Sivut

Kommentit (2101)

hmk
Seuraa 
Viestejä1034

"Viiveetön (inertiaalinen) havaitsija" on itse asiassa havaitsijajoukko, jossa kaikki havaitsijat ovat levossa toistensa suhteen ja heitä on kaikkialla avaruudessa, ja heillä on origossa olevan havaitsijan suhteen (Einstein-) synkronoidut kellot ja mittanauhan avulla määritetyt paikkakoordinaatit. "Viiveettömän havaitsijan" havaitsemat koordinaatit (t,x) tapahtumalle A ovat siis ko. tapahtuman kohdalla olevan paikallisen havaitsijan kellon lukema t ja paikkakoordinaatti x.

"Viiveetöntä havaitsijaa" voidaan kutsua myös inertiaali(koordinaatisto)ksi, kehykseksi, tms.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

hmk kirjoitti:
"Viiveetön (inertiaalinen) havaitsija" on itse asiassa havaitsijajoukko, jossa kaikki havaitsijat ovat levossa toistensa suhteen ja heitä on kaikkialla avaruudessa, ja heillä on origossa olevan havaitsijan suhteen (Einstein-) synkronoidut kellot ja mittanauhan avulla määritetyt paikkakoordinaatit. "Viiveettömän havaitsijan" havaitsemat koordinaatit (t,x) tapahtumalle A ovat siis ko. tapahtuman kohdalla olevan paikallisen havaitsijan kellon lukema t ja paikkakoordinaatti x.

"Viiveetöntä havaitsijaa" voidaan kutsua myös inertiaali(koordinaatisto)ksi, kehykseksi, tms.

Gossulle pitäis annostella totuuksia vain pikku erissä. Olen melko varma, ettei  Gossu ens yönä unta saa. Näkee vain painajaisia - erinäköiset havaitsija-örkit tunkee silmille joka puolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Goswell
Seuraa 
Viestejä12923

Jos tuosta hmk:n jutusta nyt jotain ymmärsin niin kutakuinkin jumalamoodin tapaus, kellot synkronissa ja samassa liiketilassa koska mittanauha.

Mitä tuo Einstein synkroni sitten merkitseekään, pelkään että ei hyvää, eli kellot on synkronoitu sen kuvajaisen mukaisesti samaan aikaan ? ja kait  juuri siksi saatte sen muutoksen junanvaunuun kustakin pisteestä.

Viiveetön pitäisi olla todella viiveetön, eikä semiviiveetön. Tapahtuma tapahtuu yhdellä ja vain yhdellä tavalla, se miten se havaitaan sm-kentän kautta on ihan toinen stoori, eli viiveettömän pitäisi havaita absoluuttinen todellisuus, ilman viiveitä ja vääristymisiä..

Minun mielestä noin.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Goswell kirjoitti:
Jos tuosta hmk:n jutusta nyt jotain ymmärsin niin kutakuinkin jumalamoodin tapaus, kellot synkronissa ja samassa liiketilassa koska mittanauha.

Mitä tuo Einstein synkroni sitten merkitseekään, pelkään että ei hyvää, eli kellot on synkronoitu sen kuvajaisen mukaisesti samaan aikaan ? ja kait  juuri siksi saatte sen muutoksen junanvaunuun kustakin pisteestä.

Viiveetön pitäisi olla todella viiveetön, eikä semiviiveetön. Tapahtuma tapahtuu yhdellä ja vain yhdellä tavalla, se miten se havaitaan sm-kentän kautta on ihan toinen stoori, eli viiveettömän pitäisi havaita absoluuttinen todellisuus, ilman viiveitä ja vääristymisiä..

Jos sä vielä jankkaat tosta älyvapaasta jumalmoodista, me lakataan JPI:n kanssa kiusaamasta sua. Mitäs sitte - ei sulla oo kun viidennen kolonnan hörhöt juttukavereina. Hahhah.

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2215

Kontra1 kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Kun tuota päätäsi pilvissä pidät jetivirtausten riepoteltavana,  niin kurkkaisit sen verran tänne maanpinnalle, että vastasit seuraavaan maalliseen kysymykseen: 

Kun sanoin, että laiturin "normaali" havaitsija toteaa vaunun taka- ja etuseinien välähdykset noin 4 ps aikaerolla,  niin miksi en sano tasan 4 ps, kun viiveetön havaitsija toteaa aika-eroksi 2 ps tasan?

 Viiveettömän pitäisi nähdä yhtäaikainen koska se on yhtäaikainen. Normaali menee noin, peräseinä ensin, miksi noin eikä tasan, en tiedä..

Voivoivoivoivoi. Etkö osaa lukea. Minähän kirjoitin, että viiveetön havaitsija toteaa takaseinässä välähdyken 2 ps ennen etuseinää. Yritä nyt saada edes se ensimmäinen aivosolusi sen verran aktivoitua kaiken tahdonvoimasi pinnistäen, että ymmärtäisit  mitä viiveettömän havainnosta kirjoitin.

EI SE VIIVEETÖN VOI TODETA VÄLÄHDYKSIÄ SAMANAIKAISINA. Jos järkesi ei  riitä sitä tajuamaan,  usko minua ja JPI:tä. 

Aika  hyvä.  Pitäisi  ketjun  kahden  pahimman  höntin  kuvitelmia  uskoa!

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2215

Kun  on  kaksi  samanaikaista  tapahtumaa  mutta  emme  "näe"  niitä  samanaikaisesti  pitää  ymmärtää  että  se  johtuu  vain   signaaliviiveestä  ja  kun  tämä  viive  huomioidaan  ja  korjataan  ovat  tapahtumat  samanaikaisia.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12923

Kontra1 kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
Jos tuosta hmk:n jutusta nyt jotain ymmärsin niin kutakuinkin jumalamoodin tapaus, kellot synkronissa ja samassa liiketilassa koska mittanauha.

Mitä tuo Einstein synkroni sitten merkitseekään, pelkään että ei hyvää, eli kellot on synkronoitu sen kuvajaisen mukaisesti samaan aikaan ? ja kait  juuri siksi saatte sen muutoksen junanvaunuun kustakin pisteestä.

Viiveetön pitäisi olla todella viiveetön, eikä semiviiveetön. Tapahtuma tapahtuu yhdellä ja vain yhdellä tavalla, se miten se havaitaan sm-kentän kautta on ihan toinen stoori, eli viiveettömän pitäisi havaita absoluuttinen todellisuus, ilman viiveitä ja vääristymisiä..

Jos sä vielä jankkaat tosta älyvapaasta jumalmoodista, me lakataan JPI:n kanssa kiusaamasta sua. Mitäs sitte - ei sulla oo kun viidennen kolonnan hörhöt juttukavereina. Hahhah.

Älä pelottele, menee yöunet.

Jumalamoodi on jumalainen tapa katsoa maailmankaikkeutta, olet jokapaikassa yhtäaikaa, ei viiveitä, ei vääristymiä, ei siinä sen kummempaa ole.

Minun mielestä noin.

Tauko
Seuraa 
Viestejä430

Goswell kirjoitti: "Jumalamoodi on jumalainen tapa katsoa maailmankaikkeutta, olet jokapaikassa yhtäaikaa, ei viiveitä, ei vääristymiä, ei siinä sen kummempaa ole"

- käykös tuossa moodissa, sitten ettei ole liikettä eikä tapahtumiakaan?

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Goswell kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
Jos tuosta hmk:n jutusta nyt jotain ymmärsin niin kutakuinkin jumalamoodin tapaus, kellot synkronissa ja samassa liiketilassa koska mittanauha.

Mitä tuo Einstein synkroni sitten merkitseekään, pelkään että ei hyvää, eli kellot on synkronoitu sen kuvajaisen mukaisesti samaan aikaan ? ja kait  juuri siksi saatte sen muutoksen junanvaunuun kustakin pisteestä.

Viiveetön pitäisi olla todella viiveetön, eikä semiviiveetön. Tapahtuma tapahtuu yhdellä ja vain yhdellä tavalla, se miten se havaitaan sm-kentän kautta on ihan toinen stoori, eli viiveettömän pitäisi havaita absoluuttinen todellisuus, ilman viiveitä ja vääristymisiä..

Jos sä vielä jankkaat tosta älyvapaasta jumalmoodista, me lakataan JPI:n kanssa kiusaamasta sua. Mitäs sitte - ei sulla oo kun viidennen kolonnan hörhöt juttukavereina. Hahhah.

Älä pelottele, menee yöunet.

Jumalamoodi on jumalainen tapa katsoa maailmankaikkeutta, olet jokapaikassa yhtäaikaa, ei viiveitä, ei vääristymiä, ei siinä sen kummempaa ole.

Sinä heti uhmaat - uhmaikähän  on  2 -4-5 vuotiaana, mitäs tähän sanoo psykologia?

Yritä nyt käsittää, että jokaisessa toistensa suhteen liikkuvassa koordinaatistossa on kussakin oma aika, eikä silloin voi koordinaatistossa oleva havaitsija tietää tapahtumien aikoja toisessa koordinaatistossa, muuten kuin Lorentz-muunnosten kautta. Eli sama havaitsija ei voi olla yhtaikaa useammassa koordinaatistossa. Opiskele suhtista.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Gossu

Vielä kerran pojat: Ranta lava juhannus, hanurista valitus kaikuu, järveen päilyy illan kuulaus,...

Täydennetty versio (jokohan menis jakeluun kokonaan)

Oletetaan pikajunan nopeudeksi 108 km/h (30m/s = 30 µm/µs )

Kun valon nopeus on 300 m/µs ja vaunu on 60 metriä pitkä, valon kulkuaika vaunun koordinaatistossa on 0,1 µs molempiin seiniin. Juna liikkuu tuona aikana 3 µm.

Lampun syttyessä laiturin "luonnollisen" havaitsijan kohdalla valon lähtiessä kohti seiniä sen kulkuaikana takaseinä lähestyy laiturin havaitsijaa 3 µm ja etuseinä loittonee havaitsijasta myös         3 µm. Laiturin havaitsija kokee valon kulkuajaksi takaseinään on (30 m - 3 µm)/ 300000 km/s = (0,1 µs - 1 ps), ja etuseinään (0,1 µs + 1 ps). Eli laiturin koordinaatitossa nuo ajat.

Laiturin viiveetön havaitsija (joka voi olla laiturilla missä kohtaa tahansa, mutta liikkumatta), toteaa tuon aikaeron siis 2 ps. Hän voi tulkita viiveen siitäkin, kun takaseinä tulee valoa vastaan, ja etuseinä karkaa valon edellä.

Laiturin "luonnollisen" havaitsijan kokema aikaero on tuo 2 ps reilu  kaksinkertaisena, hiukan yli 4 ps, sillä signaali tulee hiukan vinosti yhtä suurista kulmista seinistä havaitsijan silmään.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

Tauko kirjoitti:
Goswell kirjoitti: "Jumalamoodi on jumalainen tapa katsoa maailmankaikkeutta, olet jokapaikassa yhtäaikaa, ei viiveitä, ei vääristymiä, ei siinä sen kummempaa ole"

- käykös tuossa moodissa, sitten ettei ole liikettä eikä tapahtumiakaan?

No, jos koordinaatistot ovat kaikki samassa liiketilassa, kaikissa olisi sama aika  ja tapahumat samanaikaisia, eikä tarvittaisi Lorentz-muunnoksia,

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2215

Kontra1 kirjoitti:
Gossu

Vielä kerran pojat: Ranta lava juhannus, hanurista valitus kaikuu, järveen päilyy illan kuulaus,...

Täydennetty versio (jokohan menis jakeluun kokonaan)

Oletetaan pikajunan nopeudeksi 108 km/h (30m/s = 30 µm/µs )

Kun valon nopeus on 300 m/µs ja vaunu on 60 metriä pitkä, valon kulkuaika vaunun koordinaatistossa on 0,1 µs molempiin seiniin. Juna liikkuu tuona aikana 3 µm.

Lampun syttyessä laiturin "luonnollisen" havaitsijan kohdalla valon lähtiessä kohti seiniä sen kulkuaikana takaseinä lähestyy laiturin havaitsijaa 3 µm ja etuseinä loittonee havaitsijasta myös         3 µm. Laiturin havaitsija kokee valon kulkuajaksi takaseinään on (30 m - 3 µm)/ 300000 km/s = (0,1 µs - 1 ps), ja etuseinään (0,1 µs + 1 ps). Eli laiturin koordinaatitossa nuo ajat.

Laiturin viiveetön havaitsija (joka voi olla laiturilla missä kohtaa tahansa, mutta liikkumatta), toteaa tuon aikaeron siis 2 ps. Hän voi tulkita viiveen siitäkin, kun takaseinä tulee valoa vastaan, ja etuseinä karkaa valon edellä.

Laiturin "luonnollisen" havaitsijan kokema aikaero on tuo 2 ps reilu  kaksinkertaisena, hiukan yli 4 ps, sillä signaali tulee hiukan vinosti yhtä suurista kulmista seinistä havaitsijan silmään.

Kun  potkaistaan  kimmoisa  pallo  suoraan  seinään  kimpoaa  se  takaisin  samalla  nopeudella,  muttakun  potkaistaan  vastaantulevan  auton  nokkaan   se  kimpoaa  takaisin  suuremmalla  nopeudella.

Kun  valotat  taskulampulla  suoraan  peiliin  kimpoaa  valo   takaisin  samalla  nopeudella  ja  kun  valotat  suoraan  suurella  nopeudella  lähestyvään  peiliin  niin  valo  tuleekin  takaisin  samalla  nopeudella.  Eli  takaseinästä  kimpoava  valo  tulee  havaisijalle  samalla  nopeudella  kuin  etuseinästäkin.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

H.O.H kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Gossu

Vielä kerran pojat: Ranta lava juhannus, hanurista valitus kaikuu, järveen päilyy illan kuulaus,...

Täydennetty versio (jokohan menis jakeluun kokonaan)

Oletetaan pikajunan nopeudeksi 108 km/h (30m/s = 30 µm/µs )

Kun valon nopeus on 300 m/µs ja vaunu on 60 metriä pitkä, valon kulkuaika vaunun koordinaatistossa on 0,1 µs molempiin seiniin. Juna liikkuu tuona aikana 3 µm.

Lampun syttyessä laiturin "luonnollisen" havaitsijan kohdalla valon lähtiessä kohti seiniä sen kulkuaikana takaseinä lähestyy laiturin havaitsijaa 3 µm ja etuseinä loittonee havaitsijasta myös         3 µm. Laiturin havaitsija kokee valon kulkuajaksi takaseinään on (30 m - 3 µm)/ 300000 km/s = (0,1 µs - 1 ps), ja etuseinään (0,1 µs + 1 ps). Eli laiturin koordinaatitossa nuo ajat.

Laiturin viiveetön havaitsija (joka voi olla laiturilla missä kohtaa tahansa, mutta liikkumatta), toteaa tuon aikaeron siis 2 ps. Hän voi tulkita viiveen siitäkin, kun takaseinä tulee valoa vastaan, ja etuseinä karkaa valon edellä.

Laiturin "luonnollisen" havaitsijan kokema aikaero on tuo 2 ps reilu  kaksinkertaisena, hiukan yli 4 ps, sillä signaali tulee hiukan vinosti yhtä suurista kulmista seinistä havaitsijan silmään.

Kun  potkaistaan  kimmoisa  pallo  suoraan  seinään  kimpoaa  se  takaisin  samalla  nopeudella,  muttakun  potkaistaan  vastaantulevan  auton  nokkaan   se  kimpoaa  takaisin  suuremmalla  nopeudella.

Kun  valotat  taskulampulla  suoraan  peiliin  kimpoaa  valo   takaisin  samalla  nopeudella  ja  kun  valotat  suoraan  suurella  nopeudella  lähestyvään  peiliin  niin  valo  tuleekin  takaisin  samalla  nopeudella.  Eli  takaseinästä  kimpoava  valo  tulee  havaisijalle  samalla  nopeudella  kuin  etuseinästäkin.

Kun sinua nuo pallopotkimiset  kiinnostaa.

Juna tulee 100 km/h sinua kohti, ja heität täysin kimmoisen pallon junan pystysuoraan maskiin 50 km /h vaakasuoraan. Jos onnistut hyppäämään sivuun veturin edestä, näet pallon ohittavan  sinut, mutta millä nopeudella, kun ilmavastus  oletetaan olemattomaksi?

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2215

Kun  aseman  seinässä   on  peili  ja  junan  keulassa  myös  ja  kun  juna  jähestyy  Kontraa  sytyttää  Kontra  taskulamput  siten  ajoitettuna  että  kun  valo  osuu  aseman  peiliin  niin  junan  peili  on  juuri  aseman  peilin  vieressä.

Kontra  kuvittelee  että  junan  peilistä  valo  palautuu  takaisin  nopeammin  kuin  aseman  seinän  peilistä  koska  juna  liikkuu  valoa  vasten.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä4971

H.O.H kirjoitti:
Kun  aseman  seinässä   on  peili  ja  junan  keulassa  myös  ja  kun  juna  jähestyy  Kontraa  sytyttää  Kontra  taskulamput  siten  ajoitettuna  että  kun  valo  osuu  aseman  peiliin  niin  junan  peili  on  juuri  aseman  peilin  vieressä.

Kontra  kuvittelee  että  junan  peilistä  valo  palautuu  takaisin  nopeammin  kuin  aseman  seinän  peilistä  koska  juna  liikkuu  valoa  vasten.

VALEHTLET taas tapasi mukaan.

Mutta etpä uskalla vastata tuohon kysymykseen pallon heittosta junan keulaan.

Aiot siis lähteä rautatieasemalle testaamaan.  Ja kun olet hyvä tuttu poliisin kanssa - poliisisanomien vaki kansikuvamalli - pyydät  lainaksi poliisitutkaa, jolla mittaat pallon nopeuden. Sinun siis pitää ensin mitata junan nopeus ja samalla heittää pallo junan keulaan ja mitata senkin nopeus - sitten vielä takaisin pompanneen pallon nopeus. Mikäs aika sulla muuten on Cooperissa. Meinaan  että vain jaloistaan tosi räjähtävällä voimalle voi selvitä tuosta. Kehoitankin siis ensin yrittämäänkin ränätä kynällä ja paperilla, ennenkuin lähdet sinne asemalle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat