Seuraa 
Viestejä8643

Eräs ratkaisumalli tulee olemaan tämän ennusteen mukainen. Täyssähköautoon lisätään muutaman kilowatin dieselmoottori. Moottori tulee olemaan tarkoitettu biodieselille. Lisäksi autosta on hukkalämmön ulosotto vakiona. Glygolikierrolla käynnissä olevan moottorin hukkalämpö on käytettävissä muuhun lämmitykseen.

Joojoo kaikille kauhistuneille. Hybridihän se on eikä täyssähkö, mutta erona on se, että polttomoottorista ei saada kuin mitätön teho. Mutta täyssähköauton hyvät ominaisuudet ovat saatavilla. Akkukapasiteettia voi laskea huomattavasti, koska toimintasädettä voi kasvattaa hiilineutraalilla biodieselillä. Tällä on se hyvä piirre, että fossiilihiilisähkön osuus pienenee. Nythän ollaan siirtymässä fossiilihiilellä ajamiseen.

Biodieselille viritetty pitkäiskuinen moottori on toimintavarma ja siihen voi syöttää myös esteröimättömiä rasvoja ja öljyjä, mikäli se on sellaiseksi tarkoitettu. Kaikki mikä nestemäisenä on ruiskutettavaksi kelpaavaa, on käytettävissä.

Tämä on ennuste joka toteutuu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (39)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Piti tietenkin korostaa sitä, että moottorilla käytetään generaattoria. Joku vääräleuka ei osaa sitä kuitenkaan rivien välistä tajuta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7074

Paul M kirjoitti:
Piti tietenkin korostaa sitä, että moottorilla käytetään generaattoria. Joku vääräleuka ei osaa sitä kuitenkaan rivien välistä tajuta.

Toi on melkein samanlainen idea, kuin että laitettaisiin sähkömoottori pyörittämään sitä genua. Ei auto liiku millään muutaman kilowatin teholla vaikka kuinka sähköllä liikutettaisiin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32230

Ertsu kirjoitti:
Toi on melkein samanlainen idea, kuin että laitettaisiin sähkömoottori pyörittämään sitä genua. Ei auto liiku millään muutaman kilowatin teholla vaikka kuinka sähköllä liikutettaisiin.

Taajamassa ei montaa kW tarvita ja maantiellä 10 on ihan tarpeeksi. Käytännössä joku 5 hevosvoiman apumoottori pelastaisi mainiosti pulasta lähimmälle latauspisteelle, vaikka ei ehkä normaalisti viitsisikään madella 50 km/h pitkiä matkoja. Ei pieni varamoottori ole ollenkaan niin huono idea kun se ensi kuulemalta vaikuttaa. 99 % nykyautojen lisävarusteista on paljon turhempia ja typerämpiä. No, en minä silti usko, että ihmiset ovat riittävän järkeviä, että tuo on mikään iso menestys. Ehkä jossain premium-autossa se menee, mutta ne joita kiinnostaa mitä auto maksaa, eivät maksa ekstraa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7074

Neutroni kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:
Toi on melkein samanlainen idea, kuin että laitettaisiin sähkömoottori pyörittämään sitä genua. Ei auto liiku millään muutaman kilowatin teholla vaikka kuinka sähköllä liikutettaisiin.

Taajamassa ei montaa kW tarvita ja maantiellä 10 on ihan tarpeeksi. Käytännössä joku 5 hevosvoiman apumoottori pelastaisi mainiosti pulasta lähimmälle latauspisteelle, vaikka ei ehkä normaalisti viitsisikään madella 50 km/h pitkiä matkoja.

Onneksi polttomoottorikäyttöisiin ajoneuvoihin on keksitty sellainen, kun kaasupetaali. Kaasupetaalilla sää pystyt säätämään moottorin tehoa, vaikka maksimiteho oli 1000 kW. Joku 5 hevosvoiman tehoinen moottori ei riitä kuljettamaan 1,5 tonnin painoista henkilöautoa kuin kävelyvauhtia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32230

Ertsu kirjoitti:
Ootko sää nimimerkki Neutroni oikeasti sitä mieltä, että henkilöautoon riittää kevytmoottoripyörän moottori?

Ei se tietenkään anna normaalia suorituskykyä, eikä ole kovin hyvä pysyvä ratkaisu toimintasädeongelmiin, niin kuin aloittaja esittää, mutta kuten sanoin, jos akku loppuu se on mukavampi jurnuttaa pikkumoottorin voimin 50 km/h latausasemalle kuin tilata hinausauto. Väitän, että normaali auto kulkee maantiellä sen 50 km/h 3,5 kilowatilla. Se satojen kilowattien maksimitehot ovat markkinoinnin älyttömyyksiä, joita ei tervejärkinen (voi se olla myös tylsämielinen) ajaja käytä koskaan. Onhan niillä hevosvoimilla kiva leikkiä, mutta paikasta toiseen siirtymiseen ne ovat turhia ja lisäävät autojen hintaa ja polttoaineenkulutusta ihan turhaan.

Toimintasädeongelma ratkeaa 15 kW koneella, mutta se on sitten jo hybridi eikä täyssähköauto.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Ertsu. Et sitten tajunnut, että kyseessä on täyssähköauto, joita saatetaan ladata ns. latausasemilla toisinaan. Se moottori on varoiksi ja silloin kun halutaan biodeseliä polttaa vaikka matkan aikana. Esimerkiksi lämmitys on hyvä saada polttoaineella. Dieseli polttaa tosiaan kaiken, mikä nestemäisenä saadaan suuttimelle asti. Jos siirtolinja on kuumennettu, menevät siinä vanhat kynttilänjämätkin ja kinkunrasva. Ja tuo tavara ei ole ollenkaan hassumpaa poltettavaksi.

2013 vuoden Yaris hybridin akkukapasiteetti on 30 Wh. Bensan loppuessa sillä ajetaan 1 km. Jos mukana on litra varabensaa, päästään jo 20 kilometriä. Jos täyssähköautossa on minimaalinen varamoottori generaattorilla, saadaan 20 litralla toimintasädettä 400 km tyhjän akun syndrooman iskiessä. Välillä on tietenkin pysähdyttävä huoltikselle kahville, jotta moottori ehtii jauhaa energiaa akkuihin.

Kannattaa huomata että tämä on universaali ratkaisu, joka toteutuu vaikka kuinka harmittaisi. Hiilitase korjaantuu biodieselin käytön lisääntyessä. Hiilisähkön osuus vähenee. Öljykasvien viljelijä voi ajella omilla liemillään. Latausaseman puutteessa voi polttaa vanhat paistorasvat paikallisen grillin varastosta yön aikana.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14968

No eihän tuo nyt niin kovin uusi ole. Itse olen kirjoittanut samanlaisesta konseptista tälle palstalle jo vuosia sitten ja esim. BMWn täyssähköautoon saa lisälaitteena "range extenderin", polttomoottorin  joka olennaisilta osin toimii juuri noin vaikka onkin bensiinimoottori.

Pienen mitä tahansa polttavan polttomoottorin lisääminen sähköauton varavoimanlähteeksi olisi tietysti erittäin järkevää, mutta verotuksellisesti se tekee autosta hybridin ja rankaisee sitten ympäristöystävällisyydestä muutamalla satasella vuodessa. Polttoaineenakaan ei saa käyttää muuta kun kalliisti verotettavaa dieseliä.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

apassi
Seuraa 
Viestejä1045

Kuten jo totesin, niin opel ampera on ollut markkinoilla jo pitkään. Eipä tuosta muut valmistajat ole innostuneet eikä siitä mitään universaalia ratkaisua koskaan syntynyt.

Voisihan siihen tietysti laittaa nykyisen polttomoottorin avuksi pari pienempää, sitä mukaa kun löpö matkalla loppuu, mutta kyllä maksaa..

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7074

Siis jos henkilöauto liikkuisi jollain kevytmoottoripyörän moottorilla, niin kyllä kai se olisi keksitty jo ajat päivät sitten??? Ei se sähkö tuo mitään lisäenergiaa siihen. Ennenwanhaan moottoripyörien tehot meni silleen, että 125 kuutioisessa oli 12,5 hummaa. 250:ssä 25 hummaa. 500ssa 50 hummaa j.n.e.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7074

Kun moottoripyörä on 500 kuutioinen, niin se on iso kone. Kun henkilöautossa 500 kuutioinen moottori, niin se on pieni henkilöauto. Kun kuorma-autossa on 5000 kuutioinen kone, niin se on kevyt kuorma-auto...

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14968

apassi kirjoitti:
Kuten jo totesin, niin opel ampera on ollut markkinoilla jo pitkään. Eipä tuosta muut valmistajat ole innostuneet eikä siitä mitään universaalia ratkaisua koskaan syntynyt.

Voisihan siihen tietysti laittaa nykyisen polttomoottorin avuksi pari pienempää, sitä mukaa kun löpö matkalla loppuu, mutta kyllä maksaa..

Amperassa polttomoottori on tehokkaampi kun sähkömoottorit, lisäksi akusto on pieni. Tästä seuraa että sähkö on käytännössä vain välivaihe polttomoottorin voiman välittämisessä tiehen. Amperassa on kyllä periaatteessa ideaa, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen, se on turhan monimutkainen ja kuitenkin pääasiassa polttomoottorista voimansa saava auto. Hieman vastaavaa on myös Mitsun Outlander Phevissä, joka on konseptina mielenkiintoinen. Siinä polttomoottori lataa akkuja mutta tulee moottoritienopeuksissa avuksi myös suoraan auton liikuttamiseen.

Bemarissa idea on kuitenkin toisenlainen. Se on sähköauto, johon lisävarusteena saatava 500 kuution polttomoottori tuottaa tarvittaessa lisäsähköä. Tällainen pikkumoottori ei ole tarkoitettu auton liikuttamiseen eikä sitä teekään, sen sijaan se tuo lisää toimintasädettä tuottamalla muutaman kymmenen kilowattitunnin verran sähköä.

Kun konseptiin lisätään lämmön talteenotto (polttomoottorissa syntyy aina runsaasti hukkalämpöä, lämmitys taas kuluttaa sähköautoissa rutkasti akkuja) ja moottori on ominaisuuksiltaan sellainen että se voi käyttää polttoaineena melkein mitä vain on meillä taloudellinen, ympäristöystävällinen ja toimintasäteeltään pitkä auto. Verottaja ja piipertäjät vain eivät tällaisesta autosta pidä.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1509

Irtonainen idea pienellä generaattorilla varustettuihin sarjahybridiautoihin: Tietokone voisi etukäteen arvioida akkujen riittävyyttä navigaattoriin syötetyn reitin perusteella. Tarvittaessa polttomoottori käynnistyisi melkein heti lähdettyä jos matka on pitkä eikä perillä ole latausmahdollisuutta jne...

T.O.P
Seuraa 
Viestejä585

Paul M kirjoitti:

Eräs ratkaisumalli tulee olemaan tämän ennusteen mukainen. Täyssähköautoon lisätään muutaman kilowatin dieselmoottori. ...

Kuten ketjussa jo mainittiin, niin tuon tyyppinen ratkaisu on BMW i3:n "Range extender", tosin bensiinimoottori. Saa optiona, mutta ymmärtääkseni monikaan ostaja ei ole tuota optiota halunnut, jolloin autossa on sen paikalla tyhjä tila.

Täyssähköauton ostajat ostanevat auton sellaiseen käyttöön, jossa toimintamatka riittää tai ainakin pystyvät lataamaan akkuja tarvittaessa. Täyssähköautossa voidaan myös tilankäyttö suunnitella tehokkaaksi ilman varauksia mahdollisille optioille. Luulenpa, että toimintamatkan riittävyys on ongelma enemmän sellaisten ihmisten mielestä, jotka eivät itse sähköautoa käytä?

Ketjussa mainittiin myös Volt/Ampera, jolla tietääkseni pääsee noin 60 km latauksella, jonka jälkeen voi jatkaa matkaa bensiinimoottorin ladatessa akkuja. Tällainenkin auto hankittaneen enimmäkseen käyttöön, jossa tuo 60 km riittää päivittäiseen ajoon tai sitten voi ladata kesken päivää ja ajaa vielä toiset 60 km.

Itse päätin kesällä vaihtaa vanhan Focuksen uudempaan ja kun huomasin, että ensimmäisen sukupolven Prius PHEV:tä alkoi olla myynnissä budjettiini sopivalla hinnalla, niin hankin sitten sellaisen, jotta pääsee ajamaan ainakin osan ajoista sähköllä. Ampera ei ollut vaihtoehto, koska se on puhdas neljän hengen auto, jossa korkeaan keskikonsoliin sijoitetut akut syövät takapenkin keskimmäisen istumapaikan. Omassa käytössäni täytyy toisinaan saada 5 henkilöä mahdutettua autoon. Prius on muuten ihan OK, mutta sähköllä voi käytännössä ajaa vain 15 km latauksella, kun autossa on vain 4,4 kWh akusto. Tosin kulutus pelkässä hybridiajossakin on ollut 4-5 litraa per 100 km,kun Focuksessa meni noin 7. Sähköajoa rajoittaa myös se, että lämmitystä tai ilmastointia käytettäessä polttomoottori käynnistyy. Kun lähtee liikkeelle viileämmällä ilmalla, niin polttomoottori käynnistyy lämmityksen takia, mutta auto liikkuu kuitenkin sähköllä, koska systeemi halunnee purkaa akkua, jotta sinne voi ladata jarrutusenergiaa. Ongelmaa voi kuitenkin kiertää lämmittämällä auto ennen lähtöä lohkolämmittimellä ja sisätilan lämmittimellä. Lisäksi, kun nopeus nousee yli 90 km/h, polttomoottori käynnistyy estämään MG1:n pyörintänopeuden nousun liian suureksi (ks. oheinen video). Sähköllä voi kuitenkin ajaa aina noin 13 km sopivissa paikoissa, kunhan ajo ei ole pelkkää nopeaa maantieajoa.

Tässä hyvä video Toyotan hybridilaitteistosta : https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM

Kohdasta 11:40 alkaa kolmosmallin Priuksen systeemin kokoonpano, johon tuo PHEV:kin pohjautuu.

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Simplex
Seuraa 
Viestejä3053

"Ei iso auto liiku pienellä mopon moottorilla". Ei sen liikukaan, eikä tarvitse. Auton voi ladata mökin pihassa tai pysäyttää tien laitaan / huoltoasemalle siksi aikaa kun "mopon moottorin" pyörittämä generaattori  lataa niitä akkuja, jonka jälkeen auto liikahtaa jälleen kuten myyntiesitteessä luvataan. Polttomoottoria ei siis käytetä suoraan auton liikuttamiseen, vaan ainoastaan akkujen lataamiseen. Ladatulla akkuvoimalla liikutetaan autoa. Jos "mopon moottorista" saadaan tehoa vaikkapa 1/10 auton sähkömoottoriin verrattuna, niin tällöin akkuja pitää ladata 10 kertainen aika verrattuna saatavaan ajoaikaan: Yön yli ladattaessa saadaan noin tunti ajoaikaa. Akkuja voi tietenkin ladata myös ajon aikana ja hyödyntää syntyvää lämpötehoa, mutta hyötysuhteeltaan hyvät polttomoottorit tuottavat varsin vähän hukkalämpöä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7074

Simplex kirjoitti:
"Ei iso auto liiku pienellä mopon moottorilla". Ei sen liikukaan, eikä tarvitse. Auton voi ladata mökin pihassa tai pysäyttää tien laitaan / huoltoasemalle siksi aikaa kun "mopon moottorin" pyörittämä generaattori  lataa niitä akkuja, jonka jälkeen auto liikahtaa jälleen kuten myyntiesitteessä luvataan. Polttomoottoria ei siis käytetä suoraan auton liikuttamiseen, vaan ainoastaan akkujen lataamiseen. Ladatulla akkuvoimalla liikutetaan autoa. Jos "mopon moottorista" saadaan tehoa vaikkapa 1/10 auton sähkömoottoriin verrattuna, niin tällöin akkuja pitää ladata 10 kertainen aika verrattuna saatavaan ajoaikaan: Yön yli ladattaessa saadaan noin tunti ajoaikaa. Akkuja voi tietenkin ladata myös ajon aikana ja hyödyntää syntyvää lämpötehoa, mutta hyötysuhteeltaan hyvät polttomoottorit tuottavat varsin vähän hukkalämpöä.

Eikö silloin kannattaisi ladata mieluummin lämpötolpasta eikä millään aggregaatilla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32230

Ertsu kirjoitti:
Siis jos henkilöauto liikkuisi jollain kevytmoottoripyörän moottorilla, niin kyllä kai se olisi keksitty jo ajat päivät sitten???

Herran pieksut, se on keksitty samalla kuin auto. Varhaisissa autoissa oli muutama hevosvoima.  Vielä 80-luvulla 50 hevosvoimaa riitti rahvaan kinnereihin. Nykyään ihmiset haluavat vain turhamaisuuttaan ja hätäisyyttään sata hevosvoimaa jokaiseen kissanpäähän.

Idea ei tietenkään ole, että sähkökäyttö antaisi taikavoimia, vaan että auton liikutteluun kohtuullisen järkevällä nopeudella ei oikeasti tarvita montaa hevosvoimaa. Kaikki ne sadat hevosvoimat nykyautoissa ovat kiihdyttelyyn, kerskailuun ja pelleilyyn (vaikka autoharrastajat tykkäävät kutsua sitä turvallisuudeksi, kun perustelevat emännilleen autokuumeen hoitokeinojaan). Kokeile joskus parkkipaikalla työntää autoa. Laiskalpulskea toimistotyöntekijä työntää nykyaikaista perheautoa tasaisella asfaltilla kävelyvauhtia, kun saa sen nytkäytettyä liikkeelle. Silloin puhutaan ehkä 100-200 watista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat