Sivut

Kommentit (21)

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Kun olin 7-vuotias, kolmannella luokalla, uskonnon tunnilla kerrottiin parista tyypistä, joista toinen valitsi helpon tien ja toinen kivikkoisen... ensin mainittu sai valinnastaan rangaistuksen!  Opetus siis oli:"Kun sinulla on valittavanasi helppo ja kivikkoinen tie, mikäli valitset helpon tien, sinua rangaistaan."  Koulun tarkoitus on opettaa, ei kertoa juttuja vailla tarkoitusta, paitsi jos oppiaineena on äidinkieli silloin tarina voi olla sivuseikka... mutta se ei ollut äikän tunti. Minkä tyyppisen tien joku hyypiö valitsi vuosisatoja sitten ja oliko hänellä sen jälkeen kivaa vai ei? Täytyihän asian kertomisessa olla jokin järki. Sillä kukaan ei sanonut, että uskonnontunnit olisivat satutuokioita vaan kristinopin sekä satujen kertomiseen suhtauduttiin selvästi erillisinä asioina. Loogisesti  se oli siis esimerkinomainen kehoitus välttää helppoa tietä.

Meillä (minulla, äidilläni ja siskollani) oli tapana käydä kävelyllä rantabulevardilla. Siellä oli isot aallonmurtajat. Koulun opetus konkretisoitui minulle siinä varsin selkeästi: jatkanko suoraan eteenpäin betonista leveää kävelytietä, vai kuljenko aallonmurtajien päällä? Välttääkseni rangaistuksen valitsin jälkimmäisen. Sitten huomasin, kuinka kivaa oli hahmottaa kulkureitti usemman kiven verran! Aluksi kävi onnettomuus, kun E.T. -leluni putosi kivien väliin mutta ei sitä paljon sattunut, ja opin pitämään sen kädestä lujemmin kiinni. Minusta tuli taitava hahmottamaan, mitä ketterä liikkuminen vaati. Laajensin harrastustani siihen, että kapusin usein pienelle vuorelle, ja juoksin alas niin nopeasti kun pystyin - se oli kovan vauhdin takia eri tavalla hastavampaa, kuin kivillä hyppely. Vielä aikuisenakin vältin ehkä suunnistuksessa nilkkavammat sen vuoksi, että koordinaationi pelasi mainiosti. Oliko tiheikköön eksyminen sitten alitajuisesti houkuttelevaa jokin suurempi hyöty mielessä, sitä en osaa sanoa..! :D Luulen että se oli vain maltin puutetta kuntoon nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
S.Kuratov
Seuraa 
Viestejä1361

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kun olin 7-vuotias, kolmannella luokalla, uskonnon tunnilla kerrottiin parista tyypistä, joista toinen valitsi helpon tien ja toinen kivikkoisen... ensin mainittu sai valinnastaan rangaistuksen!  Opetus siis oli:"Kun sinulla on valittavanasi helppo ja kivikkoinen tie, mikäli valitset helpon tien, sinua rangaistaan." 

Toisaalta taas fysiikan puolella on pienimmän vaikutuksen periaate. Ja varmaan biologiastakin löytyy kyseisen periaatteen jonkinlainen versio.

molaine kirjoitti:
Mutta tämäkin ketju on mennyt liian hapokkaaksi mestarien käsittelyssä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Käyttäjä18776 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kun olin 7-vuotias, kolmannella luokalla, uskonnon tunnilla kerrottiin parista tyypistä, joista toinen valitsi helpon tien ja toinen kivikkoisen... ensin mainittu sai valinnastaan rangaistuksen!  Opetus siis oli:"Kun sinulla on valittavanasi helppo ja kivikkoinen tie, mikäli valitset helpon tien, sinua rangaistaan." 

Toisaalta taas fysiikan puolella on pienimmän vaikutuksen periaate. Ja varmaan biologiastakin löytyy kyseisen periaatteen jonkinlainen versio.

Niinpä. Miksei sitä opetettu?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Kolmasluokkalaisten ympän kokeessa on tehtävä, jossa on kasvin piirroskuva ja tehtävänä on kirjoittaa nuolien perusteella, mitä kaikkea kasvi tarvitsee kasvuunsa. Auringon kohdalla on kaksi nuolta... ja vastaus "auringon valo" ei riitä. Mielenkiintoista, vai mitä?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14742

Jalkapohjilla myös vältetään allergiat ja pitkä lista sairauksia, koska luonto on omilleen reilu.
Jalkapohjien kautta tosiaan rakennetaan suhde luontoa ohjaaviin rihmastoihin. Suhteen kruunaa kuoleman jälkeen ruumiin hautaaminen rihmastojen ja kaitsettaviensa ruuaksi.

MJ

S.Kuratov
Seuraa 
Viestejä1361

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä18776 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kun olin 7-vuotias, kolmannella luokalla, uskonnon tunnilla kerrottiin parista tyypistä, joista toinen valitsi helpon tien ja toinen kivikkoisen... ensin mainittu sai valinnastaan rangaistuksen!  Opetus siis oli:"Kun sinulla on valittavanasi helppo ja kivikkoinen tie, mikäli valitset helpon tien, sinua rangaistaan." 

Toisaalta taas fysiikan puolella on pienimmän vaikutuksen periaate. Ja varmaan biologiastakin löytyy kyseisen periaatteen jonkinlainen versio.

Niinpä. Miksei sitä opetettu?

Uskonnossa nyt on kaikenlaisia luonnottomia juttuja.

molaine kirjoitti:
Mutta tämäkin ketju on mennyt liian hapokkaaksi mestarien käsittelyssä.

masterogg
Seuraa 
Viestejä599

E.T mainittu 😊✌🏻

Hämmentyneille lukijoille selvennettäköön, että alieneita ei ole. Suloinen huijaus kollektiivisen tietoisuustason nostoon 👌🏻

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

"Dominoimas diktaattori, donkkaa digitaaleis"

"Tulin tekee unist totta, nää on niit aikoja "

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Käyttäjä18776 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Käyttäjä18776 kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kun olin 7-vuotias, kolmannella luokalla, uskonnon tunnilla kerrottiin parista tyypistä, joista toinen valitsi helpon tien ja toinen kivikkoisen... ensin mainittu sai valinnastaan rangaistuksen!  Opetus siis oli:"Kun sinulla on valittavanasi helppo ja kivikkoinen tie, mikäli valitset helpon tien, sinua rangaistaan." 

Toisaalta taas fysiikan puolella on pienimmän vaikutuksen periaate. Ja varmaan biologiastakin löytyy kyseisen periaatteen jonkinlainen versio.

Niinpä. Miksei sitä opetettu?

Uskonnossa nyt on kaikenlaisia luonnottomia juttuja.

Kyllä kaikissa opetuksessa varmasti pointtia on. Tuon esimerkkini vastaava idea olisi kai siinä, kun joku sanoisi olevansa niin laiska, että hoitaa asian kerralla kuntoon. Mulla vaan taisi jäädä referenssit huomiotta - ehkä nukuin kun ne kerrottiin... tai katselin lintuja.

Kerran undulaatti lensi avoimesta ikkunasta luokkaamme, ja laskeutui minun ja parini pulpetille. Laitoin kämmeneni rauhallisesti näkyville, ja undulaatti tuli kädelleni. Ajattelin että sillä oli ehkä jano. Opettaja tuli, nappasi linnun, laittoi sen pöytälaatikkoonsa ja jatkoi tylsää puhettaan. Minusta undulaatilla olisi voinut olla meille jotain opetettavaa. Jos opettaja vain olisi tarttunut tilaisuuteen. Kenties valkoinen kyyhkynen olisi säväyttänyt häntä enemmän.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

masterogg kirjoitti:
E.T mainittu 😊✌🏻

Hämmentyneille lukijoille selvennettäköön, että alieneita ei ole. Suloinen huijaus kollektiivisen tietoisuustason nostoon 👌🏻

Moro Oggy. E.T.  oli ystäväni, olenhan kertonut sen olleen lankakaupasta ostettu prototyyppi.

Vierailija

Minijehova kirjoitti:
Jalkapohjilla myös vältetään allergiat ja pitkä lista sairauksia, koska luonto on omilleen reilu.
Jalkapohjien kautta tosiaan rakennetaan suhde luontoa ohjaaviin rihmastoihin. Suhteen kruunaa kuoleman jälkeen ruumiin hautaaminen rihmastojen ja kaitsettaviensa ruuaksi.

Eli onnen salaisuus on jalkasieni tai joku sitäkin pahempi silsa. Aikamoista.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Olen toisinaan ihmetellyt, miksi joillakin lapsilla on kömpelö motoriikka. Ihmiset ovat erilaisia joo, mutta miten selittyvät suuret erot näin perustavanlaatuisessa ominaisuudessa? Onhan  näkökyvyssäkin suuria eroja, ja monessa muussakin... itse asiassa, kaikessa. Mutta tökkivä koordinaatiokyky on sellainen piirre, joka on helppo suoraan havaita. Ja tuntea, että itse tekisi hieman toisin. Mikä siinä liikehallinnassa "mättää", kun kyseessä on terve lapsi? Entä kun kyseessä on aikuinen, jonka aivot ja lihakset eivät täysin pelaa yhteen, ja seurauksena on saikkari?

Seuraavassa artikkelissa on havainnollistava taulukko liikehallinnan osatekijöistä: 

("Liikehallinta eli motorinen kunto tarkoittaa kehon asentojen ja liikkeiden hallintaa sujuvasti, nopeasti ja tarkoituksenmukaisesti. Se koostuu peruskyvyistä: tasapaino-, reaktio- ja koordinaatiokyky sekä suuntautumis- ja liikeaistikyky (taulukko 1). Ne vaikuttavat muun muassa kehon hallintaan, liikkumisen sujuvuuteen, voimaan, nopeuteen, rytmikkyyteen ja estetiikkaan.")

Liikehallinan harjoittaminen

Ihmiset tykkäävät katsella taitavia tanssijoita. He saavat kuuloelämyksen visuaalisesti tulkittuna, mikä tuottaa esteettistä nautintoa. Mieli ja silmä lepää. Sen sijaan kömpelyys ilman järkisyytä voi olla ärsyttävää, aivan kuin aistit saisiva sitä katsellessa  päinvastoin huonoja vaikutteita.  Tai sitten tuntee sääliä, empatiaa. Tanssijan sijaan voi ihailla mestaripelaajaa, jonka reaktiokyky tilanteessa kuin tilanteessa on nerokas. Tai huippukokkia, jolla sujuu ripeästi, rauhallisesti ja siististi; päinvastaisen näkeminen olisi piinallista, vaikka kyseessä ei olisi oma keittiö. Toisen kömpelyys on vähän kuin kana näkisi punaista: mitä siedät normaalin nimissä? Mikä on normaalia... no, "motorisesti vajaa-älyinen" ei ole sinänsä mikään vamma. Vaikka siitä helposti vammoja seuraakin.

Olen tosiaan miettinyt, kuinka suuri osuus ympäristöllä on liikehallintakykyyn. Näppäryys on synnynnäistä. Kun lapsen liikehallinta on huomiotaherättävän heikkoa keskittymisen herpaantuessa, ja on vain ajan kysymys milloin käy vahinko ellei jatkuvasti vahdita vieressä, herää kysymys: miten lapsen kanssa koettiin yhdessä liikkumisen iloa, kun hän oli pienempi? Olisiko hänen potentiaalinsa kehittynyt paremmin, jos häntä olisi (enemmän?) tanssitettu, leikitty vesileikkejä, rauhallisia ilmaleikkejä, yhdessä tutkimista, kantoliinassa pitämistä? On olemassa taaperoita, joita ei vahdita vierestä - ovatko he kaatuillessaan toistuvasti saaneet pieniä vaurioita...?? Mikä ihmisen evoluutiossa on mahdollistanut/sallinut ääripään kömpelyydet?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

Eräs poika oli ilmiömäinen oppimaan rumpujen soittoa. Hänen opettajansa sanoi lopulta, että on opettanut pojalle kaiken minkä voi. Pojan serkku puolestaan on hyvä 10-sormijärjestelmässä. Siinä suvussa, joka on Pohjanmaalta,  monella on poikkeuksellista näppäryyttä jossakin asiassa. 

Mulla oli joskus kaveri joka oli taitava tekemään ranskanlettejä sekä kutomaan. Tuli aina tasaista jälkeä vaivattomasti. En voinut käsittää, miten sama ei onnistunut minulta! Sillä minua pidettiin lahjakkaana piirtäjänä, käteni oli tarkka - miksei tarkkuus hyödyttänyt minua kaikissa kädentaitoa vaativissa tehtävissä? Luulen, että  yritin säätää "vielä parempaa"... jolloin ajattelin liian monta asiaa, ja lopputulos oli kamala nyhverrys, siinä missä kaveri yksinkertaisesti suoritti sitä samaa. En tiedä. 

Synnynnäistä lähtökohtaa voi aina petrata - asenne on  kuitenkin tärkeä osa sitä harjoittelua. Tarkka käsi ei riitä, jos aina yrittää luoda omia sääntöjä. Toisaalta  juuri se kokeilu on antoisaa! Vaikka kuinka koittaisi luottaa hyväksi havaittuun, mieli pyrkii aina tarjoamaan vähän tuunausta... Vähän kuin luonnevika. Ei sitten millään kelpaa se reseptikään sellaisenaan. Joskus syntyy parempaa ja se voi olla moukan tuuriakin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7108

"Motoriset taidot jaetaan kolmeen osaan; karkeamotoriset taidot (mm. juokseminen ja hyppääminen), hienomotoriset taidot (mm. kirjoittaminen ja kengännauhojen solmiminen) sekä havaintomotoriset taidot (esim. miten lapsi hahmottaa omaa kehoaan suhteessa ympäröivään tilaan, aikaan ja voimaan)."

Lapsen motoristen taitojen vahvistaminen

***

"Tutkimuksissa on todettu kaupunki ja maaseutuympäristön tarjoavan erilaisia ärsykkeitä, ja kehittävän tämän vuoksi eri tavoin lasten motorisia taitoja. Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa kaupungissa asuvilla lapsilla oli paremmat esineiden käsittelytaidot kuin maaseudulla asuvilla. Tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu eroja maaseudulla kasvaneiden lasten ja kaupungissa kasvaneiden lasten liikkumistaidoissa. (Rudisill – Martin – Weimar – Wall – Valentini 2002).

Käsittelytaitojen kehittyminen edellyttää havaintomotoriikan kehittymistä, joten voi olla että kaupunkiympäristön tarjoaa monipuolisempia aistiärsykkeitä, jotka kehittävät lapsen havaintomotoriikkaa ja sitä kautta myös käsittelytaitoja. Toisaalta Norjassa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin että niillä lapsilla joilla oli mahdollisuus liikkua metsässä päivittäin, oli paremmat tasapaino ja koordinaatiotaidot kuin verrokkiryhmän lapsilla jotka eivät liikkuneet metsässä päivittäin. Maaseudulla voi olla kaupunkeja paremmat mahdollisuudet liikkua rakentamattomissa ympäristöissä, kuten metsässä. (Fjortolf 2001:115-117; Iivonen 2008: 43-44.)"

1-6 -vuotiaiden motorinen kehitys

*****

Päihteiden käyttö raskausaikana voi vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen, niin että lapsen lieväkin motorinen kömpelyys  saattaa osaltaan johtua siitä. Päihteitä käyttävän äidin tapa olla vauvan kanssa vuorovaikutuksessa ym. ohjaa  tietysti myös vauvan neurobiologista kehitystä.

***

”Skitsofreniapotilaiden lapsilla on havaittu huonoa suoriutumista motorisilla sensorimotorisilla alueilla ensi elinvuosinaan.”

”Kymmeneltä skitsofreniaa sairastavan äidin lapselta mitattiin aineenvaihduntaa, kasvua ja kehitystä syntymästä kahden vuoden ikään. Alhainen syntymäpaino ja komplikaatiot ennustivat skitsoidisia ja skitsotyyppisiä piirteitä lapsissa. Monilla havaittiin epänormaalin hiljainen tila ensimmäisen kuukauden aikana. Seurannassa havaittiin ”pandevelopment”-termillä luonnehdittua poikkeavaa kehitystä tai taantumista fyysisessä kasvussa, liikkeissä, asennoissa ja visuomotorisessa kehityksessä sekä epäonnistumista molempien käsien yhteistoiminnassa neljän ja kuuden kuukauden välillä. Tämä liittyi aikaan, jolloin hermojärjestelmän integraatio kehittyi. Näihin varhaisiin ongelmiin liittyi huonoa sosiaalista sopeutumista viisi-kymmenvuotiaana (Foerster ym. 1991).”

”Fish (1987) seurasi skitsofreniaa sairastava äitien ja lapsia ja havaitsi heillä neurointegratiivisen häiriön, jota hän nimitti pandysmaturaatioksi, yleiskypsymishäiriöksi. Siinä kehitykseen sekoittuu taantumia, epäjohdonmukaisia hyppäyksiä, koordinaation puutetta tai jo opitun taidon katoamista. Pitkäaikaisseuranta osoitti, että näillä lapsilla on erityisen suuri riski sairastua skitsofreniaan. Tutkija esittää kysymyksen, onko kyseessä jokin lapsuuden kehollinen skitsofrenian muoto?”

ÄIDIN JA VAUVAN VARHAINEN VUOROVAIKUTUS, Toim. Pirkko Niemelä - Pirkko Siltala – Tuula Tamminen, WSOY 2003;  ”Mielisairas äiti ja vauva”, Sinikka Mäkelä  -> Pitkäaikaisvaikutuksia lapsilla, s. 319

Minijehova
Seuraa 
Viestejä14742

Motoriset ongelmat liittyy myös ADHD, autismi ja vastaavia, sekä klassinen nörttiefekti, eli älykkäämmät ovat usein vähemmän liikunnallusesti lahjakkaita. Ehkäpä aivoilla on parempaakin tekemistä kuin hioa täydellisiä liikeratoja; hyvä hienomotoriikka ja selviytymiseen riittävät karkeamotoriset taidot. Kovempaa sillä rakentamallaan koneella kuitenkin pääsee kuin juosten.😉

MJ

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat