Olen fysiikan kuudennella lukiokurssilla ja saimme tehtäväksemme tutkia pyörrevirtoja. Päädyin tutkimaan kaltevaa alumiinilevyä pitkin etenevää sauvamagneettia. Ymmärrän miksi vauhti hidastuu, vaikka näin ei käy sahköä johtamattomalla pinnalla. Kysymys kuuluukin; miksi magneetti kiemurtelee edetessään? Miksi kiemurtelun suuruus vaihtelee? Ohessa video tilanteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=UfDWYpyMezQ

Kommentit (11)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ovolo
Seuraa 
Viestejä7126

Mutta sanoisin, että magneetin indusoimat  pyörrevirrat, jotka jarruttaa pyörimistä alumiinilevyyn pinnalla, eivät ole ihan ihan tasaisesti jakautuneet, vaan jarruvoima magneetin toisessa päädyssä on hieman suurempi, kuin toisessa. 

JepajeeMerlinmikälie
Seuraa 
Viestejä5428

Heilahtelun suuruus taas riippuu liikemäärästä p=mv, jossa p on liikemäärä, m on massa ja v on nopeus. Kun magneetit vierivät levyltä ohi, nousee magneettien nopeus joka kasvattaa niiden nopeutta enemmän levyn ulkopuolella kuin sen päällä, jolloin tanko kierähtää takaisin levyn suuntaan.

JPI
Seuraa 
Viestejä27629

Juu, Jepajeen vastaus on oikein. On nimittäin täysin selvää, että sylinteri kääntyy jos sitä käännetään, heh.

No, siis levyn reunan ulkopuolella ei magneettiin pyörevirroista aiheutuvaa jarruttavaa voimaa kohdistu, sisäpuolella kohdistuu.

3³+4³+5³=6³

ovolo
Seuraa 
Viestejä7126

Se, miksi magneetti alunperin lähtee pyörimään vinoon, johtuu tuon levyn kapeudesta. Jos magneettia ei laiteta pyörimään millilleen kapean levyn keskeltä, niin pyörrevirrat ja samalla jarruvoimat ovat epäsymmetrisiä. Pyörrevirrat indusoituu laajalle alueelle. Tuo suoraan pyöriminen onnistuu, kun levy on tarpeeksi suuri. En nyt tiedä, riittääkö metri kertaa metri-mittainen levy. Kokeilkaa!

wisti
Seuraa 
Viestejä14793

JPI kirjoitti:
Juu, Jepajeen vastaus on oikein. On nimittäin täysin selvää, että sylinteri kääntyy jos sitä käännetään, heh.

No, siis levyn reunan ulkopuolella ei magneettiin pyörevirroista aiheutuvaa jarruttavaa voimaa kohdistu, sisäpuolella kohdistuu.


Pitää paikkansa.
Joku magneetti kääntyi ennen reunan tyhjän päälle menemistä. Tämä johtui siitä, että jarruttava pyörrevirta on ”alumiinin puolella ” vahvempi kuin reunan puolella silloinkin kun ei tyhjän päälle mennä.

JepajeeMerlinmikälie
Seuraa 
Viestejä5428

JPI kirjoitti:
Juu, Jepajeen vastaus on oikein. On nimittäin täysin selvää, että sylinteri kääntyy jos sitä käännetään, heh.

No, siis levyn reunan ulkopuolella ei magneettiin pyörevirroista aiheutuvaa jarruttavaa voimaa kohdistu, sisäpuolella kohdistuu.


Huonostihan se oli selitetty, mutta eipä se omastasi sisällöltään eronnut.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat