"Toyotan polttokennoauto Mirai käväisi Suomessa ja ajoimme sillä pienen tutustumislenkin.
Vaikka ylivoimaisesti suurin osa uusista autoista kulkee vielä perinteisesti bensiinillä ja dieselillä, uudet vaihtoehdot ovat tulossa hiljalleen niiden rinnalle. Toyota uskoo polttokennotekniikkaan ja on jo lanseerannut Mirai-mallin Euroopan markkinoille. Toyota katsookin tulevaisuuteen, koska japaninkielinen sana mirai tarkoittaa tulevaisuutta.
Mallia myydään aluksi Saksan, Iso-Britannian, Belgian ja Tanskan markkina-alueilla. Suomessa vieraillut Toyota Mirai tuotiin Suomeen Tanskasta."

http://www.uusisuomi.fi/autot/195811-autotoday-tutustui-tulevaisuuden-au...

Hyvästi epäkäytännöllinen säkö ja alituinen akkujen lataaminen.

Polttokennoauto on kuin hybridimalli, jossa polttokenno korvaa polttomoottorin. Se on kuin sähköauto, joka tuottaa itse energiansa ilman lataustarvetta ja joka saavuttaa pitkän toimintamatkan yhdellä tankkauksella. Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, eli se on käytännössä ehtymätön luonnonvara. Ja mikä tärkeintä, Toyota Mirain päästönä syntyy vain puhdasta vettä.

Sivut

Kommentit (47)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä8179

Oikastaan sen verran, että vety ei ole luonnovara, vaan vedestä jalostettu polttoaine. Siinä suhteessa polttokenno ei ero akusta.

Siinä olisi tietysti järkeä, että vetyä tuotettaisiin vaikka Islannissa geotermisellä energialla, tai Norjassa aaltoebergialla ja poltettaisiin Suomessa. Muuten laajamittainen sähkö/vety-autoliikenne vaatii uusia ydinvoimaloita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11870

ekavekara kirjoitti:
Oikastaan sen verran, että vety ei ole luonnovara, vaan vedestä jalostettu polttoaine. Siinä suhteessa polttokenno ei ero akusta.

Siinä olisi tietysti järkeä, että vetyä tuotettaisiin vaikka Islannissa geotermisellä energialla, tai Norjassa aaltoebergialla ja poltettaisiin Suomessa. Muuten laajamittainen sähkö/vety-autoliikenne vaatii uusia ydinvoimaloita.

Totta.

Vedyn tuottaminen muilla tavoin kuin ns. sivutuotteisella/ilmaisella energialla - jos koskaan ilmaista muuten kuin scifissä - niin sellainen toiminta on kuin valuutan vaihto, eli hävitään aina hieman.

Jos esim. ensin tuotetaan vetyä sähköenergialla, joka puolestaan tuotettu esim. kivihiilivoimalassa/muilla fossiilisilla, niin selväähän on, että mitään voittoa ei sellaisella toiminnalla synny, mutta mikäli vety tuotettu esim. suoraan auriko/tuuli energialla, niin homma rupeaa kannattamaa ekonomiselta kannalta kun energiatuoton kulut ovat kuoletettu, ja ekologiselta kannalta vielä sitäkin aikaisemmin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32161

Ei ole eikä tule. Vety ajoneuvon polttoaineena on mitä erinomaisin tapa yhdistää kaikki tekniset, taloudelliset ja turvallisuusongelmat samaan keksintöön. Kuulostaisi kyllä juuri sellaiselta projektilta, joka saisi Suomen valtiolta puoli miljardia heti kättelyssä, kun joku lipeväkielinen markkinamies vähän uunottaa typeriä ministerejä.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä8179

Neutroni kirjoitti:
Ei ole eikä tule. Vety ajoneuvon polttoaineena on mitä erinomaisin tapa yhdistää kaikki tekniset, taloudelliset ja turvallisuusongelmat samaan keksintöön. Kuulostaisi kyllä juuri sellaiselta projektilta, joka saisi Suomen valtiolta puoli miljardia heti kättelyssä, kun joku lipeväkielinen markkinamies vähän uunottaa typeriä ministerejä.

Taitaa nyt jo Reykjavikin bussit kulkea kaikki vedyllä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32161

Hölmöjen poliitikkojen veronmaksajille maksattamiin hullutuksiin noita markkinoidaan. Tai muihin viherpesu-PR-tarkoituksiin. Tuskinpa maailmassa tulee koskaan olemaan yhtään vetyautoa, joka olisi ostettu, koska se on tuottavin tapa kuljettaa tonni- tai henkilökilometri, vaan se jää hetkelliseksi kuriositeetiksi ja unohtuu samaan tekniikan historiaan kuin hiilipölyllä toimiva dieselmoottori.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä8179

Neutroni kirjoitti:
Hölmöjen poliitikkojen veronmaksajille maksattamiin hullutuksiin noita markkinoidaan. Tai muihin viherpesu-PR-tarkoituksiin. Tuskinpa maailmassa tulee koskaan olemaan yhtään vetyautoa, joka olisi ostettu, koska se on tuottavin tapa kuljettaa tonni- tai henkilökilometri, vaan se jää hetkelliseksi kuriositeetiksi ja unohtuu samaan tekniikan historiaan kuin hiilipölyllä toimiva dieselmoottori.

Kysehän onkin saasteista. Vetybussin kiistaton etu on sen saasteettomuus kaupunkiliikenteessä. Mitalin kääntöpuoli tietty se, että jollain tuota sähköä pitää luoda. Geotermisessä Islannissa se ei kai ole niin suuri ongelma.

Sähköauto on toki toinen ratkaisu ongelmaan, mutta ei ongelmaton sekään. Akut ovat kuluvia osia ja niiden uusiminen on kallista.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11870

ekavekara kirjoitti:

Sähköauto on toki toinen ratkaisu ongelmaan, mutta ei ongelmaton sekään. Akut ovat kuluvia osia ja niiden uusiminen on kallista.

Sähkön kanssa sama dilemma, eli jos se on tuotettu fossiilisilla, niin ekologisuusaspekti ontuu pahasti - jos taasen muunnettu esim. aurinkoenergiasta, niin homma on huomattavasti valoisampi.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä8179

Brainwashed kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Sähköauto on toki toinen ratkaisu ongelmaan, mutta ei ongelmaton sekään. Akut ovat kuluvia osia ja niiden uusiminen on kallista.

Sähkön kanssa sama dilemma, eli jos se on tuotettu fossiilisilla, niin ekologisuusaspekti ontuu pahasti - jos taasen muunnettu esim. aurinkoenergiasta, niin homma on huomattavasti valoisampi.

Vedyssä olisi se etu, että sitä voisi tuottaa siellä missä on ilmaista energiaa tarjolla ja kuljettaa sitten laivoilla LNG:n tapaan. Esimerkiksi aurinkovoimala Espanjassa, aaltovoimala Norjassa tai geoterminen voimala Islannissa voisivat olla hyviä tuotantopaikkoja ihan Euroopan sisällä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä11870

ekavekara kirjoitti:
Esimerkiksi aurinkovoimala Espanjassa, aaltovoimala Norjassa tai geoterminen voimala Islannissa voisivat olla hyviä tuotantopaikkoja ihan Euroopan sisällä.

Tuosta sen verran off-topikkia, että Espanjassa on aurinkorannikon pituudelta mittava tuhansien myllyjen tuulivoimala-arsenaali, ja maa on maailmanlaajuisesti toiseksi suurin tuulisähkön tuottaja globaalisti.

Viimeksi kävin niitä ihastelemassa muutama kk sitten - mahtava näky, kun on satoja myllyjä näköpiirissä yhdellä kertaa!

https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Spain .

TeeSi
Seuraa 
Viestejä450

- Paras hyötysuhde energialähteestä saadaan suoraa käyttöpisteessä liike-energiaksi muutettaessa.
- Biojätteen kierrätyskaasu voidaan polttaa Ottomoottorissa puhtaasti hiilimonoksiditta eli kelpaa kaupunkiin.
- Öljylähteiden kaasujakeet riittävät öljyn loputtua nykykäytöllä 60 - 100v tunnetuista varannoista.

Kaasuautjen on lähimmät 100v.

JPI
Seuraa 
Viestejä27600

Brainwashed kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Sähköauto on toki toinen ratkaisu ongelmaan, mutta ei ongelmaton sekään. Akut ovat kuluvia osia ja niiden uusiminen on kallista.

Sähkön kanssa sama dilemma, eli jos se on tuotettu fossiilisilla, niin ekologisuusaspekti ontuu pahasti - jos taasen muunnettu esim. aurinkoenergiasta, niin homma on huomattavasti valoisampi.

Vaikka sähkö akkujen lataukseen tuotettaisi fossiilisia käyttämällä niin silti se on egolokisempaa koska hyötysuhde
fossiili->voimalaitos->akku-> sähkömoottori->liike-energia on parempi kuin
fossiili->polttomoottori->liike-> energia.

3³+4³+5³=6³

TeeSi
Seuraa 
Viestejä450

JPI kirjoitti:

Vaikka sähkö akkujen lataukseen tuotettaisi fossiilisia käyttämällä niin silti se on egolokisempaa koska hyötysuhde
fossiili->voimalaitos->akku-> sähkömoottori->liike-energia on parempi kuin
fossiili->polttomoottori->liike-> energia.

Ja tälle sotten todistelu ja linkit jotta muutan kantani!
Täydennystä hyötysuhteen laskentaketjuun sähköautolla:
fossiili (lähtöenergia) - voimalaitos - sähkön siirto - akun valmistus ja kuluminen (käyttöikä alta 10v kun biokaasuato esim. itsellä on nyt 34v) - akusta sähköhäviö säilytyksessä erityisesti talvella (lataus/ulos) - sähkömoottori (vertailu myös kulumisessa Ottomoottoriin, omalla kaasukoneella ajettu 340tkm) - liike-energia.

Tekniikan osalta vertailuun myös valmistuksen vaatimien materiaalien resuurssit eli Tesla ei taida olla ihan samalla viivalla Ladan tai mopoauton kanssa kaupunkiautonakaan?

Keijona
Seuraa 
Viestejä13529

Mutta on se jumalauta pieniruokainen auto "Kulutus oli noin 0,8 litraa vetyä sadalla kilometrillä." sangollisella toista tuhatta kilometriä.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä13529

Keijona kirjoitti:
Mutta on se jumalauta pieniruokainen auto "Kulutus oli noin 0,8 litraa vetyä sadalla kilometrillä." sangollisella toista tuhatta kilometriä.
 Tai sitte  täytyy olla väkevää ainetta ja siten myrkyllistä jollekin.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Neutroni kirjoitti:
Ei ole eikä tule. Vety ajoneuvon polttoaineena on mitä erinomaisin tapa yhdistää kaikki tekniset, taloudelliset ja turvallisuusongelmat samaan keksintöön. Kuulostaisi kyllä juuri sellaiselta projektilta, joka saisi Suomen valtiolta puoli miljardia heti kättelyssä, kun joku lipeväkielinen markkinamies vähän uunottaa typeriä ministerejä.

Olen täysin samaa mieltä. Myös Esko Valtaoja on samoilla linjoilla Turussa sanomissa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

ekavekara kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Ei ole eikä tule. Vety ajoneuvon polttoaineena on mitä erinomaisin tapa yhdistää kaikki tekniset, taloudelliset ja turvallisuusongelmat samaan keksintöön. Kuulostaisi kyllä juuri sellaiselta projektilta, joka saisi Suomen valtiolta puoli miljardia heti kättelyssä, kun joku lipeväkielinen markkinamies vähän uunottaa typeriä ministerejä.

Taitaa nyt jo Reykjavikin bussit kulkea kaikki vedyllä.


Mutta 99% muusta joukkoliikenteestä kulkee sähköllä, jos polttomoottori poisluetaan.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Kontra1
Seuraa 
Viestejä5014

Keijona kirjoitti:
Mutta on se jumalauta pieniruokainen auto "Kulutus oli noin 0,8 litraa vetyä sadalla kilometrillä." sangollisella toista tuhatta kilometriä.

Lämpöarvoja: vety n. 119 MJ/kg,  bensiini (43,0 MJ/kg), kerosiini  (43,02 - 43,15 MJ/kg), dieselöljy (42,6 MJ/kg), maakaasu (38–50 MJ/kg), etanoli (26,8 MJ/kg)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat