Seuraa 
Viestejä13176

Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.

Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.

Esim. Rellussa on 90 NM vääntöä.

Sivut

Kommentit (25)

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä472
tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.

Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.

Esim. Rellussa on 90 NM vääntöä.




Välityssuhde peruutusvaihteella on usein pienempi kuin ykkösvaihteen eli auto voi vääntää peruutettaessa enemmän. Peruutusäänestä kuulee, että suunnittelija on optimoinut kustannuksia. Peruutukseen osallistuvat hammaspyörät ja pinnat ovat karkeampia kuin muut vaihteet. Auto tehtaat ajattelevat, että peruuttamalla ei auton elinaikana tule paljoa kilometrejä .

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.




Kuluuhan se kytkin, mutta eikös se ole kulutustavaraa?

Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.



Tämä varmaan selviäisi jos etsisi jostain vaihdelaatikon välityssuhteet. Voisin kuvitella, että peruutusvaihteessa on suurempi välityssuhde kuin ykkösvaihteella.

Edit: tai no miten sen välityssuhteen suuruuden tahikka pienuuden määrittelee. Tarkoitin toki samaa kuin ekvivalentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Hyppäytys on aina paras peräytymiskeino. Älä annostele vaan anna.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.

Ei haittaa jos muistaa ajaa vähintään saman verran kytkimellä eteenkinpäin. Uudet autot tunnistavat ajosuunnan kuljettajan antamien vihjeiden perusteella hyvinkin nopeasti ja tietokoneet huolehtivat 'oikeaoppisesta' kulumisesta.

Relluista en tiiä. On niissäkin kait kaasu?

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3864

Kun aikoinani kuittasin valtion autoja ajettavakseni, ohje oli, että näillä ajetaan vain eteenpäin. Oli niissä pakkikin vaihdekepissä, mutta sitä ei siis saanut käyttää. Eikä luultavasti olisi edes toiminut.

Ohje on ollut oikein hyvä myöhemminkin. Käytännössä ajan lähes aina eteenpäin. Sen muutaman kymmenen metriä kauempaa jaksaa kävellä, mistä löytyy parkkipaikka ilman peruutteluja, olipa tulossa tai lähdössä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7174
Reifengas
Kun aikoinani kuittasin valtion autoja ajettavakseni, ohje oli, että näillä ajetaan vain eteenpäin. Oli niissä pakkikin vaihdekepissä, mutta sitä ei siis saanut käyttää. Eikä luultavasti olisi edes toiminut.

Ohje on ollut oikein hyvä myöhemminkin. Käytännössä ajan lähes aina eteenpäin. Sen muutaman kymmenen metriä kauempaa jaksaa kävellä, mistä löytyy parkkipaikka ilman peruutteluja, olipa tulossa tai lähdössä.




Täytyy, poiketa asiallisesta aiheesta, Mistä lienee johtuu, että jos on julkisilla liikenteessä niin hyväksyy pienen kävelynkin määränpäähän, mukisemmatta, se niinkuin kuuluu asiaan.
Vaan annas olla kun autolla niin jos ei lähinn parkkiautomaatti toimi niin se 100 - 200 metrin extra kävely harmittaa.Taas jossain marketin parkkipaikalla ei tämä niin haittaa, minua, vaan maalla (pikkukaupungeissa) porukat änkeää autoinensa ulkooven viereen, ettei taho ohi mahtua.
Samate näitä maalaispysäköintejä, etuikkunat (sivu) vastakkain kuulumisia vaihdetaan, Ruotsissa usein musta vanhempi BMW/Audi Suomessa Corolla?

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887

Ei muutakuin katseet peileihhin, pikkuisen kaasua ja lustatat auton liikkeelle, ei ole mitään järkeä "hyppäytellä" autoa sen koommin eteen kuin taaksekaan päin.

Ei se kytkin sieltä heti ilmaan savua, jos joskus vähän luistattaakin, siihen hän se on tarkoitettukkin.

Eri asia, jos on joku sintteri, niin siinä kitkapinnat kiillottuu, eli moiset pitää "hypäyttää" liikkeelle, normaali kytkin ei tuosta sen koommin kulu.

Sitäpaitsi, jos kitkapinnat kiillottuu, ne voi kevyesti 120:llä paprulla hioa ja käsitellä etikalla, jos siis kitkapintaa on paljon jäljellä, mutta kytkin on kiillottunut. Mutta ei se normaalisti pakittaessa kiillotu. Älä nosta kierroksia yli 1500rpm, kun pakitat...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

ovolo
Seuraa 
Viestejä6773
tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.

Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.

Esim. Rellussa on 90 NM vääntöä.




Itse teen liikkeellelähdön tyhjäkäynnillä vain kytkintä käyttämällä sekä eteen- että taaksepäin. Liikennevaloissa kytkimen tarrraamisen jälkeen tietysti kaasutellaankin.
Peruutettaessa harvoin tarvii enemmän, kuin tyhjäläyntikierrokset, jos nyt ei ylämäkeen peruuta. Saattaapa parkkeerauksessa tulla asiaa autopeltisepälle, jos reippaasti kaasua ja kytkin ylös.

Kytkimen oikeaoppinen käyttö kannattaa opetella tyhjäkäynnillä. Nostetaan kytkintä, kunnes kytkin alkaa tarrata, jonka jälkeen kytkimen nostoa hidastetaan, jotta moottori ei sammu.

asdf
Seuraa 
Viestejä12233
ovolo
Peruutettaessa harvoin tarvii enemmän, kuin tyhjäläyntikierrokset, jos nyt ei ylämäkeen peruuta. Saattaapa parkkeerauksessa tulla asiaa autopeltisepälle, jos reippaasti kaasua ja kytkin ylös.

Kytkimen oikeaoppinen käyttö kannattaa opetella tyhjäkäynnillä. Nostetaan kytkintä, kunnes kytkin alkaa tarrata, jonka jälkeen kytkimen nostoa hidastetaan, jotta moottori ei sammu.


Aika matelupakitusta on tuo tyhjäkäynnillä tehtävä. Itse en ainakaan kaupungin keskustassa taskuparkkeeraillessa muun liikenteen odottaessa peruuttelisi pelkällä tyhjäkäynnillä, sen verran hidasta touhua se on.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6773
asdf
ovolo
Peruutettaessa harvoin tarvii enemmän, kuin tyhjäläyntikierrokset, jos nyt ei ylämäkeen peruuta. Saattaapa parkkeerauksessa tulla asiaa autopeltisepälle, jos reippaasti kaasua ja kytkin ylös.

Kytkimen oikeaoppinen käyttö kannattaa opetella tyhjäkäynnillä. Nostetaan kytkintä, kunnes kytkin alkaa tarrata, jonka jälkeen kytkimen nostoa hidastetaan, jotta moottori ei sammu.


Aika matelupakitusta on tuo tyhjäkäynnillä tehtävä. Itse en ainakaan kaupungin keskustassa taskuparkkeeraillessa muun liikenteen odottaessa peruuttelisi pelkällä tyhjäkäynnillä, sen verran hidasta touhua se on.



Tuskin se ihan tarkkaanottaen noin menee mullakaan, mutta korostin just sitä itse liikkeellelähtöä. Kierroksia voi toki tarvittaessa lisätä, kun kytkin alkaa tarrata kiinni.
Mutta jos opettelee kytkimen käyttöä ja liikkeellelähtöä joutokäynnillä, eikä kone sammu, niin on oppinut kytkimen oikeantyylisen käytön. Ja toisekseen liukkaalla kelillä talvella/ huonoilla renkailla tuo hellävarainen liikkellelähtö estää turhan sutimisen. Joskus tosi liukkaalla voi lähteä valoista vaikka 2-vaihteellakin.

Autokouluissa kai nykyisin opetetaan aloittelijoille, että reippaasti kierroksia, niin moottori ei sammu, vaikka kytkimen käyttö ei olis vielä hallussa. Itse kävin autokoulun joskus 60-luvun loppupuolella.

asdf
Seuraa 
Viestejä12233

Itse kävin autokoulun 90-luvun puolivälissä ja en muista, että siellä olisi tuohon asiaan panostettu. Itse olen sitä mieltä, että jos yhtään nopeammin on tarve lähteä liikkeelle, niin kaasua peliin eikä mennä pelkällä tyhjäkäynnillä, mutta ei tämä missään tapauksessa mikään ainoa oikea mielipide ole.

Ja toki liukkaus pitää ottaa huomioon, vaikkakin yleensä nykyaikaisissa autoissa on luistonesto, jonka kyllä itse otan pois päältä, koska niin tuntuu pääsevän paremmin liikkeelle.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Joskus hurjassa nuoruudessani ajelin 1982-mallisella pakettivolkkarilla. Kerran kaasuvaijeri hirtti kiinni, ja polkaisin sen poikki. Sitten ajelin käsikaasulla muutaman tuhat kilometriä, eli moottoritilan kansi auki, ja puhelinparikaapelilla yhteys kaasuttimien yhdystangon vipuun. Olkapään yli taakse kulkevasta kaapelista vetämällä oli mukava säätää nopeutta. Vakionopeuden sai, kun pisti kaapelin pään takapuolen alle.

Taskuparkkeeraus alamäessä oli jonkin verran haastavaa. Yksi jalka jarrulla, yksi kytkimellä, toinen käsi veti kaasukaapelista ja toinen käsi kiinni ratissa. Sivupeileistä piti kuikuilla taustaa, ja peilit olivat mitä olivat, joten penkilläkään ei oikein voinut istua, eivätkä kantapäätkään oikeastaan lattiaan yltäneet. Jonkinverran apukuskit toisinaan hymyilivät.

Periaatteessa kytkin ei ole tarkoitettu nopeuden säätöön. Kuorma- ja linja-autoissa kytkin on oltava kytkettynä ajettaessa. Eivätkä nuo ihan tyhjäkäynnillä lähde liikkeelle. Ainakaan ylämäkeen. Sopivasti kaasua ja kytkinpoljin ylös.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9529

Oon vähä ihmetelly ja nyt vasta hokaan.

Miehellä on ollut rellu useamman vuoden ja vasta nyt huomannut, että sillä voi peruuttaa.

Oisko sukua entiselle naapurille, joka sai uuden Valmetin traktorin. Ei ollut koskaan mokomalla ajanut, mutta löysi pakin ja peruutteli asemalta kotiin muutaman kilometrin. Kehui kuulemma viikon kuluttua löytäneensä ykkövaihteen.

No jos rauhallisti haluaa peruuttaa nostaa kytkimen kokonaan ylös sellaista vauhtia että kierrokset käväsee maksimissaan noin kymmenes osan alempana.

Jos haluaa vähän nopeammin nostaa kierrokset 1100-1300 ja nostaa niin nopeasti että kierrokset laskee pari sataa/ ei ollenkaan.

tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.

Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.

Esim. Rellussa on 90 NM vääntöä.

tiäremiäs
Kannttaako laittaa kierroksia niin että auto hypähtää taaksepäin, vai niin että voi jalalla voi annostella sopivasti kaasua.

Jos kytkimen varassa peruuttaa niin sehän kuluu.
Vääntääkö auto taaksepäin enempi kun eteen päin lähdettäessä.
Esim. Rellussa on 90 NM vääntöä.




Kannattaa laittaa reilusti kierroksia ja tähdätä - siis rattia kääntämällä - naapurin auton keulaan. Teet sitten ilmoituksen vakuutusyhtiöön, että naapuri ajoi päälle. Sitten vaadit Rellun lunastusta ja lunastusrahoilla ostat automaattilootalla varustetun auton, niin lopuu toi tuska.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat