Sivut

Kommentit (95)

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Tällainen seikka on jäänyt huomioonottammatta, että mopedolassa on puolalle oma laturi tai puola lataantuu siinä pyöriessä, koska puola on vauhtipyörän kestomagneettien sisällä.

Honikan puola on rungossa tankin alla. Mankin ja Daxin puola ei maksa mittään, mutta pitää kytkeä niiden kaavion mukaan.

Ertsulle voin kertoa, että ostin uuden tulpan. Tuhmasti tulpan kipinän väri voi olla punertava.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493
Diam
6 V osia 6 V järjestelmään, suunniteltu 6 voltille ja yrität vaihtaa 12 volttin sinulla
on kaksi kertaa lämpöä aivan kuten hitsauskoneessa. Ei hyvä kokeilla väriä jännitteitä.



Kun on kyse katkojan kondensaattoreista, niin sellaisia osia tai nimikkeitä, kuin 6 voltin ja 12voltin osia ei ole olemassakaan. Molemmat ovat noin 500 voltin jännitekestoisia osia. Mopopojilla "6V/ 12V" osa lukemani perusteella tarkoittaa sitä, että katkojan kondensaattorit kapasitanssin perusteella jaotellaan 6V ja 12V osiksi. Esim 0,1µF tarkoittaa mopopoikien kielellä "12V" osaa ja O,22µF (0,22µF mopopoikien kielellä on 22µF) tai isompi tarkoittaa jo "6V" osaa. Eihän kapasitanssin mittayksikkö pitäisi olla voltteja?
Tuo kertomasi lämpöhomma "6V/12V"-osien suhteen on kyllä aivan käsittämätöntä. Haluaisin mielelläni kuulla muutamia esimerkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7116
Diam
Ertsulle voin kertoa, että ostin uuden tulpan. Tuhmasti tulpan kipinän väri voi olla punertava.

Lähetä mulle se vanha tulppa. Teen siitä tyttären skootteriin toimivan linttaamalla kärkiväliä hiukan pienemmäksi.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Epäolennaista keskustella 12 V systeemistä, kun kyseessä on 6 V järjestelmä. Jos ajat 6 V suunniteltuun kelaan 12 V, niin virta tuplaantuu ja virta=lämpöä aivan kuin hitsauskoneen puikossa.

Tulppa nokeentuu ja se aiheuttaa käyntihäiriöitä myös. Se noki siinä eristeen pinnalla johtaa tietääkseni sähköä.
Toisin luin yleensä luullaan, niin puhdas öljy ei johda sähköä.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493

Älä nyt kiertele asiaa. Ymmärrän kyllä 6 voltin ja 12 voltin sytytyspuolan eron.

Mutta nythän oli kyse siitä, että samaan 6 voltin mopoon laitetaan joko mopopoikien kutsuma "6V" tai "12V" kondensaattori. Eihän me olla nyt laittamassa 6 voltin osaa 12 voltin systeemiin. Mitä eroa noilla "6V/12V" kondensaattorilla sitten on 6 voltin mopossa? Kun se mielestäsi voi olla vaarallista ja tapahtuu vielä ylimääräistä lämmöntuottoakin.

Vastauksen helpottamiseksi todetaan, etten minä ole löytänyt katkojan kärkien väliin 6 tai 12 V kondensaattoreita. Eikä niitä ole edes olemassa, kuin korkeintaan asioista huonosti perillä olevien myyjien tai mopopoikien puheissa. Kaikkien po. tarkoitukseen myytävien kondensaattorien jännitekestoisuus on noin 400 - 500V, olipa ne sitten tarkoitettu 6 tai 12 voltin mopoon.
Ja hyvässä lykyssä kapasitanssikin voi olla sama. Siis sitä eroa, vaarallisuutta ja lämmöntuottoa tässä kyselen niille "6 ja 12 voltin" kondensaattoreille.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Niin luulin, mutta kokeiltuani ei tapahtunut mitään. Ostin Biltemasta 12 V autoon tarkoitetun konkan. Ei kipinää. Laitoin vanhan takaisin. Eikö nämä kuitenkin mitoiteta peruskaavoilla ja oteta faktat huomioon. Paukutelkaa te vain konkkianne.

Puolasta tässä on enempi kyse kuin jostain euron konkasta.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Kyllä nämä kärähtävätkin joskus, varsinkin puola, joka on vielä jäähdyttämätön. Konkkakin kuivuu ja päästää läpi. Eikö millään ole enää mitään väliä. Viisastele opettajallesi.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Moni kotimatka on tullut kölvinä tehtyä perunakonkalla.

Konkan lopetettua toimintansa otetaan peruna (raaka). Tökätään siihen 2 naulaa ja viritys kytketään nauloista konkan tilalle johdonpätkillä. Toimii jonkin aikaa. Varaperuna tai pari on hyvä olla taskuissa.

------------------------------------------------------

Joo, niinpä. Taskuissapa hyvinnii..

Tilasin äsken juuri uuden nahkaliivin mopoiluhommiin. Ongelmaksi niissä muodostuu pärinäpojan näkökulmasta taskujen vähyys, sekä niiden mahdollisten taskuntapaisten sulkumekanismien huonous. Kun päristelee, kuten eilen ilman katetta 20m/s vastatuuleen toistasataa, tapahtuu taskujen tyhjeneminen siinä lätinässä ja läpsytyksessä hyvin herkästi. Mutta taskuja on pärinäpojalla kuitenkin oltava paljon, jotta kaikki välttämättömät varusvälineet, kuten kamera, pari kännykkää, nyrkkirauta, jousipamppu, kääntöveitsi, monitoimipihdit, paristoja, mp3-soitin, yhteysradio, muistivihko, kynä, kartta, rekisterikirja, lompakko, avaimet, valoneuvo, sytkäri, nuppikukkaro, jne. kulkevat mukavasti käsillä.

Kun lähdetään tielle wanhalla kalustolla pitää olla taskuissa myös sytytystulppia, naijalankaa, tulppa-avain, stogat, pikkujakari, kääntöruuvari jne..

Muistelenpa, että joskus herran vuonna 1980 kun Neuvostoliiton tullissa käskivät tyhjentämään taskut tullin täti huusi notta RIITTÄÄÄÄÄ, kun ladoin ja ladoin kamojani tiskiin. Muistelisin, että minusta olisi niissä vetimissä löytynyt 16 taskua. Sytytystulppia oli juurikin ja paljon muuta. Korttipakkaa myöten.

Löysin kuin löysinkin äskön 8 taskuisen kirrattavan/säädettävän pärtsäriliivin. 4 ulkotaskua ja 4 sisätaskua joissa hyvät läpät / vetoketjut. Pidän sitä pusakan alla muuten, sitä liiviä. Pysyy tavarat tallessa ajaessa kun pusakkatakki on siinä päällä vaikka sitten pyöris kuin sipuli keväthangella pitkin pikitietä välillä.

Mopoiluterveisin: The pagan

PS

Vettä tuloo...

- Ubi bene, ibi patria -

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493

Minun hommissa kyllä on pelannut sekä auto- mopo, "6V" tai "12V"-kondensaattorit.
Mutta minä valitsenkin kapasitanssin perusteella, eli sama kapasitanssi, kuin alkuperäisessä.
Jos käytetystä osasta on kysymys, mittaan kapasitanssin lisäksi vuotovirran 100 - 200V jännitteellä.

Tänä keväänä vaihdoin Briggs&Ttratton ruohonleikkuriini kondensaattorin. Vanhassa oli pientä vuotovirtaa, eikä enää käynnistynyt. Minulle riitti sama koko, eli 220nF. En kysellyt hommatessani toista tilalle, oliko "6 vai 12 voltin", tai auton/ mopon.

Mopedistienkin elämä helpottuisi, kun valitsisi tuon kondensaattorin kapasitanssin perusteella, eikä hupsisi jostain mystisistä 6/ 12 voltin konkista. Jännitekesto riittää kaikissa, jotka ovat tarkoitettu kärjelliseen sytytykseen.

Pacanus Rusticanus
Konkan lopetettua toimintansa otetaan peruna (raaka). Tökätään siihen 2 naulaa ja viritys kytketään nauloista konkan tilalle johdonpätkillä. Toimii jonkin aikaa. Varaperuna tai pari on hyvä olla matkassa.



Tuo peruna ei toimi kondensaattorina, vaan se rajoittaa katkojan kärkien hillittöntä kipinöintiä. Eli ilman kondensaattoria katkojan kärjissä syntyy valokaari, ennenkuin sytytysjännite nousee riittävän korkealle. Eli tuo valokaari oikosulkee itseinduktiojännitteen. Peruna toimii paremminkin jonkinasteisena vuotovastuksena, jotta katkojan kärjissä ei syntyisi niin pahaa valokaarta. Se ei ole kondensaattorin veroinen, mutta auttaa sen verran, että tulppaan riittää kipinää.

ovolo Jep tunnet kondessaattorit muttet mopokauppaa. Valtaosa kaupasta tehdään netissä ja siellä on info juuri se minkä kauppias on nimikkeen alle kirjoittanut. Se ei tarkoita speksejä mitään, eden liitinmallikin jää kertomatta. Jos joku mikrofaradeista kyselee, on huuli pyöreänä ja pää kiertyy neljännen kierrosta ees taas. Valtaosasta osia ei saa minkäänlaisia mitta-arvoja missään myyntiketjun varrella. Joku harrastaja voi sen mitata ja kertoa jossain.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Konkan on varattava sen verran, että kärjet eivät kipunoi=2 x pi ix f x U / Xc.
Tässä kaavassa kaikki ovat vakioita. Laturin käämi on mitoitettu antamaan käynnistyksessä min. 6 V.
Laturista ei millään saada 12 V,miksi systeemi olisi mitoitettu ylijännitteelle. Eli myös konkan kapasitanssi ja varaus on valittu näin noilla kierroksilla. Kapasitanssi olisi jotain muuta, jos varaus olisi laskettu 12 V mukaan.
Kierrokset kasvaa startin jälkeen, virta suurenee ja kipinä paranee.
Jos otan alkuperäisen konkan voin olla varma, että varaus on sitä, mitä pitää.
Päänäkökohta on se, että kärjet ei kipunoi. Ne ovat sitä varten. Jos konkan arvo on 0,2 ... 0,5 mikrofaradia
erilaisilla puolilla, niin so what. Mitä suurempi kapasitanssi kondensaattorilla on, sitä suurempi varaus siihen muodostuu tietyllä jännitteellä.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493

Hyvä kun alat tulla järkiisi ja vahvistat, että alkuperäisen kondensaattorin koko on jo tehtaan insinöörien toimesta optimoitu. Eikä ylisuurilla kondensaattoreilla saada hyviä tuloksia, puhumattakaan siitä, että kondensaattorin koolla säädettäisiin sytytyksen tai huippujännitteen ajoitusta.

Mutta edelleenkään et tajua sytyspuolan toimintaperiaatetta. Siinähän puolaan varataan magneettista energiaa puolan ja katkojankärkien läpi kulkevan virran avulla, Kun virta katkeaa, puolan energia purkautuu muodostaen puolan ensiön napoihin ja myös tuohon kondensaattoriin noin 100 - 200 voltin jännitteen. Kondensaattoria ei siis varata 6 voltin jännitteellä, vaan puolan induktanssiin varastoidulla energialla.

Eli kondensaattorin koolla ei ole suoranaista yhteyttä sille, onko mopossa 6 vai 12 voltin systeemi. Kondensaattori mitoitetaan puolan induktanssin perusteella siten, että kärkien kuluminen ja kipinöinti on minimissä. Kondensaattorin koolla on myös yhteys suurjännitteen muodostumiseen. Liian iso kondensaattori hidastaa itseinduktiojännitteen muutosnopeutta ja alentaa suurjännitettä.

Jos puolan virtaa ohjataan transistorilla, eikä kipinöinnistä ole pelkoa, niin tuota kondensaattoria ei välttämättä tarvitsisi. Mutta yleensä jätetään jonkinkokoinen kondensaattori myös transistoriohjatussa sytytyksessä. Siihen on kaksi syytä.
1. Ilman kondensaattoria puolan jännite saattaa nousta niin suureksi, että (katkojankärjille mitoitetun) puolan suurjännitekäämissä saattaa tapahtua läpilyöntejä, jotka johtavat oikosulkujen syntymiseen.
2. Puolan kondensaattori muodostaa puolan kanssa värähtelypiirin, joka aiheuttaa vaimenevaa värähtelyä ja jälkikipinöintiä, joka parantaa polttotapahtumaa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Puola yksinkertaistetusti toimii samoin kuin muuntaja. Tässä ei jännite katkea vaan muodostuu DC pulssi, joka muuntosuhteen mukaan saa korkeajännitteen n. 10 kV. Kondensaattorin varautuessa kärjet ehtivät aueta ilman kipinöintiä. Itse et tajua noiden kytkentöjen välisiä toiminnallisia eroja.

Mistä olet vetänyt tuon 100-200 V. Siinä alussa olevassa kuvaajassa oli jotain reilusti alle 100 V.
Tästä näkee, miten nämä suhtautuvat toisiinsa:

http://www.pilvivene.com/materiaalit/im ... mi/rlc.jpg

Ilman kondensaattoria katkojan kärjet palavat. Jälkikipinöinnin olet keksinyt itse sillä kärjet ovat kiinni ja virta menee maahan.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Väitänpä vielä, että tuohon simulaation kuvaajaan laitetaan jännitteeksi tuplat, niin konkan arvo on jotain muuta, mutta saattaa olla toimivan rajoissa.

Jälkikipinöintiä tietenkin vältetään. Kondensaattoreiden ideana on poistaa turha jälkikipinöinti.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493
Diam
Puola yksinkertaistetusti toimii samoin kuin muuntaja. Tässä ei jännite katkea vaan muodostuu DC pulssi, joka muuntosuhteen mukaan saa korkeajännitteen n. 10 kV. Kondensaattorin varautuessa kärjet ehtivät aueta ilman kipinöintiä. Itse et tajua noiden kytkentöjen välisiä toiminnallisia eroja.

Mistä olet vetänyt tuon 100-200 V. Siinä alussa olevassa kuvaajassa oli jotain reilusti alle 100 V.
Tästä näkee, miten nämä suhtautuvat toisiinsa:

http://www.pilvivene.com/materiaalit/im ... mi/rlc.jpg

Ilman kondensaattoria katkojan kärjet palavat. Jälkikipinöinnin olet keksinyt itse sillä kärjet ovat kiinni ja virta menee maahan.




Taisin jo aikaisemmin sanoa, että jos se olisi pelkkä muuntaja, niin sinä tekisit 6 voltin jännitteestä 1:100 muuntosuhteella 10 - 20kV. Ojalan laskuopin mukaan siitä tulisi vain 600V.

Tarvitaan siis energian varastoimista kelaan virran avulla ja virran katkaisusta aiheutuvaa itseinduktiota, "takapotkua" (eng back emf) jotta puolan ensiöön saadaan tarvittava 100 - 200V. Vasta sitten muuntajan avulla nostetaan se ensiöön muodostunut itseinduktiojännite tarvittavaan sytytysjännitteeseen 10 - 20kV.

Katso itse postaamastasi opetuskuvasta tuo jälkivärähtely:
Kiinnitä huomio tuohon, missä lukee kipinän kestoaika, vaikka kipinäjännite on jo pudonnut murto-osaan, jälkikipinöinti jatkuu.
http://www.opettajantekijanoikeus.fi/wp ... 1/11/7.jpg
Älä nyt tuijota siihen, onko ensiön jännite 50 vai 200V. kaikki riippuu kunkin systeemin tapauskohtaisesta suunnittelusta, mikä on puolan itseinduktiojännite ja muuntosuhde.

Kyllä se jälkivärähtely aiheuttaa jälkikipinöintiä. Kun pääkipinä avaa tulpassa ionisoidun kanavan, riittää pienempikin jännite pitämään yllä jälkikipinöintiä. Kärjet jäävät vielä pitkäksi aikaa, useankymmenen kiertokulma-asteen ajaksi auki ja jälkivärähtelun kesto on muutamia millisekunteja. Katso itse postaamastasi kuvasta, miten asiat todellisuudessa on.
Nämä asiat on luettu alan ammattikirjoista, eivätkä ole mopopojilta kuultua tietoa.
On outoa, että itse postasit kuvan sytytyksen toiminnasta, mutta et osaa tulkita sitä. Tutki kuvaa tarkemmin ja lue alan kirjoja, niin ehkä toiminta vielä selviää.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Sun pitää mennä mopokouluun. Täällä kerrotaan oikeat jännitteet ja ne on rajattu kärkien takia 7-10 V. Ei pitäisi keksiä itse lukuarvoja.

Ignition coils used by single point systems are particular to their fixed dwell operation. They usually employ a resistor type coil (the resistor being built into the wiring loom), whereby the input voltage is limited by this resistor to 7-10 volts. This is necessary with points type systems as a higher voltage prematurely erodes the contacts on the contact points. Most of the factory coils provide adequate performance on standard engines, and replacing them with aftermarket type coils yields little or no benefit unless the O.E coil is faulty.

http://www.iceignition.com/ignition-theory

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493

Sekoitat asioita totaalisesti. Tuossa puhutaan (12 voltin) puolasta, jossa puolan jännitettä (ja siis myös puolan + kärkien kautta kulkevaa virtaa) rajoitetaan johtosarjan muodostamalla vastuksella 7 - 10 volttiin, jotta katkojan kärjet kestäisivät pidempään. Tämä on totaalisesti eri asia, kun mistä minä puhuin, eli puolan toiminnalle välttämättömästä energian varastoimisesta magneettikentään + virran katkaisulla aiheutetusta 100 - 200 V itseinduktiojännitteestä, jota sitten muuntajakytkennällä nostetaan 10 - 20 kilovolttiin.

Ei tästä keskustelusta mitään tule, kun et ymmärrä edes perusasioita.
Hyvää yötä kuitenkin!

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Olet ymmärtänyt tämän toiminnan väärin. Selostan vielä kerran, kipinä syntyy laturin antamasta impulssista ja impulssin saaneena kela toimii muuntajana, niin jännite ja virta nousevat hitaasti.

Se on eri tilanne, kun energia on varastoitunut kelaan, ja se purkautuu lyhintä tietä. Tämä oli tilanne akullisessa kytkennässä. Kirchoffin lain mukaan laturin jännite jakaantuu eri haaroihin.

Also known as "points savers," ballast resistors have been used for decades to reduce current to the ignition coil and points, extending their lives.

http://www.hot-spark.com/HS14BR.htm

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä7493

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi. En jaksa enää tätä jankutusta. Olen puhunut oppikirjoista saadun tiedon pohjalta ja tiedän, miten asiat todellisuudessa ovat. Sitä mukaa, kun olen kumonnut teorioitasi, keksit koko ajan jotain muuta asiaa jankutettavaksi.

Oleellinen asia sekä magneetto- että akkutoimisessa sytytyksessä on tuon energian varastoiminen puolan magneettikenttään ja sen purkautuessa saadaan tarpeellisen suuri itseinduktiojännite muunnettavaksi suurjännitteeksi sytytystulpalle. Sillä ei ole merkitystä, otetaanko tarvittava virta magneetosta vai akusta.

Tiedoston:
http://data.sohc4.net/Tech/HondaMES/HondaMES5.PDF kuvassa 48 energian varastoiminen ja itseinduktiojännitteen muodostaminen tapahtuu jo magneettokäämissä 2, joka sitten kärkien avautuessa pääsee puolan ensiökäämiin.

En viitsi enää. Minulle tämä jo riittää. Jatka jankutustasi jonkun toisen henkilön kanssa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2908

Ongelma on tämä, että laturin pulssilla ei ole esteetöntä pääsyä puolalle, vaan se haaskaantuu kärkien räiskymisenä.

Tässä on pragmaattinen näkemys hommasta, miten se asiallisesti tulee hoitaa, Huomaathan kurinalaisen pitäytymisen asiassa. Henkilökohtaiset mielipiteensä ammattilainen pitää omana tietonaan.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=8921864

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat