Ajelin eilispäivän sähköautolla ensimmäisen kerran. Kurasella kehäkolmosella ei meno poikennut polttomoottoriautosta, kun rengasmeteliä kuitenkin riitti. Hitaalla kulku oli hiljaisempaa. Jousitus oli voimakkaasti vaimentava ja korin heilahdukset hitaita ilmeisesti painon vuoksi. Näin talvella etu oli se, että auto alkoi lämmittää heti. Tätä ominaisuutta kehui Tekniikan maailmakin uusimmassa numerossa. Lämmityslaitteiden tehot ovat 4-5kW, mihin uudet suuremmat akut antavat mahdollisuuden hukkaamatta liikaa ajettavia kilometrejä. Autosta jäi posiitivinen kuva ja saatan seuraavaksi vaihtaakin sähköön.
Paljonko siitä sähkömoottorista irtoaa lämpöhäviötä kapiiniin, 80 kW yht..
Akkumetalleja ei saada kierrätettyä, syntyy ympäristömyrkkyongelmia.
Paljonko tarvitset lämpöä kapiiniin? Tavallinen saunan kiuas on 6 kW. Sitä luokkaa on ekvivalentin mukaan sähköautojenkin lämmityslaitteet, eikä niitä varmaan tarvitse koko aikaa täysillä pitää pakkasellakaan. Auton liikuttaminen maantienopeudella vie pakkasella 15 - 20 kW eli jonkin verran kuluu lämmitykseen lisää. Mitä sitten, töpseli seinään ajon jälkeen. Lämpöpumpulla saadaan lämpöä pienemmällä sähkönkulutuksella.
Akkumetallit saadaan kierrätettyä sitten kun loppuun käytettyjä akkuja alkaa tulla. Nythän lähes kaikki valmistetut sähköautojen akut ovat vielä käytössä. Niille saattaa löytyä jatkokäyttöä kun eivät enää autoihin kelpaa.
Akkujen kehitys etenee nopeasti. Voimme vain kuvitella, kuinka tehokkaita akut tulevat olemaan 10 vuoden kuluttua.
Kannattaa siis ajella vanhalla bensa- tai dieselautolla niin pitkään, kuin sen korjauskustannukset eivät ylitä uuden auton hankintamenoa. Ilmasto kiittää.
Monien kaupunkien ongelmana ovat pakokaasut ja pienhiukkaset, jotka huonontavat ilman laatua. Tämä ei koske Suomea, mereltä tulee koko ajan puhtaampaa ilmaa meille.
Tutkijat kehittivät lupaavan litiumakun: Ei syty tuleen, kobolttivapaa, saattaa jopa varastoida aiempaa enemmän virtaa
Klassinen litiumakku on elektroniikassa yleinen komponentti, johon valitettavasti liittyy syttymisen vaara.
Science-lehti raportoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkijat ovat kehittäneet litiumakun palamattomista materiaaleista.
Marylandin yliopistossa Chunsheng Wang tutkijaryhmineen keksi vuonna 2015 elektrolyytin, joka on tehty voimakkaasti suolapitoiseen veteen. Elektrolyytti on aine, joka välittää varausta kahden elektrodin välillä
Sciencen jutussa tutkimusta kommentoiva Atlantan Georgia Institute of Technologyn materiaalitekniikan professori Gleb Yushinin mukaan kysymyksessä on "ehdottoman merkillepantava edistysaskel".
Uudessa akkuteknologiassa on sekin plussa, että se ei vaadi myrkyllisen ja jokseenkin kyseenalaisissa työolosuhteissa louhittavan koboltin käyttöä.
Useassa Etelä- ja Keski-Euroopan maassa on ruvettu rajoittamaan bensa- ja dieselautojen käyttöä kaupungeissa. Syynä on polttomoottoreiden aiheuttamat pienhiukkasten ja typen oksidien aiheuttamat saasteongelmat.
Useassa maassa suositaan nyt kaasun käyttöä. Suomessakin on jo paljon kaasukäyttöisiä autoja, mutta kaasun jakelupisteteitä on vielä harvalla huoltoasemalla.
Suomella on pitkät perinteet kaasun käytössä liikenteessä. Häkäpöntöt pelastivat osaltaan meidät sodan aikana.
Sähköautot olisivat tietysti ratkaisu saasteongelmaan, mutta se kompastuu kalliisiin akkuihin. Toinen paha ongelma ovat latauspisteet. Niitä on vaikea rakentaa riittävästi ja nopea lataus vaatii uusia sähkölinjoja.
Yksi ratkaisu olisivat hybridiautot, mutta niitäkin pitäisi ladata esim. öisin tai parkkipaikoilla. Katujen varsille ei voida ajatella latauspisteitä vieri viereen parkkeerattuja autoja varten
Luulen, että kymmenen vuoden päästä myynnissä on hybridiautoja, joissa on kaasukäyttöinen agrekaatti.
Akun lataus voidaan automatisoida niin, että lataus alkaa, kun akun lataustaso laskee tiettyyn pisteeseen. Näin akku tulisi aina ladattua öisin ja parkissa ollessa.
Akun ei tarvitsisi olla kuin sen kokoinen, että sähköllä voi ajaa päivällä 50-80 km.
Tällainen auto olisi kohtalaisen halpa valmistaa. Etupyöriä pyöritetään pyörän akselilla olevalla sähkömoottorilla. Kaikki nykyisissä polttomoottoriautoissa tarvittavat raskaat moottorit, vaihdelaatikot ja vetoakselit ym. jäävät pois. Auton painokin putoisi satoja kiloja.
Auton lämmitys eivät olisi ongelma, agrekaatti pyörisi vain useammin.
Nykyiset suuret autotehtaat eivät taida ole järin kiinnostuneita tällaisten halpojen autojen kehittelystä. Intiassa varmaankin tällaisten suunnittelu on jo aloitettu, koska heillä on jo pahoja saasteongelmia kaupungeissa. Lisäksi on tarve saada ihmisille pieniä halpoja autoja.
Useassa Etelä- ja Keski-Euroopan maassa on ruvettu rajoittamaan bensa- ja dieselautojen käyttöä kaupungeissa. Syynä on polttomoottoreiden aiheuttamat pienhiukkasten ja typen oksidien aiheuttamat saasteongelmat.
Useassa maassa suositaan nyt kaasun käyttöä. Suomessakin on jo paljon kaasukäyttöisiä autoja, mutta kaasun jakelupisteteitä on vielä harvalla huoltoasemalla.
Suomella on pitkät perinteet kaasun käytössä liikenteessä. Häkäpöntöt pelastivat osaltaan meidät sodan aikana.
Sähköautot olisivat tietysti ratkaisu saasteongelmaan, mutta se kompastuu kalliisiin akkuihin. Toinen paha ongelma ovat latauspisteet. Niitä on vaikea rakentaa riittävästi ja nopea lataus vaatii uusia sähkölinjoja.
Yksi ratkaisu olisivat hybridiautot, mutta niitäkin pitäisi ladata esim. öisin tai parkkipaikoilla. Katujen varsille ei voida ajatella latauspisteitä vieri viereen parkkeerattuja autoja varten
Luulen, että kymmenen vuoden päästä myynnissä on hybridiautoja, joissa on kaasukäyttöinen agrekaatti.
Akun lataus voidaan automatisoida niin, että lataus alkaa, kun akun lataustaso laskee tiettyyn pisteeseen. Näin akku tulisi aina ladattua öisin ja parkissa ollessa.
Akun ei tarvitsisi olla kuin sen kokoinen, että sähköllä voi ajaa päivällä 50-80 km.
Tällainen auto olisi kohtalaisen halpa valmistaa. Etupyöriä pyöritetään pyörän akselilla olevalla sähkömoottorilla. Kaikki nykyisissä polttomoottoriautoissa tarvittavat raskaat moottorit, vaihdelaatikot ja vetoakselit ym. jäävät pois. Auton painokin putoisi satoja kiloja.
Auton lämmitys eivät olisi ongelma, agrekaatti pyörisi vain useammin.
Nykyiset suuret autotehtaat eivät taida ole järin kiinnostuneita tällaisten halpojen autojen kehittelystä. Intiassa varmaankin tällaisten suunnittelu on jo aloitettu, koska heillä on jo pahoja saasteongelmia kaupungeissa. Lisäksi on tarve saada ihmisille pieniä halpoja autoja.
No niin, Pelle Peloton.
Menes kuule ihan autokauppaan niin saatat löytää asiantuntevan myyjän joka pitää pienen esitelmän nykyisten sähköautojen tai hybridien ominaisuuksista.
Itse 6 vuotta PHEVllä ajelleena tiedän ettei tuo latausvirran saaminen ole mikään ongelma. Muuta kuin ehkä valtion verotuloille. Itseltäni on nyt jäänyt n.1.5 teuria vuosittaista yliverotusta omaan taskuun🤑
Enkä todellakaan enää kaipaa pelkällä bensiinillä kulkijaa talouteni. Jos päivittäiset ajot hoituvat 2€/ 100km. Tästä johtuen tietenkin auto on myös kalliimpi. Mutta niitä saa jo nykyään käytettynä.
Jos yhtään ymmärtää tuota tekniikkaa niin tietää ettei 100 tuhatta ajetulla hybridillä, ole konetta käytetty ehkä vain 30% tuosta matkasta.
Sivut
Harva ottaa eväitä mukaan jos käy vain kioskilla.
Jos auto suunnitellaan neljälle akulle ja niitä ostaa vaan kaks ni silloinha se on puoleen hintaan.
Per se
Niin voi ostaa ensin yhdellä akulla että pääsee autoliikkeestä kotiin. Ja sitten ostaa lisää kun ajaa pitempiä matkoja.
Ajelin eilispäivän sähköautolla ensimmäisen kerran. Kurasella kehäkolmosella ei meno poikennut polttomoottoriautosta, kun rengasmeteliä kuitenkin riitti. Hitaalla kulku oli hiljaisempaa. Jousitus oli voimakkaasti vaimentava ja korin heilahdukset hitaita ilmeisesti painon vuoksi. Näin talvella etu oli se, että auto alkoi lämmittää heti. Tätä ominaisuutta kehui Tekniikan maailmakin uusimmassa numerossa. Lämmityslaitteiden tehot ovat 4-5kW, mihin uudet suuremmat akut antavat mahdollisuuden hukkaamatta liikaa ajettavia kilometrejä. Autosta jäi posiitivinen kuva ja saatan seuraavaksi vaihtaakin sähköön.
Paljonko siitä sähkömoottorista irtoaa lämpöhäviötä kapiiniin, 80 kW yht..
Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
Akkumetalleja ei saada kierrätettyä, syntyy ympäristömyrkkyongelmia.
Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
Paljonko tarvitset lämpöä kapiiniin? Tavallinen saunan kiuas on 6 kW. Sitä luokkaa on ekvivalentin mukaan sähköautojenkin lämmityslaitteet, eikä niitä varmaan tarvitse koko aikaa täysillä pitää pakkasellakaan. Auton liikuttaminen maantienopeudella vie pakkasella 15 - 20 kW eli jonkin verran kuluu lämmitykseen lisää. Mitä sitten, töpseli seinään ajon jälkeen. Lämpöpumpulla saadaan lämpöä pienemmällä sähkönkulutuksella.
Akkumetallit saadaan kierrätettyä sitten kun loppuun käytettyjä akkuja alkaa tulla. Nythän lähes kaikki valmistetut sähköautojen akut ovat vielä käytössä. Niille saattaa löytyä jatkokäyttöä kun eivät enää autoihin kelpaa.
https://www.uusiteknologia.fi/2018/06/26/sahkoautojen-vanhat-akut-sahkov...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/akkumetallien-kierratys-on-ydinkysymy...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fortum-rakentaa-akuista-bisnesta-usko...
Akkujen kehitys etenee nopeasti. Voimme vain kuvitella, kuinka tehokkaita akut tulevat olemaan 10 vuoden kuluttua.
Kannattaa siis ajella vanhalla bensa- tai dieselautolla niin pitkään, kuin sen korjauskustannukset eivät ylitä uuden auton hankintamenoa. Ilmasto kiittää.
Monien kaupunkien ongelmana ovat pakokaasut ja pienhiukkaset, jotka huonontavat ilman laatua. Tämä ei koske Suomea, mereltä tulee koko ajan puhtaampaa ilmaa meille.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/tutkijat-kehittivat-lupaavan-li...
Tutkijat kehittivät lupaavan litiumakun: Ei syty tuleen, kobolttivapaa, saattaa jopa varastoida aiempaa enemmän virtaa
Klassinen litiumakku on elektroniikassa yleinen komponentti, johon valitettavasti liittyy syttymisen vaara.
Science-lehti raportoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkijat ovat kehittäneet litiumakun palamattomista materiaaleista.
Marylandin yliopistossa Chunsheng Wang tutkijaryhmineen keksi vuonna 2015 elektrolyytin, joka on tehty voimakkaasti suolapitoiseen veteen. Elektrolyytti on aine, joka välittää varausta kahden elektrodin välillä
Sciencen jutussa tutkimusta kommentoiva Atlantan Georgia Institute of Technologyn materiaalitekniikan professori Gleb Yushinin mukaan kysymyksessä on "ehdottoman merkillepantava edistysaskel".
Uudessa akkuteknologiassa on sekin plussa, että se ei vaadi myrkyllisen ja jokseenkin kyseenalaisissa työolosuhteissa louhittavan koboltin käyttöä.
esko
Useassa Etelä- ja Keski-Euroopan maassa on ruvettu rajoittamaan bensa- ja dieselautojen käyttöä kaupungeissa. Syynä on polttomoottoreiden aiheuttamat pienhiukkasten ja typen oksidien aiheuttamat saasteongelmat.
Useassa maassa suositaan nyt kaasun käyttöä. Suomessakin on jo paljon kaasukäyttöisiä autoja, mutta kaasun jakelupisteteitä on vielä harvalla huoltoasemalla.
Suomella on pitkät perinteet kaasun käytössä liikenteessä. Häkäpöntöt pelastivat osaltaan meidät sodan aikana.
Sähköautot olisivat tietysti ratkaisu saasteongelmaan, mutta se kompastuu kalliisiin akkuihin. Toinen paha ongelma ovat latauspisteet. Niitä on vaikea rakentaa riittävästi ja nopea lataus vaatii uusia sähkölinjoja.
Yksi ratkaisu olisivat hybridiautot, mutta niitäkin pitäisi ladata esim. öisin tai parkkipaikoilla. Katujen varsille ei voida ajatella latauspisteitä vieri viereen parkkeerattuja autoja varten
Luulen, että kymmenen vuoden päästä myynnissä on hybridiautoja, joissa on kaasukäyttöinen agrekaatti.
Akun lataus voidaan automatisoida niin, että lataus alkaa, kun akun lataustaso laskee tiettyyn pisteeseen. Näin akku tulisi aina ladattua öisin ja parkissa ollessa.
Akun ei tarvitsisi olla kuin sen kokoinen, että sähköllä voi ajaa päivällä 50-80 km.
Tällainen auto olisi kohtalaisen halpa valmistaa. Etupyöriä pyöritetään pyörän akselilla olevalla sähkömoottorilla. Kaikki nykyisissä polttomoottoriautoissa tarvittavat raskaat moottorit, vaihdelaatikot ja vetoakselit ym. jäävät pois. Auton painokin putoisi satoja kiloja.
Auton lämmitys eivät olisi ongelma, agrekaatti pyörisi vain useammin.
Nykyiset suuret autotehtaat eivät taida ole järin kiinnostuneita tällaisten halpojen autojen kehittelystä. Intiassa varmaankin tällaisten suunnittelu on jo aloitettu, koska heillä on jo pahoja saasteongelmia kaupungeissa. Lisäksi on tarve saada ihmisille pieniä halpoja autoja.
esko
Kuka tappoi sähköauton: https://youtu.be/LXx8khPVBbY
No niin, Pelle Peloton.
Menes kuule ihan autokauppaan niin saatat löytää asiantuntevan myyjän joka pitää pienen esitelmän nykyisten sähköautojen tai hybridien ominaisuuksista.
Itse 6 vuotta PHEVllä ajelleena tiedän ettei tuo latausvirran saaminen ole mikään ongelma. Muuta kuin ehkä valtion verotuloille. Itseltäni on nyt jäänyt n.1.5 teuria vuosittaista yliverotusta omaan taskuun🤑
Enkä todellakaan enää kaipaa pelkällä bensiinillä kulkijaa talouteni. Jos päivittäiset ajot hoituvat 2€/ 100km. Tästä johtuen tietenkin auto on myös kalliimpi. Mutta niitä saa jo nykyään käytettynä.
Jos yhtään ymmärtää tuota tekniikkaa niin tietää ettei 100 tuhatta ajetulla hybridillä, ole konetta käytetty ehkä vain 30% tuosta matkasta.
Aptera palaa markkinoille: https://www.youtube.com/watch?v=9uPkLT8wK98
Tämän ketjun aloittaja laskeskeli jo 9 vuotta sitten jo niitä summia, jotka säästyvät, kun polttomoottori-autojen tyhjäkäynti vähenee.
Hallitus haluaa "ilmastotekoja" ja vähentää ilmansaasteita, mutta joutuu toteamaan sahaavansa verotulo-oksaansa, istuen väärällä puolella sahausta.
Valtion on ennen pitkää tosissaan keksittävä, miten verottaa llikennettä, käyttömaksu sähkö- ja hybridiautoillekin ?
Suomi säästää tulevaisuudessa valtavasti rahaa tuontiöljy-määrän pudotessa.
Autoilijat siirtyvät mieluummin hybridiautojen käyttöön. Miksi maksaa maltaita ylikalliista, tuhottoman painoisista akuista ym.
Isolla "kuorma-auton akulla" hybridiauto ajelee helposti normaalit alle 100 km ajot päivässä sähköllä.
Hallitus miettii varmasti päänsä puhki, miten panna autojen akkujen latausvirran verolle (:-)
Alkoholi- ja biokaasu-polttoaineita voidaan tuottaa kotimaassa, joten tuontiöljyn määrä putoaatodella paljon.
Sivut