Seuraa 
Viestejä8971

Hankin pari viiikkoa sitten uuden 2014 Ford Fiesta EcoBoost start/stop-ekoauton.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/refreshed-us-ford-fiesta-gains-125-hp-10-liter-ecoboost-photo-galleryvideo_2.jpg

Käsikirjan maantiekulutus on niinkin alhainen kuin 3,71 l/100km.

Ensimmäisillä kilometreillä välillä 500 - 800 mittasin ja sain 6,1 l/100km. Moottoritieajoa 80-90 km/h 95%:sti. Ei lohkolämmitintä, vain autokatos ja (turha) sähkötolppa.

Start/stop tosin toimii vain +1 C:sta lähtien eli harvoin tähän aikaan, kesällä varmaan lukemat toisia.

Sivut

Kommentit (41)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Itse ainakin arvostan start/stop-toimintoa erityisesti sen ekologisuuden vuoksi, onhan auton käyttäminen liikennevaloissa järjellä ajateltuna hölmöläisen hommaa. Ilmanlaatu paranee ja maailma pelastuu! Focuksessa toimii niin ikään mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä33960

Ei sen tarkoitus ole säästää ajajan kustannuksia, vaan ehkäistä tyhjäkäynnin tuottamia pienhiukkasia kaupunki-ilmassa (mikä on välillistä säästöä). Varmasti se kuluttaa akkua ja starttimekanismia paljon enemmän kuin säästää polttoainetta, ainakin tyypillisessä suomalaisessa kaupunkiajossa, jossa ei seisota tuntikausia.

Tämä palsta heittää ulos muutamassa minuutissa. Kannattaa opetella kopioimaan koko vastaus aina ennen lähettämistä. Se pysyy clipboardilla tallessa sen aikaa, kun kirjautuu uudelleen.

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Ahaa...tuota en tiennyt.

Mutta tuottaako bensakone paljon pienhiukkasia, diesel tietenkin?

Näillä huippuunsa taloudellisilla bensamoottoreilla tyhjäkäyntiääni on hieman dieselmäinen ja lämpöä tulee hitaasti, onhan tietenkin litraisesta (998 cm) koneesta revitty 125 hp.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9931

Saattaaahan tuo jotain säästääkin, mutta ennenkuin toisin todistettaan, pidän turhana elektroniikkana ja akun ynnä startin tappajana.

Säästöäkin epäilen. Luulisi tuon vievän käynnistyksessä ylimääräistä sen minkä säästää.

Nykyisessä tuo on riesana. Pitää aina muistaa panna pois päältä. Eihän tuo paljon nyi, mutta ei kylläkään juuri lisää liikkeelle lähdön autuutta.

Noista hiukkasista. Taisi jossani olla uutinen selvityksestä, minkä tulos oli vastoin odotuksia. Nykyiset kireälle vedetyt pikku bensakoneet heittelivät pienhiukkasissa dieselin kansa samoissa lukemissa.

Että pim, kuinkas tässä nyt näin. Niidenhän pitäis olla nih ekologisia, nih ekologisia.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57319

Joskus "Taksikuski väitti" etta modernien dieselmersujen kulutus optimissa vasta ylin 30K kilometrin jälkeen. Bensakoneilla olettaisi olevan vähemmän. En mene takuuseen väitettyjen lukemien oikeellisuudesta/tarkkuudesta...

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Olette oikeassa, tästähän oli Kauppalehdessä jokin aika sitten:

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/tutkimus+pienet+tehomoottorit+saastepommeja/201311576951?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3

Niihin pitää siis saada hiukkasloukku, polttolaite joka sitten tukkiutuu ja maksaa 2000-3000 euroa vaihtaa kuten dieseleissä ...ojasta allikkoon, vähemmän CO2:a, mutta tuhatkertaisesti pienhiukkasia...

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Toinen väitteen mukaan EU:n vaatimuksesta tullut "uutuus" on, kuten ensin luulin, "amerikkalainen" valojen päälläoloasetus, säästää kuulemma sekin. Ihmettelinkin kun aiemmin oletusarvoisesti olleella valojen pakkoasetuksella takana ajavat vilkuttivat pimeällä moottoritiellä. Pysäytettyäni menin tarkistamaan  ja istu ja pala, takana ei valoakaan! Vasta parkki tai ajovalojen pakkoasennossa toimivat. Suorastaan vaarallinen piirre, jos tuota ei tiedä...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Nuo kireät pikkukikkareet vika-alttiita moottoreita + se kaikki blingbling. Pitää olla korjaamoasiakkuus josta saa aina sijaisauton. Söisin ulostetta ennen kuin suostuisin ajamaan moisella vessalla ja nauraisi sitä naurismaan aidatkin, ettei tohtisikaan.

- Ubi bene, ibi patria -

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13901

Jos ekologista moottoria pitäisi luonnehtia, ja kuutiosentit tuon litran verran, niin heppamäärä voisi olla jossain 50-60 hujakoilla. Nyt kun on revitty se 100+ heppaa pienestä lohkosta, niin sehän ei tietenkään ole mitenkään lähtökohtaisesti ekonomista, koska tunnetusti hepat eivät tule ilmaiseksi. Ford Anglian litranen Dagenhamilainen kulutti muuten myös apout 6 litraa bensaa satasella sen ajan maantieajossa.
Tiedän koska itsellä ollut niitä useampikin kappale. Tosin jos vähänkin väljä kone, mitä yleensä olivat jo 100 000 km ajon jälkeen, niin kulutus jopa pari litraa kehnompi. Tiukka kone pitää olla.

Goswell
Seuraa 
Viestejä15163
Hannu Tanskanen

Olette oikeassa, tästähän oli Kauppalehdessä jokin aika sitten:

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/tutkimus+pienet+tehomoottorit+saastepommeja/201311576951?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3

Niihin pitää siis saada hiukkasloukku, polttolaite joka sitten tukkiutuu ja maksaa 2000-3000 euroa vaihtaa kuten dieseleissä ...ojasta allikkoon, vähemmän CO2:a, mutta tuhatkertaisesti pienhiukkasia...

 

Siis tuota, voi helvetin helvetti, mikä tätä maailmaa oikein vaivaa. Miksi kaikki mitä nykyään tapahtuu menee ihan päin sitä itseään, ihan kaikki. Täyskahelia toimintaa rintamalla kuin rintamalla, ei voi pieni ihminen ymmärtää.

Minun mielestä noin.

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Uusissa autoissa ei oikeastaan voi edes valita, kun yksi keksii jotain, kohta kaikilla on se, kuten tämä start/stop nyt ja "eco"-moottori. Minä lasken sen varaan, että olen sidottu tähän autoon vain kahdeksi vuodeksi (takuu 3v) ja myyjäliike takaa takaisinottohinnan = jäljellä oleva velka. Kun auto on "ostettu" ilman käsirahaa, tämä on aika edullinen ja riskitön sopimus, oikeastaan tietäen käytetyn hinnanlaskun ensimmäisinä vuosina ihmetyttää, kuinka tämä kannattaa liikkeelle?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Ajattelin että jos pistäisi kesäksi kaikki autot seisontaan ja jättäisi prätkän vain liikenteeseen kun siinä ei ole sitä mahdollisuutta. yli 1000 € menee vuodessa käyttövoimaveroon taimikä CO-maksu senytoli, vaikka yrittää pitää kalustoa liikennepoistossa.

- Ubi bene, ibi patria -

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat