Sivut

Kommentit (528)

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

panterarosa kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:
panterarosa kirjoitti:
Tässä näkyy samaan hautakiveen kaiverrettu miehen finno- aryan/germaanityylinen profiili. Miehen toinen puoli hiuksista on nutturalle sidottu ja toinen puoli on letitetty. Kiven päällä on vielä hautamuistoesineeksi tehty kirves, ohut ja litteä.

Museoviraston Soininen ja Määränen eivät ilmeisestä molukki- mk- taustastaan johtuen kyenneet huomaamaan mitään ihmisen tekemiseen liittyvää kulttuurista jälkeä. Nuo lo..set ovat suoranainen vaara muinaisjäänteille ja taakka muinaistutkimukselle. Soininen vain luetteli titteleitään ja "kokemustaan" arkeologina. Voi jeesus sanmä.


Tuo on taatusti aito pegmatiittimuodostuma. Sitä ei saa esimerkiksi hiomalla kivestä pois. Se on läpi kiven. Ei ole mitään keinoa "jälkikäteen" ympätä pegmatiittia graniitin joukkoon.

Väität siis, että tuo kirves tai mitä työkalua esittääkin, miehen profiili ja sivuun tasanteelle kaiverretut kreetalaiskirjaimet ovat "luonnonmuovaamaa pegmatiittia"?

Kyllä väitän, että tuo "valkoinen graniitti mustan sisässä" on pegmatiittia.  Tuo raja jatkuu läpi kiven. Sitä rajaa on voitu kalkutella korostaen vaikka jotakin "profiilikuvaa", mutta se "aihio on luonnon muodostama. Mustassa ja punaisessa graniitissa se pegmatiitti on kovempaa  kuin se vanhempi kiviaines, jota kallio kuluu ja syöpyy "kohokuvioille". Jos on kyse vanhemman kovemman kallion kappaleet uudemman mustemman massan joukossa, ei tavallisesti puhuta pegmatiitista.

Lainaus:
Teikäläisten pitäisi pysyä kaukana muinaistutkimuksesta ja kielentutkimuksesta.

Ei ainakaan mun kielentrutkimuksessa, vaan puskea entistä kipeämmin kylkeen. Minä kun osaan sellaisia kieliä, mitä ne eivät osaa.  Ja minä olen rehellinen.

Lainaus:
Museovirastossa saatte aikaan suoranaista tuhoa muinaiskohteille. Jos te ette pysty selittämään mk- taustaisina sumerilaisten ja arjalaisten tekniikoita, ei se tarkoita, että ne olisivat automaattisesti luonnonmuovaamia.

Museovirasto on tehnyt hienoa työtä. samoin esimerkiksi UPM sen Repoveden alueen kanssa, josta on löytynyt vaikka mitä, ja norppakin sinne leviää.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

panterarosa kirjoitti:
Molukit kuvittelevat, että alkeelliset luku- ja kirjoitustaidottomat esi-isänsä ovat jotenkin muinaisten suomalaisten kulttuurin mitta. Näin ei todellakaan ole. Suomen alueella asui ja vaikutti paitsi vasarakirveskansaa, myös Sumerin eliittiä, jostain syystä. Sahti mm. on nimetty Kemin eli muinaisen Egyptin ja Sumerian kuninkaiden oluen mukaan (sah eli nyk. saahi) ja edesmenneen olutasiantuntijan Michael Jacksonin mukaan se tehdään muinaisten Sumerin kuninkaiden oluen reseptin mukaan. Ei siis kannata ihmetellä, jos nykyinenkään teknologia ei ihan yllä anunnakien tasolle, saati molukkien paimentolaiskulttuuri....

Ei kun se tehtiin Sumeriassakin Pohjolan emännän reseptin mukaan.

Se oli ärjyä ainetta, jonka varsinainen tehoraaka-aine oli hunaja, joka saadaan käymään olutkäymisen mukana. Sitä tehdään kyllä vieläkin sitäkin ainetta, preussiksi Alu. Kuvassa siitä tislattua hunajabrandya "Zalgirisin taistelua", 75%, maailman ehkä parasta viinaa ainakin hintaluokassaan (oli ennen oikea kuvakin, mutta EU kielsi).

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

Erer2 kirjoitti:
Joutavanpäiväistä pseudotieteellistä potaskaa taas "kielitieteilijöiltä".  Tai en minä oikeita kielitieteilijöitä  toki halua parjata. ... Tässä vielä linkki Parpolan sivulle:  

http://s155239215.onlinehome.us/turkic/42TurkicAndSumer/SimoParpola_Altaic-UralicAndSumerEn.htm

Tämä on pistetty pakettiin mennen tullen ja osoittaa, että Parpola ei tiedä vasrakirveskielestä ja luulee sen perussanastoa "sumerilainoiksi". Tasan samaa vcoi sanoa "Molukki-Jaska" Häkkisestä. Ennemmin on toisin päin, vaikka tuo *alus esimerkiksi onkin vasarakirveskielessä (ja preussissa) edelleen SU-laina.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/06/ovatko-suomi-ja-sumeri-sukulaiskielia "

Tässä on Simo Parpolan pelinavausartikkeli sumerista uralilaisen kielikunnan kielenä. Keskeinen argumentti on, että monia sanoja ei löydy muualta kuin uralilaisen kielikunnan suomalaisesta ja urgrilaisesta haarasta ja sumerista. Toinen argumentti on, että nämä ovat mitä keskeisintä sanastoa.

53e Rencontre Assyriologique Internationale, Moscow, July 23, 2007

Sumerian: A Uralic Language

Simo Parpola (Helsinki)

In the early days of Assyriology, Sumerian was commonly believed to belong to the Ural-Altaic language phylum. This view originated with three leading Assyriologists, Edward Hincks, Henry Rawlinson and Jules Oppert, and other big names in early Assyriology such as Friedrich Delitzsch supported it (Fig. 1). The Frenchman François Lenormant, who wrote on the subject in 1873-78, found Sumerian most closely related to Finno-Ugric, while also containing features otherwise attested only in Turkish and other Altaic languages.

...

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

jatkuu:

" SIMO PARPOLA: http://en.wikipedia.org/wiki/Simo_Parpola

SB: Parpolan *aikwo- ja *gweta- ja *kwar- (sota) -esimerkit ovat erittäin  mielenkiintoisia, ja juuri tuollaisia äänteenmuunnoksia on tapahtunut, MUTTA KIELI EI OLE NIISSÄ KANTAURALI, -EUROOPPA,"SEN MURRE" KANTABALTTI vaan  ITÄBALTTILAINEN, SUURESTI MUUNTUNUT VASARAKIRVESKIELI, kauempana kantabaltista kuin nykyliettua.

Kantaindoeuroopan  *kʷ ja *gʷ -äänteet muutuvat (illmeisesti) varhaisessa kantabaltissa *kw- ja *gw-äänteiksi (puolivokaali w) liudentuneet *kʷ´ myös *tw- tai *(t)šw- sekä *gʷ´*dw- tai *(d)žw-. Usein putoaa jompi kumpi, tai sekä toinen että toinen, pois, ja usein molemmat variantit jatkavat vähän eri merkitykssissä. Itäbaltille tyypillistä on ensimmäisen, oikean konsonantin putoaminen (suomalaiseen tapaan), länsibaltille taa puolivokaalin putoaminen. Puolivokaali voi olla w, l (ł),  j, m tai n.

Esimerkkkejä on vaikka kuinka paljon: *kʷer- = hakata, sotia > lt. karas = sota,  pr. karja = sotajoukko, sm varus- = sota-, ranskan guerre, engl. war jne. (suomen karja tulee ehkä sanasta *gwarja = maata tömistelevä ja "jauhava" karja(lauma), lt. žergti, -ia). (*Kirja tarkoittaa yksittäsitä merkkiä, *karja myllättyä maastoa.)

Kanta-IE: *ēkʷe = vedenpinta, vesiaava > aqua, ekva-, Akaa, Oka (joki), aava, aapa jne.

(*Gwēna (= valuu, kuin terva, tai laiduntava karja) > *Dwēna (= "Hiljaa virtaa" -joki ) > Don (tietysti; kääntäjä on tiennyt tämän etymologian), Teno, Tonava/Danube, Viena/Dvina, Väinä/Dvina, alun perin kelttiläinen Wien/Vienna; tyyni, vieno, vaiti.

jne. ... "

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

Tokkura kirjoitti:
panterarosa kirjoitti:
Molukit kuvittelevat, että alkeelliset luku- ja kirjoitustaidottomat esi-isänsä ovat jotenkin muinaisten suomalaisten kulttuurin mitta. Näin ei todellakaan ole. Suomen alueella asui ja vaikutti paitsi vasarakirveskansaa, myös Sumerin eliittiä, jostain syystä. Sahti mm. on nimetty Kemin eli muinaisen Egyptin ja Sumerian kuninkaiden oluen mukaan (sah eli nyk. saahi) ja edesmenneen olutasiantuntijan Michael Jacksonin mukaan se tehdään muinaisten Sumerin kuninkaiden oluen reseptin mukaan. Ei siis kannata ihmetellä, jos nykyinenkään teknologia ei ihan yllä anunnakien tasolle, saati molukkien paimentolaiskulttuuri....

Ei kun se tehtiin Sumeriassakin Pohjolan emännän reseptin mukaan.

Se oli ärjyä ainetta, jonka varsinainen tehoraaka-aine oli hunaja, joka saadaan käymään olutkäymisen mukana. Sitä tehdään kyllä vieläkin sitäkin ainetta, preussiksi Alu. Kuvassa siitä tislattua hunajabrandya "Zalgirisin taistelua", 75%, maailman ehkä parasta viinaa ainakin hintaluokassaan (oli ennen oikea kuvakin, mutta EU kielsi).


Myös punatulkku Ilja Galazunovin Urho Kekkosen muotokuvassa viittaa Kalevalaan, Oluen synty -runoon, joka on yhteinen eräiden itäisten, ainakin osseettien eepoksen kanssa, ja se viittaa yhteisen kulttuuriperimään, josta Suomessa ei paljoa puhuta (kunse ei ole "mieleisintä" mahdollista...) - ja ryyppäämiseen!

Se olisi kuitenkin pitänyt oikeastaan piirtää katajan oksalle eikä kuusen. Ehkä se olsi silloin ollut liian selvä vinkki. katajaa käytettiin oluenpanossa, kuten sahdinteossakin, ja punatulkku pesii ja piileskelee kesäisin katajapensaissa. Pohjolan emäntä - ja osseettien oluenjumalatar Satana - saivat parhaan mahdollisen oluen reseptin punatulkulta yhteistä kulttuuriperimää olevan tarinan mukaan.

http://ristokoivula.omablogi.fi/olut-on-ollut-ja-on-edelleen-suomea-muissakin-kielissa/

Kalevalaa on lainattu jo 1500 vuotta sitten muihin tarustoihin?
Donin ja Pohjois-Kaukaasian iranilaiset alaanit, nykyiset osseetit tunsivat yli 1500 vuotta sitten Kalevalan ja lainasivat muyös suomalsita sanstoa, mm. sanan olut:

Ralf-Peter Ritten, s. 1937, Berliini, k. 2011, m.p., kirjoittaa mainitussa väitöskirjassaan Vanhimmat germaaniset lainat itämerensuomessa:

” § 82. AБAEB macht auf folgende Parallele aufmerksam (346).

Auf die Bedeutung des Bieres als Kultgetränk bei den frühen Ostseefinnen weist, daß in den Kalevalagesangen eine Episode die Entstehung des Bieres betrifft. Auch im NARTENEPOS – und zwar nur in der ossetischen Fassung – ist dem nämlichen Ereignis eine gesonderte Erzählung gewidmet:”Wie das Bier erschien” (s.KAЛOEB 167).Die Ubereinstimmung daß sowohl die Narten als auch die Kaleviden mit der Erfindung des Bieres zusammengebracht werden, erörtert etwas ausfürlicher zu werden, da sie in FROMMs Kalevalakommentar nicht erwähnt wird. Die Parallele wird dadurch noch bemerkenswerter‚ daß in beiden Versionen ein Vogel eine Rolle spielt. Im KALEVALA singt Gimpel (Blutfink, fi. Punalintu ”Rotwogel”) bzw. eine Drossel (rastas) (?) das Lob des Bieres (20, 407 ff.). FROMM erwähnt eine andre fassung vom Ursprung des Bieres, in der der Vogel das erstfalls gebraute Getränk benennt: ”Bier dein richtiger Nahme! Sehr Böse‚ nicht süß, viel Hopfen dazugetan, reichlich Wasser zugegossen, mit Fichtenzubern eingefangen”.  (FROMM 1, 967 15l; Anm.zu 407 ff.). Im NARTENEPOS pickt ein Vogel Hopfen, fliegt zu den Narten, pickt ein wenig Malz und wird flugunfähig. Man bringt ihn zur Heldin Satana, die ihn auf Weizen setzt, nach dessen Genuß sich der Vogel erholt und davonfliegt. Nach dein von dem Vogel gewiesenen Verfahren braut Satana das erste Bier.

Sie ”mahlt Malz”, kocht es, seiht die Brühe und fügt einen kräftigen Sud von Hopfen hinzu. Die Brühe fängt an zu zischen und zu funkeln und bedeckt sich mit weißem Schaum (107 f.). Im KALEVALA füllt die ”Herrscherin des Nordlands”, nachdem sie von der Entstehung des Bieres erfahren hat, Wasser in einen großen Topf und beginnt aus Gerste und viel Hopfen Bier zu brauen. In dem Lämminkäinenlied und in den Biersprüchen ist es die Kalevalatar, die das Bier zubereitet (FROMM 1967, 151 zu 189).

Im Lichte der Parallele ist natürlich das Nebeneinander von oss. æluton und fi. olut auffällig. ”

[RK: Olut on siis osseetiksi (suomaisen korvaan) ”ÄLYTÖN” Ei taida ihan olla sukulaiskieliä… Mutta ei haittaa.

Osseettien oluenjumalatar Satana on POHJAN AKKA, se on selvä kuin pläkki.

”Punalintu” oli Kalevalaa minun ymmärtääkseni punatulkku, joka pesii katajapensissa ja syö mm. katajanmarjopja

http://www.ossetien.ch/pdf/Kinder_der_Sonne.pdf

”„Kinder der Sonne – Die Narten.

Das große Epos des Kaukasus” hrsg. von André Sikojev "

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Kyllä väitän, että tuo "valkoinen graniitti mustan sisässä" on pegmatiittia.  Tuo raja jatkuu läpi kiven. Sitä rajaa on voitu kalkutella korostaen vaikka jotakin "profiilikuvaa", mutta se "aihio on luonnon muodostama. Mustassa ja punaisessa graniitissa se pegmatiitti on kovempaa  kuin se vanhempi kiviaines, jota kallio kuluu ja syöpyy "kohokuvioille"

Voihan se olla vaikka mitä, mutta se on ihmisen tyostämä. Toisekseen, se ei jatku läpi kiven,  tuo näkyy leikkauksessa, mistä on tehty kirjaimet sisältävä muistolahjatasanne.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

RK: Olut on siis osseetiksi (suomaisen korvaan) ”ÄLYTÖN” Ei taida ihan olla sukulaiskieliä… Mutta ei haittaa.

Osseettien oluenjumalatar Satana on POHJAN AKKA, se on selvä kuin pläkki.

Nykyosseetit ovat eri kansaa kuin finno- aryan alanit, joilla oli kuningaskunta Kaukasuksella. Nykyisten osseettien esi-isät kuuluivat kyllä alanien kuningaskuntaan. Kehitysmaalaisilla on vaan taipumus päteä toisen kansan historialla.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Suomalaiset molukitkin selittävät vajaamielisen lailla  lainanneensa sanoja finnoarjalaisilta ja germaaneilta, jotka sentään puhuivat omaa finnoaryan-kieltään, tarvitsematta turkkilaismongolidisia vinosilmäisiä paimentolaisbarbaareja mihinkään. Hantien ja mansien kohdalla tosin oli skyyttivaikutusta ja nuo mongolidit omaksuivat yksinkertaistetun finno-aryankielen. Skyyteistä on paljon arkeologista todistusaineistoa Siperiassa. Mitä lie tehneet siellä.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Kanaanilaisten edomiitti- vuohipaimenten jälkeläiset nykyjuutalaisetkin selittävät olevansa ylirotu ja "valittuja", vaikka niiden esivanhemmat olivat todella inhottuja Abrahamin, Jaakobin ja muiden sumerilaisten joukoissa, puhumattakaan sumer-aryan-heimoista.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Abrahan oli alkuaan Aba-Raama. Aba tarkoitti isää ja raama raamia. Raamasta on tullut Raamatunkin raama. Raamakin on ilmeisesti kehitysmaalaisten molukkien mielestä vähintäänkin jääkauden tuotos. Miksi ihmeessä tuollaiset suoraansanottuna vähämieliset kykkijät ylipäänsä hakeutuvat muinaistutkimukseen, kun niistä ei suoraan sanottuna ole tekemään muinaistutkimusta kehittyneempien, varsinkaan sumertaustaisten historian ja jäänteiden suhteen?!

Parpola on niitä harvoja sumer- aryantasoisia tutkijoita, joilla on varaa ja kykyä oikeisiin päätelmiin. Useimmat muut onnistuisivat paremmin apinalauman keskuudessa.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Se olisi kuitenkin pitänyt oikeastaan piirtää katajan oksalle eikä kuusen. Ehkä se olsi silloin ollut liian selvä vinkki. katajaa käytettiin oluenpanossa, kuten sahdinteossakin

Oluesta sen verran, että Levantissa käynyt oli piir, josta on johtunut esim. englannin beer ja suomen piirakka, piiras, mitkä tehtiin käyneestä, happamesta taikinasta. Piir on tosin ollut piiri-sanankin juurena. Mikähän etymologia siinä on taustalla?
 

Sumerilaisten tiedon mukaan Anun nakit loivat ihmisen työntekoa varten kyllästyttyään raatamaan kultakaivoksissa. Niinpä he jalostivat hieman apinaa, sen verran, että saivat niihin kapasiteettia hakun heiluttelua varten. Sumerilaiset kuitenkin tekivat eron ihmisen ja jälkeläisen valille. Pir, piru, pirtti jne. pir- johdannaiset tarkoittivat jälkeläistä, mihin Nipirun nimikin viittaa. Nipirusta liikkuu kaikenlaista tarinaa, kuten planeetta Nibirun tulo yms. Anun nakit ilmoittivat tulevansa takaisin, joten se ei ole ihme, mutta tulevatko he portaalialuksella vai miten, jää nähtäväksi.

Yksi asia, mikä kiinnostaa on se, että cuneiformissa Apsu (Absu) kirjoitettiin ZU AB, siis Suap. Suap, suapi on karjalanmurretta ja tarkoittaa tietysti saa. Miksi nimi on väännetty Apsuksi? Saaba on sekin Suap- sanasta.

Absu tai Apsu tukee kuitenkin sumerilaisten tietoa Anun nakien vaikutuksesta ihmisen ns. evoluutioon. Etelä-Afrikasta on löytynyt muinainen Anun nakien Apsun kultakaivoskaupunki lukuisine kaivauksineen.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Energy Generation – Ancient knowledge

Extensive electronic measurements in 2011 have shown that the circular stone ruins are in fact energy generating devices, using the natural sound that emanates from the surface of the Earth, creating electromagnetic fields as a result of the sound amplification. The shape of the circular ruins are all very specific and unique because each circle represents the cymatic pattern of the sound energy as it appears on the surface of the earth at that point. This energy was amplified by a simple understanding of harmonics and utilised in the same way that we generate LASER and SASER beam technology today. Giant magnetron-shaped structures suggest that this was well understood by the ancients. I have measured these spectacular energies and electromagnetic waves and therefore do not hesitate to make these claims. Some of the sound frequencies go into the extremely high Giga hertz levels (over 380 Giga hertz) which are unheard of on Earth today in any normal application.

The fact that these circles are all connected by the stone channels makes it very clear to any scientist who works with electricity or energy that the stone circle complex is a giant energy generating grid that was most likely used in the mining and processing of gold on a scale unimaginable to us today.

https://ancientexplorers.com/blogs/news/100-000-year-old-ruins-of-south-...

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Anunnaki- paikka 100 000 vuotta sitten Afrikassa:

The discovery of a bird statue that resembles Horus carved out of dolerite, a small sphinx about 1,5 metres long carved out of the same dolerite rock, a petroglyph of a winged disk, many carvings of Sumerian crosses in circles and an ankh in a radiating circle suggest that the prototype Sumerian and Egyptian civilisations had their origins in southern Africa thousands of years before they emerged in the north.

Mutta ei ole sanottu, etteikö tuolta ja aiemmaltakin ajalta ole muuallakin Anunnakien asutuksia/kaivoksia. Aihe ei ymmärrettävästi ole apinoista "evoluutioutuneille" jääkausifantasioijille mk-kansoille ym. ominta aluetta. Suomalaiset molukkiarkeologit menivät pois tolaltaan jo Susiluolan alkeellisten, paleoliittisten työkalujen vuoksi. Huvittavinta on, että nämä "muinaistutkijat" olivat huolissaan suomalaisen arkeologian uskottavuudesta. Kyllä se uskottavuus on mennyt jo ajat sitten, muttei ihan niistä syistä, mitä luulevat.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

panterarosa kirjoitti:
Kyllä väitän, että tuo "valkoinen graniitti mustan sisässä" on pegmatiittia.  Tuo raja jatkuu läpi kiven. Sitä rajaa on voitu kalkutella korostaen vaikka jotakin "profiilikuvaa", mutta se "aihio on luonnon muodostama. Mustassa ja punaisessa graniitissa se pegmatiitti on kovempaa  kuin se vanhempi kiviaines, jota kallio kuluu ja syöpyy "kohokuvioille"

Voihan se olla vaikka mitä, mutta se on ihmisen tyostämä. Toisekseen, se ei jatku läpi kiven,  tuo näkyy leikkauksessa, mistä on tehty kirjaimet sisältävä muistolahjatasanne.


Mustan ja valkoisen kiviaineksen liitos ei ole ihmisen tekemä vaan magmaperäinen.
Tuo on lohkeillut kahdessa pystysuunnassa ja epäimeättä myös vaakasuunnassa. Tää ei näytä jääkauden hiomalta kallioperältä. Voi olla sellsinen nunatakki, kuten täällä Hervannassa, joka on ollut mannerjään yläpuolella.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä3327
Liittynyt16.1.2016

panterarosa kirjoitti:
Oluesta sen verran, että Levantissa käynyt oli piir, josta on johtunut esim. englannin beer ja suomen piirakka, piiras, mitkä tehtiin käyneestä, happamesta taikinasta.

Beer ja brew ja brygga tulevat kantaindoeuroopan olutta tarkoittavasta sanasta.

brew (v.)

"produce (a beverage) by fermentation; prepare by mixing and boiling," Old English breowan (class II strong verb, past tense breaw, past participle browen), from Proto-Germanic *breuwan "to brew" (source also of Old Norse brugga, Old Frisian briuwa, Middle Dutch brouwen, Old High German briuwan, German brauen "to brew"), from PIE root *bhreu- "to boil, bubble, effervesce, burn;" the etymological sense thus being "make (a drink) by boiling." Intransitive, figurative sense of "be in preparation" (of trouble, etc.) is from c. 1300. Related: Brewed; brewing.

beer (n.)

alcoholic drink made from grain, generally barley, infused with hops and boiled and fermented, Old English beor "strong drink, beer, mead," cognate with Old Frisian biar, Middle Dutch and Dutch bier, Old High German bior, German Bier; a West Germanic word of much-disputed and ambiguous origin.

Probably a 6c. West Germanic monastic borrowing of Vulgar Latin biber "a drink, beverage" (from Latin infinitive bibere "to drink," from PIE root *po(i)- "to drink").
T.: Kantaindoeuroopan juuri ei ole *poi- joka on vasarakirveskieltä ja tarkoittaa juottaa, vaan *pen-, joka sekin tarkoittaa juottaa. Liettuassa tuohon voidaan panna vai adjetiivin päätteet -us (m) ja -i  (f) perään, niin saadaan juottoeläin, vaikkapa "peni žąsis = juotto-, teurashanhi., verbi on penė́ti (pena, penėjo). Tästä tulee myös suomeen sana piimä, peni, pentu (kantaindoeurrooppaa, kuten myös peltu = kuivattu (maa), poika (venäjässä "juotto" ja  juomingit,lietuan (latgallilaina) puota jne

Another suggestion is that it comes from Proto-Germanic *beuwoz-, from *beuwo- "barley." The native Germanic word for the beverage was the one that yielded ale (q.v.).
T.:PISSAN HAILEE tämä ole sen enempää "alku-" KUIN MIKÄÄN MUUKAAN GERMAANINEN, vaan kampakeramiikkaa/vasarakirvestä alun perin SU!

"The word occurs in OE., but its use is rare, except in poetry, and it seems to have become common only in the 16th c. as the name of a hopped malt liquor." [OED] They did have words for it, however. Greek brytos, used in reference to Thracian or Phrygian brews, was related to Old English breowan "brew;"
 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat