Seuraa 
Viestejä19298

Olisiko se voinut olla Fiat G55 ?

https://www.youtube.com/watch?v=aDxQ1BhB2kw

Mikä oli paras ?
1. Mersu ( Messerschmitt 109 )
1. Mersu ( Messerschmitt 109 )
37.8%
2. Spitti
2. Spitti
21.2%
3. Musse ( P-51D )
3. Musse ( P-51D )
16.6%
6. Joku muu ( mikä ? )
6. Joku muu ( mikä ? )
16.6%
4. Zero ( A6M )
4. Zero ( A6M )
6.0%
5. Yak-3
5. Yak-3
1.5%
Ääniä yhteensä: 66

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (66)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
laiskimus
Seuraa 
Viestejä1398

Paras missä asiassa?

P-51D Mustang, Grumman F8F Bearcat, Me-262, Hawker Tempest

Kaikilla oli omat heikot ja vahvat puolensa, mutta jokainen niistä oli paras jossain asiassa ollessaan aktiivipalveluksessa toisen maailmansodan aikana.

Kriteereinä voisi käyttää ainakin:

- liikehdintä matalalla

- liikehdintä korkealla

- huippunopeus korkealla vaakalennossa

- huippunopeus matalalla vaakalennossa

- kiihtyvyys

- toimintasäde

- tulivoima ja aseiden tarkkuus

- vaurion kestävyys

Mitään yleisesti parasta ei ollut olemassa eli jokainen konetyyppi hävisi paljon jollekin toiselle tyypille vähintään yhdessä asiassa, ellei useammassa.

- Tempest: potkurikoneista paras matalalla vauhdissa ja liikehdinnässä

- Mustang: paras toimintasäde, hyvä korkealla

- Bearcat: ilmajäähdytteisenä kesti sen vaikka yksi sylinteri olisi ammuttu seulaksi, jäähdytys pelasi silti ja muut sylinterit tuottivat tehoa, ilmanvastus korkea samasta syystä, joten huippunopeudessa mainituista hitain. Tukialuskäytössä hyvät puolet selvästi tärkeämpiä kuin kompromissien huonot puolet.

- Me-262: nopein kun pääsi vauhtiin, varsinkin korkealla, täysin onneton kiitoradalla laskussa ja nousussa. Parhailla alueillaan selvästi brittien ja jenkkien suihkuhävittäjiä parempi sinä aikana kuin se oli aktiivikäytössä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2806

Suomen paras oli ilman mutta pekkaeemeli3, jollainen tiettävästi oli saatu saaliiksi, mutta Tampereella ei osattu korjata sitä. Pe-2:sta kehitettiin myös hävittäjä- ja rynnäkkökonemuunnos Pe-3.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Justis
Seuraa 
Viestejä669

Perinteinen typerä väittely ww2 parhaasta koneesta osa 3451 alkakoon. Eihän sellaista voi oikeastaan nimetä. Jos kriteerinä on taistelutoimiin osallistuminen ja suorituskyky niin Me262 vie voiton ylivoimaisesti. Siitä ei kannata edes keskustella. Moninaisten syiden ansiosta sen potentiaalista ei nähty kuin pieni maistiainen, mutta senkin perusteella se osoitti että potkurihävittäjien aikakausi oli auttamatta ohitse. Kerran ilmaan päästyään ja taktisesti oikein lennettynä se oli tavoittamaton. Mutta vastapainoksi silläkin oli suuri määrä heikkouksia.

Merkittävin listan koneista lienee Bf-109. Jo valmistusmääränsäkin vuoksi. Suuri merkitys oli myös Mustangilla kun niitä saatiin riittävä määrä käyttöön, niin saksaa voitiin pommittaa päivälläkin. Unohtamatta tietysti FW-190-konetta jota käytettiin kaikkiin kuviteltavissa oleviin tehtäviin. Ja vielä menestyksekkäästi. Tai sitten Spitfire. Hävittäjien aatelia läpi sodan.

Suorituskyvyn ohella yksi tärkeä ominaisuus on huollettavuus. Koneesta ei ole mitään iloa jos se seisoo huollossa silloin kuin pitäisi olla taistelussa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2806

Suomen ollessa kyseessä ainut Pe-3 tuhoutui pommituksessa, sillä olisi voinut tehdä tiedustelulentoja Kannakselle, sen takia se oli arvokas.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat