Sivut

Kommentit (25)

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

Jakob kirjoitti:
Niinpä näyttää että on jäänyt epäselvyys säädöksiin. Veikkaan että poliisi ei käytännössä ole sakottanut ketään B-korttilaista 3500 + 825 yhdistelmästä vaikka periaatteessa voisi (B96:han ei riitä tuohon myöskään, pitäisi olla vähintään pikku-e). Aika yleinen tuollainen yhdistelmä muodossa iso pakettiauto + kevytperävaunu.

Siis mikä epäselvyys säädöksiin on mielestäsi jäänyt?

Minusta säädökset vaikuttavat täysin selkeiltä. Käytettyjen käsitteiden merkitys vaan pitää osata kaivaa useammasta paikasta.

Ajo-oikeudetta ajosta ei muuten selviä pelkillä sakoilla, eli vetäessään 3500+825 yhdistelmää pelkällä B-kortilla, ja jäädessään siitä kiinni on muitakin seurauksia kuin sakot.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

o_turunen kirjoitti:
Tuossa kannattaa ottaa huomioon se, että nuo nopeusrajoitukset koskevat ilmatäytteisillä kumipyörillä liikkuvia ajoneuvoja. Muilla on sitten erilaiset säännöt.

Oletko nähnyt niitä 825 kg jarruttomia auton peräkärrejä muilla kuin ilmatäytteisillä kumipyörillä varustettuna?

Nythän ei puhuttu traktorivetoisista R-luokan kärryistä, joilla ei mitään rekisteröintitodistusta ainakaan yleensä edes ole.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

laiskimus kirjoitti:
Jakob kirjoitti:
Niinpä näyttää että on jäänyt epäselvyys säädöksiin. Veikkaan että poliisi ei käytännössä ole sakottanut ketään B-korttilaista 3500 + 825 yhdistelmästä vaikka periaatteessa voisi (B96:han ei riitä tuohon myöskään, pitäisi olla vähintään pikku-e). Aika yleinen tuollainen yhdistelmä muodossa iso pakettiauto + kevytperävaunu.

Siis mikä epäselvyys säädöksiin on mielestäsi jäänyt?

Minusta säädökset vaikuttavat täysin selkeiltä. Käytettyjen käsitteiden merkitys vaan pitää osata kaivaa useammasta paikasta.

Ajo-oikeudetta ajosta ei muuten selviä pelkillä sakoilla, eli vetäessään 3500+825 yhdistelmää pelkällä B-kortilla, ja jäädessään siitä kiinni on muitakin seurauksia kuin sakot.

Otetaan tästä vielä lähde:

https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/liikennerikokset-ja-ri...

[/quote]Poliisi voi kuitenkin määrätä kuljettajan ajokieltoon yhdestäkin vakavasta liikennerikkomuksesta. Tällaisia ovat esimerkiksi vakavaa piittaamattomuutta osoittava liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta.[/quote] 

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

Jakob kirjoitti:
Valmisteilla olevaan uuteen lakiin ovatten muuten puuhaamassa 100 km/h nopeusrajoitusta kevytperävaunuille.

Jos valmistelussa käytettäisiin järkeä se koskisi ainoastaan niitä perävaunuja joissa on iskunvaimentimet.

(jotka nimestään huolimatta eivät iskuja vaimenna vaan heilahteluja)

Mutta sehän ei onnistu, kun tietoa ei rekistereissä ole, eikä pakollisen katsastuksen puuttuessa sinne myöskään tule.

No ainahan voisi asettaa 100 km/h ehdoksi sen että käy näyttämässä kärryn iskarien olemassaolon katsastuksessa, esim auton katsastuksen yhteydessä, jolloin tieto merkittäisiin rekisteriin ja ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus nousisi samassa yhteydessä.

En kuitenkaan usko että järkeä käytetään, ainakaan ennenkuin kasvaneet onnettomuustilastot siihen pakottavat.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt16.3.2005

laiskimus kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Tuossa kannattaa ottaa huomioon se, että nuo nopeusrajoitukset koskevat ilmatäytteisillä kumipyörillä liikkuvia ajoneuvoja. Muilla on sitten erilaiset säännöt.

Oletko nähnyt niitä 825 kg jarruttomia auton peräkärrejä muilla kuin ilmatäytteisillä kumipyörillä varustettuna?

Nythän ei puhuttu traktorivetoisista R-luokan kärryistä, joilla ei mitään rekisteröintitodistusta ainakaan yleensä edes ole.

Mitähän nuo mahtavat olla?

20 km/h sääntö oli voimassa minun hurjassa nuoruudessani. Onkohan se muuttunut?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt16.3.2005

Tuossa kuvassa on jarrullinen peräkärry mutta kai tuommoiset kiekot voi laittaa jarruttomaankin kärryyn.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1261
Liittynyt6.4.2014

o_turunen kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Tuossa kannattaa ottaa huomioon se, että nuo nopeusrajoitukset koskevat ilmatäytteisillä kumipyörillä liikkuvia ajoneuvoja. Muilla on sitten erilaiset säännöt.

Oletko nähnyt niitä 825 kg jarruttomia auton peräkärrejä muilla kuin ilmatäytteisillä kumipyörillä varustettuna?

Nythän ei puhuttu traktorivetoisista R-luokan kärryistä, joilla ei mitään rekisteröintitodistusta ainakaan yleensä edes ole.

Mitähän nuo mahtavat olla?

20 km/h sääntö oli voimassa minun hurjassa nuoruudessani. Onkohan se muuttunut?

Oliskohan renkaita suljetulle alueelle, esim satamiin, tehdasalueille tai kaivoksiin?

Voi tuollaisia varmaankin työkoneissa käyttää ihan katu- tai tieverkollakin.

Yleisessä tieliikenteessä ei saa nimittäin saa autolla tai sen perävaunuissa käyttää kuvan oikeanpuoleisia slicksejä.

Siellä vaaditaan urasyvyyttä sadekelejä varten.

jako
Seuraa 
Viestejä69
Liittynyt27.4.2013

Joku mainitsi ettei mopon perävaunulle ole asetettu painorajaa. Liikenneturva vastaa kuitenkin....

Mopoon saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 1,50 metriä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Polkupyörän perävaununkin sallittu paino on muuttunut vuonna 2015. Edelleen on voimassa 50kg raja mutta nyt sen saa ylittää jollain ympäripyöreillä ehdoilla. Ilmeisesti ainakin jarrut olisi oltava yli 50kg kärryssä, ei ole vaan yhtään käytännön sovellusta sattunut vielä silmään.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat