Sivut

Kommentit (2008)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reiska
Seuraa 
Viestejä5480

George Hanson kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
Miksi hyvä idea pitää ehdointahdoin pilata tyhmyydellä.

https://www.is.fi/autot/art-2000006027951.html

Fiat on esitellyt mukavan konseptin kansansähköautoksi. Kätevän tuntuinen peli ja hieno muotoilu.

Parasta tässä on, että akku kestää 100km, mutta niitä voi olla tarpeen mukaan myös useampi, jopa 4.  Näin akkujen paino ei rasita kaupunkiajossa minne riittää yksi kpl ja matka-ajoon voi vehkeen varustaa useammalla akulla. Varmaan tulee operaattoreita jotka hankkivat noita akkuja, mitä sitten voi vuokrailla jos ei itse halua niitä säilytellä.

Auton hankintahintakin yhdellä akulla lienee kohtuullinen, FIATin hinnoittelun tietäen.

Jos ja kun akun vaihto on helppoa, niin latausajalla ei ole enää väliä, eikä sähköverkon toimivuutta tarvi enää murehtia. Tuskin apukonetta siihen on kovin vaikea suunnitella jos ja kun se on auton muotoilussa otettu huomioon.

Per se

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä472

Ajelin eilispäivän sähköautolla ensimmäisen kerran. Kurasella kehäkolmosella ei meno poikennut polttomoottoriautosta, kun rengasmeteliä kuitenkin riitti. Hitaalla kulku oli hiljaisempaa. Jousitus oli voimakkaasti vaimentava ja korin heilahdukset hitaita ilmeisesti painon vuoksi. Näin talvella etu oli se, että auto alkoi lämmittää heti. Tätä ominaisuutta kehui Tekniikan maailmakin uusimmassa numerossa. Lämmityslaitteiden tehot ovat 4-5kW, mihin uudet suuremmat akut antavat mahdollisuuden hukkaamatta liikaa ajettavia kilometrejä. Autosta jäi posiitivinen kuva ja saatan seuraavaksi vaihtaakin sähköön.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä337

Diam kirjoitti:
Paljonko siitä sähkömoottorista irtoaa lämpöhäviötä kapiiniin, 80 kW yht..

Akkumetalleja ei saada kierrätettyä, syntyy ympäristömyrkkyongelmia.

  

Paljonko tarvitset lämpöä kapiiniin? Tavallinen saunan kiuas on 6 kW. Sitä luokkaa on ekvivalentin mukaan sähköautojenkin lämmityslaitteet, eikä niitä varmaan tarvitse koko aikaa täysillä pitää pakkasellakaan. Auton liikuttaminen maantienopeudella vie pakkasella 15 - 20 kW eli jonkin verran kuluu lämmitykseen lisää.  Mitä sitten, töpseli seinään ajon jälkeen. Lämpöpumpulla saadaan lämpöä pienemmällä sähkönkulutuksella.

Akkumetallit saadaan kierrätettyä sitten kun loppuun käytettyjä akkuja alkaa tulla. Nythän lähes kaikki valmistetut sähköautojen akut ovat vielä käytössä. Niille saattaa löytyä jatkokäyttöä kun eivät enää autoihin kelpaa.

https://www.uusiteknologia.fi/2018/06/26/sahkoautojen-vanhat-akut-sahkov...

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/akkumetallien-kierratys-on-ydinkysymy...

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fortum-rakentaa-akuista-bisnesta-usko...

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1111

Akkujen kehitys etenee nopeasti. Voimme vain kuvitella, kuinka tehokkaita akut tulevat olemaan 10 vuoden kuluttua.

Kannattaa siis ajella vanhalla bensa- tai dieselautolla niin pitkään, kuin sen korjauskustannukset eivät ylitä uuden auton hankintamenoa. Ilmasto kiittää.

Monien kaupunkien ongelmana ovat pakokaasut ja pienhiukkaset, jotka huonontavat ilman laatua. Tämä ei koske Suomea, mereltä tulee koko ajan puhtaampaa ilmaa meille.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/tutkijat-kehittivat-lupaavan-li...

Tutkijat kehittivät lupaavan litiumakun: Ei syty tuleen, kobolttivapaa, saattaa jopa varastoida aiempaa enemmän virtaa

Klassinen litiumakku on elektroniikassa yleinen komponentti, johon valitettavasti liittyy syttymisen vaara.

Science-lehti raportoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkijat ovat kehittäneet litiumakun palamattomista materiaaleista.

Marylandin yliopistossa Chunsheng Wang tutkijaryhmineen keksi vuonna 2015 elektrolyytin, joka on tehty voimakkaasti suolapitoiseen veteen. Elektrolyytti on aine, joka välittää varausta kahden elektrodin välillä

Sciencen jutussa tutkimusta kommentoiva Atlantan Georgia Institute of Technologyn materiaalitekniikan professori Gleb Yushinin mukaan kysymyksessä on "ehdottoman merkillepantava edistysaskel".

Uudessa akkuteknologiassa on sekin plussa, että se ei vaadi myrkyllisen ja jokseenkin kyseenalaisissa työolosuhteissa louhittavan koboltin käyttöä.

esko

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat