Sivut

Kommentit (39)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920
KuhanKattelen
Entä jos aurinkokennon tai tuulivoimalan tuottamalla sähköllä saisi ajan mittaan hajotettua vettä vedyksi ja hapeksi. Jonka jälkeen polttokennolla tuottaa sähköä. Tuottaako polttokenno enemmän sähköä kuin veden hajotukseen kuluu?



Ei tuota. Hyötysuhde taitaa parhaimmilla (lue: kalliimmilla) kennoilla olla noin 60-70 %. Polttokenno ei tietenkään tiedä, onko siihen syötetty vety tuotettu tuulivoimalla, ydinvoimalla vai öljyä krakkaamalla.

kabus
EV+
Vetyä voidaan tuottaa helpoimmin johtamalla jännitettä (suola)veteen. Kaikki muut kkikailut ovat kalliita, jopa liian kalliita.



Suola(Natriumkloridi)vedestä irtoaa ensin kloori ja vesi muuttuu emäksiseksi NaOHin takia. Vetyä erotettaessa veden pitää olla jotakuinkin puhdasta.



Kloori reagoi NaOH kanssa, syntyy natriumhypokloriittia ym. Veden elektrolyysissä veteen kannattaa lisätä vähän rikkihappoa tai vaikka natriumsulfaattia, jotka eivät kulu reaktiossa.
Jotakuinkin puhdas vesi johtaa aika huonosti sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitenkä Hoffmanin laite pystyy erottamaan hapen ja vedyn erilleen vedestä? Tiede-lehdessäkin oli kuva ko. aparaatista. Maalaisjärjellä mietittynä H2O pitäisi hajota kummaksikin alkuaineeksi, mutta vety kerääntyy anodille ja happi katodille. Miten se on mahdollista

PPo
Seuraa 
Viestejä14817
kabus
Mitenkä Hoffmanin laite pystyy erottamaan hapen ja vedyn erilleen vedestä? Tiede-lehdessäkin oli kuva ko. aparaatista. Maalaisjärjellä mietittynä H2O pitäisi hajota kummaksikin alkuaineeksi, mutta vety kerääntyy anodille ja happi katodille. Miten se on mahdollista

Elektrolyysissä vetyä syntyy katodilla ja happea anodilla.

PPo
kabus
Mitenkä Hoffmanin laite pystyy erottamaan hapen ja vedyn erilleen vedestä? Tiede-lehdessäkin oli kuva ko. aparaatista. Maalaisjärjellä mietittynä H2O pitäisi hajota kummaksikin alkuaineeksi, mutta vety kerääntyy anodille ja happi katodille. Miten se on mahdollista

Elektrolyysissä vetyä syntyy katodilla ja happea anodilla.



OK, mutta miten se on mahdollista. Vesi hajoaa siinä reaktiossa, joten kumpaakin kaasua pitäisi syntyä kummaltakin elektrodilta. Vesi ei ole ioniyhdiste.

PPo
Seuraa 
Viestejä14817
kabus
PPo

Elektrolyysissä vetyä syntyy katodilla ja happea anodilla.



OK, mutta miten se on mahdollista. Vesi hajoaa siinä reaktiossa, joten kumpaakin kaasua pitäisi syntyä kummaltakin elektrodilta[/b]. Vesi ei ole ioniyhdiste.

Edelleen katodilla syntyy vetyä seuraavasti:
Vesimolekyyleistä irtoaa vety- ioneja, jotka saavat katodilta elektroneja muodostaen vetyä.
Vesimolekyylistä jäljelle jäävät hydroksidi- ionit vaeltavat anodille luovuttaen elektroneja, jolloin niistä syntyy vesimolekyylejä ja happea. Kokonaisreaktiona on veden hajoaminen hapeksi ja vedyksi, jotka syntyvät eri paikoissa.
( Reaktioyhtälöinä asiat olisivat esitettävissä paljon tarkemmin ja selvemmin)

PPo
kabus
PPo

Elektrolyysissä vetyä syntyy katodilla ja happea anodilla.



OK, mutta miten se on mahdollista. Vesi hajoaa siinä reaktiossa, joten kumpaakin kaasua pitäisi syntyä kummaltakin elektrodilta[/b]. Vesi ei ole ioniyhdiste.

Edelleen katodilla syntyy vetyä seuraavasti:
Vesimolekyyleistä irtoaa vety- ioneja, jotka saavat katodilta elektroneja muodostaen vetyä.
Vesimolekyylistä jäljelle jäävät hydroksidi- ionit vaeltavat anodille luovuttaen elektroneja, jolloin niistä syntyy vesimolekyylejä ja happea. Kokonaisreaktiona on veden hajoaminen hapeksi ja vedyksi, jotka syntyvät eri paikoissa.
( Reaktioyhtälöinä asiat olisivat esitettävissä paljon tarkemmin ja selvemmin)



Taitaa pH vaihdella sitten tuossa reaktiossa...

PPo
Seuraa 
Viestejä14817
kabus
PPo

Edelleen katodilla syntyy vetyä seuraavasti:
Vesimolekyyleistä irtoaa vety- ioneja, jotka saavat katodilta elektroneja muodostaen vetyä.
Vesimolekyylistä jäljelle jäävät hydroksidi- ionit vaeltavat anodille luovuttaen elektroneja, jolloin niistä syntyy vesimolekyylejä ja happea. Kokonaisreaktiona on veden hajoaminen hapeksi ja vedyksi, jotka syntyvät eri paikoissa.
( Reaktioyhtälöinä asiat olisivat esitettävissä paljon tarkemmin ja selvemmin)



Taitaa pH vaihdella sitten tuossa reaktiossa...

Katodilla syntyy yhtä paljon hydroksidi- ioneja yhtä paljon kuin niitä anodilla häviää joten pH ei muutu.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5018

MIT:n tutkijat ovat edistyneet kehittelyssä.

Laite koostuisi väliseinällä kahteen osaan jaetusta lasisesta vesisäiliöstä, jonka kummallakin reunalla on aurinkopaneeli katalyytteineen. Auringonvalon voimalla toinen katalyytti tuottaisi happikuplia ja toinen vetykuplia, jotka kerättäisiin kahteen säiliöön.

Myöhemmin aineet voitaisiin taas yhdistää polttokennolla tai jollakin muulla laitteella ja tuottaa samalla sähköä.




http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article640158.ece

”Nämä tutkimusraportit osoittavat, että katalysaattorin ja piin yhdistelmällä voidaan saada aikaan laite, joka kerää auringonvaloa ja muuntaa sen varastoitavaksi polttoaineeksi. Pii on maapallolla yleinen ja melko edullinen alkuaine, jonka käyttö osataan ja ymmärretään. Myös katalyyttiin tarvittavia kobolttia ja fosforia on runsaasti ja edullisesti saatavilla”, Nocera sanoo.



Vettä ja auringonvaloa on myös luultavasti riittävästi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5018

Uusi menetelmä tulossa vedyn tuottamiseen!

Tutkijat ovat löytäneet verrattain halvan ja vihreän tavan tuottaa muurahaishaposta vetyä polttoaineeksi.

Vety on tavoiteltu polttoaine, koska sen palamisesta syntyy vain vettä. Vedyn varastointi on kuitenkin toistaiseksi ratkaisematon ongelma. Vety on äärimmäisen räjähdysherkkää ja sitä on säilytettävä suuressa paineessa.

Vetyä turvallisempi voisi olla vetyä sisältävä kemiallinen yhdiste, joka on huoneenlämmössä nestemäinen ja joka vapauttaa vedyn energiatehokkaasti suhteellisen matalassa lämpötilassa.

Tällainen halpa, helppokäyttöinen ja jokseenkin vaaraton kemikaali on muurahaishappo.

Tähän asti vety on kuitenkin saatu irtoamaan muurahaishaposta vain kalliiden tai monimutkaisten katalyyttien avulla.
Rautakatalyytti voi riittää

Leibniz-instituutin tutkija Albert Boddienin johtama saksalais-sveitsiläinen tutkimusryhmä on nyt osoittanut, että suotuisissa olosuhteissa yksinkertainen rautakatalyytti voi riittää. Boddienin tutkimusryhä tuotti muurahaishaposta vetyä vain 40 asteen lämpötilassa.


http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/uus ... ta/a690888

Aivan huippuhyvä uutinen. Sähköauto lataamaan itseään ajon aikana polttokennolla joka käyttää muurahaishaposta tuotettua vetyä. Rautaa vaan kastellaan happoon ja vetyä syntyy.

Kemiralta saa muurahaishappoa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

En tiedä tämän taloudellisuudesta, mutta lukioni kemianopettaja sanoi hankkivansa itse tarvitsemansa vedyn seuraavanlaisesti:

Alkalimetalli + alkoholi -> alkalimetallin etoksidi + vety

Esimerkiksi natriumilla ja etanolilla

2CH3CHOH (aq) + 2Na (s) -> 2CH3CH2ONa (aq) + H2 (g)
etanoli natrium natriumetoksidi vety

Tämä on kuulemma vaivaton tapa ja onnistunee kotonakin, jos vain löytää natriumia jostain.

Ylipäänsä tapoja ovat ainakin seuraavat: 1) veden elektrolyysi, 2) happo + epäjalo metalli, 3) alkalimetalli + vesi, 4) alkalimetalli + alkoholi, 5) metaani + vesihöyry, 6) vesihöyryn johtaminen hehkuvien hiilien yli, 7) hiilimonoksidi + vesi. Näiden toimivuutta kotioloissa en ole testannut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

George Hanson kirjoitti:
Onko mahdollista rakentaa vedynkehitin joka olisi yhtä näppärä ja pienikokoinen kuin kahvinkeitin?

On, mutta sen tuotantokapasiteetti on hyvin pieni. Lähinnä vedyllä leikkimiseen riittävä. Elektrolyysissä on tietyt maksimivirrantiheydet, joiden ylittäminen johtaa elektrolyytin kiehumiseen ja hyötysuhteen huononemiseen, mikä rajoittaa tuotantoa suhteessa elektrolyysialtaiden ja elektrodien kokoon.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1743

Wikipedia kirjoittaa:

Erilaisia polttokennoja

Polttokennot voidaan luokitella polttoaineen tai elektrolyytin mukaan. Polttokennot voivat toimia muun muassa vedyllä, ammoniakilla, hiilellä, hiilimonoksidilla, metanolilla, etanolilla, propaanilla, butaanilla, maakaasulla, dieselillä, alumiinilla, magnesiumilla ja sinkillä.[4][5]

Miksi pitäisi toimia vedyllä? Onko näissä muissa paljonkin huonompi hyötysuhde vai valmistuskustannus?

Dieselillä ainakin olisi valmis jakeluverkko ja muutkin vaihtoehdot lienevät vetyä helpommin hallittavissa ja saatavissa.  Dieselpolttokenno+sähkömoottori lienee aika hyvä liikuttamisen hyötysuhteessa verrattuna dieselmoottoriin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

George Hanson kirjoitti:
Miksi pitäisi toimia vedyllä? Onko näissä muissa paljonkin huonompi hyötysuhde vai valmistuskustannus?

Vety tuottaa pelkkää vettä. Noilla muilla on käsittääkseni ongelmana reaktiossa syntyvät sivutuotteet, jotka tukkivat kennot aikanaan. HYötysuhteet ja tehotiheydet ovat kanssa pieniä. Vetypolttokenno on kaikkein pisimmälle kehitetty.

Lainaus:
Dieselpolttokenno+sähkömoottori lienee aika hyvä liikuttamisen hyötysuhteessa verrattuna dieselmoottoriin.

Miksi luulet, että ajoneuvovalmistajat tekisivät kalliita ja monimutkaisia dieselmoottoreita, jos tuo olisi totta? Kyllä alan firmat ovat tutkineet vaihtoehtoisia tapoja ihan vakavissaan.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1743

Neutroni kirjoitti:
George Hanson kirjoitti:
Miksi pitäisi toimia vedyllä? Onko näissä muissa paljonkin huonompi hyötysuhde vai valmistuskustannus?

Vety tuottaa pelkkää vettä. Noilla muilla on käsittääkseni ongelmana reaktiossa syntyvät sivutuotteet, jotka tukkivat kennot aikanaan. HYötysuhteet ja tehotiheydet ovat kanssa pieniä. Vetypolttokenno on kaikkein pisimmälle kehitetty. 

Jos hyvän hyötysuhteen alkoholipolttokenno (80%) tuottaa pikkuisen hiilidioksidia se lienee kuitenkin vähemmän kuin dsl-moottorin tuottama.

Lainaus:
Dieselpolttokenno+sähkömoottori lienee aika hyvä liikuttamisen hyötysuhteessa verrattuna dieselmoottoriin.

Neutroni kirjoitti:
Miksi luulet, että ajoneuvovalmistajat tekisivät kalliita ja monimutkaisia dieselmoottoreita, jos tuo olisi totta? Kyllä alan firmat ovat tutkineet vaihtoehtoisia tapoja ihan vakavissaan.

Olisiko kallis, painava ja epävarma?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

George Hanson kirjoitti:

Jos hyvän hyötysuhteen alkoholipolttokenno (80%) tuottaa pikkuisen hiilidioksidia se lienee kuitenkin vähemmän kuin dsl-moottorin tuottama.

Enemmän tulee hiilidioksidia poltettaessa etanolia kuin kuin dieseliä. Etanolissa on kahta hiiliatomia kohti neljä vetyatomia joista saa energiaa ja yksi vesimolekyyli jonka höyrystämiseen kuluu energiaa turhanpäiten.  Hiilivedyissä jota dieseleissä poltetaan on enemmän vetyä hiililiatomia kohden.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1743

o_turunen kirjoitti:
George Hanson kirjoitti:

Jos hyvän hyötysuhteen alkoholipolttokenno (80%) tuottaa pikkuisen hiilidioksidia se lienee kuitenkin vähemmän kuin dsl-moottorin tuottama.

 

Enemmän tulee hiilidioksidia poltettaessa etanolia kuin kuin dieseliä. Etanolissa on kahta hiiliatomia kohti neljä vetyatomia joista saa energiaa ja yksi vesimolekyyli jonka höyrystämiseen kuluu energiaa turhanpäiten.  Hiilivedyissä jota dieseleissä poltetaan on enemmän vetyä hiililiatomia kohden.

Kun alkoholi muunnetaan sähköksi polttokennossa ja sähköllä pyöritetään autoa eteenpäin, ja joskus ehkä pätkä taaksekinpäin, niin ilmoille pölläytetään varmasti vähemmän hiilidioksidia kuin dieselautossa samalla matkalla. Liikkumisesta oli kyse.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14739

Minä tykkään kaiken valmistamisesta kotikonstein. Urani kellarikemistinä alkoi muuten vedyn valmistamisesta; teimme vetypommeja mehukattipulloihin joskus yläasteen ekoilla luokilla.

Jos vain on kiinnostusta lukemiseen ja treenailuihin, niin kotikonstein voi valmistaa vaikka mitä. Tuo on muuten helppo tapa joutua ongelmiin, koska kemia on hämmästyttävän paheksuttu harrastus.

Pahoittelut puoliasiattomasta sivuhuomiosta.

MJ

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat