No tuo raskas polttoöljy oli vain heitto. Eivätkö ne sentään käytä kevyttä polttoöljyä tai vastaavaa.
Ainakin jenkeillä se on jotain rakettikerosiiniä, joka käsittääkseni on hienolta kalskahtavasta nimestään huolimatta ominaisuuksiltaan melko lähellä tavallista kevyttä polttoöljyä. Se on kohtuullisen tiheää, energiatiheää, paloturvallista, ja voitelee joten kuten (usein rakettipolttoaineella voidellaan jotain moottorin koneistoja). Ja tietysti halpaa, vaikka polttoainekulut eivät ole hulppeasta kulutuksesta huolimatta merkittävä osuus raketin laukaisussa. Eiköhän likimain sama kama vauhdita venäläistenkin menopelejä.
Jenkeillä on sukkulassa keveintä mahdollista "kerosiinia", nimittäin vetyä joka runtataan hapen kanssa melkooista kyytiä etiäppäin. Olikohan niin (viisaammat oikaiskoon), että pelkän nestemäisen vedyn pumpun akseliteho oli 70 000 heppaa.
Apuraketeissa ovat nasan kemistit keitelleet enempi kiinteän kikkareen palamaan. Reseptinä wikipedia tiesi kertoa seuraavaa:
The propellant mixture in each SRB motor consists of ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6% by weight), aluminum (fuel, 16%), iron oxide (a catalyst, 0.4%), a polymer (such as PBAN or HTPB, serving as a binder that holds the mixture together and acting as secondary fuel, 12.04%), and an epoxy curing agent (1.96%). This propellant is commonly referred to as Ammonium Perchlorate Composite Propellant, or simply APCP. This mixture develops a specific impulse of 242 seconds at sea level or 268 seconds in a vacuum.
Mutta toki kerosiiniakin on käytetty raketeissa. Venäläisten legendaarinen R-7 poltti sitä nestemäisen hapen avulla ja oli ensimmäinen mannertenväliseen diplomatiaan kykenevä rauhan ydinpommin kuljetusväline. Nykyiset, kiertoradalle ihmisiä ja tavaraa kuskaavat raketit itärajan takana sen sijaan käyttävät polttoaineena wikipedian mukaan Proton -raketissa:
It is fuelled by unsymmetrical dimethyl hydrazine and nitrogen tetroxide.
Sojuz -raketissa palaa ilman katalysaattoreita nestehappi ja kerosiini.
Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...
No tuo raskas polttoöljy oli vain heitto. Eivätkö ne sentään käytä kevyttä polttoöljyä tai vastaavaa.
Ainakin jenkeillä se on jotain rakettikerosiiniä, joka käsittääkseni on hienolta kalskahtavasta nimestään huolimatta ominaisuuksiltaan melko lähellä tavallista kevyttä polttoöljyä. Se on kohtuullisen tiheää, energiatiheää, paloturvallista, ja voitelee joten kuten (usein rakettipolttoaineella voidellaan jotain moottorin koneistoja). Ja tietysti halpaa, vaikka polttoainekulut eivät ole hulppeasta kulutuksesta huolimatta merkittävä osuus raketin laukaisussa. Eiköhän likimain sama kama vauhdita venäläistenkin menopelejä.
Sukkulahan on aika kuljetuskykyinen laite booster-raketteineen. Venäläisten laite ei samaan pysty, mutta siihenhän vaikuttaa myös se laukaisualueen sijainti. Mielenkiintoista nähdä sitten Sojuzin speksit kun se laukaistaan Kourousta hyvin läheltä päiväntasaajaa.
Eikö ole edullista käyttää kevyttä polttoainetta?
Turhat painot olisi syytä jättää maankamaralle.
Asia ei ole aivan niin yksinkertainen, että mitä kevyempi sen parempi. Luonnollisesti energiatiheys, eli poltettua massayksikköä kohti vapautunut energia, on erittäin tärkeä suure. Se on (teknisesti käytännöllisistä aineista) paras nestevety-nestehappi -yhdistelmällä, ja siksi se on ollut 60-luvulta (ja on edelleen) varsin yleinen aineyhdistelmä kaikenlaisissa kantoraketeissa. Mutta nestevety on hyvin harvaa ja kylmää ainetta. Tietyn energiamäärän varastointi vaatii siksi erittäin suuren säiliön, jonka massaa ja tilavuutta vielä lisää vaadittava lämpöeristys. Äärimmäisen matalat lämpötilat aiheuttavat myös monenlaisia eirityisvaatimuksia moottoreille, polttoaineiden syöttöjohdoille ja niin edelleen. Siksi monessa tapauksessa, erityisesti ensimmäisten hyvin massiivisten kantorakettivaiheiden kanssa, on kokonaistaloudellisempaa käyttää energiatiheydeltään heikompaa kerosiini-nestehappi -yhdistelmää.
Jenkeillä on sukkulassa keveintä mahdollista "kerosiinia", nimittäin vetyä joka runtataan hapen kanssa melkooista kyytiä etiäppäin. Olikohan niin (viisaammat oikaiskoon), että pelkän nestemäisen vedyn pumpun akseliteho oli 70 000 heppaa.
ESA laukaisee torstaina 14. toukokuuta matkaan Kouroun avaruuskeskuksesta Ranskan Guyanasta Herschelin & Planckin. Kantorakettina toimii Ariane 5. Laukaisu tapahtuu Suomen aikaa 16.12-17.07 välisenä aikana. Laukaisun voi seurata livenä Arianespacen videosivulla osoitteessa: http://www.videocorner.tv
Live-lähetys alkaa klo 15.47 Suomen aikaa.
May 14 Ariane 5 • Herschel & Planck
Launch window: 1312-1407 GMT (9:12-10:07 a.m. EDT)
Launch site: ELA-3, Kourou, French Guiana
Arianespace Flight 188 will use an Ariane 5 rocket with an ECA upper stage to launch the European Space Agency's Herschel and Planck observatories. The Herschel infrared telescope will study the evolution of stars and galaxies and the Planck spacecraft will observe the cosmic background radiation left over from the Big Bang.
Mistä pumppu muuten ottaa 50 MW tehon? Mikään paristo ei tuohon pysty. Siellä täytyy olla joku apumoottori.
Rakettimoottoreissa on kaasuturbiinin käyttämät suurnopeuspumput. Kaasuturbiini käyttää (nykyaikaisissa moottoreissa) samaa polttoainetta ja hapetinta kuin varsinainen rakettimoottori. Tehoa tarvitaan valtavasti, koska pumpun pitää pumpata hyvin suuri tilavuusvirta polttokammion korkeaan paineeseen.
Nasa ja Venäjä sopivat avaruusmatkojen hinnasta
STT, Reuters
Yhdysvaltain ja Venäjän avaruushallinnot Nasa ja Roskosmos ovat päässeet sopuun matkahinnoista Kansainväliselle avaruusasemalle ISS:lle. Roskosmosin mukaan Nasa maksaa sille 51 miljoonaa dollaria jokaisesta matkasta Sojuz-aluksen kyydissä vuodesta 2012 lähtien.
Nasan on pakko kuljettaa astronauttinsa Sojuzien kyydissä jo ensi vuonna, kun sen vanhat avaruussukkulat poistetaan käytöstä. Sukkuloiden korvaajiksi suunnitellut alukset saadaan käyttöön aikaisintaan vuonna 2014.
Roskosmos ei tarkentanut, mikä on Sojuz-matkan hinta vuosina 2010-2012, mutta aiemmin virasto on laskuttanut Nasaa astronauttien kyydittämisestä noin 22 miljoonaa dollaria per reissu.
Roskosmos vahvisti samalla, että ns. avaruusturistien matkoja ISS:lle jatketaan, mutta hintoja aiotaan korottaa.
ESA laukaisee torstaina 14. toukokuuta matkaan Kouroun avaruuskeskuksesta Ranskan Guyanasta Herschelin & Planckin. Kantorakettina toimii Ariane 5. Laukaisu tapahtuu Suomen aikaa 16.12-17.07 välisenä aikana. Laukaisun voi seurata livenä Arianespacen videosivulla osoitteessa: http://www.videocorner.tv
Live-lähetys alkaa klo 15.47 Suomen aikaa.
Muistutus vielä näin reilu tunti ennen laukaisua. Melkoista uhkapeliä tunkea molemmat samaan rakettiin.
aplodit paikallaan.
Herschel ja Planck ovat aloittaneet pitkän matkansa L2-pisteeseen ja asettuvat siellä radoilleen heinäkuun alkupuolella.
Hubblella ei ole enää isoin peili avaruudessa.
EDIT: Kumpaakin luotaimeen on saatu signaali.
15:49 CEST ACQUISITION OF SIGNAL!! First signal from Herschel & Planck has arrived via ESA's New Norcia station. Both satellites are alive! http://twitter.com/herschelplanck
Mutta toivottavasti se Hubblen peili on suurin väärin hiottu peili avaruudessa. Turhautumisen mittarin viisari kilahtaa tappiin ja menee solmuun jos taas aletaan puhua korjaavan peilin kuskaamisesta sinne. Ainakin minulla. Miten muilla?
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Sivut
Jenkeillä on sukkulassa keveintä mahdollista "kerosiinia", nimittäin vetyä joka runtataan hapen kanssa melkooista kyytiä etiäppäin. Olikohan niin (viisaammat oikaiskoon), että pelkän nestemäisen vedyn pumpun akseliteho oli 70 000 heppaa.
Apuraketeissa ovat nasan kemistit keitelleet enempi kiinteän kikkareen palamaan. Reseptinä wikipedia tiesi kertoa seuraavaa:
The propellant mixture in each SRB motor consists of ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6% by weight), aluminum (fuel, 16%), iron oxide (a catalyst, 0.4%), a polymer (such as PBAN or HTPB, serving as a binder that holds the mixture together and acting as secondary fuel, 12.04%), and an epoxy curing agent (1.96%). This propellant is commonly referred to as Ammonium Perchlorate Composite Propellant, or simply APCP. This mixture develops a specific impulse of 242 seconds at sea level or 268 seconds in a vacuum.
Mutta toki kerosiiniakin on käytetty raketeissa. Venäläisten legendaarinen R-7 poltti sitä nestemäisen hapen avulla ja oli ensimmäinen mannertenväliseen diplomatiaan kykenevä rauhan ydinpommin kuljetusväline. Nykyiset, kiertoradalle ihmisiä ja tavaraa kuskaavat raketit itärajan takana sen sijaan käyttävät polttoaineena wikipedian mukaan Proton -raketissa:
It is fuelled by unsymmetrical dimethyl hydrazine and nitrogen tetroxide.
Sojuz -raketissa palaa ilman katalysaattoreita nestehappi ja kerosiini.
Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...
Jotain rakettikerosiinia se on, varmaan RP-1:stä tai vastaavaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/RP-1
Sukkulahan on aika kuljetuskykyinen laite booster-raketteineen. Venäläisten laite ei samaan pysty, mutta siihenhän vaikuttaa myös se laukaisualueen sijainti. Mielenkiintoista nähdä sitten Sojuzin speksit kun se laukaistaan Kourousta hyvin läheltä päiväntasaajaa.
Asia ei ole aivan niin yksinkertainen, että mitä kevyempi sen parempi. Luonnollisesti energiatiheys, eli poltettua massayksikköä kohti vapautunut energia, on erittäin tärkeä suure. Se on (teknisesti käytännöllisistä aineista) paras nestevety-nestehappi -yhdistelmällä, ja siksi se on ollut 60-luvulta (ja on edelleen) varsin yleinen aineyhdistelmä kaikenlaisissa kantoraketeissa. Mutta nestevety on hyvin harvaa ja kylmää ainetta. Tietyn energiamäärän varastointi vaatii siksi erittäin suuren säiliön, jonka massaa ja tilavuutta vielä lisää vaadittava lämpöeristys. Äärimmäisen matalat lämpötilat aiheuttavat myös monenlaisia eirityisvaatimuksia moottoreille, polttoaineiden syöttöjohdoille ja niin edelleen. Siksi monessa tapauksessa, erityisesti ensimmäisten hyvin massiivisten kantorakettivaiheiden kanssa, on kokonaistaloudellisempaa käyttää energiatiheydeltään heikompaa kerosiini-nestehappi -yhdistelmää.
Tietopläjäys sukkulan moottoreista.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_main_engine
ESA laukaisee torstaina 14. toukokuuta matkaan Kouroun avaruuskeskuksesta Ranskan Guyanasta Herschelin & Planckin. Kantorakettina toimii Ariane 5. Laukaisu tapahtuu Suomen aikaa 16.12-17.07 välisenä aikana. Laukaisun voi seurata livenä Arianespacen videosivulla osoitteessa: http://www.videocorner.tv
Live-lähetys alkaa klo 15.47 Suomen aikaa.
May 14 Ariane 5 • Herschel & Planck
Launch window: 1312-1407 GMT (9:12-10:07 a.m. EDT)
Launch site: ELA-3, Kourou, French Guiana
Arianespace Flight 188 will use an Ariane 5 rocket with an ECA upper stage to launch the European Space Agency's Herschel and Planck observatories. The Herschel infrared telescope will study the evolution of stars and galaxies and the Planck spacecraft will observe the cosmic background radiation left over from the Big Bang.
http://www.esa.int/esaCP/SEMVW10YDUF_index_0.html
No sukkula on ruutiraketti, mutta mm. seuraavat jenkkikantoraketit ovat käyttäneet kerosiinia ja happea:
Atlas
Delta
Saturn I
Saturn V
Ihan järkevänoloinen lukema, tuota suuruusluokkaa isojen rakettimoottorien polttoainepumppujen tehot tosiaan ovat.
Mistä pumppu muuten ottaa 50 MW tehon? Mikään paristo ei tuohon pysty. Siellä täytyy olla joku apumoottori.
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Rakettimoottoreissa on kaasuturbiinin käyttämät suurnopeuspumput. Kaasuturbiini käyttää (nykyaikaisissa moottoreissa) samaa polttoainetta ja hapetinta kuin varsinainen rakettimoottori. Tehoa tarvitaan valtavasti, koska pumpun pitää pumpata hyvin suuri tilavuusvirta polttokammion korkeaan paineeseen.
Nasa ja Venäjä sopivat avaruusmatkojen hinnasta
STT, Reuters
Yhdysvaltain ja Venäjän avaruushallinnot Nasa ja Roskosmos ovat päässeet sopuun matkahinnoista Kansainväliselle avaruusasemalle ISS:lle. Roskosmosin mukaan Nasa maksaa sille 51 miljoonaa dollaria jokaisesta matkasta Sojuz-aluksen kyydissä vuodesta 2012 lähtien.
Nasan on pakko kuljettaa astronauttinsa Sojuzien kyydissä jo ensi vuonna, kun sen vanhat avaruussukkulat poistetaan käytöstä. Sukkuloiden korvaajiksi suunnitellut alukset saadaan käyttöön aikaisintaan vuonna 2014.
Roskosmos ei tarkentanut, mikä on Sojuz-matkan hinta vuosina 2010-2012, mutta aiemmin virasto on laskuttanut Nasaa astronauttien kyydittämisestä noin 22 miljoonaa dollaria per reissu.
Roskosmos vahvisti samalla, että ns. avaruusturistien matkoja ISS:lle jatketaan, mutta hintoja aiotaan korottaa.
Muistutus vielä näin reilu tunti ennen laukaisua. Melkoista uhkapeliä tunkea molemmat samaan rakettiin.
Lisää linkkejä:
Planckin twitter ja blogi.
Herschelin twitter ja blogi.
Laukaisun timeline ESA ja SpacefightNow.
dmullerin reaaliaikasimulaatiot Planckista ja Herschelistä.
Livelähetys (tai ESAn sivulla) alkaa noin puolen tunnin kuluttua, laukaisuun vielä noin 53 min.
Pidetään peukkuja!
Suora arianespace nettistriimin osoite mediasoittimiin: mms://a1818.l1373635817.c13736.g.lm.akamaistream.net/D/1818/13736/v0001/reflector:35817
edit: live-lähetys alkoi!
kohta aletaan olla lähellä laukaisua
Liftoff! Go Planck, Go Herschel! \o/
Jees, hienosti toimi. Vielä viimeinen vaihe parin minuutin kuluttua. Kun siitä on selvitty, niin vaarallisimmat kohdat ohitettu!
Ylempi vaihe irti ja käynnistyi. Hyvin menee.
Herschelin irroitukseen n.12 min.
Herschel irti
Ja molemmat irtautuivat hienosti. Olipa jännä juttu. Nyt sitten odotellaan kuukausi, jotta saadaan ekat tiedot.
Hienoa.
aplodit paikallaan.
Herschel ja Planck ovat aloittaneet pitkän matkansa L2-pisteeseen ja asettuvat siellä radoilleen heinäkuun alkupuolella.
Hubblella ei ole enää isoin peili avaruudessa.
EDIT: Kumpaakin luotaimeen on saatu signaali.
15:49 CEST ACQUISITION OF SIGNAL!! First signal from Herschel & Planck has arrived via ESA's New Norcia station. Both satellites are alive!
http://twitter.com/herschelplanck
Mutta toivottavasti se Hubblen peili on suurin väärin hiottu peili avaruudessa. Turhautumisen mittarin viisari kilahtaa tappiin ja menee solmuun jos taas aletaan puhua korjaavan peilin kuskaamisesta sinne. Ainakin minulla. Miten muilla?
Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula
Sivut