Sivut

Kommentit (24)

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1218
Liittynyt12.9.2008

Merlin kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos valoissa seistään metrin, parin välein, ei mitenkän voi ajatella, että sama väli olisi mahdollinen 30-50 km/h vauhdissa. Jos väliä pidennetään liikkeellä, tulee väistämättä haitariliikettä liikkeellelähdössä.

Ei se haitariliike siitä johdu, vaan latenssista. Jokaisen pitäisi lähteä kun ensimmäinen auto lähtee, mutta todellisuudessa jokainen auto lähtee kun edellä oleva auto liikkuu. Valojen välillä autot voi vaikka vetää kärrynpyöriä ilman mitään vaikutusta.

Uutinen kertoo lähinnä siitä kuinka yliarvostettuja fyysikot ovat. Ekonomit ovat tunteneet ongelman jo pitkään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bullwhip_effect[/quote]
Ei, vaan MooM on oikeassa: haitariliike johtuu siitä, että autojen etäisyys toisistaan on paikoillaan ollessa pienempi kuin liikkuessa.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1218
Liittynyt12.9.2008

Merlin kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos valoissa seistään metrin, parin välein, ei mitenkän voi ajatella, että sama väli olisi mahdollinen 30-50 km/h vauhdissa. Jos väliä pidennetään liikkeellä, tulee väistämättä haitariliikettä liikkeellelähdössä.

Ei se haitariliike siitä johdu, vaan latenssista. Jokaisen pitäisi lähteä kun ensimmäinen auto lähtee, mutta todellisuudessa jokainen auto lähtee kun edellä oleva auto liikkuu. Valojen välillä autot voi vaikka vetää kärrynpyöriä ilman mitään vaikutusta.

Uutinen kertoo lähinnä siitä kuinka yliarvostettuja fyysikot ovat. Ekonomit ovat tunteneet ongelman jo pitkään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bullwhip_effect[/quote]
Ei, vaan MooM on oikeassa: haitariliike johtuu siitä, että autojen etäisyys toisistaan on paikoillaan ollessa pienempi kuin liikkuessa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6304
Liittynyt7.7.2007

Tuosta liikennevaloissa käyttäytymisesta. Esim Joensuussa kesäkelissäkin valoista pääsee läpi vain pari autoa, kun eivät osaa lähteä valoista yht'aikaa, vaan kuhnivat pitkään. Saati sitten talvella. Joskus suututtaa moinen.

Toinen ärtymystä nostattava asia on se, että rampilta tulevan on pakko päästä eteen, millään ei voi jättäytyä taakse. Ainakin kurakelissä päätiellä kulkevalla tuulilasi on hetkeksi läpinäkymätön, kun pitää kiihdyttää pari metriä toisen eteen. Eivät tajua rampilta tulevan väistämisvelvollisuudesta. Olettavat, että päätiellä kulkeva väistää keskikaistalle.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11506
Liittynyt13.7.2015

Tulevaisuuden älyautot ratkaisevat nämäkin hassut ongelmat ja tyhmät väittelynaiheet. Kun autot alkavat kulkea robottikuljettajan absoluuttisen tarkassa ja ajoneuvojen keskenään kommunikoimassa synkronissa, niin mitään turvavälejä ei tarvita ja autot voivat ajaa suppeilla väleillä sekä lähteä valoista synkronoidusti.

Ihminen ei voi tehdä molempia, koska on viiveinen. Vauhdissa täytyy pitää turvaväliä. Niinpä liikkelle voidaan lähteä synkronisesti jos on jätetty paikallaankin pitkät välit tai pitää jätättää sitä väliä viivästyttämällä liikkeellelähtöä, jos ollaan pakkauduttu. Valoista läpimenon suhteen tällä ei varmasti ole mitään merkitystä, kumpaa taktiikkaa noidatetaan. Tutkimus, johon viitattiin, osaltaan vahvistaa asian myös, kun siinä havaittiin eroa syntyvän lähinnä kiihtyvyydestä sun muusta, joka siis olisi pidemmillä lähtöväleillä parempi.

Valoristeyksen kaistanleveys (heh) käytännössä määrittyy lähinnä kuskien kyvyistä ja valppaudesta. Jos tupeloi vaihdekepin kanssa sen ylimääräisen muutaman sekuntia tai sammuttaa autonsa tai ei huomaa valojen vaihtumista, niin siinä menee sitten yhden tai useamman auton kapasiteetti hukkaan. Ruuhkaisilla tieosuuksilla sesonkiaikoina on parempi pakata autot tiiviisti juurikin aiemmin mainittujen kaistanvaihto- ja tukkeutumisilmiöiden vuoksi. Ei pelkästään kääntyvien kaistaa, vaan myös ne muut kaistat, koska suoraan ajavien jono venyessään estää myös kääntymiskaistalle siirtymisen, vaikka siellä kävisi valo vihreällä ja kaista muuten tyhjenisi. Samoin taempi risteys voi mennä tukkoon.

Autoilun globaalissa urpo-cityssä eli Oulussa on tullut muutamia lähes rattiraivotilanteita risteystörttöilijöiden vuoksi, vaikka muuten minulla kyllä maltti pitääkin liikenteessä ja ymmärrän, että se on demokraattisista demokraattisin instituutio, että ajokortin ja auton saa lähes elinkelvottomatkin yksilöt. Kun samaan risteykseen sattuu yhtä aikaa kytkintä luistattava papparainen, moottorin sammuttava tyyppi, sutiva kuorma-auto, tööttinappia onanoiva kaahaava ja kaistapujotteleva bemarimulkvisti tai pari ja joku skootterimopotyttölauma, niin siinä on jo ihmettelemistä. Lopun risteyksen täyttää se perusoululainen jahkailijatyyppi, joka pohdiskelee "vaihtoikkonää jo sitä valua" kun edelläajavan perävalot ovat jo hävinneet horisonttiin. Puolelle näistä tuntuu olevan täysi mysteeri, mitä valoristeyksessä oikein tapahtuu ja kuinka liikenteessä toimitaan. Lisäksi oppimista ei havaittavasti tapahtu, vaan tilanne resetoituu taas seuraavissa valoissa, jotka muuten aina ovat peräkkäin punaiset. Ai niin ja vilkkuahan ei kukaan käytä. Kaikkein vähiten se kaahaava kaistapujottelijamulkero, josta on mukavaa säikäyttää tien tukkoja mylvivän munuaismaskinsa kanssa.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

Ueberweg kirjoitti:
Merlin kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos valoissa seistään metrin, parin välein, ei mitenkän voi ajatella, että sama väli olisi mahdollinen 30-50 km/h vauhdissa. Jos väliä pidennetään liikkeellä, tulee väistämättä haitariliikettä liikkeellelähdössä.

Ei se haitariliike siitä johdu, vaan latenssista. Jokaisen pitäisi lähteä kun ensimmäinen auto lähtee, mutta todellisuudessa jokainen auto lähtee kun edellä oleva auto liikkuu. Valojen välillä autot voi vaikka vetää kärrynpyöriä ilman mitään vaikutusta.

Uutinen kertoo lähinnä siitä kuinka yliarvostettuja fyysikot ovat. Ekonomit ovat tunteneet ongelman jo pitkään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bullwhip_effect


Ei, vaan MooM on oikeassa: haitariliike johtuu siitä, että autojen etäisyys toisistaan on paikoillaan ollessa pienempi kuin liikkuessa.[/quote]

Tiedätkö yhtään miksi turvavälit ovat suurempia suuremmilla nopeuksilla? Jos jokainen kiihdyttää samaan aikaan, ei turvavälejä tarvittaisi laisinkaan.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1291
Liittynyt6.4.2014

Merlin kirjoitti:
Tiedätkö yhtään miksi turvavälit ovat suurempia suuremmilla nopeuksilla? Jos jokainen kiihdyttää samaan aikaan, ei turvavälejä tarvittaisi laisinkaan.

Jos turvaväliä ei olisi ollenkaan, ei olisi myöskään vauhtieroja, jolloin peräänajojen suorat seuraukset jäisivät olemattomaksi. Peräänajoilla olisi kuitenkin välillisiä seurauksia, eli niiden johdosta edellinen voisi törmäillä kiinteihin esteisiin tai muihin ajoneuvoihin. Lisäksi peräänajojen todennäköisyys ja siten myös lukumäärät kasvaisivat.

Jos turvaväli taas olisi aina tarpeeksi pitkä, ehtisi perässä tulija aina pysähtyä ja siten välttää peräänajon.

Jossain noiden välissä on se turmaväli, jolla peräänajon todennäköisyyden ja sen seurausten vakavuuden tulo saadaan maksimoitua. Liikennettä seuraamalla olen päätynyt siihen tulokseen, että suuremmilla nopeuksilla käytetään suurempia turmavälejä jotta tuon tulon maksimoiminen myös käytännössä onnistuisi. Teoriassa tavoite on toki aivan toinen, mutta käytännössä yllättävänkin valitettavan usein juuri tuo.

Merlin
Seuraa 
Viestejä4095
Liittynyt25.9.2017

laiskimus kirjoitti:
Merlin kirjoitti:
Tiedätkö yhtään miksi turvavälit ovat suurempia suuremmilla nopeuksilla? Jos jokainen kiihdyttää samaan aikaan, ei turvavälejä tarvittaisi laisinkaan.

Jos turvaväliä ei olisi ollenkaan, ei olisi myöskään vauhtieroja, jolloin peräänajojen suorat seuraukset jäisivät olemattomaksi. Peräänajoilla olisi kuitenkin välillisiä seurauksia, eli niiden johdosta edellinen voisi törmäillä kiinteihin esteisiin tai muihin ajoneuvoihin. Lisäksi peräänajojen todennäköisyys ja siten myös lukumäärät kasvaisivat.

Jos turvaväli taas olisi aina tarpeeksi pitkä, ehtisi perässä tulija aina pysähtyä ja siten välttää peräänajon.

Jossain noiden välissä on se turmaväli, jolla peräänajon todennäköisyyden ja sen seurausten vakavuuden tulo saadaan maksimoitua. Liikennettä seuraamalla olen päätynyt siihen tulokseen, että suuremmilla nopeuksilla käytetään suurempia turmavälejä jotta tuon tulon maksimoiminen myös käytännössä onnistuisi. Teoriassa tavoite on toki aivan toinen, mutta käytännössä yllättävänkin valitettavan usein juuri tuo.

Tarzanin rekvisiittaa.

Uusimpien tutkimusten mukaan uusimmat tutkimukset ovat keskimäärin yhdentekeviä.

Nature
Seuraa 
Viestejä9064
Liittynyt15.1.2014

Turvavälistä tulee tietenkin huolehtia ajonopeuden mukaan. Kaupungeissa ajonopeudet ovat rajoitettu yleensä nopeuteen 40 km/h, joten turvaväli ei kovin suuri tarvitse olla siinä vauhdissa. Kun risteyksestä jonossa lähdetään niin kiihdytyksen ( < 40 km/h nopeudet) aikainen riittävä turvaväli muodostuu lähes automaattisesti liikkeelle lähdön viiveestä. Malttia tietysti sen verran kiihdytysvaiheen aikana tarvitaan että heti sen jälkeen ei tarvitse jarrulle hypätä.

Ongelmana näen sen vieruskaverin kanssa höpöttämisen siten että liikennevaloja ei seurata riittävän tiiviisti tai laitetaan risteyksessä vaihde vapaalle jota ruvetaan sitten lähtiessä arpomaan. Kytkin pohjassa (automaatilla D) ja jarru päällä sekä katse liikennevaloissa niin päästään heti liikkeelle. Sen jälkeen niin nopea kiihdytys kun tilanne (turvaväli huomioiden) sallii niin muutkin vuoroaan odottavat pääsevät ajoissa liikkeelle.

Itse pidän rauhallisen liikenteen aikana valoja odottaessani sen verran väliä että edessä olevan ajoneuvon takarenkaat ovat näkyvillä, ruuhka-aikana pienempää väliä, jotta ryhmityskaistoille pääsy ei esty pitkän jonon vuoksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat