Seuraa 
Viestejä60

Täyteen pumpattu kumirengashan on selkeä ympyrä. Rengas etenee kierroksen aikana ympyrän kehän verran, 2*pii*r.

Mitä tapahtuu, kun rengas tyhjenee? Pyörän säde, akselin etäisyys maasta pienenee, mutta renkaan kehän pituus ei muutu. Paljonko tyhjä rengas etenee kierroksen aikana?

Telaketjuajoneuvo etenee vetopyörän kierroksella vetopyörän kehän verran. Jos vetopyörä vaihdetaan pienempään, mutta telaketjun pituus pysyy samana, ajoneuvo etenee pienemmän kehän verran, lyhyemmän matkan kierroksella. Onko tilanne analoginen kumirenkaan tyhjentämisen kanssa?

Sivut

Kommentit (32)

pöhl
Seuraa 
Viestejä937

Ei se matka muutu miksikään. Matka on yhtä pitkä kuin aukileikatun renkaan pituus. Vaikka kuinka litistäisit rengasta, sen ympärysmitta ei muutu. Tietysti jos saivarrellaan, niin tyhjeneminen saattaa aiheuttaa kitkaa, lämpöä ja lämpölaajenemista eri tavalla kuin renkaan ja tien välillä, joten matka saattaa muuttua ihan murto-osan alkuperäisestä pituudesta.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Squierrel
Täyteen pumpattu kumirengashan on selkeä ympyrä. Rengas etenee kierroksen aikana ympyrän kehän verran, 2*pii*r.

Mitä tapahtuu, kun rengas tyhjenee? Pyörän säde, akselin etäisyys maasta pienenee, mutta renkaan kehän pituus ei muutu. Paljonko tyhjä rengas etenee kierroksen aikana?

Telaketjuajoneuvo etenee vetopyörän kierroksella vetopyörän kehän verran. Jos vetopyörä vaihdetaan pienempään, mutta telaketjun pituus pysyy samana, ajoneuvo etenee pienemmän kehän verran, lyhyemmän matkan kierroksella. Onko tilanne analoginen kumirenkaan tyhjentämisen kanssa?


Vanteen ympäryksen mitan etenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Squierrel
Täyteen pumpattu kumirengashan on selkeä ympyrä. Rengas etenee kierroksen aikana ympyrän kehän verran, 2*pii*r.

Mitä tapahtuu, kun rengas tyhjenee? Pyörän säde, akselin etäisyys maasta pienenee, mutta renkaan kehän pituus ei muutu. Paljonko tyhjä rengas etenee kierroksen aikana?

Telaketjuajoneuvo etenee vetopyörän kierroksella vetopyörän kehän verran. Jos vetopyörä vaihdetaan pienempään, mutta telaketjun pituus pysyy samana, ajoneuvo etenee pienemmän kehän verran, lyhyemmän matkan kierroksella. Onko tilanne analoginen kumirenkaan tyhjentämisen kanssa?




Riippuu onko rengas oppikirjassa vai oikeassa kulkuneuvossa.
Oppikijassa tietysti etenemä on pii*vanteen halkaisija. Todellisuudessa siihen vaikuttaa esim ajovastus ja nopeus (keskeiskiihtyvyys alkaa melko nopeastii kantaa).

lokki
Seuraa 
Viestejä5193

Niin tyhjä, kuin täysikin rengas etenee vähemmän, kuin ulkokehän pituuden ja enemmän, kuin painuneen kohdan pienimmän säteen mukaisen matkan. Mittaa vaikka. Kottikärryllä tämä on helppo mitata, koska siinä painuma on suuri. Tuo kehänopeuksien ero muuttuu kontaktialueella liukumiseksi renkaan ja tien välillä siten, että kontaktialueen ulkoreunalla etu ja takapuolella rengas hitusen sutii ja keskellä hitusen jarruttaa. Tämä liukuma kosketusalueella muodostaa valtaosan vierintävastuksesta. Samalla löysärenkaisella kottikärryllä huomaat tuon liukuman krahisevasta äänestä renkaan alla.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Denzil Dexter
Squierrel
Täyteen pumpattu kumirengashan on selkeä ympyrä. Rengas etenee kierroksen aikana ympyrän kehän verran, 2*pii*r.

Mitä tapahtuu, kun rengas tyhjenee? Pyörän säde, akselin etäisyys maasta pienenee, mutta renkaan kehän pituus ei muutu. Paljonko tyhjä rengas etenee kierroksen aikana?

Telaketjuajoneuvo etenee vetopyörän kierroksella vetopyörän kehän verran. Jos vetopyörä vaihdetaan pienempään, mutta telaketjun pituus pysyy samana, ajoneuvo etenee pienemmän kehän verran, lyhyemmän matkan kierroksella. Onko tilanne analoginen kumirenkaan tyhjentämisen kanssa?




Riippuu onko rengas oppikirjassa vai oikeassa kulkuneuvossa.
Oppikijassa tietysti etenemä on pii*vanteen halkaisija. Todellisuudessa siihen vaikuttaa esim ajovastus ja nopeus (keskeiskiihtyvyys alkaa melko nopeastii kantaa).

Äläs nyt tärkeile.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Squierrel
Onko tilanne analoginen kumirenkaan tyhjentämisen kanssa?



On se joo. Tietysti telaketjun paksuus vaikuttaa myös. Matkan pituus on vanteen säde + vanteen ja tien välissä olevan ilman ja kumin korkeus * 2 * pii.

Jos rengas on tyhjä (venttiili poistettu), painuu rengas kasaan niin, että vanteen ja alustan väliin jää kumia 4 kerrosta (sisäkumi ja päällyskumi kaksinkerroin) mikä aiheuttaa etenemään pientä epämääräisyyttä. Kuitenkin noin vanteen kehän verran mennään, ehkä hieman yli. Etenämä riippuu myös kuormasta ja siitä, onko kyseessä vetävä pyörä vai vapaasti pyörivä.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Denzil Dexter
Entä jos rengas on juoksumatolla? Lähteekö auto lentoon?

Auto ei lähde lentoon. Juoksumatto lähtee lentoon kuten Newtonin kolmas yhtälö antaa meille kertoa: E=1/2mv^2. Kukaan ei tätä enää kiistä, vain G jaksaa tämänkin kyseenalaistaa. Joten tästä saamme kiistattomasti lausekkeen mv^2=2E
I`ve got some bad news to you sunshine... Pink isn´t well, he`ll stay back at the hotel.
Sorry.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Squierrel
Seuraa 
Viestejä60

[quote="korant"]. Kuitenkin noin vanteen kehän verran mennään, ehkä hieman yli. [/quote

Pohdin tuossa hieman tuota vertailua telaketjuajoneuvoon. Siinä vetopyörä liikkuu ketjuun nähden, ikäänkuin vierii sitä pitkin. Etenemä on täysin vetopyörän säteestä riippuvainen, ketjun pituudella ei ole merkitystä.

Kumirenkaan toisaalta täytyy olettaa olevan kiinteästi kiinni vanteessa. Jokaista vanteen kehän pistettä vastaa renkaan ulkokehän piste. Vanteen kierroksen aikana täytyy ulkokehänkin kiertää täysi kierros.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
korant
Jos rengas on tyhjä (venttiili poistettu), painuu rengas kasaan niin, että vanteen ja alustan väliin jää kumia 4 kerrosta (sisäkumi ja päällyskumi kaksinkerroin) mikä aiheuttaa etenemään pientä epämääräisyyttä.

Ei sinne kyllä neljää kerrosta jää millään vaikka kuinka olis ruttuun painunu. Kolme pystyn kuvittelemaan.

Squierrel
Pohdin tuossa hieman tuota vertailua telaketjuajoneuvoon. Siinä vetopyörä liikkuu ketjuun nähden, ikäänkuin vierii sitä pitkin. Etenemä on täysin vetopyörän säteestä riippuvainen, ketjun pituudella ei ole merkitystä.
Niin, eli juuri samoin kuin renkaallakin.
Etenemään ei vaikuta mitenkään se, mitä rengas tekee ilmassa ollessaan, eli renkaan ulkokehän nopeudella sen ollessa ilmassa ei ole vaikutusta renkaan etenemisnopeuteen. Siksi renkaan ulkokehän pituudella ei ole mitään merkitystä.

Squierrel
Kumirenkaan toisaalta täytyy olettaa olevan kiinteästi kiinni vanteessa.

Ei täydy, koko rengas ei todellakaan ole kiinteästi kiinni vanteessa, eikä edes itsessään. Renkaan eri osat siis liikkuvat toisiin osiin verrattuna renkaaseen vaikuttavien voimien seurauksena.

Squierrel
Jokaista vanteen kehän pistettä vastaa renkaan ulkokehän piste.

Mutta noiden pisteiden ei tarvitse sijaita samalla vanteen keskipisteen kautta piirretyllä suoralla, eikä edes aina samalla käyrällä kaikkina ajanhetkinä.

Squierrel
Vanteen kierroksen aikana täytyy ulkokehänkin kiertää täysi kierros.

No useamman kierroksen ajan keskimäärin kyllä. Yhden kierroksen aikana näinkään ei tarkasti tarvitse olla ja ero on ihan havaittavaa suuruusluokkaa silloin kun renkaaseen kohdistuva voima muuttuu tuon kierroksen aikana.
Rengas ja vanne eivät todellakaan muodosta yhtä jäykkää kappaletta, jonka jokainen osa liikkuu samaan aikaan aina samalla kulmanopeudella akselin ympäri.

Googlaapa dynaaminen vierintäsäde noin alkajaisiksi ja lue aiheesta jokin artikkeli.

CE-hyväksytty
korant
Jos rengas on tyhjä (venttiili poistettu), painuu rengas kasaan niin, että vanteen ja alustan väliin jää kumia 4 kerrosta (sisäkumi ja päällyskumi kaksinkerroin) mikä aiheuttaa etenemään pientä epämääräisyyttä.

Ei sinne kyllä neljää kerrosta jää millään vaikka kuinka olis ruttuun painunu. Kolme pystyn kuvittelemaan.

Siellä vanteen alimman osan(ei keskellä vannetta) ja maan välissä on neljä siitä riippumatta onko ruttuun painunut vaiko ei, kun kyseessä on sisäkumillinen rengas. Välissä olevan ilman määrä siinä sensijaan muuttuu ja paljon.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat