Seuraa 
Viestejä45973

Sivut

Kommentit (22)

Vastaaja_s24fi
artoir
Entä jos Haber-Boschin menetelmällä tehtäisiin vetyä koko päivä ja se millä saataisiin sitten energia moottorille, olisi polttokenno?



Polttokenno kyllä, ja vetyä, mutta vety kannattaisi tuottaa autossa, vaikkapa metanolista. Tekniikka menee kyllä niin lujaa eteenpäin, että paremoi vielä vain yrittää pysyä mukana - milloin tahansa voi tulla jokin suuri läpimurtokeksintö.

Ainakin sinulla näyttää menevän tosi lujaa. Olet jo jättänyt realimaailman taaksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vastaaja_s24fi
Ihan hihasta vetäen jotain arvoja: 100 000 autoa syöttää kukin 1kW tehoa -> 100MW. Tuollaista kutsutaan hajautetuksi sähköntuotannoksi.



Minä kyllä kutsuisin tuota ennemmin "häiriöksi verkossa"... Megawattien suuruudelta täysin ennustamatonta ja epäluotettavaa voimaa, siinä on oikein pätevä resepti ongelmille. Vastaavilla härveleillä (tuulivoima) saatiin melkein Saksan sähköverkko polvilleen. Onneksi selvisivät siitä pelkällä säikähdyksellä, mutta jos tulevaisuudessa kytketään "ympäristöystävällisyyden" nimikkeellä verkkoon lisää häiriötekijöitä, niin se verkon kaatuminen on vain ajan kysymys.

Mitä itse ajatukseen tulee, niin itse en oikein jaksa uskoa järjestelmän toimivuuteen. Eihän luonnossakaan ole eläintä joka saisi energiansa fotosynteesistä... Ja vaikka siitä saataisiinkin teoriassa toimiva, niin siinä on vielä monta epävarmuustekijää. Vaikka sähköä saadaankin myös pilvisellä säällä, niin kukaan ei voi kiistää sitä etteikö pilvisyys vähennä aurinkopaneelien tuottoa. Ja toinen pohtimisen arvoinen asia on parkkihallit ja vastaavat, joissa autot ovat suojassa auringon paisteelta.

Tuloksena on todennäköisesti kallis järjestelmä, joka ei sitten kuitenkaan pysty tuottamaan tarpeeksi energiaa.

artoir
Auton pinnan vuoraamalla saataisiin paneelia laitettua niin paljon, että sen teho olisi ainakin kilowatin. Mopokin kulkee kilowatilla jo aika kivasti.

Eli 8 tuntia päivässä jauhaisi mopon moottorin tehoinen paneelisto energiaa akkuihin varastoitavaksi.

Tuossa on kuitenkin semmoinen pikkuvika, että kilowatti saattaa ehkä riittää mopolle, mutta normaalikokoiselle autolle yksi kilowatti ei tunnu paljon missään. Ehkäpä 100 kilowatin moottorit eivät ole ihan keskitasoa, mutta kyllä auton tehot ovat lähempänä sataa kuin yhtä kilowattia... Toisaalta tuskin kukaan ajaa kovin pitkään täysillä tehoilla, joten tavallaan vertailu varastoidun sähkön ja polttomoottorin nimellistehon välillä ontuu.

Mutta vaikka vertaus ei olekaan paras mahdollinen, niin jotain kuitenkin kertonee se, että se 1 kilowatin laturi kehittää em. 8 tunnissa energiaa 8 kWh, ja 100 kilowatin moottori kehittää(/kuluttaa) saman tehon alta viiden minuutin. Puolittamalla moottorin teho saadaan aikaa venytettyä 10 minuuttiin, mikä on edelleen melko vähän. Vaikka keskimääräinen teho olisi vain kymmenes osa tuosta, niin tulos olisi siitäkin huolimatta vaivaiset 1 h 40 min. Tuo saattaisi juuri ja juuri riittääkin, mutta onko 5 kW:n keskimääräinen teho kovin realistinen normaalille autolle?

Toivon että olen väärässä.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987

Ihan sen kummemmin kiihkoilematta, hybridiautoissa (Toyota Prius) missä sitä energiaa pannaan akkuihin talteen, aurinkokennoista olisi varmaan apua jopa polttoaineenkulutukseen. Täällä Suomessa varmaan vähemmän, Kaliforniassa varmaan enemmän.

Jotenkin vaan tuntuisi, että autonvalmistajat olisivat osanneet ottaa tuollaisenkin mahdollisuuden huomioon.

Mietitäänpä. Auton katolle saa noin 3 m2 aurinkokennoja. Aurinkokennon maksimituotto on n. 1 kWh/m2. Tämä silloin jos kenno on suunnattu suoraan aurinkoon. Jos suuntauskulma laskee, tuottokin tippuu aika jyrkästi. Jos auto olisi ulkona imemässä aurinkoa 10 h/vrk, 500 W/m2, se saisi akkuihinsa energiaa 15 kWh. Sillä kyllä varmaan ajelisi jopa puoli tuntia. Ja tämä esimerkki oli optimiolosuhteissa.

Joten luultavasti auton valmistaja on miettinyt aurinkopaneelin tuottoa suhteessa sen lisäämään painoon, hintaan ja muihin kuluihin, ja tullut siihen tulokseen ettei se kannata. En oikein jaksa uskoa että olisi jättänyt sen pois ihan ilkeyttään, lisätäkseen fossiilisten polttoaineiden käyttöä

Sitäkin olen kyllä miettinyt, miksei niihin Priuseihin ole jätetty mahdollisuutta ladata akkuja saasteettomalla ydinsähköllä yöllä, mutta jostain syystä ei ole. Ehkä valmistajan mielestä ydinsähkö on vaarallista

Same shit, different day...

IsoJussi
Sitäkin olen kyllä miettinyt, miksei niihin Priuseihin ole jätetty mahdollisuutta ladata akkuja saasteettomalla ydinsähköllä yöllä, mutta jostain syystä ei ole. Ehkä valmistajan mielestä ydinsähkö on vaarallista

Hmm... Asiaa (=prius) sen enempää tuntematta, en voi kuin ihmetellä miksei sen akkuihin muka sopisi ihan perinteinen akkulaturi?

Eihän se tietenkään ole mitenkään erityisen kätevää, mutta minä en ainakaan keksi mitään syytä miksei se toimisi... Paitsi ehkä sen että akku on sijoitettu japanilaisten perinteiden mukaan johonkin älyttömään paikkaan. Ja sittenkin asiaa voi helpottaa nikkaroimalla itse johdot sinne akulle, ja jos oikein luksusta haluaa, niin sitten voi johdon pääksi viritellä jonkin asteisen pistokkeen, ja laturiin vielä siihen sopivan vastakappaleen.

Moro!

Kuka ajelee autolla niin että auto kuluttaa 100 KW.

Jos ajat autolla niin että se kuluttaa 100 kw, niin kyllä se kulkee jo vähän liian kovaa silloin, suunnilleen 220 km/h.

Kaupunkiliikenteeseen voi 220 olla hiukan liian kova vauhti, tai no, makuasioista ei voi kiistellä.

Kaupunkiajossa kevytrakenteinen auto kuluttaisi noin 5-10 KW. eli kun päivän aikana kertyisi 8 kilowattia akkuihin, niin kyllä sitä sillä ehtisi jo kotiin asti, vaikka joutuisi ajamaan kaupungin puolelta toiselle.

untersebootti ottaa kaikki suoraan minkäänlaista kritiikkiä tosissaan.
Jos Saksassa sähköverkko on hieman epästabiili, niin voi voi. Sekin asia olisi korjattavissa aivan täysin, mutta ketään ei kiinnosta muu kuin se että rahaa saa vain kilowateista jotka on tuottanut verkkoon.miksi tuulimyllyn pystyttäjien pitäisi kiinnostua millään tavalla sähköverkon tasapainosta.

toyota prius on periaatteessa tavallinen auto, siinä ei ole oikeastaan mitään erikoista. Se on aivan painava yms. Jos halutaan ettei auto kuluta paljoa, niin ei se voi painaa 1500kg, sen pitää painaa 500 kg.

Painon lisääminen lisää renkaiden kitkaa melkoisesti.

Aurinkopaneeli autossani voisi olla esim. kapeat moottoripyörän renkaat ja niissä kova paine vierintävastuksen pienentämiseksi.

koko autosuunnittelun filosofia on muutetta, jotta autoista tulee vähän kuluttavia. HUMMERI on tässä mielessä aivan hanurista. Olen viime kesänä ollut kaverini hummerin kyydissä ja ei siinä mitään uutta ja ihmeellistä ollut. Mieluummin ajan diesel Passatilla kuin hummerilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33707
IsoJussi

Sitäkin olen kyllä miettinyt, miksei niihin Priuseihin ole jätetty mahdollisuutta ladata akkuja saasteettomalla ydinsähköllä yöllä, mutta jostain syystä ei ole. Ehkä valmistajan mielestä ydinsähkö on vaarallista

Voisiko syynä olla sellainen, että jossain tärkeässä vientimaassa auto luokiteltaisiin eri kategoriaan ja kärsisi ehkä verotuksessa? Tuo nyt ensin tulee mieleen, järkisyitähän ulkoisen lataamisen poisjäämiselle ei oikein ole. Muutaman satasen laturielektroniikka ei auton hinnassa tuntuisi missään, varsinkin kun sen saisi säästettyä nopeasti käyttämällä edullista verkkosähköä.

artoir
untersebootti ottaa kaikki suoraan minkäänlaista kritiikkiä tosissaan.
Jos Saksassa sähköverkko on hieman epästabiili, niin voi voi. Sekin asia olisi korjattavissa aivan täysin, mutta ketään ei kiinnosta muu kuin se että rahaa saa vain kilowateista jotka on tuottanut verkkoon.miksi tuulimyllyn pystyttäjien pitäisi kiinnostua millään tavalla sähköverkon tasapainosta.

Hyvä artoir!

Kerro tietosi Saksan verkkoyhtiöille. Ja miksi ei muillekin maailman verkkoyhtiöille. Ongelma on todellinen ja suuri. On hyvä jos sinulla on siihen ratkaisu. Tulet luultavasti saamaan nobelin palkinnon.

Miksi vaivautua vaikeisiin ja eksoottisiin ratkaisuihin, kun yksinkertaisempia ja toimivampia ratkaisuja on olemassa, esimerkiksi paineilmalla toimivat autot:

http://www.t-lehti.fi/t-lehti/etusivu/j ... iststart=5
http://www.theaircar.com/models_iwantone.html

Eli tankkaus tapahtuu sisäänrakennetulla kompressorilla n.4 tunnissa tai huoltoasemalle tarkoitetulla pumpulla parissa minuutissa. Lisäksi tankkaamisessa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi yösähköä, joka tasaisi sähkön kulutuksen vaihteluita. Yhdellä tankillisella pääsee maantie ajossa n. 100 km.

abel
Miksi vaivautua vaikeisiin ja eksoottisiin ratkaisuihin, kun yksinkertaisempia ja toimivampia ratkaisuja on olemassa, esimerkiksi paineilmalla toimivat autot:

http://www.t-lehti.fi/t-lehti/etusivu/j ... iststart=5
http://www.theaircar.com/models_iwantone.html

Eli tankkaus tapahtuu sisäänrakennetulla kompressorilla n.4 tunnissa tai huoltoasemalle tarkoitetulla pumpulla parissa minuutissa. Lisäksi tankkaamisessa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi yösähköä, joka tasaisi sähkön kulutuksen vaihteluita. Yhdellä tankillisella pääsee maantie ajossa n. 200 km.

Ja mitä parasta. Ilma on ilmaista!

Sori. Sorruin Awebismiin...

Unterseeboot
Vastaaja_s24fi
Ihan hihasta vetäen jotain arvoja: 100 000 autoa syöttää kukin 1kW tehoa -> 100MW. Tuollaista kutsutaan hajautetuksi sähköntuotannoksi.



Minä kyllä kutsuisin tuota ennemmin "häiriöksi verkossa"... Megawattien suuruudelta täysin ennustamatonta ja epäluotettavaa voimaa, siinä on oikein pätevä resepti ongelmille. Vastaavilla härveleillä (tuulivoima) saatiin melkein Saksan sähköverkko polvilleen. Onneksi selvisivät siitä pelkällä säikähdyksellä, mutta jos tulevaisuudessa kytketään "ympäristöystävällisyyden" nimikkeellä verkkoon lisää häiriötekijöitä, niin se verkon kaatuminen on vain ajan kysymys.

Mitä itse ajatukseen tulee, niin itse en oikein jaksa uskoa järjestelmän toimivuuteen. Eihän luonnossakaan ole eläintä joka saisi energiansa fotosynteesistä... Ja vaikka siitä saataisiinkin teoriassa toimiva, niin siinä on vielä monta epävarmuustekijää. Vaikka sähköä saadaankin myös pilvisellä säällä, niin kukaan ei voi kiistää sitä etteikö pilvisyys vähennä aurinkopaneelien tuottoa. Ja toinen pohtimisen arvoinen asia on parkkihallit ja vastaavat, joissa autot ovat suojassa auringon paisteelta.

Tuloksena on todennäköisesti kallis järjestelmä, joka ei sitten kuitenkaan pysty tuottamaan tarpeeksi energiaa.

artoir
Auton pinnan vuoraamalla saataisiin paneelia laitettua niin paljon, että sen teho olisi ainakin kilowatin. Mopokin kulkee kilowatilla jo aika kivasti.

Eli 8 tuntia päivässä jauhaisi mopon moottorin tehoinen paneelisto energiaa akkuihin varastoitavaksi.




Tuossa on kuitenkin semmoinen pikkuvika, että kilowatti saattaa ehkä riittää mopolle, mutta normaalikokoiselle autolle yksi kilowatti ei tunnu paljon missään. Ehkäpä 100 kilowatin moottorit eivät ole ihan keskitasoa, mutta kyllä auton tehot ovat lähempänä sataa kuin yhtä kilowattia... Toisaalta tuskin kukaan ajaa kovin pitkään täysillä tehoilla, joten tavallaan vertailu varastoidun sähkön ja polttomoottorin nimellistehon välillä ontuu.

Mutta vaikka vertaus ei olekaan paras mahdollinen, niin jotain kuitenkin kertonee se, että se 1 kilowatin laturi kehittää em. 8 tunnissa energiaa 8 kWh, ja 100 kilowatin moottori kehittää(/kuluttaa) saman tehon alta viiden minuutin. Puolittamalla moottorin teho saadaan aikaa venytettyä 10 minuuttiin, mikä on edelleen melko vähän. Vaikka keskimääräinen teho olisi vain kymmenes osa tuosta, niin tulos olisi siitäkin huolimatta vaivaiset 1 h 40 min. Tuo saattaisi juuri ja juuri riittääkin, mutta onko 5 kW:n keskimääräinen teho kovin realistinen normaalille autolle?

Toivon että olen väärässä.

Saahan 100MW kutsua ihan miksi haluaa, mutta tulevaisuudessa ei ole Suomen sähköverkon kaltaisia, keskitettyyn sähköntuotantoon rakennettuja verkkoja, vaan pienempiä verkkoja, jotka joustavat paremmin.

Kuten sanoin, esimerkin arvot ovat ihan 'hihasta vedettyjä'.Esimerkin tarkoitus on osoittaa, että pienistä käyttämättömistä aurinkokennoistakin saadaan yhdessä ihan käyttökelpoista energiaa. Jos siitä edes parkkimaksun saa, energian luovuttajakin hyötyy.

Sähköverkko on saatu polvilleeen myös Ruotsissa, vähän aikaa sitten, ydinvoimalan syystä (tuo pitäisi kyllä tarkentaa - korjatkaa joku jos tietää väitteeni vääräksi). Siis oikeesti nurin, eikä melkein.

Vastaaja_s24fi
Unterseeboot
Vastaaja_s24fi
Ihan hihasta vetäen jotain arvoja: 100 000 autoa syöttää kukin 1kW tehoa -> 100MW. Tuollaista kutsutaan hajautetuksi sähköntuotannoksi.



Minä kyllä kutsuisin tuota ennemmin "häiriöksi verkossa"... Megawattien suuruudelta täysin ennustamatonta ja epäluotettavaa voimaa, siinä on oikein pätevä resepti ongelmille. Vastaavilla härveleillä (tuulivoima) saatiin melkein Saksan sähköverkko polvilleen. Onneksi selvisivät siitä pelkällä säikähdyksellä, mutta jos tulevaisuudessa kytketään "ympäristöystävällisyyden" nimikkeellä verkkoon lisää häiriötekijöitä, niin se verkon kaatuminen on vain ajan kysymys.

Mitä itse ajatukseen tulee, niin itse en oikein jaksa uskoa järjestelmän toimivuuteen. Eihän luonnossakaan ole eläintä joka saisi energiansa fotosynteesistä... Ja vaikka siitä saataisiinkin teoriassa toimiva, niin siinä on vielä monta epävarmuustekijää. Vaikka sähköä saadaankin myös pilvisellä säällä, niin kukaan ei voi kiistää sitä etteikö pilvisyys vähennä aurinkopaneelien tuottoa. Ja toinen pohtimisen arvoinen asia on parkkihallit ja vastaavat, joissa autot ovat suojassa auringon paisteelta.

Tuloksena on todennäköisesti kallis järjestelmä, joka ei sitten kuitenkaan pysty tuottamaan tarpeeksi energiaa.

artoir
Auton pinnan vuoraamalla saataisiin paneelia laitettua niin paljon, että sen teho olisi ainakin kilowatin. Mopokin kulkee kilowatilla jo aika kivasti.

Eli 8 tuntia päivässä jauhaisi mopon moottorin tehoinen paneelisto energiaa akkuihin varastoitavaksi.




Tuossa on kuitenkin semmoinen pikkuvika, että kilowatti saattaa ehkä riittää mopolle, mutta normaalikokoiselle autolle yksi kilowatti ei tunnu paljon missään. Ehkäpä 100 kilowatin moottorit eivät ole ihan keskitasoa, mutta kyllä auton tehot ovat lähempänä sataa kuin yhtä kilowattia... Toisaalta tuskin kukaan ajaa kovin pitkään täysillä tehoilla, joten tavallaan vertailu varastoidun sähkön ja polttomoottorin nimellistehon välillä ontuu.

Mutta vaikka vertaus ei olekaan paras mahdollinen, niin jotain kuitenkin kertonee se, että se 1 kilowatin laturi kehittää em. 8 tunnissa energiaa 8 kWh, ja 100 kilowatin moottori kehittää(/kuluttaa) saman tehon alta viiden minuutin. Puolittamalla moottorin teho saadaan aikaa venytettyä 10 minuuttiin, mikä on edelleen melko vähän. Vaikka keskimääräinen teho olisi vain kymmenes osa tuosta, niin tulos olisi siitäkin huolimatta vaivaiset 1 h 40 min. Tuo saattaisi juuri ja juuri riittääkin, mutta onko 5 kW:n keskimääräinen teho kovin realistinen normaalille autolle?

Toivon että olen väärässä.




Saahan 100MW kutsua ihan miksi haluaa, mutta tulevaisuudessa ei ole Suomen sähköverkon kaltaisia, keskitettyyn sähköntuotantoon rakennettuja verkkoja, vaan pienempiä verkkoja, jotka joustavat paremmin.

Kuten sanoin, esimerkin arvot ovat ihan 'hihasta vedettyjä'.Esimerkin tarkoitus on osoittaa, että pienistä käyttämättömistä aurinkokennoistakin saadaan yhdessä ihan käyttökelpoista energiaa. Jos siitä edes parkkimaksun saa, energian luovuttajakin hyötyy.

Sähköverkko on saatu polvilleeen myös Ruotsissa, vähän aikaa sitten, ydinvoimalan syystä (tuo pitäisi kyllä tarkentaa - korjatkaa joku jos tietää väitteeni vääräksi). Siis oikeesti nurin, eikä melkein.

Olet todella väärässä. Pahoittelen.

Ongelmia Ruotsissa aiheutti tuulivoima. Gudrun nimeltään. Siellä korjataan edelleen kaatunutta metsää.

artoir
Moro!

Kuka ajelee autolla niin että auto kuluttaa 100 KW.

Jos ajat autolla niin että se kuluttaa 100 kw, niin kyllä se kulkee jo vähän liian kovaa silloin, suunnilleen 220 km/h.

Kaupunkiliikenteeseen voi 220 olla hiukan liian kova vauhti, tai no, makuasioista ei voi kiistellä.

Kaupunkiajossa kevytrakenteinen auto kuluttaisi noin 5-10 KW. eli kun päivän aikana kertyisi 8 kilowattia akkuihin, niin kyllä sitä sillä ehtisi jo kotiin asti, vaikka joutuisi ajamaan kaupungin puolelta toiselle.




Yksi kysymys... Väitinkö auton KULUTTAVAN 100 kW?

Minähän vain muistelin moottorin tehoja, ja itseasiassa mainitsinkin ettei kukaan aja ainakaan kovin pitkään täysillä tehoilla. Asian voi tarkistaa lukemalla alkuperäinen viestini.

Kertauksen vuoksi voisin mainita, että alkuperäisessä viestissäni pohdiskelin asiaa perustuen tuohon 100 kilowattiin, ja sitten jatkoin alentamalla teholukemaa aika reippaasti, ensin puolittaen sen, ja sitten vielä olettamalla käyttöasteeksi 10%, jolloin tuo 8 kWh riittäisi tunniksi ja 40 minuutiksi. Ja sanoinkin, että se alkaisi jo riittämään, mutta ilmaisin epäluuloni noin alhaisia keskikulutuksia kohtaan...

untersebootti ottaa kaikki suoraan minkäänlaista kritiikkiä tosissaan.
Jos Saksassa sähköverkko on hieman epästabiili, niin voi voi. Sekin asia olisi korjattavissa aivan täysin, mutta ketään ei kiinnosta muu kuin se että rahaa saa vain kilowateista jotka on tuottanut verkkoon.miksi tuulimyllyn pystyttäjien pitäisi kiinnostua millään tavalla sähköverkon tasapainosta.

Hyvä kysymys... Etkö keksi yhtään ainoaa syytä miksi verkon vakaus koskisi myös tuulivoiman tuottajia?

Ja mitä kritiikittömään vastaanottamiseen tulee, niin kysyn vaan, että miten minun pitäisi asia esittää? Kyllä minä pystyn ihan omilla aivoillanikin päättelemään että epävakaan tuotannon lisääminen tekee verkosta epävakaan.

Ja kun kerran tunnut tietävän miten sähköverkosta tehdään niin paljon parempi, niin varmaan olet myös valmis kertomaan miten niitä johtoja pitää vedellä että tuulivoimaloiden tuotot saadaan summautumaan nätisti, ja verkko vakaaksi.

Sähkössä kun on se hankaluus, että joka hetki pitää tuottaa täsmälleen sen verran kuin kulutetaan. Jos tuottaja puolella on gigawateittain satunnaista tuotantoa, niin on melko selvää että verkko on epävakaa.

Ainoat tavat mitä minä keksin satunnaisen tuotannon vakauttamiseen, ovat energian varastointi, ja nopea säätövoima. Energian varastoimisen hankaluutena on energian määrä, ja säätövoimassa puolestaan on se hankaluus, että sen täytyy olla jatkuvasti valmiustilassa, ja suurilla voimaloilla valmiustilassa oleminen kuluttaa sekin polttoainetta, mikä puolestaan syö tuulivoimaloiden hyötyjä.

Voidaankin kysyä, että kukahan tässä vastaanottaa kritiikittömästi, ja mitä?

Vastaaja_s24fi
Saahan 100MW kutsua ihan miksi haluaa, mutta tulevaisuudessa ei ole Suomen sähköverkon kaltaisia, keskitettyyn sähköntuotantoon rakennettuja verkkoja, vaan pienempiä verkkoja, jotka joustavat paremmin.

Vaan kerropas meille mikä siinä verkossa oikein joustaa? Kuluttajatko?

Verkkohan ei itsessään ole paljon muuta kuin alumiini vaijeria, ja muunto/kytkin-asemia.

Verkko yhdistää kuluttajat ja tuottajat, eli kysynnän ja tarjonnan. Verkko on vakaa kun tuottajat tuottavat sähköä tarkalleen kysynnän verran. Jos kysyntä nousee tarjontaa suuremmaksi, tai tarjonta suuremmaksi kuin kysyntä, niin verkko muuttuu epävakaaksi. Ja vaaran uhatessa turvalaitteet puuttuvat tilanteeseen. Turvalaitteita ei ole laitettu ihan kiusan vuoksi, vaan esim. ylijännitteen estäminen on välttämätöntä läpi- ja ylilyöntien välttämiseksi. Ja alijännite tilanteessa taas voimaloiden kuormitus saattaa nousta liian suureksi, jolloin niiden vaurioitumisen ehkäisemiseksi on pakko vähentää kuormitusta tai sammuttaa voimala.

totinen
Seuraa 
Viestejä4880
artoir
Akut voisi olla vaikka lyijyakkuja, mutta ne ovat niin raskaita.
Entä jos Haber-Boschin menetelmällä tehtäisiin vetyä koko päivä ja se millä saataisiin sitten energia moottorille, olisi polttokenno?
Parhaissa akuissa on se huono puoli, että niihin on pakattu enemmän energiaa kuin vastaavaan määrään TNT:tä. Siksi sähköautoissa ei käytetä räjähdysherkkiä Li-ion akkuja vaan heikompitehoisia NiMH akkuja. Myös lyijyakkuja käytetään näiden edullisuuden vuoksi. Ehkä kallistuisin polttokennojen kannalle. Niitäkin on monenlaisia, joista ehkä sinkki-ilmakenno olisi kätevin sinun tarkoituksiisi, sen voi ladata pilvisellä säällä verkkovirralla.
awesomelibrary
Zinc-Air Fuel Cells - One of the best fuels for generating electricity is zinc, in the form of zinc-air fuel cells. Zinc-air fuel cells should be able to provide 300-400 miles per recharge and should be inexpensive when they become available. They require no special conditions, such as high pressure or extreme cold, for storage of the fuel. The fuel cells may be recharged with portable rechargers that can use household electricity.



kemisti
Aurinkokennojen tekeminen ei ole todellakaan halpaa, joten autoista tulisi ihan helvetin kalliita
Tällä hetkellä aurinkokennot eivät ole halpoja, mutta tekniikka kehittyy. En usko kuluvan enää montaa vuotta että aurinkopaneelien sähkön tuotantohinta alittaa markkinahinnan.
http://www.physorg.com/news5214.html

Veikko
Lisäksi aurinkokennoilla on taipumus hiipua iän myötä, joten niiden tuotto vähenee auton iän mukaan ja kennot on korvattava uusilla aika-ajoin, tai auto ei enää kulje.
Tuo pitää paikkansa, mutta se riippunee kennotyypistä. Nettiselalun perusteella liittyy ainakin amorfiseen piihin ja kennotyyppeihin joissa on jotain nesteitä.

Unterseeboot

Minä kyllä kutsuisin tuota ennemmin "häiriöksi verkossa".
Verkon tasapainottaminen vaatii energian varastointia tai varavoimaa. Hajautettuun energiantuotantoon ollaan kuitenkin varautumassa.

artoir
toyota prius on periaatteessa tavallinen auto, siinä ei ole oikeastaan mitään erikoista. Se on aivan painava yms.
Hybridiautot painavat noin 20% enemmän kuin tavalliset autot.

totinen
Parhaissa akuissa on se huono puoli, että niihin on pakattu enemmän energiaa kuin vastaavaan määrään TNT:tä. Siksi sähköautoissa ei käytetä räjähdysherkkiä Li-ion akkuja vaan heikompitehoisia NiMH akkuja. Myös lyijyakkuja käytetään näiden edullisuuden vuoksi.

Minähän en ole nyt mikään asiantuntija, mutta kysyisin vain tarkennuksen vuoksi, että oletko nyt ihan varma, ettet sotke vanhoja litium-akkuja uusiin ioniakkuihin?

Litium-metalliakuthan ovat tosiaan aika herkkiä, mutta tietääkseni Li-ionit ovat paljon turvallisempia. Henkilökohtaisesti epäilisin että niiden hinta olisi kuitenkin se suurin este niiden käytölle, mutta tämä on tietenkin vain luuloon perustuva arvaus, enkä ala väittämään vastaan jos jollain on parempaa tietoa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat