Sivut

Kommentit (2012)

Jakob
Seuraa 
Viestejä1591

Käyttäjä4369 kirjoitti:
Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia.

Itse olen jo vuosia ajanut Suomessa jätteistä valmistetulla RE85 -polttoaineella.

Veikkaan kylläkin että näiden kotimaisten polttoaineiden tuotanto ei skaalaudu kovin hyvin, eli toimii vain jos käyttäjiä on sopiva pienehkö määrä..?

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä15569

Käyttäjä4369 kirjoitti:

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen. Miksi tästä Nesteen keksimästä 100 prosenttisesta biodieselistä eli Mydieselistä ei ole tullut meidän kaikkien asia.

Koska se on kalliimpaa kun tavallinen diesel. Tämä asia korjattaisiin helposti verotuksen avulla mutta todellisuudessa ympäristösyyt ovat vain tekosyy valtion yleisen rahantarpeen tyydyttämiselle, ja siksi pitkällä tähtäimellä sähkönkin verotus tulee vain kiristymään.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Jakob kirjoitti:
Käyttäjä4369 kirjoitti:
Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia.

Itse olen jo vuosia ajanut Suomessa jätteistä valmistetulla RE85 -polttoaineella.

Veikkaan kylläkin että näiden kotimaisten polttoaineiden tuotanto ei skaalaudu kovin hyvin, eli toimii vain jos käyttäjiä on sopiva pienehkö määrä..?

 

On sanomattakin selvää (ainakin minulle) ettei auto pitkää matkaa liiku ihmisen ruuantähteiden ja jätteiden energialla. Lehtijutun otsikossa sanotaan että Suomesta löytyy polttoaine, mutta jutussa sanotaan että tehtaat jotka tuottavat Suomen dieselautoille riittävän määrän polttoainetta ovat Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa. Monenko kymmenen tai sadan miljoonan ihmisen ruuantähteet tarvitaan Suomen dieselautojen liikuttamiseen?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

"Vastaava hybridi on vain vajaat tuhat euroa kalliimpi ja lisärahalla saa paljon paremman vääntömomentin ja merkittävän säästön kulutuksessa. Ei siis ihme, että Toyota uskoo lähes kaikkien suomalaisten Corollan ostajien (90 prosenttia) päätyvän hybridiin."

https://tekniikanmaailma.fi/tm-ensituntuma-uuden-toyota-corollan-tavoitt... .

"My diesel hybridi" tai "alkoholihybridi" täyssähköautojen kehitystä ja hintojen laksua odotellessa.

Vanhat lotjat konvertoida käymään joko alkoholilla tai tankkin My dieseliä.

Siinä ratkaisut.

Fossiiliset jättää kalkkiksille,

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

Jakob kirjoitti:
Käyttäjä4369 kirjoitti:
Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia.

Itse olen jo vuosia ajanut Suomessa jätteistä valmistetulla RE85 -polttoaineella.

Veikkaan kylläkin että näiden kotimaisten polttoaineiden tuotanto ei skaalaudu kovin hyvin, eli toimii vain jos käyttäjiä on sopiva pienehkö määrä..?

Entä jos veikkaamisen sijasta ottaisi selvää?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

jussipussi kirjoitti:
Ei veikkaamalla.

"Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Suurin osa automatkoista voitaisiin tehdä Yhdysvalloissa sähköautolla. Suomessa asiaa ei ole tutkittu, mutta tuoreen väitöksen mukaan Suomen sähköverkko kestäisi miljoona sähköautoa."

https://www.hs.fi/autot/art-2000002917323.html .

Siinä olisi samalla melkoinen varavoima yhteenslasketuissa sähköautojen akuissa ja liikkuva sellainen vielä.

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1386

Akkuja on luonnollisesti kaikenkokoisia. Tuotanto käsittänee myös hybridien akut.

Massatuotannon aloittaminen pudottaa aina tuotteiden hintoja.

Korvaisivatko nämä uudet akut nykyiset lyijyakut

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006017934.html

Uudenkaupungin autotehtaastaan tunnettu Valmet Automotive suunnittelee akkujen suursarjatuotannon aloittamista Salossa.

Akkutehdas työllistää yhtiön arvion mukaan yli 300 henkilöä, joista toimihenkilöiden osuus on useita kymmeniä. Yhtiö aloittaa toimihenkilöiden rekrytoinnit mahdollisimman pian.

Tuotanto on tarkoitus aloittaa tämän vuoden aikana. Tehdas tulisi Nokian matkapuhelinvalmistuksessa aiemmin käytettyihin tiloihin.

Valmet Automotiven tiedotteen mukaan Salon tehtaalla olisi tärkeä rooli yhtiön strategian toteuttamisessa, sillä tehtaalla on tarkoitus valmistaa merkittäviä määriä akkupaketteja autoteollisuuden toimijoiden tarpeisiin.

esko

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

"Sähköautoja on maailmassa nyt noin kaksi miljoonaa, mutta ennustetut kasvukäyrät ovat huimia. Esimerkiksi Energiajärjestö IEA ennustaa, että vuonna 2030 niitä olisi jo yli 120 miljoonaa."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/suomen-kaivosala-hyppaa... .

"Teslan Model 3 nousi maailman ylivoimaisesti myydyimmäksi sähköautoksi – Myi puolet enemmän kuin kakkoseksi jäänyt kiinalaisauto"

https://tekniikanmaailma.fi/teslan-model-3-nousi-maailman-ylivoimaisesti... .

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

Hyvä ketju, jatketaan.

Tuo sähköautojen vara/säätövoima on yksi juttu jota ei paljon ole mainittu. Jos Suomessa olisi miljoona sähköautoa keskimäärin 10 kWh:n takaisin verkkoon syötettävällä kapasiteetilla, se vastaisi Olkiluoto 3:n tuotantoa kuuden tunnin ajalta, tai nykyään säätövoimana käytettävän vesivoiman täyttä kapasiteettia kolmen tunnin ajan. Se auttaisi mm. tuulivoiman merkittävää lisäämistä. Tämän jutun mukaan latausasemat osaavat jo nyt ajoittaa latauksen sähkön hinnan, eli tuotannon ja kulutuksen suhteen mukaan.

https://yle.fi/uutiset/3-9851732

Jatkan vielä Mydieselistä. Wikipedian mukaan maailman suurin uusiutuvan dieselin tuotantolaitos oli v. 2011 Nesteen Singaporen tehdas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Palm_oil

Se "jäte" mistä mydiesel tehdään on luultavasti palmurasva, palmuöljyn sivutuote. Google Mapsissa näkyy öljypalmuviljelmät mm. Indonesian Kalimantanin saaren viidakossa. Tämän artikkelin mukaan turvepohjaisen viidakon raivaus öljypalmuviljelmäksi tuottaa hiilidioksidipäästöt joiden kompensointi vaatii kymmenien vuosien öljyntuotannon. 2015 nuo palot riistäytyivät hallinnasta.

https://www.nytimes.com/2018/11/20/magazine/palm-oil-borneo-climate-cata...

Toisaalta, öljypalmun suosioon on syy. Lusikka polttomoottorisoppaan-ketjussa kirjoitin biopolttoainetuotannon olevan kasvista riippumatta 1000-2000 litraa hehtaarilta vuodessa kun myös korret mädätetään kaasuksi. Öljypalmusta saadaan jopa 4000 litraa, ja se on valmiiksi öljyä josta saadaan helposti polttoainetta. Sitä pitäisi vain kasvattaa jossain muualla kuin viidakossa. Paha mennä sanomaan Indonesian köyhälle kansalle ettette saa louhia tätä kultasuonta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

Perusfyysikko kirjoitti:

Jatkan vielä Mydieselistä. Wikipedian mukaan maailman suurin uusiutuvan dieselin tuotantolaitos oli v. 2011 Nesteen Singaporen tehdas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Palm_oil

Se "jäte" mistä mydiesel tehdään on luultavasti palmurasva, palmuöljyn sivutuote.

Miksi  antaa väärä  kuva asiasta jos oikeaa tietoakin on saatavilla?

"Jätteet ja tähteet raaka-aineena

Nesteestä on muutamassa vuodessa tullut maailman suurin kiertotalousyhtiö biopolttoaineissa. Noin 80 % uusiutuvien tuotteiden valmistuksessa käyttämistämme raaka-aineista on jätteitä ja tähteitä. 

Etsimme jatkuvasti uusia, yhä huonompilaatuisia jätteitä ja tähteitä hyödynnettäväksi uusiutuvien tuotteiden jalostuksessa, sillä yhtiön kehittämällä NEXBTL-teknologialla voidaan valmistaa huippulaatuisia uusiutuvia tuotteita joustavasti hyvinkin heikkolaatuisista raaka-aineista ilman että lopputuotteiden laatu vaihtelee. Tässä esimerkkejä käyttämistämme jäte- ja tähderaaka-aineista:

-Eläinrasva elintarviketeollisuuden jätteestä

-Kalarasva elintarviketeollisuuden jätteestä

-Kasviöljytuotannon tähteet

Monet kasviöljytuotannon tähteet soveltuvat Nesteen uusiutuvien tuotteiden raaka-aineeksi. Esimerkiksi palmuöljytuotannon prosessitähteenä syntyvä palmuöljyn rasvahappotisle (PFAD eli Palm Fatty Acid Distillate) poistetaan palmuöljyn jalostusprosessissa elintarviketeollisuuden laatuvaatimusten mukaisesti ei-toivottujen hajujen, makujen sekä värivirheiden vähentämiseksiennen kuin öljyä voidaan käyttää esim. keksien, murojen ja makeisten valmistukseen sekä levitteisiin ja paistorasvaksi.

-Käytetty paistorasva

-Tekninen maissiöljy

-Mäntyöljypiki

https://www.neste.com/fi/puhtaammat-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-poltto... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

"Yhtiö kertoo, että polttoainetta on testattu vuodesta 2007. Mukana ovat olleet useat merkittävät autonvalmistajat. Kaliforniassa ja Ruotsissa täysin jätteistä ja tähteistä valmistettua dieseliä on jo myynnissä. Toimitusjohtaja Lievonen sanoo itse ajaneensa 100-prosenttisella uusiutuvalla dieselillä jo viisi vuotta.

– Kyllä sillä on puhdistava vaikutus. Polttoaineen setaaniluku on niin korkea, että se pitää konetta paljon puhtaampana kuin normaali diesel.

Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman sanoo, että myös lukuisat yhteistyökumppanit voivat vahvistaa, että moottori käy 100-prosenttisella puhtaampana.

– Se toimii vähintään yhtä hyvin kuin parhaat fossiiliset dieselit. Kun on purettu autojen moottoreita, on huomattu, että se palaa huomattavasti paremmin ja aiheuttaa vähemmän karstaa.

Tiilikainen: Vanhaan koslaan 100-prosenttista

Dieselautoihin uusiutuvista tehdyn polttoaineen käyttö ei vaadi mitään muutoksia. Sen luvataan käyvän kaikkiin moottoreihin ja auton luvataan myös käynnistyvän kelissä kuin kelissä.

Uusiutuva diesel on läpinäkyvää. Käyttäjän kannalta kiinnostavinta on kuitenkin haju. 100-prosenttinen ei oikeastaan tuoksu millekään. Dieselpistooli ei haise tankatessa, eikä pakoputkestakaan pitäisi suurta hajua tulla."

https://yle.fi/uutiset/3-9393914 .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51323

Perusfyysikko kirjoitti:

Toisaalta, öljypalmun suosioon on syy. Lusikka polttomoottorisoppaan-ketjussa kirjoitin biopolttoainetuotannon olevan kasvista riippumatta 1000-2000 litraa hehtaarilta vuodessa kun myös korret mädätetään kaasuksi. Öljypalmusta saadaan jopa 4000 litraa, ja se on valmiiksi öljyä josta saadaan helposti polttoainetta. Sitä pitäisi vain kasvattaa jossain muualla kuin viidakossa. Paha mennä sanomaan Indonesian köyhälle kansalle ettette saa louhia tätä kultasuonta.

Ihan suunnitemallisestikko sinä vedätät tässä asiassa?

"Kasviöljytuotannon tähteet

"Monet kasviöljytuotannon tähteet soveltuvat Nesteen uusiutuvien tuotteiden raaka-aineeksi. Esimerkiksi palmuöljytuotannon prosessitähteenä syntyvä palmuöljyn rasvahappotisle (PFAD eli Palm Fatty Acid Distillate) poistetaan palmuöljyn jalostusprosessissa elintarviketeollisuuden laatuvaatimusten mukaisesti ei-toivottujen hajujen, makujen sekä värivirheiden vähentämiseksiennen kuin öljyä voidaan käyttää esim. keksien, murojen ja makeisten valmistukseen sekä levitteisiin ja paistorasvaksi."

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä375

jussipussi kirjoitti:
Perusfyysikko kirjoitti:

Toisaalta, öljypalmun suosioon on syy. Lusikka polttomoottorisoppaan-ketjussa kirjoitin biopolttoainetuotannon olevan kasvista riippumatta 1000-2000 litraa hehtaarilta vuodessa kun myös korret mädätetään kaasuksi. Öljypalmusta saadaan jopa 4000 litraa, ja se on valmiiksi öljyä josta saadaan helposti polttoainetta. Sitä pitäisi vain kasvattaa jossain muualla kuin viidakossa. Paha mennä sanomaan Indonesian köyhälle kansalle ettette saa louhia tätä kultasuonta.

Ihan suunnitemallisestikko sinä vedätät tässä asiassa?

"Kasviöljytuotannon tähteet

"Monet kasviöljytuotannon tähteet soveltuvat Nesteen uusiutuvien tuotteiden raaka-aineeksi. Esimerkiksi palmuöljytuotannon prosessitähteenä syntyvä palmuöljyn rasvahappotisle (PFAD eli Palm Fatty Acid Distillate) poistetaan palmuöljyn jalostusprosessissa elintarviketeollisuuden laatuvaatimusten mukaisesti ei-toivottujen hajujen, makujen sekä värivirheiden vähentämiseksiennen kuin öljyä voidaan käyttää esim. keksien, murojen ja makeisten valmistukseen sekä levitteisiin ja paistorasvaksi."

 

Minä en yksiselitteisesti tyrmännyt palmuöljyä, mutta esitin monia eri näkökantoja. Sinä sen sijaan yrität tyrmätä hienoisen Neste-kritiikkini Nesteen sivuilta lainatulla tekstillä. Onko lähdekritiikki terminä tuttu? Nesteen tiedotusosasto on ainakin onnistunut luultavasti paremmin kuin itsekään uskalsivat odottaa. Vaikka palmurasva olisikin vain prosessitähde, sen käyttö parantaa palmuöljyn tuotannon kannattavuutta ja näin kannustaa lisäämään sitä, on turha väittää ettei sillä olisi merkitystä. Jos rasvan määrä on mitätön, kuten sivulla esitetään, niin on myös saatavan dieselin samoin kuin sen ympäristövaikutuksen eli ei ole syytä hehkutukseen että tämä pelastaa maailman.

Tässä jutussa ei ihan niin yksisilmäisesti puffata Nestettä kuin noissa aiemmin linkatuissa:

https://www.talouselama.fi/uutiset/tama-polttoaine-kuumensi-tunteet-nest...

Nesteen sivulta:

 https://www.neste.com/fi/konserni/vastuullisuus/vastuullinen-toimitusket...

"ei ole oletettavaa, että tuottajat tekevät uusia investointeja sellaisen jätetuotteen hinnan nousun perusteella, joka vastaa noin 4 %:a päätuotteen arvosta"

Ei tietenkään yksinään, mutta jos liikevoitto on esim. 10% liikevaihdosta niin 4% lisäarvo jätteestä näkyy suoraan viivan alla eli voitto nousee 14 %:iin. Sillä varmasti on merkitystä. Toisaalta, tuossa puhutaan jätetuotteen hinnan noususta eli myönnetään että sillä oli hinta eli markkina aikaisemminkin. Onko silloin kyse jätteestä? EU:ssa muuten kukin maa päättää itse onko raaka-aine jätettä, mm. Ruotsissa PFAD ei ole.

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1386

Tuo hinta ei toteudu Suomessa, koska autovero nostaa hintaa paljon. Olisikohan mahdollista, että sähköautosta ei perittäisi autoveroa ollenkaan. Sitä valtion budjetti tuskin kestää edes ”ilmaston pelastamisen” varjolla.

Jos vielä tuollaisen auton varustaisi pienellä biokaasua polttavalla agrekaatilla, niin voisin harkita ostoa. 

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/sahkoauto-alle-10-000-eur...

Kiinalainen Great Wall Motors on aloittanut Kiinassa ensimmäisen alle 10000 euroa maksavan sähköauton myynnin. Yhtiö suunnittelee Ora R1-mallin tuomista myös Euroopan markkinoille.

Toistaiseksi vain Kiinassa myynnissä oleva auto maksaa euroissa noin 8000. Alhainen hinta selittyy paitsi auton pienellä koolla myös tuella, jolla Kiina pyrkii edistämään sähköautojen hankintaa.

Ora R1-malli on pieni kaupunkiauto, jolle luvataan runsaan 300 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella. Moottori on varsin pienitehoinen, 35 kilowattia. Huippunopeus on sata kilometriä tunnissa.

Valmistajan mukaan hinta on saatu painettua alas muun muassa luopumalla perinteisestä jälleenmyynti- ja huoltoverkostosta.

Toistaiseksi kiinalaiset sähkö- tai muutkaan henkilöautot eivät ole levinneet Euroopan teille. Sähköbusseissa kiinalaisyritysten menestys on ollut parempaa.

esko

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat