Seuraa 
Viestejä8411

Pipistrel on kehittynein tällä saralla; https://www.youtube.com/watch?v=WiADDbeFanU

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (594)

Hawk
Seuraa 
Viestejä43

*Köh köh* http://www.lentoposti.fi/uutiset/solar_impulse_2_on_valmiina_jatkamaan_m...

Lentokoneeseen pätee samat asiat kuin kaikkiin muihinkin kulkuneuvoihin. Voimanlähteellä ei periaatteessa ole mitään merkitystä, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Perus lentokoneen kohdalla tärkeimpinä taitaa olla luotettavuus ja kantokyky eli teho/painosuhde (kokonaisuutena). Sähkömoottorin teho/painosuhde on mahdollista saada paljon mäntämoottoria paremmaksi, se ei juurikaan vaadi huoltoa tai säätötoimenpiteitä.

Ainoa asia joka tällä hetkellä tässä asiassa jarruttaa, on akkuteknologia. Akkujen energiatiheys ei vain riitä, jos halutaan pienlentokoneella pitää edes muutaman sadan kilon hyötykuormaa ja samalla saada järkevä toimintasäde. Akuston ohjausjärjestelmä, jäähdytys ja värinän / G-voimien kesto pitää ottaa huomioon hyvin tarkasti suunnitteluvaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Hawk kirjoitti:
*Köh köh* http://www.lentoposti.fi/uutiset/solar_impulse_2_on_valmiina_jatkamaan_m...

Lentokoneeseen pätee samat asiat kuin kaikkiin muihinkin kulkuneuvoihin. Voimanlähteellä ei periaatteessa ole mitään merkitystä, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Perus lentokoneen kohdalla tärkeimpinä taitaa olla luotettavuus ja kantokyky eli teho/painosuhde (kokonaisuutena). Sähkömoottorin teho/painosuhde on mahdollista saada paljon mäntämoottoria paremmaksi, se ei juurikaan vaadi huoltoa tai säätötoimenpiteitä.

Ainoa asia joka tällä hetkellä tässä asiassa jarruttaa, on akkuteknologia. Akkujen energiatiheys ei vain riitä, jos halutaan pienlentokoneella pitää edes muutaman sadan kilon hyötykuormaa ja samalla saada järkevä toimintasäde. Akuston ohjausjärjestelmä, jäähdytys ja värinän / G-voimien kesto pitää ottaa huomioon hyvin tarkasti suunnitteluvaiheessa.

Solar Impulsen siipikuormitus on 10 kg/m2 luokkaa...ilman jättimäärää aukkuja ( yölentoa varten ) se kykenisi kuljettamaan jo tusinan ihmisiä päiväsaikaan.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Hawk
Seuraa 
Viestejä43

Tulipa tässä muuten mieleen sellainenkin yksityiskohta, että sähkökäytöllä ei taida tällä hetkellä olla muuta propulsiotekniikkaa kuin potkurit, jolloin nykyisen kaupallisen liikenteen nopeudet saa ilmeisesti unohtaa? Missä nopeudessa mahtaa potkurin hyötysuhde romahtaa tai kärjen kehänopeus mennä yli äänen nopeuden järkevässä kokoluokassa?

Sähkökäytöllä sinänsä lentoliikenteessä ei saavuteta samanlaisia hyötyjä kuin tieliikenteessä, varsinkaan jos lataukseen käytettävä sähkö saadaan fossiilisia polttoaineita polttamalla. Tieliikenteessä ehdoton etu hybridi- ja sähköautoilla taloudellisuuden parantamiseen löytyy energian takaisinkierrätyksestä hidastamisen aikana. Tällaista toimenpidettä on hankala toteuttaa lentokoneessa eikä sille ole tarvetta tasaisen matkanopeuden vuoksi.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Hawk kirjoitti:
Tulipa tässä muuten mieleen sellainenkin yksityiskohta, että sähkökäytöllä ei taida tällä hetkellä olla muuta propulsiotekniikkaa kuin potkurit, jolloin nykyisen kaupallisen liikenteen nopeudet saa ilmeisesti unohtaa? Missä nopeudessa mahtaa potkurin hyötysuhde romahtaa tai kärjen kehänopeus mennä yli äänen nopeuden järkevässä kokoluokassa?

Sähkökäytöllä sinänsä lentoliikenteessä ei saavuteta samanlaisia hyötyjä kuin tieliikenteessä, varsinkaan jos lataukseen käytettävä sähkö saadaan fossiilisia polttoaineita polttamalla. Tieliikenteessä ehdoton etu hybridi- ja sähköautoilla taloudellisuuden parantamiseen löytyy energian takaisinkierrätyksestä hidastamisen aikana. Tällaista toimenpidettä on hankala toteuttaa lentokoneessa eikä sille ole tarvetta tasaisen matkanopeuden vuoksi.

Venäläisten TU-95 lentää 14 kilsassa 950 + km/t ja potkurit ylittää äänenopeuden ( MACH 1 + ).

https://www.youtube.com/watch?v=nVtyPx30Tos

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Hawk
Seuraa 
Viestejä43

Windspeed kirjoitti:

Venäläisten TU-95 lentää 14 kilsassa 950 + km/t ja potkurit ylittää äänenopeuden ( MACH 1 + ).

https://www.youtube.com/watch?v=nVtyPx30Tos[/quote]

Nyt pitää kyllä myöntää että tuli ihan uutena tietona, sait mielenkiinnon heräämään. BTW, jos muistan oikein niin neukuilla oli ydinkäyttöisen lentokoneen prototyyppi jossain vaiheessa. Sehän käyttää pakostakin sähkömoottoreita voimanlähteenään ellei keksinyt käyttää höyrynpainetta.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

jussipussi kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
E-hulikopteri.

"Dawn of a revolution in urban mobility - first manned flight with the Volocopter VC200"

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

Onhan 2 ihmistä jo ylittänyt äänennopeuden vapaassa pudotuksessakin.

Juu Googlen heppu tuorein. 

Eli jossain 20+ kilsassa voisi ( aurinkoenergia/akkulentokonehybridi ) potkurikone ehkä ylittää äänennopeuden. Täytyisi olla kevyt ja kestävä...paljon pinta-alaa suhteessa tehoon.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ID10T
Seuraa 
Viestejä5663

Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
E-hulikopteri.

"Dawn of a revolution in urban mobility - first manned flight with the Volocopter VC200"

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

Onhan 2 ihmistä jo ylittänyt äänennopeuden vapaassa pudotuksessakin.

Juu Googlen heppu tuorein. 

Eli jossain 20+ kilsassa voisi ( aurinkoenergia/akkulentokonehybridi ) potkurikone ehkä ylittää äänennopeuden. Täytyisi olla kevyt ja kestävä...paljon pinta-alaa suhteessa tehoon.

Eikö akkujen ltausteho putoa aika alas noissa korkeuksissa, kun pakkasta on kuitenkin useampi kymmenen astetta?

Hawk
Seuraa 
Viestejä43

http://homeguides.sfgate.com/effects-temperature-solar-panel-power-produ...

Ainakin artikkelin mukaan aurinkopaneelin hyötysuhde kasvaa matalissa lämpötiloissa. Pakkasella akkujen latausteho ei välttämättä laske, vaan niiden kapasiteetti laskee. Uskoisin että jos saadaan tehokas paneelisto, akkujen lämpötilaa voidaan "ylimääräisellä" energialla lämmittää aurinkoisella säällä jos niitä ei ladata. Sisäinen resistanssi todennäköisesti taas pitää huolen lämmityksestä sähkökäytön aikana.

Joku järkyttävän pinta-alan omaava lentävä siipi voisi nykytekniikallakin toimia, jos yläpinta on pelkkää aurinkopaneelia. Tuo Solar Impulse näyttää kyllä kieltämättä joltain Wrightin veljesten protolta...

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Hawk kirjoitti:
http://homeguides.sfgate.com/effects-temperature-solar-panel-power-produ...

Ainakin artikkelin mukaan aurinkopaneelin hyötysuhde kasvaa matalissa lämpötiloissa. Pakkasella akkujen latausteho ei välttämättä laske, vaan niiden kapasiteetti laskee. Uskoisin että jos saadaan tehokas paneelisto, akkujen lämpötilaa voidaan "ylimääräisellä" energialla lämmittää aurinkoisella säällä jos niitä ei ladata. Sisäinen resistanssi todennäköisesti taas pitää huolen lämmityksestä sähkökäytön aikana.

Joku järkyttävän pinta-alan omaava lentävä siipi voisi nykytekniikallakin toimia, jos yläpinta on pelkkää aurinkopaneelia. Tuo Solar Impulse näyttää kyllä kieltämättä joltain Wrightin veljesten protolta...

Se näyttää lennokilta, johon on isketty kennot.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Ertsu kirjoitti:
Jaaha senkös takia tuossa TU-95:ssä on noi tuplapotkurit? Peräkkäiset potkurit pyörivät eri suuntiin.

Pyörii eri suuntiin jotta akselilta saadaan 4-lapaisilla potkureilla max tehot ulos ilman että tarvii tehdä järjettömän pitkiä landareita ja potkureita joka poistaisi tarpeen contrille.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tupolevissa oli tuommoiset potkurit yksinkertaisesti siitä syystä, että se oli kopio amerikkalaisesta vastaavasta, jossa oli tuplapotkurit.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat