Kommentit (14)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

Hurjaa. Tulee mieleen korealaiset, joilla taitaa olla suppea geenipooli... erittäin suppea... mutta he eivät sentään leviä kuin syöpä.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

jussipussi
Seuraa 
Viestejä41398
Liittynyt6.12.2009

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Hurjaa. Tulee mieleen korealaiset, joilla taitaa olla suppea geenipooli... erittäin suppea... mutta he eivät sentään leviä kuin syöpä.
Miksi suomalaiset ei tule mieleen?

Harvardin huippututkija valitsi työpaikaksi Helsingin – Suomi on sairauksia aiheuttavien geenien etsijälle aarreaitta

Mark Daly aikoo tehdä Helsingistä perimän tutkimuksen piilaakson.

...SUOMESSA on ihmisen perimän tutkimukseen loistavat mah­dollisuudet. Samanlaisia ei ole muualla.”

Suomi on geenitiedon analysoijalle loistava laboratorio. ­Väestö on ollut eristyneenä pitkään, joten meillä on valikoitunut geeniperimä. Harvinaiset geenimuunnokset voi tunnistaa.

Alkava laaja FinnGen-tutkimus kokoaa puolen miljoonan suomalaiset verinäytteet biopankkeihin. Niistä tutkijat saavat suostumuksen antaneilta henkilöiltä aineistoa tutkimuksiin ja lääkkeiden kehitykseen.

Kun näytteistä saatavat perimän tiedot yhdistetään eri rekistereissä oleviin tietoihin näytteiden antajien sairauksista, voidaan löytää väyliä erilaisten hoitojen kehittämiseen.

”Ihmisiä voidaan myös kutsua jatkotutkimuksiin, mikä on paljon vaikeampaa Yhdysvalloissa. Täällä on edistynyt biopankkien lainsäädäntö, ja ihmiset ovat kiinnostuneita osallistumaan.”

”YKSI tavoitteistani on houkutella tänne alan huippututkijoita maailmalta ja parhaita ­suomalaisia mukaan. Helsingistä voi tulla alan keskus”, Daly sanoo.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005558360.html .

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

jussipussi kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Hurjaa. Tulee mieleen korealaiset, joilla taitaa olla suppea geenipooli... erittäin suppea... mutta he eivät sentään leviä kuin syöpä.
Miksi suomalaiset ei tule mieleen?

Harvardin huippututkija valitsi työpaikaksi Helsingin – Suomi on sairauksia aiheuttavien geenien etsijälle aarreaitta

Mark Daly aikoo tehdä Helsingistä perimän tutkimuksen piilaakson.

...SUOMESSA on ihmisen perimän tutkimukseen loistavat mah­dollisuudet. Samanlaisia ei ole muualla.”

Suomi on geenitiedon analysoijalle loistava laboratorio. ­Väestö on ollut eristyneenä pitkään, joten meillä on valikoitunut geeniperimä. Harvinaiset geenimuunnokset voi tunnistaa.

Alkava laaja FinnGen-tutkimus kokoaa puolen miljoonan suomalaiset verinäytteet biopankkeihin. Niistä tutkijat saavat suostumuksen antaneilta henkilöiltä aineistoa tutkimuksiin ja lääkkeiden kehitykseen.

Kun näytteistä saatavat perimän tiedot yhdistetään eri rekistereissä oleviin tietoihin näytteiden antajien sairauksista, voidaan löytää väyliä erilaisten hoitojen kehittämiseen.

”Ihmisiä voidaan myös kutsua jatkotutkimuksiin, mikä on paljon vaikeampaa Yhdysvalloissa. Täällä on edistynyt biopankkien lainsäädäntö, ja ihmiset ovat kiinnostuneita osallistumaan.”

”YKSI tavoitteistani on houkutella tänne alan huippututkijoita maailmalta ja parhaita ­suomalaisia mukaan. Helsingistä voi tulla alan keskus”, Daly sanoo.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005558360.html .

Minun tietääkseni Suomi on ollut ihmislaboratorio jo ainakin vuosisadan ajan, monella eri tapaa. Yksi keino sairauksien kartoittamiseen on ollut verinäytteiden ottaminen jo vastasyntyneistä. Suomalaisissa on se mielenkiintoinen piirre, että he jakaantuvat moniin geneettisiin alaryhmiin:

https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/suomalaiset-jakaantuvat-moniin-ge...

Moni suku saattaa polveutua yhdestä ainoasta alkujuuresta. Esim. eräs harvinainen sydäntauti, jolle altistavia geenejä arviolta 3000 suomalaista kantaa, on peräisin yhdestä pariskunnasta.

( https://yle.fi/uutiset/3-7727902 )

Tässä esimerkkejä suvuista & sukunimistä, jos kiinnostaa yleiskuvan vuoksi.

https://www.genealogia.fi/nimet/nimi85s.htm

jussipussi kirjoitti:
Harvinaiset geenimuunnokset voi tunnistaa.

Joo  kadulla kävelee vastaan kaiken maailman "kloonivariantteja"... :)

Biologiassa ei tykätä termistä "ihmisrotu". Se muistuttaa ikävästi siitä, että jotain olennaista ei pystytä selittämään. Tulee mieleen hypoteesi morfisista kentistä, ja se on kiusallista se.

How can this 'missing heritability' be explained? Some researchers suggest that very large numbers of genes may be involved, each with very small effects. If so, the predictive value of the genome will always be very low. Others suggest that epigenetic inheritance may account for some of the differences. But there is a serious worry that something has gone wrong. Leonid Kiuglyac, an evolutionary biologist, commented in 2008, ' You have this clear, tangible phenomenon in which children resemble their parents. Despite what students get told in elementary school science, we just don't know how that works'. And in 2009, the geneticist Steve Jones observed: 'Just a couple of years ago there was real optimism that a new era of understanding was around the corner, but it did not last long, for hubris has been replaced with concern ... The evidence of genetic inheritance is clear but the genes themselves are just not there.'

( Rupert Sheldrake: The Presence of the past

Morphic Resonance and the Habits of Nature

s. 230 )

Miksi lemmikki- ja tuotantoeläimistä saa kuitenkin tietellisesti käyttää termiä rotu?

jussipussi kirjoitti:
”Skitsofrenia on ollut mysteeri. Sen biologisten syiden tutkiminen onnistuu ehkä vain genetiikan menetelmillä. Emme voi leikellä ihmisten aivoja emmekä havaitse sairautta verinäytteestä tai aivokuvista.”

Korostan sanaa "ehkä", sillä geenit ilmenevät meille konkreettisesti ja se voi olla tärkeä johtolanka.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

nimmarix
Seuraa 
Viestejä612
Liittynyt2.12.2017

Yleensä keskustelu harhautuu aiheestaan vasta toisessa tai kolmannessa viestissä.

Skitsofrenia näkyy aivojen magneettikuvauksessa ja mutanttiravuista voisi kasvattaa ruokaa joillekin tai kalan rehua.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

nimmarix kirjoitti:
Yleensä keskustelu harhautuu aiheestaan vasta toisessa tai kolmannessa viestissä.

Skitsofrenia näkyy aivojen magneettikuvauksessa ja mutanttiravuista voisi kasvattaa ruokaa joillekin tai kalan rehua.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14187
Liittynyt16.3.2005

Minun muistaakseni koko ihmiskunta on syntyisin kahdesta ihmisestä jotka luotiin n. 6023 vuotta sitten.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni koko ihmiskunta on syntyisin kahdesta ihmisestä jotka luotiin n. 6023 vuotta sitten.

Niin! Mutta... Entä ne maan päällä eläneet syntiset?  (Neanderilaisia?)

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14187
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni koko ihmiskunta on syntyisin kahdesta ihmisestä jotka luotiin n. 6023 vuotta sitten.

Niin! Mutta... Entä ne maan päällä eläneet syntiset?  (Neanderilaisia?)

No niistä philistiineistä teki joku pitkätukkainen Herodes aasin leukaluulla selvää jälkeä ja viimeisetkin kivitettiin kuoliaaksi litteillä kivillä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

Syövän määritelmä wikissä: 

Syöpä (lat. cancer) on yleisnimitys pahanlaatuisille kasvaintaudeille. Pahanlaatuisuus viittaa kasvainsolukon hallitsemattomaan kasvuun ja leviämiseen ympäröiviin tai muihin kudoksiin.

Mitä jos sanat "kasvainsolukko" ja "kudos" korvaisi sanalla "ihmisryhmä"..!? 

Siitä huolimatta, että geenejä mixataan. Laajempi taso vaatii.

Tai no, ei välttämättä... tuo rapu sen todistaa.

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt21.7.2017

o_turunen kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni koko ihmiskunta on syntyisin kahdesta ihmisestä jotka luotiin n. 6023 vuotta sitten.

Niin! Mutta... Entä ne maan päällä eläneet syntiset?  (Neanderilaisia?)

No niistä philistiineistä teki joku pitkätukkainen Herodes aasin leukaluulla selvää jälkeä ja viimeisetkin kivitettiin kuoliaaksi litteillä kivillä.

Kyllä mä vähän luulen, että muijat kelpas. (mikä on philistiini?)

VVM = varhainen vuorovaikutusmalli

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14187
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4499 kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Minun muistaakseni koko ihmiskunta on syntyisin kahdesta ihmisestä jotka luotiin n. 6023 vuotta sitten.

Niin! Mutta... Entä ne maan päällä eläneet syntiset?  (Neanderilaisia?)

No niistä philistiineistä teki joku pitkätukkainen Herodes aasin leukaluulla selvää jälkeä ja viimeisetkin kivitettiin kuoliaaksi litteillä kivillä.

Kyllä mä vähän luulen, että muijat kelpas. (mikä on philistiini?)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukututkimus

Tuossa voisi olla jotain askarreltavaa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat