Sivut

Kommentit (95)

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Nyt sitten, kun laitan A. akun tai B. ilman akkua, niin joku noista kytkennöistä saattaa toimia paremmin. Mikä kytkentä?

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Varauskapasiteetiltaan isomman kondensaattorin olisi tarkoitus ollut kompensoida akun poisottoa. Kyse on tuosta heikon impulssin vahvistamisesta aika pitkälle. Vähän kuin Amazoniin ennen laitettiin Piranha.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7117
Diam
Varauskapasiteetiltaan isomman kondensaattorin olisi tarkoitus ollut kompensoida akun poisottoa. Kyse on tuosta heikon impulssin vahvistamisesta aika pitkälle. Vähän kuin Amazoniin ennen laitettiin Piranha.

Jaa että jonkunlainen tehon lisäys on mielessä? Ymmärsin näköjään väärin, kun luulin, että kyse oli käynnistymisen vaikeudesta.

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Kysymys on enempi käyttömukavuudesta. Jokainen on varmaan vetänyt perämoottoria käymtiin. Siinä tietäjät ovat väärässä, kun väittävät ettei jännitteellä ole väliä. Kummasti se akku vaan antaa ytyä motskuun. Tuossa oli Yamaha, joka ei edes käynnistynyt ilman akkua. Kyl nää on mopedijuttuja.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7117
Diam
Kysymys on enempi käyttömukavuudesta. Jokainen on varmaan vetänyt perämoottoria käymtiin. Siinä tietäjät ovat väärässä, kun väittävät ettei jännitteellä ole väliä. Kummasti se akku vaan antaa ytyä motskuun. Tuossa oli Yamaha, joka ei edes käynnistynyt ilman akkua. Kyl nää on mopedijuttuja.

Mulla on myöskin ollut Yamaha perämoottori. Joskus sitä sai tempoa monta kertaa ennenkuin lähti. Onneksi oli tulppa-avain mukana ja ei muuta kuin tulpat irti ja kevyt kopautus metalliesineellä siihen ulkommaiseen kärkeen, jolla sain kärkiväliä pienemmäksi. Sen jälkeen lähti aina heti. Sama konsti toimi perämoottorin lisäksi myös mopossa ja ruohonleikkurissa. Sen kärkivälin pystyy kyllä arvioimaan ilman rakotulkkiakin, kun katsoo valoa vasten. Sama jippo toimii myös uudessa mopossa, kuten tyttären skootterissa, joka ei talven jälkeen käynnistynyt ilman tulpan kärkivälin pienennystä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7540
Diam
Nyt sitten, kun laitan A. akun tai B. ilman akkua, niin joku noista kytkennöistä saattaa toimia paremmin. Mikä kytkentä?



Akun kanssa käy vain kytkentä kuva 44. Kuvan 48-kytkentä ei ainakaan käy, koska se vaatisi akun kanssa sarjaan erillisen induktiokelan, joka vastaisi kuvan 48 kytkennässä kelaa numero 2. Muutossarjan kanssa voi tietysti laittaa, vaikka CDI-sytytyksen, jos niitä on 6 voltille.

Ilman akkua taas riippuu, millainen systeemi sulla siellä on. Kuvan 47 kytkennässä on erillinen magneeton käämi 2 ja sytytyspuola erikseen. Jos sulla siis on 47 kuvan mukainen systeemi, niin voit kokeilla kuvan 48 mukaista systeemiä, mutta optimointiin saattaisi joutua kokeilemaan kondensaattorin kokoa. Jos taas sulla on kuvan 46 mukainen kytkentä, niin vaihtoehtoa ei ole, vaan on tyydyttävä siihen.

Diam
Varauskapasiteetiltaan isomman kondensaattorin olisi tarkoitus ollut kompensoida akun poisottoa. Kyse on tuosta heikon impulssin vahvistamisesta aika pitkälle. Vähän kuin Amazoniin ennen laitettiin Piranha.



Minä taisin jo kertoa jonkun aikaa sitten pidetyssä keskustelua samasta aiheesta, että kondensaattorin koko on optimoitu tehtaalla puolan ominaisuuksia vastaavaksi. Kondensaattorin isontaminen päinvastoin alentaa suurjännitettä, koska puola-/kondensaattorisysteemin resonanssitaajuus ja magneettikentän muutosnopeus laskee. Jos taas kondensaattori on liian pieni syntyy kärjissä kipinöintiä. Jos kondensaattoria pienentää järkevissä rajoissa, niin kipinäjännite nousee, mutta katkojan kärkien elinikä saattaa lyhentyä. Liian pienellä kondensaattorilla tai ilman sitä saattaa puola vikaantua läpilyöntien takia.

En nyt usko, että sinulle menee tämä neuvo läpi. Mutta laita vaikka 1000uF kondensaattori katkojan kärkien väliin, niin mopo varmaan karkaa käsistä!

Diam
Kysymys on enempi käyttömukavuudesta. Jokainen on varmaan vetänyt perämoottoria käymtiin. Siinä tietäjät ovat väärässä, kun väittävät ettei jännitteellä ole väliä. Kummasti se akku vaan antaa ytyä motskuun. Tuossa oli Yamaha, joka ei edes käynnistynyt ilman akkua. Kyl nää on mopedijuttuja.



Minulla on lähes 30 vuotta vanha Hondan 4-tahti/ 2hp perämoottori. Aina lähtee käyntiin eka nykäisyllä. Kysymys on laitteiden kunnosta, eikä siitä, onko akku- tai magneettosytytys. Ainoa käyntihäiriö oli yhtenä kesänä, kun koira kaatoi veneen moottoreineen (kiikkerä jolla) ja kaasuttajaan jäi vettä. Mutta perusteellisen puhdistuksen jälkeen on taas käynyt, kuin kello. Kerran olen säätänyt venttiilit ja samalla hionut ne, kun kone oli auki.

Ennen kuin tuo tulppajuttu saa eeppiset mittasuhteet niin sen väli täytyy olla 0,5 - 0,6 mm. Kipinä hyppää paineesta riippuen hyvin 6 mm. Tulpalla (puhdas ja kuiva) ei käynnistyksen kannalta ole merkitystä kuin ääriviritetyissä koneissa joissa kuumilla tulpilla saadaan koneen käyntilämmöt ja kylmemmillä jatketaan ja se oli ennen elektroniikan aikaa se.

Kivet ja tulukset voi tuossa hommassa unohtaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7117
tietää
Ennen kuin tuo tulppajuttu saa eeppiset mittasuhteet niin sen väli täytyy olla 0,5 - 0,6 mm. Kipinä hyppää paineesta riippuen hyvin 6 mm. Tulpalla (puhdas ja kuiva) ei käynnistyksen kannalta ole merkitystä kuin ääriviritetyissä koneissa joissa kuumilla tulpilla saadaan koneen käyntilämmöt ja kylmemmillä jatketaan ja se oli ennen elektroniikan aikaa se.

Kivet ja tulukset voi tuossa hommassa unohtaa.


Jostain syystä se tulppajippo on toiminut kaikissa koneissa, mitä minä olen käyttänyt.

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Kondensaattorin vaihtaminen ei auta. Riittää, että ne todetaan toimiviksi. Katkojan kärkiväliä rassaamalla nämä mestarit ovat sen saaneet käyntiin aina, mutta ei tällä uskalla lähteä minnekään ilman akkua, akku toimii jännitteentasaajana. Kyllä nuo sähköpuolen mittausten arvot on oltava kunnossa ja ne on ylhäällä. Tarkoitus ei ole sotkea tähän tasasuuntauksen kondensaattoria. Sytytyksen konkalla on vähän merkitystä. Tähän on jostain syystä kallis alkup. puola. Puola on voionut kärähtää tässä virityksessä.

1.5 ohmia puolan ensiö ja 10-16 Kohm tulpan puolella. Jos on ääretön, niin toisiokäämi poikki.
Konkassa 0,30 uF luokkaa tai suurempi, jopa 20, mutta 6 V.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7117
Diam
Kondensaattorin vaihtaminen ei auta. Riittää, että ne todetaan toimiviksi. Katkojan kärkiväliä rassaamalla nämä mestarit ovat sen saaneet käyntiin aina,

Ketkä mestarit? Mikseivät mestarit ole ymmärtäneet rassata tulpan kärkiväliä?
Diam
mutta ei tällä uskalla lähteä minnekään ilman akkua, akku toimii jännitteentasaajana.

Millä "tällä"? Mulle ei vielä selvinnyt, mikä kone on kyseessä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7117
Diam

Kukaan ei ole vastannut alkuperäiseen kysymykseeni. Siellä on alussa havainnollinen aikajana.

Alkuperäinen kysymyksesi osa oli: "eli mitä voidaan tehdä, kun kipinä heikkenee." Olen tuohon vastannut jo vaikka miten monta kertaa, mutta itse et juurikaan vastaa kysymyksiin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7540

Katkojan kärkivälin rassaaminen vaikuttaa sytytysennakkoon. Kyllä sillä katkojan rinnalla olevalla kondensaattorilla on merkitystä, mutta ehkä et perstuntumalla huomaa. Kun kytket oskilloskoopin puolan ensiö- (tai toisiopuolelle spivalla adapterilla), huomaat selvän eron. Myöskin kärkien kipinöinti ja kuluminen on minimissään oikealla konkkakoolla.
10 - 16 kohm tuntuu kyllä suurelta, jos puolasta ei lähde vastuskaapeli sytytystulppaan. Yleensä se on 1 - 4 kohm, riippuen puolatyypistä.

[quote][Konkassa 0,30 uF luokkaa tai suurempi, jopa 20, mutta 6 V/quote]

En nyt ihan ymmärrä tuota. Kun katkojan kärjet avautuvat, katkojan kondensaattoriin muodostuu 100 - 200 voltin jännite. Tuskin siinä 6-volttinen kestää. Ja viallisesta kondensaattorista voi löytyä hieman vuotovastusta, joka heikentää sytytystä. Sitä ei välttämättä mopopoikien mittauksissa pienjännitteellä tai tavallisella ohmimittarilla huomaa.

Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi kyselet täältä, kun sulla on kuitenkin omat vankat ja mielestäni hieman virheelliset käsitykset asioista. Mopopoikien foorumeista saat paremmin itseäsi miellyttävät vastaukset. Eri asia tietysti on, onko ne tiedot faktaa vai fiktiota. Mutta tuskinpa tuo sinua pahemmin haittaa...

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Kysymyshän on koko ajan ollut:

Kärjellinen sytytys ja huippujänniteen ajoitus

Kondensaattori saa vaihtovirrassa aikaan vaihesiirtoa. Sama asia kuin mekaanisesti säätää kärkiä. Täytyy muistaa, että potkin tätä käyntiin, niin jännite on vain 6 V ja mitoitus sen mukaan. Jännitteenkesto on varmaan riittävä. Epäilen, että 12 V auton konkan mitoitus olisi väärä.

Oskilloskooppi hajoaa näissä. Tästä on 25 v., kun olen opiskellut sähköoppia, mutta koko systeemiin pätee yhtälö C = Q/U ja U=6 V.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7540
Diam
Kysymyshän on koko ajan ollut:

Kärjellinen sytytys ja huippujänniteen ajoitus

Kondensaattori saa vaihtovirrassa aikaan vaihesiirtoa. Sama asia kuin mekaanisesti säätää kärkiä. Täytyy muistaa, että potkin tätä käyntiin, niin jännite on vain 6 V ja mitoitus sen mukaan. Jännitteenkesto on varmaan riittävä. Epäilen, että 12 V auton konkan mitoitus olisi väärä.

Oskilloskooppi hajoaa näissä. Tästä on 25 v., kun olen opiskellut sähköoppia, mutta koko systeemiin pätee yhtälö C = Q/U ja U=6 V.




Hohhoijaa.., ei katkojan kondensaattorin viivet riitä sytytyksen ajoitukseen. Eikä oskilloskooppi hajoa, kun tietää mitä tekee. Puolan ensiössä jännite on 100 - 200V paikkeilla ja okilloskoopin 1:10 mittapäällä on mitattu suurempiakin jännitteitä.

Vai on katkojan kärkien kondensaattorissa vain 6V jännite. Kun puolassa virta katkeaa kärkien avauduttua, niin kondensaattorin jännite, samoinkuin puolan ensiön itseinduktiojännite nousee noin 100 - 200V. Mistä luulet puolan toisioon tulevan 10 000 - 20 000V jos ensiössä on vain 6V ja puolan muuntosuhde on vaikkapa 100. Minun laskujen mukaan tulee vain 600V, jolla ei kipinöitä tulpassa synny.

Lapsikin sen huomaa tuota kuvaa katsellessa, että sama itseinduktiojännite, mikä syntyy puolan ensiöön, on myös kondensaattorin 4 navoissa.

Mutta eipä nuo sinun fiktiotietosi minua haittaa, vaikka ne sitten lienee peräisin sieltä Mopedolan pojilta. Minä nyt kuitenkin lopetan tähän, enkä häiritse sinun mielikuvituksesi lentoa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7540

Lisätään nyt sen verran, että kun katsoin tuota sivua:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?p=71993

Mopopojilla on vain käsitteet sekaisin. Kun he puhuvat 22µF kondensaattorista, niin tarkoittavat 0,22µF. 22µF konkalla tuskin inahtaisikaan, eikä se 500 volttisena mahtuisi sille varatulle paikalle. Se kun on samaa kokoa, kuin sähkömoottorin käynnistyskondensaattorit. Joku vain on erehtynyt mitatessaan parin desimaalin verran, ja sitten tuo virhe on jäänyt elämään mopopoikien kielenkäytössä. Mutta paljonkos tuo 2 desimaalin virhe on!

Ja kun mopopojat puhuvat 6 voltin kondensaattorista, se tarkoittaa sitä, että se on peräisin moposta, missä on 6 voltin valopuola. Totuus kuitenkin on, että olipa "6V" mopokondensaattori, tai sitten "12V" auton kondensaattori, jännitekeston tulee olla yli 200V. Lienevät 500V kondensaattoreita.
Noissahan varaosissa ei yleensä ole mitään koko- tai jännitemerkintää, vaan se on merkkikohtainen varaosa.

Mutta jos pitää itseään moposähköexperttinä, pitäisi kyllä puhua oikeilla käsitteillä muualla kuin mopopoikien pastoilla, ettei turhaa kinaa ja vääntöä tulisi asioita ymmärtävien kanssa...

Niin ja paremmissa mopoissa on kierrettävä levy, jossa katkojan kärjet ovat kiinni. Ja sytytysennakko säädetään tuota levyä kiertämällä ja lukitsemalla se sitten paikalleen.

Edit
Myöskään kaavaa C = Q/U ei voida käyttää puolan tapauksessa, kun energia ensin varataan virran avulla magneettikenttään, joka (induktanssiin varautunut energia) purkautuu, kun virta äkisti katkaistaan. Kondensaattorin suurentaminen hidastaa vain jännitteen nousunopeutta, jolloin itseinduktiojännite on pienempi.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136

Kyllä sytytysasiat voivat olla välillä vähän henkimaailman asioita, jos esim. maatat tulpan koneen kylkeen ja katsot että kipinä tulee, se ei ole mikään tae tulpan eheydestä. Varsinkin crossipyörissä olen rikkonut useamman tulpan kun on ajanut liian hiljaa liian kauan rikkaalla seoksella ( oma henk.koht. mieltymys, ennemmin tulppa kuin mäntä), mutta on sattunut mopoillakin.

Ja katkojan kärkien säädöstä: ensiksi säädetään kärkiväli ja sitten ennakko, ilmoitettu joko asteina, taikka millimetreinä mitattuna tulpanreijästä ennen YKK:ta

Ja tosiaan tuolla 6V ei ole mitään tekemistä sytytyksen kanssa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2909

Tässä on simuloitu jännitteitä eri puolilla.

http://www.pilvivene.com/materiaalit/im ... mi/rlc.jpg

6 V osia 6 V järjestelmään, suunniteltu 6 voltille ja yrität vaihtaa 12 volttin sinulla
on kaksi kertaa lämpöä aivan kuten hitsauskoneessa. Ei hyvä kokeilla väriä jännitteitä.

Fig 44 battery ignition system on paras tässä. Alkuperäinen AC puola on liian kallis 200 $.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Se puola on simppeli levypakkaysin jossa on kelattu johtoa. Sitä voi sopivasti puolaa tukien kelata auki ja katsoa vikakohta. Yksi harvinainen vika on kiekon magneettisuuden katoaminen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat