Sivut

Kommentit (125)

Vierailija

NytRiitti kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Huoltoasemalla tänään tankkasin 45 litraa 1.57 €/l hintaa huilea...ja kysyin myyjältä mitä sitten myytte jos mennään sähköön ? Siinäpä se oli vastaus !

Kalja, karkki ja ruokala/kahvilapalvelut tuovat tietääkseni jo nyt huoltoasemille enemmän voittoa kuin polttoaineiden myynti.

Kun siirrytään sähköautoihin, tuotevalikoimaan lisätään kätevät aurinkokennolla ja tuulimyllyllä varustetut matkalaturit.

Näin voi käydä...tai jopa Lapin lomakohteessa on kennot ja mylly valmiina.

Vierailija

Minijehova kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Akut integroidaan muihin rakenteisiin, esim. runko, kori tai sisustus on tehty varaavasta materiaalista. Noin uskon että seuraava akkutekniikkaloikka toteutetaan.
Kyllä sekin tulee mutta "blokkijutuille" on aina paikkansa.

On toki, mutta kun sähkövehkeen painoa minimoidaan, niin integrointi rakenteisiin on se ensimmäinen helppo tapa. Isommat klöntit auttanevat tasauksessa tuulen ja auringon kohdalla.

Miten se mahdollisesti voisi toimia ?

Kyseistä tekniikkaa on jo olemassa, eli ei ole mitään teknomagiaa. Koita googlea.

Kyseista tekniikkaa nimenmaan ei ole olemassa kuin mielipuolisten insinöörien nuppissa.

Kokeita on tehty.

https://www.energynews.es/en/deformable-batteries-and-integrated-into-th...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

Major_Breakthrough kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Laitetaan nyt tämäkin kun on tärkeä aihe.

"EU haluaa lopettaa laitteiden suunnitellun vanhenemisen. Täten esimerkiksi sellaiset akut, joita käyttäjät eivät voi itse vaihtaa, voitaisiin kieltää."

https://muropaketti.com/mobiili/kestavampia-alypuhelimia-eu-haluaa-lopet... .

Jotain järkeä sentään tähän kaaokseen.

Kyllä.  Saksalaiset on pihejä ne ei tykkää että tavara hajoaa hetikohta käsiin. 

lokki
Seuraa 
Viestejä5586

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Huoltoasemalla tänään tankkasin 45 litraa 1.57 €/l hintaa huilea...ja kysyin myyjältä mitä sitten myytte jos mennään sähköön ? Siinäpä se oli vastaus !

Kalja, karkki ja ruokala/kahvilapalvelut tuovat tietääkseni jo nyt huoltoasemille enemmän voittoa kuin polttoaineiden myynti.

Tuon vastauksen äänen sävystä riippuu, kokiko hän muutoksen uhkana vai mahdollisuutena. Neutroonin mainitsemien tuotteiden menekkihän vain lisääntyy, kun sähköautojen "tankkaus" kestää ainakin näillä näkymin selvästi pidempään kuin polttonesteen. Tuottavien tuotteiden menekki tulisi siis lisääntymään ja viihtymiseen pitäisi panostaa sähkön myynnin ohella.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

"There is a tremendous amount of money being put into battery research right now," said Peter Carlsson, CEO of NorthVolt AB, a Stockholm-based company that's constructing a battery manufacturing facility.

No doubt, too, attention is being paid to the latest news about Henrik Fisker, car designer and entrepreneur, known for his work on the Fisker EMotion, an all-electric sedan. He has gone the solid state route in batteries. Sean O'Kane's report in The Verge was the highly quoted talking point.

Fisker told The Verge his company was just months away from putting "the finishing touches on the final design for a scalable solid-state battery" to power his company's four-door, all electric car to come.

O'Kane delivered a verdict on Fisker's solid-state batteries: "If Fisker's company is truly as close to what he's promising, then, he could have a hit on his hands. But he has to prove that it works.

Steve Goldberg in Inc. discussed the special nature of solid-state batteries and said that "existing solid-state batteries can't generate enough juice to push a car," said Goldberg, and "they can't be manufactured at scale."

Now Fisker is ready to change the game somewhat. Fisker's solid-state battery can produce 2.5 times the energy density that lithium-ion batteries can, at perhaps a third of the cost, said Goldberg.

The team have worked up a three-dimensional solid-state battery, or bolt battery, which is thicker and has enough power to move a vehicle. Fisker's battery delivers more energy density than can lithium-ion batteries at less cost.

What's next: His company is in discussions with automakers regarding the new technology, said Steven Hanley in CleanTechnica.

Inc. quoted Fisker: "We have built batteries with better results quicker than we thought."

What makes Fisker so confident he can produce these rapidly at an affordable cost? The Verge quoted his remarks on manufacturing advantages of his battery:

"Fisker says he's also figured out how to bring down the cost, too, which he attributes to a manufacturing breakthrough. "We have solved how to produce [three-dimensional solid-state cells] accurately, repeatedly, and very fast," Fisker says. "In a normal lithium-ion battery manufacturing, you're looking at about 18 different steps of manufacturing, and you're looking at, from the day the material comes in to the day you have a fully charged battery that you ship, it's about 50 to 60 days. That's an incredibly long time." Fisker says his solid-state battery, meanwhile, will take "less than 10 days" from start to finish."

O'Kane noted, however, that "Fisker won't say how his new company will manufacture solid-state batteries at this speed. He also won't say what materials he's using in the battery."

https://techxplore.com/news/2018-08-fisker-solid-state-battery-breakthro... .

"

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

"Chemists from the University of Waterloo have successfully resolved two of the most challenging issues surrounding lithium-oxygen batteries, and in the process created a working battery with near 100 per cent coulombic efficiency.

The new work, which appears this week in Science, proves that four-electron conversion for lithium-oxygen electrochemistry is highly reversible. The team is the first to achieve four-electron conversion, which doubles the electron storage of lithium-oxygen, also known as lithium-air, batteries.

"There are limitations based on thermodynamics," said Linda Nazar, Canada Research Chair of Solid State Energy Materials and senior author on the project. "Nevertheless, our work has addressed fundamental issues that people have been trying to resolve for a long time."

The high theoretical-energy density of lithium-oxygen (Li-O2) batteries and their relatively light weight have made them the Holy Grail of rechargeable battery systems. But long-standing issues with the battery's chemistry and stability have kept them a purely academic curiosity.

Two of the more serious issues involve the intermediate of the cell chemistry (superoxide, LiO2) and the peroxide product (Li2O2) reacting with the porous carbon cathode, degrading the cell from within. In addition, the superoxide consumes the organic electrolyte in the process, which greatly limits the cycle life.

Nazar and her colleagues switched the organic electrolyte to a more stable inorganic molten salt and the porous carbon cathode to a bifunctional metal oxide catalyst. Then by operating the battery at 150 C, they found that the more stable product Li2O is formed instead of Li2O2. This results in a highly reversible Li-oxygen battery with coulombic efficiency approaching 100 per cent.

By storing O2 as lithium oxide (Li2O) instead of lithium peroxide (Li2O2), the battery not only maintained excellent charging characteristics, it achieved the maximum four-electron transfer in the system, thereby increasing the theoretical energy storage by 50 per cent."

Read more at: https://phys.org/news/2018-08-chemists-breakthrough-road-rechargeable-li... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

Vaasassa alkaa teollisuuden superakkujen valmistus lähivuosina. Asialla on alunperin venäläinen Geyser Batteries -niminen startup-yritys, jonka pilottitehdas valmistuu vuoden 2019 lopulla.

Superakkujen valmistuksen aloittamisesta kertoo ensimmäisenä sanomalehti Pohjalainen.

Geyser Batteriesin toimitusjohtaja Andrey Shigaev kertoo lehdelle, että superakku vapauttaa energiaa erittäin nopeasti ja se voidaan ladata tuhansia kertoja useammin kuin perinteinen litiumakku.

Superakkujen varaus säilyy vielä satojentuhansien käyttökertojen jälkeen, kun taas esimerkiksi sähköautoissa käytettävien litiumakkujen varaus heikkenee tuhansien käyttökertojen jälkeen.

Superakku soveltuu Wärtsilän hybridimoottoreihin, voimaloiden hybridiratkaisuihin ja tasoittamaan sähköverkon taajuutta. Teknologia on erilaista kuin sähköautoakkujen.

Yritys osallistui Vaasan Energy Spin -yrityskiihdyttämöön viime keväänä. Venäläinen Shigaev on yrityksen yksi perustajajäsen.

Venäläisyrittäjä sai ensimmäisten joukossa Suomen startup-viisumin.

Yritysneuvoja Marko Koski Energy Spinistä kertoo Tekniikka&Taloudelle, että superakun teknologia on kehitetty Venäjällä ja yritys hakeutui Energy Spinin ohjelmaan.

"Venäjällä on tosi kovaa matematiikan ja fysiikan osaamista", hän sanoo. Superakun teknologiaa on kehitetty Venäjällä vuodesta 2014 lähtien.

Geyser Batteriesillä ei ole vielä suomalaisia omistajia, mutta tilanne saattaa muuttua, sillä yhtiö neuvottelee parhaillaan siemenvaiheen rahoituksesta.

Geyser Batteries on perustettu vasta 13. elokuuta, jolloin se on saanut y-tunnukset.

Kaupparekisterissä on käsittelyssä yhtiön perusilmoitus, eikä yhtiötä ole vielä rekisteröity kaupparekisteriin. Yhtiö ei ole vielä ennakonperintä-, alv- eikä työnantajarekisterissä.

Pohjalaisen mukaan yritys tavoittelee asiakkaikseen Wärtsilää, Danfossia, the Switchiä ja muita isoja yrityksiä.

Ainakin Wärtsilä on sparrannut yritystä akkukehityksessä."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/vaasassa-alkaa-superakk... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

Yhdysvaltalaisessa Pennsylvanian osavaltionyliopistossa on kehitetty litiumioniakku, jonka voi ladata nopeasti jopa 50 pakkasasteessa. Lataaminen onnistuu 15 minuutissa ja akulle luvataan jopa 12 vuoden käyttöikä, kirjoittaa Green Car Congress.

Kylmän litiumakun lataaminen nopeasti on ollut hankalaa. Kylmälataus lyhentää merkittävästi akun käyttöikää. Akku saattaa myös muuttua epävakaaksi.

Käytännössä kylmää akkua on pitänyt ladata pitkään, mikä on vähentänyt kiinnostusta sähköautoihin esimerkiksi Pohjolassa.

Ratkaisussa tutkijat upottivat akun rakenteisiin nikkelikalvoja, jotka lämmittävät nopeasti akun kennoja ennen sen lataamista.

Kalvot toimivat myös sisäisenä lämpötila-anturina. Ne kasvattavat akkujen painoja ainoastaan 0,5 prosenttia ja nostavat kustannuksia 0,04 prosenttia.

Vaikka akkuja ladattiin 4 500 kertaa, niiden kapasiteetti väheni alle 20 prosenttia. Kyseessä on 90 prosentin parannus perinteisiin akkuihin verrattuna."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uutuusakku-latautuu-jopa-... .

Vierailija

lokki kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Huoltoasemalla tänään tankkasin 45 litraa 1.57 €/l hintaa huilea...ja kysyin myyjältä mitä sitten myytte jos mennään sähköön ? Siinäpä se oli vastaus !

Kalja, karkki ja ruokala/kahvilapalvelut tuovat tietääkseni jo nyt huoltoasemille enemmän voittoa kuin polttoaineiden myynti.

Tuon vastauksen äänen sävystä riippuu, kokiko hän muutoksen uhkana vai mahdollisuutena. Neutroonin mainitsemien tuotteiden menekkihän vain lisääntyy, kun sähköautojen "tankkaus" kestää ainakin näillä näkymin selvästi pidempään kuin polttonesteen. Tuottavien tuotteiden menekki tulisi siis lisääntymään ja viihtymiseen pitäisi panostaa sähkön myynnin ohella.

Niin ja jo nyt Norjassa pikaladatun sähkön hinta oli 1,5 euroa per kwh.

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
Yhdysvaltalaisessa Pennsylvanian osavaltionyliopistossa on kehitetty litiumioniakku, jonka voi ladata nopeasti jopa 50 pakkasasteessa. Lataaminen onnistuu 15 minuutissa ja akulle luvataan jopa 12 vuoden käyttöikä, kirjoittaa Green Car Congress.

Kylmän litiumakun lataaminen nopeasti on ollut hankalaa. Kylmälataus lyhentää merkittävästi akun käyttöikää. Akku saattaa myös muuttua epävakaaksi.

Käytännössä kylmää akkua on pitänyt ladata pitkään, mikä on vähentänyt kiinnostusta sähköautoihin esimerkiksi Pohjolassa.

Ratkaisussa tutkijat upottivat akun rakenteisiin nikkelikalvoja, jotka lämmittävät nopeasti akun kennoja ennen sen lataamista.

Kalvot toimivat myös sisäisenä lämpötila-anturina. Ne kasvattavat akkujen painoja ainoastaan 0,5 prosenttia ja nostavat kustannuksia 0,04 prosenttia.

Vaikka akkuja ladattiin 4 500 kertaa, niiden kapasiteetti väheni alle 20 prosenttia. Kyseessä on 90 prosentin parannus perinteisiin akkuihin verrattuna."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uutuusakku-latautuu-jopa-... .

Ongelma on tuo akkujen energiaintesiteetti..kun se on vain 1/40 polttoaineesta.

Vierailija

jussipussi<strong><em> kirjoitti:
"Chemists from the University of Waterloo have successfully resolved two of the most challenging issues surrounding lithium-oxygen batteries, and in the process created a working battery with near 100 per cent coulombic efficiency.

The new work, which appears this week in Science, proves that four-electron conversion for lithium-oxygen electrochemistry is highly reversible. The team is the first to achieve four-electron conversion, which doubles the electron storage of lithium-oxygen, also known as lithium-air, batteries.

"There are limitations based on thermodynamics," said Linda Nazar, Canada Research Chair of Solid State Energy Materials and senior author on the project. "Nevertheless, our work has addressed fundamental issues that people have been trying to resolve for a long time."

The high theoretical-energy density of lithium-oxygen (Li-O2) batteries and their relatively light weight have made them the Holy Grail of rechargeable battery systems. But long-standing issues with the battery's chemistry and stability have kept them a purely academic curiosity.

Two of the more serious issues involve the intermediate of the cell chemistry (superoxide, LiO2) and the peroxide product (Li2O2) reacting with the porous carbon cathode, degrading the cell from within. In addition, the superoxide consumes the organic electrolyte in the process, which greatly limits the cycle life.

Nazar and her colleagues switched the organic electrolyte to a more stable inorganic molten salt and the porous carbon cathode to a bifunctional metal oxide catalyst. Then by operating the battery at 150 C, they found that the more stable product Li2O is formed instead of Li2O2. This results in a highly reversible Li-oxygen battery with coulombic efficiency approaching 100 per cent.

By storing O2 as lithium oxide (Li2O) instead of lithium peroxide (Li2O2), the battery not only maintained excellent charging characteristics, it achieved the maximum four-electron transfer in the system, thereby increasing the theoretical energy storage by 50 per cent."

Read more at: https://phys.org/news/2018-08-chemists-breakthrough-road-rechargeable-li... .

https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_efficiency

Vierailija

Wikin mukaan paras li-ion akku häviää 1/13 suhteella polttoaineelle; https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Sehän ei ookkaan niin huono kuin annetaan ymmärtää.

Eli jos teet auton joka painaa 1/6 isosta autosta ja laitat tuplasti akkuja enemmän kuin mitä on löpöä ennen pitäisi päästä yhtäpitkälle.

Tosin jos ilmanvastus ja vierintävastus pienenee niin silloin sähköauton massa voi olla vain noin puolet saman rangen saavuttamiseen.

Teslassa lienee 10 x enemmän akkuja kuin autoissa bensaa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

lokki kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Huoltoasemalla tänään tankkasin 45 litraa 1.57 €/l hintaa huilea...ja kysyin myyjältä mitä sitten myytte jos mennään sähköön ? Siinäpä se oli vastaus !

Kalja, karkki ja ruokala/kahvilapalvelut tuovat tietääkseni jo nyt huoltoasemille enemmän voittoa kuin polttoaineiden myynti.

Tuon vastauksen äänen sävystä riippuu, kokiko hän muutoksen uhkana vai mahdollisuutena. Neutroonin mainitsemien tuotteiden menekkihän vain lisääntyy, kun sähköautojen "tankkaus" kestää ainakin näillä näkymin selvästi pidempään kuin polttonesteen. Tuottavien tuotteiden menekki tulisi siis lisääntymään ja viihtymiseen pitäisi panostaa sähkön myynnin ohella.

Näin on. Mitä hitaammin akku latautuu, sitä paremmin menee kaupaksi kaikenlaista tavaraa josta saa katetta. Jos akun lataus kestäisi esimerkiksi 24 h, niin voisi järjestää hotellipalveluitakin. Ja menisi varmaan niinkuin kuumille kiville.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä53611

Major_Breakthrough kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Yhdysvaltalaisessa Pennsylvanian osavaltionyliopistossa on kehitetty litiumioniakku, jonka voi ladata nopeasti jopa 50 pakkasasteessa. Lataaminen onnistuu 15 minuutissa ja akulle luvataan jopa 12 vuoden käyttöikä, kirjoittaa Green Car Congress.

Kylmän litiumakun lataaminen nopeasti on ollut hankalaa. Kylmälataus lyhentää merkittävästi akun käyttöikää. Akku saattaa myös muuttua epävakaaksi.

Käytännössä kylmää akkua on pitänyt ladata pitkään, mikä on vähentänyt kiinnostusta sähköautoihin esimerkiksi Pohjolassa.

Ratkaisussa tutkijat upottivat akun rakenteisiin nikkelikalvoja, jotka lämmittävät nopeasti akun kennoja ennen sen lataamista.

Kalvot toimivat myös sisäisenä lämpötila-anturina. Ne kasvattavat akkujen painoja ainoastaan 0,5 prosenttia ja nostavat kustannuksia 0,04 prosenttia.

Vaikka akkuja ladattiin 4 500 kertaa, niiden kapasiteetti väheni alle 20 prosenttia. Kyseessä on 90 prosentin parannus perinteisiin akkuihin verrattuna."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uutuusakku-latautuu-jopa-... .

Ongelma on tuo akkujen energiaintesiteetti..kun se on vain 1/40 polttoaineesta.

1/60.

Tuossa ratkottiin kylmän haasteita jos et huomannut.

jjw
Seuraa 
Viestejä1067

Major_Breakthrough kirjoitti:
1/13 parhailla akuilla.

Tarkoittanee litium paristoa ( 3V nappiparisto)
Oletko huomannut, että jenkeissä battery voi tarkoittaa paristoa ( primary cell) tai akkua ( secondary cell)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat