Seuraa 
Viestejä7919

Kertokaapa kokemuksia sähköpyöristä noviisille. Olen ajanut muutamaa ja kivastihan nuo kulkevat. Itseä kiinnostaisi hankkia sähköavusteinen maastopyörä, jopa läskipyörä, mutta kunnolliset ovat toistaiseksi liian kalliita. Siispä yksi ajatus on sähköistää vanhempi maastopyörä noin alkuun.

Mitäpä mieltä seuraavista:
- kumpi parempi ratkaisu: moottori takanavassa vai poljinkeskiössä?
- pelkkä sähköavustus vai sähköavustus + mahdollisuus ajaa pelkällä moottorilla?
- paljonko painolla on lopulta merkitystä, kun apuna on tuo sähkö?
- paljonko tarvitaan moottoritehoa a) avustamiseen (max 25 km/h), b) "mopoiluun" (max 40 km/h)?
- paljonko tarvitaan akkukapasiteettia käytännössä?

Ja perustelut tietty toivottavia, polittiikka tässä ketjussa ei-toivottavaa.

Kommentit (12)

lokki
Seuraa 
Viestejä5182

ekavekara kirjoitti:
Kertokaapa kokemuksia sähköpyöristä noviisille. Olen ajanut muutamaa ja kivastihan nuo kulkevat. Itseä kiinnostaisi hankkia sähköavusteinen maastopyörä, jopa läskipyörä, mutta kunnolliset ovat toistaiseksi liian kalliita. Siispä yksi ajatus on sähköistää vanhempi maastopyörä noin alkuun.

Mitäpä mieltä seuraavista:
- kumpi parempi ratkaisu: moottori takanavassa vai poljinkeskiössä?
- pelkkä sähköavustus vai sähköavustus + mahdollisuus ajaa pelkällä moottorilla?
- paljonko painolla on lopulta merkitystä, kun apuna on tuo sähkö?
- paljonko tarvitaan moottoritehoa a) avustamiseen (max 25 km/h), b) "mopoiluun" (max 40 km/h)?
- paljonko tarvitaan akkukapasiteettia käytännössä?

Ja perustelut tietty toivottavia, polittiikka tässä ketjussa ei-toivottavaa.

Ensin pitää kysyä, miten aiot käyttää tuota pyörää. Miten pitkiä ovat ajomatkasi ja missä ne ajat ja mitä nopeutta käytät. Onko paljon pysähdyksiä.

Keskimoottori on parempi, jos tulee pysähdyksiä ja paljon mäkiä ja arvostat pitkää kantomatkaa. Keskimoottorin etu on, että sitä käytetään ketjun kautta ja siis vaihteet ovat myös moottorin käytössä. Eniten akkua vievät suuret virrat, jotka nousevat, kun moottorilta vaaditaan suurta vääntömomenttia pienellä nopeudella. Vaihteellisella voi nuo välttää vaihtamalla pienen vaihteen.

Toisaalta, todella suurella teholla ajettaessa polkupyörän ketjut ja vaihteet eivät oikein kestä, joten yli kilowatin (tiekäyttöön laittomilla) ajettaessa napamoottori on perustellumpi.

Kaupunkiajossa napamoottoria käytetään pitkiä aikoja hitaalla nopeudella kiihdyttäen, eli virrat on suuret ja hyötysuhde  matala, joten se kuluttaa akun huomattavasti nopeammin kuin keskimoottori, (jos ymmärtää käyttää pieniä vaihteita kiihdytyksissä ja ylämäissä).

Jos ajat vakiona pysyvää esim. työmatkaa, riittää pienikin akkukapasiteetti (300Wh) sillä akun voinee ladata heti molemmissa päissä. Yleiskäyttöä ajatellen, eli kun tarvitset pyörää myös kauppareissuille, etkä pysty lataamaan välissä, noin puoli kilowattituntia on sopiva akkukoko. Isompaan akkuun investoiminen ei kuitenkaan ole huono idea, sillä akkku kestää pidempään, kun sitä ei pureta tyhjäksi asti.

250W polkupyörälaillinen moottoriteho riittää hyvin keskimoottorissa, mutta hiemankin väärin mitoitetussa napamoottorissa se voi jäädä ylämäessä heikoksi tai ainakin syö akkua liikaa. Napamoottori kannattaa ostaa hieman hitaammaksi käämittynä. Minä käytin 622 kiekolle käämittyä moottoria 559-kokoisessa. Tämä parantaa sen hyötysuhdetta, vaikka veto loppuukin jo 22 km/h nopeudessa eikä 25, kuten nimellisesti. Todellisuudessa se vetää kyllä vielä 28 km/h. Kilowattisista olikin jo juttua tuossa edellä.

Nuo kysymykset pedelcistä ja kaasukahvasta ovat epäolennaisia, sillä ne tulevat aina kaikki vaihtoehdot mukana, joten voit itse "ohjelmoida" pyöräsi miten haluat.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7919

lokki kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Kertokaapa kokemuksia sähköpyöristä noviisille. Olen ajanut muutamaa ja kivastihan nuo kulkevat. Itseä kiinnostaisi hankkia sähköavusteinen maastopyörä, jopa läskipyörä, mutta kunnolliset ovat toistaiseksi liian kalliita. Siispä yksi ajatus on sähköistää vanhempi maastopyörä noin alkuun.

Mitäpä mieltä seuraavista:
- kumpi parempi ratkaisu: moottori takanavassa vai poljinkeskiössä?
- pelkkä sähköavustus vai sähköavustus + mahdollisuus ajaa pelkällä moottorilla?
- paljonko painolla on lopulta merkitystä, kun apuna on tuo sähkö?
- paljonko tarvitaan moottoritehoa a) avustamiseen (max 25 km/h), b) "mopoiluun" (max 40 km/h)?
- paljonko tarvitaan akkukapasiteettia käytännössä?

Ja perustelut tietty toivottavia, polittiikka tässä ketjussa ei-toivottavaa.

Ensin pitää kysyä, miten aiot käyttää tuota pyörää. Miten pitkiä ovat ajomatkasi ja missä ne ajat ja mitä nopeutta käytät. Onko paljon pysähdyksiä.

Keskimoottori on parempi, jos tulee pysähdyksiä ja paljon mäkiä ja arvostat pitkää kantomatkaa. Keskimoottorin etu on, että sitä käytetään ketjun kautta ja siis vaihteet ovat myös moottorin käytössä. Eniten akkua vievät suuret virrat, jotka nousevat, kun moottorilta vaaditaan suurta vääntömomenttia pienellä nopeudella. Vaihteellisella voi nuo välttää vaihtamalla pienen vaihteen.

Toisaalta, todella suurella teholla ajettaessa polkupyörän ketjut ja vaihteet eivät oikein kestä, joten yli kilowatin (tiekäyttöön laittomilla) ajettaessa napamoottori on perustellumpi.

Kaupunkiajossa napamoottoria käytetään pitkiä aikoja hitaalla nopeudella kiihdyttäen, eli virrat on suuret ja hyötysuhde  matala, joten se kuluttaa akun huomattavasti nopeammin kuin keskimoottori, (jos ymmärtää käyttää pieniä vaihteita kiihdytyksissä ja ylämäissä).

Jos ajat vakiona pysyvää esim. työmatkaa, riittää pienikin akkukapasiteetti (300Wh) sillä akun voinee ladata heti molemmissa päissä. Yleiskäyttöä ajatellen, eli kun tarvitset pyörää myös kauppareissuille, etkä pysty lataamaan välissä, noin puoli kilowattituntia on sopiva akkukoko. Isompaan akkuun investoiminen ei kuitenkaan ole huono idea, sillä akkku kestää pidempään, kun sitä ei pureta tyhjäksi asti.

250W polkupyörälaillinen moottoriteho riittää hyvin keskimoottorissa, mutta hiemankin väärin mitoitetussa napamoottorissa se voi jäädä ylämäessä heikoksi tai ainakin syö akkua liikaa. Napamoottori kannattaa ostaa hieman hitaammaksi käämittynä. Minä käytin 622 kiekolle käämittyä moottoria 559-kokoisessa. Tämä parantaa sen hyötysuhdetta, vaikka veto loppuukin jo 22 km/h nopeudessa eikä 25, kuten nimellisesti. Todellisuudessa se vetää kyllä vielä 28 km/h. Kilowattisista olikin jo juttua tuossa edellä.

Nuo kysymykset pedelcistä ja kaasukahvasta ovat epäolennaisia, sillä ne tulevat aina kaikki vaihtoehdot mukana, joten voit itse "ohjelmoida" pyöräsi miten haluat.

Kiitos hyvästä selvennöksestä. Ei mulla ole mitään tiettyä erityiskäyttöä sähköpyörälle, mutta varmaan joku päivämatka olisi hyvä lähtökohta sellaiselle, jos ylipäätään hankkii. Eli joku 80-100km toimintasäde. Jos keskimoottori on tässä parempi, pitää alkaa tutkimaan sellaisia. Itsetekijälle tietty ehkä hankalampi, kun tuo moottorin asennus polkurunkoon voi olla ongelmallinen. Vaatii varmaan hitsausta.

Ymmärsinkö oikein, että tuollainen 100km päivämatka vaatisi ehkä yhdistelmän 250W moottori + 1 kWh akku? Jos ajo siis melko tasaisella alustalla (suomen tiet) ja noin 15...25 km/h nopeuksilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
lokki
Seuraa 
Viestejä5182

ekavekara kirjoitti:
lokki kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Kertokaapa kokemuksia sähköpyöristä noviisille. Olen ajanut muutamaa ja kivastihan nuo kulkevat. Itseä kiinnostaisi hankkia sähköavusteinen maastopyörä, jopa läskipyörä, mutta kunnolliset ovat toistaiseksi liian kalliita. Siispä yksi ajatus on sähköistää vanhempi maastopyörä noin alkuun.

Mitäpä mieltä seuraavista:
- kumpi parempi ratkaisu: moottori takanavassa vai poljinkeskiössä?
- pelkkä sähköavustus vai sähköavustus + mahdollisuus ajaa pelkällä moottorilla?
- paljonko painolla on lopulta merkitystä, kun apuna on tuo sähkö?
- paljonko tarvitaan moottoritehoa a) avustamiseen (max 25 km/h), b) "mopoiluun" (max 40 km/h)?
- paljonko tarvitaan akkukapasiteettia käytännössä?

Ja perustelut tietty toivottavia, polittiikka tässä ketjussa ei-toivottavaa.

Ensin pitää kysyä, miten aiot käyttää tuota pyörää. Miten pitkiä ovat ajomatkasi ja missä ne ajat ja mitä nopeutta käytät. Onko paljon pysähdyksiä.

Keskimoottori on parempi, jos tulee pysähdyksiä ja paljon mäkiä ja arvostat pitkää kantomatkaa. Keskimoottorin etu on, että sitä käytetään ketjun kautta ja siis vaihteet ovat myös moottorin käytössä. Eniten akkua vievät suuret virrat, jotka nousevat, kun moottorilta vaaditaan suurta vääntömomenttia pienellä nopeudella. Vaihteellisella voi nuo välttää vaihtamalla pienen vaihteen.

Toisaalta, todella suurella teholla ajettaessa polkupyörän ketjut ja vaihteet eivät oikein kestä, joten yli kilowatin (tiekäyttöön laittomilla) ajettaessa napamoottori on perustellumpi.

Kaupunkiajossa napamoottoria käytetään pitkiä aikoja hitaalla nopeudella kiihdyttäen, eli virrat on suuret ja hyötysuhde  matala, joten se kuluttaa akun huomattavasti nopeammin kuin keskimoottori, (jos ymmärtää käyttää pieniä vaihteita kiihdytyksissä ja ylämäissä).

Jos ajat vakiona pysyvää esim. työmatkaa, riittää pienikin akkukapasiteetti (300Wh) sillä akun voinee ladata heti molemmissa päissä. Yleiskäyttöä ajatellen, eli kun tarvitset pyörää myös kauppareissuille, etkä pysty lataamaan välissä, noin puoli kilowattituntia on sopiva akkukoko. Isompaan akkuun investoiminen ei kuitenkaan ole huono idea, sillä akkku kestää pidempään, kun sitä ei pureta tyhjäksi asti.

250W polkupyörälaillinen moottoriteho riittää hyvin keskimoottorissa, mutta hiemankin väärin mitoitetussa napamoottorissa se voi jäädä ylämäessä heikoksi tai ainakin syö akkua liikaa. Napamoottori kannattaa ostaa hieman hitaammaksi käämittynä. Minä käytin 622 kiekolle käämittyä moottoria 559-kokoisessa. Tämä parantaa sen hyötysuhdetta, vaikka veto loppuukin jo 22 km/h nopeudessa eikä 25, kuten nimellisesti. Todellisuudessa se vetää kyllä vielä 28 km/h. Kilowattisista olikin jo juttua tuossa edellä.

Nuo kysymykset pedelcistä ja kaasukahvasta ovat epäolennaisia, sillä ne tulevat aina kaikki vaihtoehdot mukana, joten voit itse "ohjelmoida" pyöräsi miten haluat.

Kiitos hyvästä selvennöksestä. Ei mulla ole mitään tiettyä erityiskäyttöä sähköpyörälle, mutta varmaan joku päivämatka olisi hyvä lähtökohta sellaiselle, jos ylipäätään hankkii. Eli joku 80-100km toimintasäde. Jos keskimoottori on tässä parempi, pitää alkaa tutkimaan sellaisia. Itsetekijälle tietty ehkä hankalampi, kun tuo moottorin asennus polkurunkoon voi olla ongelmallinen. Vaatii varmaan hitsausta.

Ymmärsinkö oikein, että tuollainen 100km päivämatka vaatisi ehkä yhdistelmän 250W moottori + 1 kWh akku? Jos ajo siis melko tasaisella alustalla (suomen tiet) ja noin 15...25 km/h nopeuksilla?

 

Taas riippuu paljon siitä, onko tuo 100 km matkan taittamista paikasta toiseen maantien laitaa tai muuta tietä, jossa ei tule pysähdyksiä ja kiihdytyksiä, eikä jyrkkiä kipuamisia mäelle. Tasaista reilun 20 keskinopeutta ajaen 500 Wh riitää sataan kilometriin ihan hyvin, mutta polkea täytyy myös itse. 100 km kaupunkiajoon ei taida kilowattituntikaan riittää, jos ei polje mukana tai edes laiskottelee polkemisessa.

Kokeile tällä kreutzotter.de polkupyörän nopeus ja tehontarve kalkulaattorilla, mitä näyttää.

Valitse ensin yläriviltä metriset yksiköt ja täytä tutkimasi pyörän ja kuskin tiedot, lisää tuuli ja mäki ym. ja paina calculate. Voit laittaa tehon kiinteäksi, jolloin sivu laskee nopeuden, tai päinvastoin, jolloin saat tehon.

Lisäämällä alimpaan laatikkoon reitin pituuden saat laskettu matka-ajan, jonka tunneiksi muutettuna kertomalla wattiluvun saat netto energiankulutuksen. Tämä pitää vielä jakaa apumoottorin osalta 70% niin saat akkukapasiteetin, jonka tarvitset matkaasi. Maastopyörän perusasetuksilla antoi 100 km matkan kulutukseksi pelkällä sähkömoottorilla tasaista tietä 880 Wh.

Jos haluat tietää, paljonko eläinrasvaa tuo matka kuluttaa poljettuna, laskee sivu sen kaloreina, jolloin ihmisen hyötysuhteeksi laskentaan 22%

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7919

lokki kirjoitti:

Laittelin jotain sopivia arvoja ja sain 90W vauhdilla 20 Km/h.  Tuo siis ilmeisesti kokonaisteho. Sitten kun samaan laskelmaan laittaa mäen jyrkkyydeksi (slope) 5%, niin tehontarve pompsahtaa 360W ja 10% nousulla  630W, eli noin seisenkertaistuu. Melko havainnollinen laskin.

Jos moottori on keskiössä, eli vaihteet käytössä, niin tuota moottoritehoa voinee melko hyvin verrata ihmisen polkutehoon, joka lienee tavallisella pulliaisella tuossa 50-150W haarukassa, kilpapyöräilijällä ehkä 500W. Tällöin 250W moottorin (350W kokonaisteho) pitäisi kyllä riittää (em. laskurin mukaan) ylläpitämään hyvää vauihtia (15-20 km7h) ainakin 5-6% ylämäkiin asti.

lokki
Seuraa 
Viestejä5182

Kyllä se siitä lähtee hahmottumaan. Näyttää siltä, että laskeskelet maantiematkan akuntarpeita. Jos tarkoituksesi on ajella maanteireissuja tai kaupunkireissuja "väljemmillä vesillä", on napamoottorikin ihan hyvä ehdokas myös. Vain jyrkät mäet ja kiihdytykset, joissa vauhti menee ihan hiljaiseksi ovat keskimoottorilla edullisemmat.

Napamoottorin huonon hitaan vauhdin hyötysuhteen voi välttää polkemalla pyörän vauhtiin ja käynnistämällä moottorin vasta kun vauhtia on riittävästi ja toisaalta spurttaamalla mäkeen täysillä polkemalla, jolloin vauhti ei mäessä ehdi hidastua liiaksi ja moottorin virrat nousta.

Sekin pitää huomioida, että ylämäen jälkeen tulee alamäki. ; )

TeeSi
Seuraa 
Viestejä441

250w erillismoottori runkoon ja mittari, muuntaja, tilpehöörit kotiin 140€ verot maksettuna.
Mutta akut, niitä kun koskee tuontikielto, jostain akkuja eullisesti muutoin kuin itse hakien?

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7919

Kuten sanoin, niin ei ole mitään tiettyä tarkoitusta sähköpyörän hankkimiseen, joten melko mahdotonta sanoa, missä tulisi käytettyä. Kauppareissuilla varmasti erinomainen mikä moottori vain, mutta sitten esim. viikonloppuretkillä olisi hyvä, jos akku kestäisi koko päivän. Asiaahan voi hieman kompensoida sillä, että tekee pyörästä myös melko hyvän ajettavan ilman sähköä, jolloin riesana vain ylimääräinen paino. Vai vaatiiko tällainen jonkun vapaakytkimen moottoriin? Ts. jarruttavatko nuo moottorit, jos akkku on ihan loppu?

Nykyisellä maastopyörälläni olen ajellut jonkin verran pieniä polkuja ja sekin aika kivaa. Tällöin voisi sähkön avulla kiivetä ylös ja painvoimalla huristella alas. Tietty kunto kasvaa paremmin ilman sähköä, mutta kaikkea ei voi aina saada. :)

ekavekara
Seuraa 
Viestejä7919

TeeSi kirjoitti:
250w erillismoottori runkoon ja mittari, muuntaja, tilpehöörit kotiin 140€ verot maksettuna.
Mutta akut, niitä kun koskee tuontikielto, jostain akkuja eullisesti muutoin kuin itse hakien?

Ei välttämättä ole tuontikielto, vaan isoja akkuja ei hyväksytä lentokuljetukseen.

lokki
Seuraa 
Viestejä5182

ekavekara kirjoitti:
Kuten sanoin, niin ei ole mitään tiettyä tarkoitusta sähköpyörän hankkimiseen, joten melko mahdotonta sanoa, missä tulisi käytettyä. Kauppareissuilla varmasti erinomainen mikä moottori vain, mutta sitten esim. viikonloppuretkillä olisi hyvä, jos akku kestäisi koko päivän. Asiaahan voi hieman kompensoida sillä, että tekee pyörästä myös melko hyvän ajettavan ilman sähköä, jolloin riesana vain ylimääräinen paino. Vai vaatiiko tällainen jonkun vapaakytkimen moottoriin? Ts. jarruttavatko nuo moottorit, jos akkku on ihan loppu?

Nykyisellä maastopyörälläni olen ajellut jonkin verran pieniä polkuja ja sekin aika kivaa. Tällöin voisi sähkön avulla kiivetä ylös ja painvoimalla huristella alas. Tietty kunto kasvaa paremmin ilman sähköä, mutta kaikkea ei voi aina saada. :)

Ei vaadi erillistä vapaakytkintä. Vaihteellisissa moottoreissa sellaiset oń valmiina. Suoravetoisissa napamoottoreissa on niissäkin melko pieni pyörintävastus, eikä sellaisia enää taida olla kuin todella suuritehoisia, monen kilowatin ja kilogramman limppuina.

Tokilogi
Seuraa 
Viestejä2046

ekavekara kirjoitti:
TeeSi kirjoitti:
250w erillismoottori runkoon ja mittari, muuntaja, tilpehöörit kotiin 140€ verot maksettuna.

Onko mitään linkkiä tuollaiseen moottoriin?
 

Linkin kautta löytyy kaasukahvakin ja moottorinohjauselektroniikka.

https://electricscooterparts.com/motors24volt.html

Akuiksi pari tällaista;

https://www.motonet.fi/fi/tuote/900210/Lyijyhyyteloakku-12V-17-Ah

Kiinasta tilaamalla voi löytyä jotain settejä, esim. google haulla electric scooter parts

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat