Sivut

Kommentit (74)

Tosipäästöt
Seuraa 
Viestejä25

Perusfyysikko kirjoitti:
Tein hieman laskelmia. Luken tilastoista näkyy peltojen sadot kullekin viljelykasville.

https://stat.luke.fi/satotilasto

Motivan sivulta biokaasuselvitys.

https://www.motiva.fi/files/6958/Biokaasun_tuotanto_maatilalla.pdf

Arvioituja hehtaarisaantoja:

Ohran sato on n. 4000 kg/ha josta tärkkelystä 3000 kg josta etanolia 1500 kg eli 45 GJ, vastaa n. 1300 litraa öljyä.

Oljykasvien sato 1500 kg/ha josta öljyä 40 % eli 700 litraa. Lisäksi mahdollisesti korsista ja siemenistä metaania, yht. arviolta 1500 öljylitraa vastaava määrä polttoainetta.

Heinää (kuiva-ainetta) n. 5000 kg/ha josta metaania 1700 m³ joka vastaa 2750 litraa öljyä. Läheskään kaikkea ei saada ulos koska kaasureaktorin lämmitys, kaasun puhdistus ja paineistaminen vaativat energiaa, eli 1500 - 2000 öljylitraa

Pellosta näyttäisi siis saatavan 1500 litraa hehtaarilta vuodessa, eli jos kaikki pellot (2.3 miljoonaa hehtaaria) käytettäisiin polttoaineen tuotatoon saataisiin reilut 3 miljardia litraa vuodessa, eli suunnilleen saman verran kuin Neste väittää tuottavansa pelkistä tähteistä. Arvelin jo aiemmin että tähteitä tuohon tarvitaan paljon.

Entäs metsä? Koko suomen metsän kasvu on n. 100 miljoonaa m³ eli 50 miljoonaa kuiva-ainetonnia, energiasisällöltään 1 EJ (eksajoule). Vastaa n. 30 mrd öljylitraa. Joka joulea ei tietenkään saada  millään prosessilla polttoaineeksi. Tämän jutun mukaan biodieseliä saadaan puusta kymmenesosa painosta eli Suomen koko metsänkasvusta saataisiin 6 mrd litraa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/biodieselin-tuotanto-synnyttaa-rutkas...

Koko metsänkasvua ei kuulemma sopisi hakata, ja pitäisi kai selluakin keittää ja lankkua sahata että voidaan ostaa tuontiautoja ja rakentaa puusta ekologisesti.

Suomen öljynkulutus on n. 10 mrd litraa vuodessa. Se on samaa luokkaa kuin mitä teoriassa  olisi mahdollista saada kaikesta pellon ja metsän tuotannosta. Olen edelleen sitä mieltä että täyssähköautot ja ydinvoimala tuulisähköllä höystettynä on  pääosa ongelman ratkaisua. Öljyrahaa säästyy pari miljardia vuodessa, eli ydinvoimala tienaa itsensä muutamassa vuodessa. Maa- , metsä- ja elintarviketeollisuuden sivutuotteena saatavat biopolttoaineet kannattaa tietysti käyttää siellä missä täyssähköajoneuvot ovat hyvin hankalia.


Muuten hyvää päättelyä, mutta unohdat lahjakkaasti (akku)sähköautojen suurimman päästölähteen, akustojen tuotannon ja rajoitetun käyttöiän. Ruotsissa on tutkittu asiaa, lopputuloksena saatiin arvio että litiumteknologialla akuston elinkaaren CO2-ekvivalenssi on n. 150-200kgCO2e/kWh akkukapasiteettia kohti:

https://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243...

Eli esim. Teslan kalleimman auton akun CO2-ekvivalenssilla ajelee jo perus bensa Yaris n. 150tkm! Siihen päälle sähkön tuotannon CO2-ekvivalenssi ni eipä ne sähköautot faktoihin perustuen enää olekaan niin puhtaita.

Jättimäiset akustot on tuhoontuomittu idea päästövähennysten kannalta. Parempi idea olisi minimaalinen akusto joka juuri ja juuri riittää lyhyille arkimatkoille ja siihen perään bensakone antamaan lisäkilometrejä, siis perus plugin-hybridi hyvin minimaalisella akulla.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä337

Tosipäästöt kirjoitti:
Perusfyysikko kirjoitti:
Tein hieman laskelmia. Luken tilastoista näkyy peltojen sadot kullekin viljelykasville.

https://stat.luke.fi/satotilasto

Motivan sivulta biokaasuselvitys.

https://www.motiva.fi/files/6958/Biokaasun_tuotanto_maatilalla.pdf

Arvioituja hehtaarisaantoja:

Ohran sato on n. 4000 kg/ha josta tärkkelystä 3000 kg josta etanolia 1500 kg eli 45 GJ, vastaa n. 1300 litraa öljyä.

Oljykasvien sato 1500 kg/ha josta öljyä 40 % eli 700 litraa. Lisäksi mahdollisesti korsista ja siemenistä metaania, yht. arviolta 1500 öljylitraa vastaava määrä polttoainetta.

Heinää (kuiva-ainetta) n. 5000 kg/ha josta metaania 1700 m³ joka vastaa 2750 litraa öljyä. Läheskään kaikkea ei saada ulos koska kaasureaktorin lämmitys, kaasun puhdistus ja paineistaminen vaativat energiaa, eli 1500 - 2000 öljylitraa

Pellosta näyttäisi siis saatavan 1500 litraa hehtaarilta vuodessa, eli jos kaikki pellot (2.3 miljoonaa hehtaaria) käytettäisiin polttoaineen tuotatoon saataisiin reilut 3 miljardia litraa vuodessa, eli suunnilleen saman verran kuin Neste väittää tuottavansa pelkistä tähteistä. Arvelin jo aiemmin että tähteitä tuohon tarvitaan paljon.

Entäs metsä? Koko suomen metsän kasvu on n. 100 miljoonaa m³ eli 50 miljoonaa kuiva-ainetonnia, energiasisällöltään 1 EJ (eksajoule). Vastaa n. 30 mrd öljylitraa. Joka joulea ei tietenkään saada  millään prosessilla polttoaineeksi. Tämän jutun mukaan biodieseliä saadaan puusta kymmenesosa painosta eli Suomen koko metsänkasvusta saataisiin 6 mrd litraa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/biodieselin-tuotanto-synnyttaa-rutkas...

Koko metsänkasvua ei kuulemma sopisi hakata, ja pitäisi kai selluakin keittää ja lankkua sahata että voidaan ostaa tuontiautoja ja rakentaa puusta ekologisesti.

Suomen öljynkulutus on n. 10 mrd litraa vuodessa. Se on samaa luokkaa kuin mitä teoriassa  olisi mahdollista saada kaikesta pellon ja metsän tuotannosta. Olen edelleen sitä mieltä että täyssähköautot ja ydinvoimala tuulisähköllä höystettynä on  pääosa ongelman ratkaisua. Öljyrahaa säästyy pari miljardia vuodessa, eli ydinvoimala tienaa itsensä muutamassa vuodessa. Maa- , metsä- ja elintarviketeollisuuden sivutuotteena saatavat biopolttoaineet kannattaa tietysti käyttää siellä missä täyssähköajoneuvot ovat hyvin hankalia.


Muuten hyvää päättelyä, mutta unohdat lahjakkaasti (akku)sähköautojen suurimman päästölähteen, akustojen tuotannon ja rajoitetun käyttöiän. Ruotsissa on tutkittu asiaa, lopputuloksena saatiin arvio että litiumteknologialla akuston elinkaaren CO2-ekvivalenssi on n. 150-200kgCO2e/kWh akkukapasiteettia kohti:

https://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243...

Eli esim. Teslan kalleimman auton akun CO2-ekvivalenssilla ajelee jo perus bensa Yaris n. 150tkm! Siihen päälle sähkön tuotannon CO2-ekvivalenssi ni eipä ne sähköautot faktoihin perustuen enää olekaan niin puhtaita.

Jättimäiset akustot on tuhoontuomittu idea päästövähennysten kannalta. Parempi idea olisi minimaalinen akusto joka juuri ja juuri riittää lyhyille arkimatkoille ja siihen perään bensakone antamaan lisäkilometrejä, siis perus plugin-hybridi hyvin minimaalisella akulla.

  

Miten niin unohdan akkujen valmistuksen päästöt? Eivät ne vaikuta satotasoihin. Linkkisi tutkimuksessa sanottiin että suuri osa akun valmistuksen päästöistä syntyy kennojen valmistukseen tarvittavan sähkön tuotannossa. Ydin-, tuuli- ja  aurinkosähköä sinnekin niin päästöt putoavat. Kaivosteollisuus sähköistyy jo. Tämän jutun mukaan esimerkkikaivoksen sähkönkulutus vähenee kun koneet sähköistyvät koska ilmanvaihtoon kuluu nyt dieselien pakokaasun ja hukkalämmön takia enemmän energiaa kuin itse koneet tarvitsevat sähköisinä.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/kaivoksessa-sahko-on-ku...

Tesla ja Yaris eivät ole missään muussakaan suhteessa vertailukelpoisia joten ei niiden päästöjäkään pidä vertailla. Kun verrataan vastaavia polttomoottori- ja täyssähköautoja niin akun valmistuksen päästöt kuittaantuvat jo nykyään alle 100 000 km matkalla. Akkujen hinta on muuten laskenut kymmenessä vuodessa viidesosaan mikä johtuu mm. siitä että tarvittavan energian määrä on laskenut. Kehitys jatkuu edelleen, se on akkujen massatuotannon osalta vasta alussa.

Olen samaa mieltä plugin-hybrideistä. Tosin niistä saattaa aikaa myöten, ehkä piankin, tulla kalliimpia kuin täyssähköautoista koska ne tarvitsevat molemmat tekniikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3497

NytRiitti kirjoitti:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161074/63-2018...

Selvityksestä puuttuvat  esim. Green Fuel Finland ja tämä Kiteen pontikankeittäjän bioetanolisuunnitelma, näiden kanssa samassa lähtökuopassahan  on myös Kaidi.

http://savonsiemen.com/fi/ajankohtaista/savon-siemen-tuottaa-myos-biodie...

jäänyt myös pois selvityksestä ja liuta muita pientuottajia.

Korjaan  Green jne. -> Green Fuel Nordic.

http://www.sbe.fi/SBE/SBE.html

kotisivu näyttää olevan, mutta rahoitus ei tuu, ei tuu.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6778

Major_Breakthrough kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
"Amsterdam kieltää bensa- ja diesel-käyttöiset autot 2030 lähtien – rajoitukset alkavat jo ensi vuonna

Rajoitusten taustalla ovat ilmansaasteiden aiheuttamat terveyshaitat."

https://yle.fi/uutiset/3-10767678 .

Onko jussipussi muuten Lappeenrannasta ?

Ehkä jussipussi ei ole mistään kotoisin? ◔̯◔

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1101

Turha kuvitella, että taloudellisesti ahtaalla elävät työttömät, yksinhuoltajat, maaseudun väestö alkaisivat ostaa hybridiautoja edes.

Tähtäimessä heillä on vanhan käytetyn polttomoottoriauton hankinta, jos edellisestä aika jättää kolarissa tms.

Vanhaa autoa kannattaa korjata niin kauan kuin, tilalle ei saisi hankittua vanhaa polttomoottiautoa. Korjauskustannus edes 1.000 e vuodessa ei edellytä uuden käytetynkään hankkimista. Paras tilannen on,  jos suvussa tai tuttavapiirissä on luotettava autonkorjaaja.

esko

jussipussi
Seuraa 
Viestejä47256

Käyttäjä4369 kirjoitti:
Turha kuvitella, että taloudellisesti ahtaalla elävät työttömät, yksinhuoltajat, maaseudun väestö alkaisivat ostaa hybridiautoja edes.

Tähtäimessä heillä on vanhan käytetyn polttomoottoriauton hankinta, jos edellisestä aika jättää kolarissa tms.

Vanhaa autoa kannattaa korjata niin kauan kuin, tilalle ei saisi hankittua vanhaa polttomoottiautoa. Korjauskustannus edes 1.000 e vuodessa ei edellytä uuden käytetynkään hankkimista. Paras tilannen on,  jos suvussa tai tuttavapiirissä on luotettava autonkorjaaja.

Bensan muuntaa suht halvalla E85.lle ja dieselissä käyttää MY dieseliä.

"Kinkun paistinrasvallakin voi ajaa

Kemianteollisuuden aloitteesta toteutettu Kinkkutemppu-projekti on jo kolmena jouluna kerännyt kinkun paistinrasvoja ja toimittanut ne Nesteen Porvoon jalostamolle uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi.

Viime jouluna kampanjassa oli mukana jo 185 000 kotitaloutta. Yhden kinkun paistinrasvalla voi ajaa henkilöautoa jopa kolme kilometriä.

Kinkkutempulla saatiin talteen niin paljon kierrätettäväksi kelpaavaa energiaa, että rasvasta valmistetulla polttoaineella olisi voinut ajaa lähes 18 kertaa maailman ympäri tai noin 500 kertaa Hangon ja Utsjoen välisen matkan.

Arkisia ympäristötekoja

Kuinka paljon voit omilla valinnoillasi vaikuttaa? Enemmän kuin luuletkaan.

Jos ajat vuodessa 30 000 kilometriä ja vaihdat Neste MY uusiutuvan dieselin fossiilisen dieselin tilalle, auton elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt pienenevät runsaalla viidellä tonnilla vuodessa. Sillä voisit kuitata vaikkapa 25 Helsingin ja Barcelonan välistä yhdensuuntaista lentoa tai tai lämmittää sähkösaunan kahdesti viikossa 36 vuoden ajan.

https://tekniikanmaailma.fi/mainoslehti/lehdeton/uusiutuva-diesel-on-ilm... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä47256

jussipussi kirjoitti:
"Neste MY uusiutuva diesel vs. fossiilinen diesel"

https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=e-bb6zss4sg .

"Maailmanvalloitus käynnissä

Suomalainen innovaatio on otettu maailmalla hyvin vastaan. Porvoon, Rotterdamin ja Singaporen jalostamoilla uusiutuvia tuotteita valmistetaan jo noin kolme miljardia litraa vuodessa. Päivittäin Neste MY uusiutuvaa dieseliä käytetään yli miljoona litraa.

Polttoaine on lyönyt hyvin läpi esimerkiksi tiukan ympäristöpolitiikan Kaliforniassa. Jakelupisteiden määrä kasvaa tasaisesti lisääntyvän kiinnostuksen myötä."

https://tekniikanmaailma.fi/mainoslehti/lehdeton/uusiutuva-diesel-on-ilm... .

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä337

JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Hyvä homma. Mun ei tarviikaan kuin syödä neljä kinkkua päivässä niin saan katettua ostosreissuni.
 

Tämähän se totuus on näissä ruuanjätepolttoaineissa. Jätteet tietenkin kannattaa kierrättää järkevästi mutta ei ne fossiilisia polttoaineita pysty korvaamaan. Ihmisen ja auton energiantarpeet on sen verran eri luokkaa.

Sanotaan nyt vielä kerran että mydieseliä (enimmäkseen) ei tehdä ruuanjätteistä, vaikka Nesteen markkinointiosasto sellaista mielleyhtymää parhaansa mukaan yrittää saada aikaan, ja melko hyvin näkyy onnistuneenkin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat