.ca/tutoring/english/

mshahid

Cheers pertaining to delivering the latest changes in connection with worry, My spouse and i expect to go through additional.venice travel tipshttps: //uk.search.yahoo.com/search? P = Venice + itsallbee

mshahid

Established in 2009, located in Guangzhou City South China, Olansi company is a professional air purifier OEM manufacturer, products contain china air purifier, home air purifier, hepa air purifier, negative ion air purifier, ionizer air purifier, pm2.5 air purifier, car air purifier, room air purifier, smart air purifier and so on.Olansi air purifierhttps: //www.olansi.net/

mshahid

Great Information sharing .. I am very happy to read this article .. thanks for giving us go through info.Fantastic nice. I appreciate this post.what Episode does Neji die? Https: //rosewe.store/neji-death-how-does-neji-hyuga-die-in-the-naruto-series/

mshahid

China Non Woven Bags Co., Ltd Is a professional recycle bags manufacturer in China, our main products including non woven bags series, PP woven bags series, PET / RPET bags series, cotton & canvas bags series, nylon & polyester bags series, etc . Our products have already been well received in Europe, America, Japan, Malaysia, HK, Taiwan and China since 2003.

We have more than 300 employees with modern standard workshop, advanced imported equipment as well as high quality management and technical researchers. All of our products aim to be perfect from design, choice of material, production, packaging, and after-sales service. Based on our principle of "Quality defines existence and management is the key to development", we continually strive to exceed our customers' expectation.

We sincerely hope to cooperate with customers from all over the world to build long-term business relationships, If you have any question about our products, Just feel free to contact us. We will provide you with professional advises and are looking forward to receiving your inquiry.

The tenet of our company: Same product, we compare with quality; Same quality we compare with price; Same price, we compare with service; Same service, we compare with speed.PP woven bagshttp: //www.nonwovenbags.cc/

mshahid

I am very much pleased with the contents you have mentioned. I wanted to thank you for this great article.egg biryani recipehttps: //soopercooking.com

mshahid

Great post i must say and thanks for the information. Education is definitely a sticky subject. However, is still among the leading topics of our time. I appreciate your post and look forward to more.EMF Protectionhttps: //www.vortexbioshield.com/

mshahid

If your looking for Online Illinois license plate sticker renewals then you have need to come to the right place.We offer the fastest Illinois license plate sticker renewals in the state. get advertising for freehttp: //www.everything.wiki/

mshahid

That i taken aback when using the exploration everyone intended to get this to selected present astounding. Terrific process!

jessica

Tutkijatarha

Nuoret kirjoittavat löytöretkistään tieteen parissa.