Seuraa 
Viestejä1013

Ainakin tämä sivuaa tekniikkaa ja jopa energiaa. Eikö?

http://www.hs.fi/kaupunki/Auto+p%C3%A4i ... 3736835836

"Autolla hurauttaa pääkaupunkiseudun reunalta toiselle noin puolessa tunnissa. Bussilla sama ei onnistu – tarvitaan vaihtoja, odottelua ja kävelyä pysäkille.
Henkilöauto on pääkaupunkiseudun ylivertaisesti kätevin ja nopein kulkuneuvo."

Vastaava tutkimus maalta, halvalla tehty.

Autolla hurauttaa Hiisijärven kylästä Ristijärven taajamaan noin puolessa tunnissa. Bussilla sama ei onnistu – sitä ei koskaan tule.
Henkilöauto on myös maaseudun ylivertaisesti kätevin, nopein, - ja monesti myös ainoa - kulkuneuvo.

Valtiovalta tukemaan yksityisautoilua ja heti.

---

Kommentit (14)

Itseltäni menisi julkisilla (pääkaupunkiseudulla) työmatkaan n. 1,5 h suuntaansa, autolla menee n. 20-30 min.

Kyllönen, ethän laita kapuloita työmatka-autoiluni rattaisiin?

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401

"Autolla hurauttaa pääkaupunkiseudun reunalta toiselle noin puolessa tunnissa."

Just joo, noinhan se menee, ruuhka-ajan ulkopuolella. Ruuhka-aikaan kehällä (aivan sama kumpi I vai III) matkaan käytetty aika kaksin-kolminkertaistuu. Pahimmillaan on kestänyt omalla autolla kaksi tuntia tuo 20 minuutin matka. Julkisilla aikaa olisi mennyt vielä enemmän, kun olisi joutunut kiertämään keskustan kautta, että ei sillä.

Helsingissä on onnellinen se, jonka työn ja kodin välissä kulkee metro, juna tai raitiovaunu. Kaikki muu mättää, paitsi jos onnistuu kulkemaan ruuhkarintamaa vastaan tai työ alkaa ennen seitsemää tai puol kymmenen jälkeen.

edit kirovirhe, loput saa olla

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

työmatka onnistuisi kyllä julkisilla. tosin ensin töihin mennessä pitäisi talsia 6km pysäkille 45 min istua bussissa, sitten venttaillaan pari tiimaa seuraavaa bussia että pääsee takaisin päin 15 min matkaa varten, siittä sitten 8km kävelyä ja pääsee töihin. aikaa menee sen 3 tuntia töihin menoon mutta töistä paluu onkin sitten vähen helpompi kun saa kävellä alkuun sen rapiat 15km huomatakseen onkin jo myöhästynyt bussista joten taksilla sitten kotiin jos mielii aamuksi takaisin töihin.

toisen polven pilkkuvirhe

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Verottaja alkoi joskus muinoin kikkailla isoista ajomääristä autolla. Urakoin rakennushommia.

Vastineessani veroviranomaiselle olivat ainakin seuraavat 2 perustelua oman auton käyttöön, sen muistan.

-mm. betonimyllyn kuljettaminen linja-autossa aiheuttaa häiriötä.
-pysäkille matkaa yli 5 km.

- Ubi bene, ibi patria -

Diam
Seuraa 
Viestejä2843

Ei nykyään ole enää linja-autovuoroja maaseudulla, niin niiden perään on turha haikailla, Muuten junalla olisi aivan hienoa matkustaa. Asfaltti on päässyt pian ktläteillä huonoon kuntoon, niin se pitääkin rouhia pois. Päätös syntyy kumileimasimella.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

hamppi
Seuraa 
Viestejä148
Carloz
Itseltäni menisi julkisilla (pääkaupunkiseudulla) työmatkaan n. 1,5 h suuntaansa, autolla menee n. 20-30 min.

Kyllönen, ethän laita kapuloita työmatka-autoiluni rattaisiin?




Minä asun pirkanmaalla ja käyn välillä pääkaupunkiseudulla töissä,
joka kerta ihmettelen miksi ihmiset ajelee siä omilla autoillaan.
Linja-autot surahtelee ohi omia kaistojaan, yksityisautoilijat matelee ruuhkissa.

Olenkin ajatellut että lähes kaikki yksityisautoilijat ovat siä vain samasta syystä kuin itsekin. Päivän kahden työkomennus, ei viitsi katsella ja suunnitella menoa/paluuta yleisellä kulkuneuvolla. Seuraava komennus kun kumminkin on jo toisella puolen kaupunkia.

Eikö siä oikeesti pääse työmaalleen helpommin yleisellä kuluneuvolla?
Missä korvessa teidän työmaat on, tai missä ihmeessä te asutte?

Minun työmaat vaihtelee, välillä on saman päivän aikana kolme eri osoteta, mahdollisesti eri kaupunkeissa. Tosin välilä ajelen samaankin paikkaan jopa viikon.

Tosin olen ollut ikäni tämmöisessä hommassa ja aina joutunut käyttään oma autoa.
Minulle vain on tullut semmoinen käsitys että jos asuisin kaupunkissa ja työmaani olisi samassa kaupunkissa, hyppäisin linjuriin ja myisin autoni.
Taitaa olla väärä käsitys?

hamppi

Eikö siä oikeesti pääse työmaalleen helpommin yleisellä kuluneuvolla?
Missä korvessa teidän työmaat on, tai missä ihmeessä te asutte?




Se on se kuuluisa poikittaisliikenne, joka täällä ei vieläkään toimi. Riittää, että asuu Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla "sopivasti" syrjässä ja työpaikka on toisessa kaupungissa, niin oma auto vaan on kolmisen kertaa nopeampi kulkuneuvo. Niin, ja ruuhka-aikoja kannattaa vältellä myös.

Jos joukkoliikenne ei toimi, niin tietysti ainoa looginen vaihtoehto parantaa tilannetta on lisätä yksityisautoilua..

Toivottavasti Suomessa aletaan rakentaa kattavampia raideyhteyksiä mahdollisimman nopeasti. Raideliikenne kun sattuu olemaan toistaisista ihmisten keksinnöistä selkeästi energiatehokkain, vähäpäästöisin ja kykenee käyttämään lähes mitä tahansa polttoainetta tai sähköä. Kun se öljy kallistuu, niin myös kaiken rakentaminen kallistuu. Tämä tuntuu olevan talousmatemaatikoille täysin mahdoton yhtälö ymmärtää.

Carcara
Jos joukkoliikenne ei toimi, niin tietysti ainoa looginen vaihtoehto parantaa tilannetta on lisätä yksityisautoilua..



Yksityishenkilön näkökulmasta juurikin näin. V*uttaa, että tuli niinkin monta vuotta tuskailtua joukkoliikenteen kanssa. No, palkkakin oli silloin niin pieni, että kahteen autoon ei meidän perheessä ollut varaa.

emp2
Seuraa 
Viestejä369

Julkinen liikenne on edelleen myös järjestetty toimimaan ainoastaan, jos työaikasi on perinteinen 8-16. Mutta yritäpä kulkea poikittaisliikenteellä ilta-aikaan tai keskipäivällä. Ei riitä, että se bussi kulkee näppärästi mennessä, jos tullessa joutuu odottamaan työn päätyttyä tunninkin seuraavaa yhteyttä. Harvahampainen liikenne on myös hankalaa siksi, että yhden bussivuoron puuttuminen tarkoittaa tunnin myöhästymistä. Eikä sellainen ole mitenkään harvinaista.

Itselläni tilanne tällä hetkellä on se, että työpäiväni päätyttyä seuraava suora linja, jolla pääse kotiin lähtee n. 45 min odotuksella työn päätyttyä. Toki pääsisiin matkaan myös aiemmin. Silloin joutuisin käyttämään kolmea eri liikennevälinettä. Olisin kotona 10 min aiemmin kuin odottamalla tuota suorempaa yhteyttä. Eli viettäisin aikaani liikennevälineissä ja ennen kaikkea kylmillä vaihtopysäkeillä seuraavaa yhteyttä odotellen. Autolla matka kestää 10 min, ja suorimmalla bussiyhteydellä n. 35 min. sisältäen 10-15 min kävelyä. Huonolla tsägällä tätä bussia siis pitää odottaa 60 min. Saa olla aika fanaattinen joukkoliikenteen kannattaja, että viitsii jatkuvasti valita bussin. Lisäksi lipun hinta on korkeahko, koska matkan lyhyydestä huolimatta joutuu ylittämään kaupungin rajan.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Sitä plaablaata pukkaa... Enempi asian vierestä kuin asiasta... Tuntoja..

Turun seudulta Helsingissä käydessä auto on yhä kaikkei nopein ja edullisin, kun otetaan huomioon kokonaisuus. Suurkaupunkien tyylinen toimiva subway ja vuokra-auto-, bussi-, ja taxi-infra julkisen jatkeena toisi apua, mutta Suomi taitaa olla liian snadi sellaiseen. Nyt tökkii. Pitää lähteä jopa tunteja aiemmin jos aikoo olla varma, että on ajoissa perillä, kun nojaa pelkästään julkisiin. Eri sitten jos sihteeri on järjestänyt logistiikan etukäteen ovelta ovelle.

Se mitä tilaisuuteen tai hotelliin lähtiessä ensimmäiseksi katson on paikoitus ja liikenneyhteydet. 8 krt kymmenestä esim hotelli jää pois listoilta koska ei kunnollista asiakaspaikoitusta.

Sama kauppaliikkeissä ja muissa palveluissa.

------------------------------------------

Ne Stadin ratikat* (*turuksi*) muuten ovat itse Paholaisesta. Ne tuovat kulttuurimiljöötä mukanaan, mutta ne on ihan perseestä katuliikenteessä. Moottorikiskovaunut kuuluvat kaupungeissa maan alle eikä kaduille. Ei enää 1900 luvun alun jälkeen, muuta kuin nostalgiamielessä. Ne sopivat hevosvetoisina nupukiviaikakauteen kyllä varsin hyvin monestakin syystä.
Ilmakumipyörän keksimisen jälkeen ja asfalttipinnoituksen yleistymisen jälkeen tilanne muuttui, varsinkin 50-luvulla kun dieselit raskaassa kalustossa yleistyivät. Nykyisillä ja tulevilla päästönormeilla kumipyöräbussi pesee teräspyöräisen riippulangoista voimaa ottavan kiskobussin 111-1.

-----------------------------

Varsinkin, kun voisi tehdä niinkin, että markkinoille tuotaisiin 50-luvun dösan kehitysmaamalli, joka suurena sarjana ja teollisuusstandardeilla tehtynä olisi murto osan hinnastaan nykyiseen huippukalustoon nähden ja kestäisi käytössä ilman peruskorjausta luokkaa 30-50 vuotta käytöstä riippuen. Näin olisi mahdollista saada kustannuksia alas ja kannattavuutta ylös.

Yksityiset tahot ja kunnat ovat mm. USA.ssa käyttäneet metodia koska subventio on olematonta ja infra pitää pitää olemassa omalla kustannuksella. Eli siis vältetään hullu mies Huittisista tilannetta talonpoikaisen järjen käytöllä. Toki EU, sen korruptio ja teollisuuden lobbarit huolehtivat siitä, että blingblingiä ja normeja täyttäviä "ominaisuuksia" pitää olla joka vuosi enemmän lakisääteisesti myös julkisissa, joten Suomessa ei järkeä voi käyttää vaikka olisi haluakin. Valitettavasti.

--------------------------------------------

Lässynlässynläpätilää:

Joten se siitä. Alaska, here i come. Olen puoliksi vakavissani. Kanadan englanninkielinen osa, Alaska ja Havaiji ovat Grand Canarian, Viron saarten ja Venäjän ohella houkuttelevia seutuja oleskella. Tämä EU ja varsinkin EU-Suomi ei ole enää se paikka jonka tunsin nuorempana. Jotain on pielessä kun Euroopan Hiili-ja Teräs-unioni on kukkona tunkiolla säätämässä lakeja. En tiedä mitä siitä seuraa, mutta huonot fibat on. USA.han on vaikea päästä "täysjäseneksi", mutta Alaskan tai Kanadan kautta sekin onnistuisi tekevältä, esim erityisosaamisen varjolla, tms. Nyt voisi olla viisasta hakea Puerto Ricosta paperit. Saattaa olla lyhin tie. Luultavasti anovat liittovaltiojäsenyyttä kovernementilta aika pian. Sanoisin että porsaanreikä.

- Ubi bene, ibi patria -

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Pacanus Rusticanus

Joten se siitä. Alaska, here i come. Olen puoliksi vakavissani. Kanadan englanninkielinen osa, Alaska ja Havaiji ovat Grand Canarian, Viron saarten ja Venäjän ohella houkuttelevia seutuja oleskella. Tämä EU ja varsinkin EU-Suomi ei ole enää se paikka jonka tunsin nuorempana. Jotain on pielessä kun Euroopan Hiili-ja Teräs-unioni on kukkona tunkiolla säätämässä lakeja. En tiedä mitä siitä seuraa, mutta huonot fibat on. USA.han on vaikea päästä "täysjäseneksi", mutta Alaskan tai Kanadan kautta sekin onnistuisi tekevältä, esim erityisosaamisen varjolla, tms. Nyt voisi olla viisasta hakea Puerto Ricosta paperit. Saattaa olla lyhin tie. Luultavasti anovat liittovaltiojäsenyyttä kovernementilta aika pian. Sanoisin että porsaanreikä.




Suosittelen Alaskaa! Anchorage on sangen viihtyisä kaupunki (pl. huumeongelma), ei liian suuri, ei liian pieni, upeat maisemat ja luonto lähellä!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat