Sivut

Kommentit (234)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32988

Major_Breakthrough kirjoitti:
Miten ylipäätään magneetti ja metalli pyöriessään muodostaa sähköä..mistä on kysymys ?

Magneettikentässä liikkuviin varauksiin kohdistuu ns. Lorentzin voima.

F = qE + qv x B

,jossa E on sähkökentän voimakkuus, v on varauksen nopeus ja B on magneettivuon tiheys (vektoreita). Generaattorin tapauksessa nopeus tulee siitä, että käämi liikkuu kentässä ja pakottaa siten elektroninsakin liikkumaan käämin mukana. Johtavassa aineessa on elektroneja, jotka voivat liikkua voiman vaikuttaessa ja muodostuu sähkövirta. Pyörivä geometria, jossa kentät ja käämit on sopivasti limitetty, mahdollistaa vaihtovirran tuotannon teknisesti mielekkäällä rakenteella.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_force

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Miten ylipäätään magneetti ja metalli pyöriessään muodostaa sähköä..mistä on kysymys ?

Magneettikentässä liikkuviin varauksiin kohdistuu ns. Lorentzin voima.

F = qE + qv x B

,jossa E on sähkökentän voimakkuus, v on varauksen nopeus ja B on magneettivuon tiheys (vektoreita). Generaattorin tapauksessa nopeus tulee siitä, että käämi liikkuu kentässä ja pakottaa siten elektroninsakin liikkumaan käämin mukana. Johtavassa aineessa on elektroneja, jotka voivat liikkua voiman vaikuttaessa ja muodostuu sähkövirta. Pyörivä geometria, jossa kentät ja käämit on sopivasti limitetty, mahdollistaa vaihtovirran tuotannon teknisesti mielekkäällä rakenteella.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_force

-

Okei...miksi juuri kuparissa elektronit liikkuu ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32988

Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei...miksi juuri kuparissa elektronit liikkuu ?

Kun atomit pakataan hilaan, uloimmat energiatilat yhdistyvät koko kappaleen laajuisiksi. Niillä tiloilla olevat elektronit eivät enää ole tietyn atomin elektroneja, vaan niiden aaltofunktio delokalisoituu koko kiteen alalle. Tiloja sanotaan elektronivöiksi.

Elektronivyöllä elektronit voivat saada tietyt kvanttimekaanisista valintäsäännöistä seuraavat liikemäärän arvot. Jokaista liikemäärän arvoa vastaa energia. Toisinaan elektronivöiden välillä on ns. kiellettyjä energiavälejä, jolla ei ole sallittuja tiloja.

Elektronit täyttyvät normaalisti kuin vesi täyttää astian. Alimmista energioista alkaen tietylle maksimitasolle, jota kutsutaan fermitasoksi. Aineen sähkönjohtavuus määräytyy pääasiassa fermitason ja kiellettyjen energiavälien suhteesta. Jos fermitaso on kielletyssä energiavälissä, silloin kaikki elektronivyöt ovat joko täynnä tai tyhjiä. Silloin väiden liikemäärät summautuvat nollaksi ja aine on eristettä. Elektronit eivät voi saada energiaa sähkökentältä ja aine on eristettä. Jos kielletty energiväli on pieni, lämpö voi virittää joitain elektrojena täydeltä valenssivyöltä tyhjälle johtavuusvyölle ja aine on puolijohde.

Jos taas fermitaso on keskellä elektronivyötä (tai useampia, ne voivat olla energiassa limittäin), elektonit voivat siirtyä energiassa hyvin lähellä oleville tiloille ulkoisen sähkökentän (tai Lorentzin voiman generaattorin tapauksessa) vaikutuksesta. Niillä tiloilla voi olla nettoliikemäärää, jolloin tapahtuu elektronien kuljetusta - eli sähkövirtaa. Sellaisia aineita kutsutaan metalleiksi.

Detaljit, miksi juuri tietty metalli johtaa juuri tietyllä tavalla, ovat hyvin monimutkaisia kvanttimekaanisia ilmiöitä. Niiden ymmärtämiseksi pitää opiskella kiinteän olomuodon fysiikkaa. Varsinkin transitiometallien (esim. kuparin) elektronitilat ovat piinallisen monimutkaisia, puolijohteet ovat helpommin hallittavissa (siinäkin varsinkin toisiinsa kytkeytyneet  aukkovyöt aiheuttavat harmaita hiuksia). Yleisesti metallien ominaisuudet ovat kuitenkin kohtuullisen hyvin ennustettavissa ab initio -lähtökohdista (eli atomien perusominaisuuksista), ne ovat vain hvyin vaativia laskuja (sekä ymmärtää että suorittaa).

NotYet
Seuraa 
Viestejä4045

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Okei...miksi juuri kuparissa elektronit liikkuu ?

Kun atomit pakataan hilaan, uloimmat energiatilat yhdistyvät koko kappaleen laajuisiksi. Niillä tiloilla olevat elektronit eivät enää ole tietyn atomin elektroneja, vaan niiden aaltofunktio delokalisoituu koko kiteen alalle. Tiloja sanotaan elektronivöiksi.

Elektronivyöllä elektronit voivat saada tietyt kvanttimekaanisista valintäsäännöistä seuraavat liikemäärän arvot. Jokaista liikemäärän arvoa vastaa energia. Toisinaan elektronivöiden välillä on ns. kiellettyjä energiavälejä, jolla ei ole sallittuja tiloja.

Elektronit täyttyvät normaalisti kuin vesi täyttää astian. Alimmista energioista alkaen tietylle maksimitasolle, jota kutsutaan fermitasoksi. Aineen sähkönjohtavuus määräytyy pääasiassa fermitason ja kiellettyjen energiavälien suhteesta. Jos fermitaso on kielletyssä energiavälissä, silloin kaikki elektronivyöt ovat joko täynnä tai tyhjiä. Silloin väiden liikemäärät summautuvat nollaksi ja aine on eristettä. Elektronit eivät voi saada energiaa sähkökentältä ja aine on eristettä. Jos kielletty energiväli on pieni, lämpö voi virittää joitain elektrojena täydeltä valenssivyöltä tyhjälle johtavuusvyölle ja aine on puolijohde.

Jos taas fermitaso on keskellä elektronivyötä (tai useampia, ne voivat olla energiassa limittäin), elektonit voivat siirtyä energiassa hyvin lähellä oleville tiloille ulkoisen sähkökentän (tai Lorentzin voiman generaattorin tapauksessa) vaikutuksesta. Niillä tiloilla voi olla nettoliikemäärää, jolloin tapahtuu elektronien kuljetusta - eli sähkövirtaa. Sellaisia aineita kutsutaan metalleiksi.

Detaljit, miksi juuri tietty metalli johtaa juuri tietyllä tavalla, ovat hyvin monimutkaisia kvanttimekaanisia ilmiöitä. Niiden ymmärtämiseksi pitää opiskella kiinteän olomuodon fysiikkaa. Varsinkin transitiometallien (esim. kuparin) elektronitilat ovat piinallisen monimutkaisia, puolijohteet ovat helpommin hallittavissa (siinäkin varsinkin toisiinsa kytkeytyneet  aukkovyöt aiheuttavat harmaita hiuksia). Yleisesti metallien ominaisuudet ovat kuitenkin kohtuullisen hyvin ennustettavissa ab initio -lähtökohdista (eli atomien perusominaisuuksista), ne ovat vain hvyin vaativia laskuja (sekä ymmärtää että suorittaa).

https://www.ess.fi/sarjakuvat/fingerpori/art2546114

On ilmoja piisannut.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32988

NytRiitti kirjoitti:
On ilmoja piisannut.

Sähkönkuljetus on hieman monimutkaisempi ilmiö, jonka ymmärtämiseksi pitää nähdä vähän vaivaa. Ei sitä oikein voi popularisoida yksinkertaiseksi ilman oleellisen asian menetystä. Varmaan siksi kadunmiesten keskuudessa kuulee aika usein kaikenlaisia väitteitä siitä, että "sähkö", jolla yleensä viitataan lähinnä varausten kuljetukseen, on jotenkin tuntematon ilmiö, mutta oikeasti se on erittäin hyvin ymmärretty asia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32988

Major_Breakthrough kirjoitti:
Auton laturia suositteli kaveri...se saattaisi toimia.

Kyllä se toimii jos laitetaan toimimaan, mutta on ominaisuuksiltaan huono. Laturi vaatii ylennysvaihteen saadakseen tarpeeksi kierroksia ja magnetointivirtaa tuottaakseen mitään. Jos näet suuren vaivan tehdäksesi myllyn, joka käynnistyy passiivisesti, tuskin haluat siihen generaattoria, joka tarvitsee magnetointivirtaa alkaakseen tuottaa.

Muta hupivirityksiin se on tietysti helposti ja halvalla saatavissa oleva komponenti, kunhan keksii jostain vaihteen. Primitiiviset ovat kai laittaneet remmejä, fiksumpi purkaa vaihdelaatikosta hammaspyöriä.

masterogg
Seuraa 
Viestejä599

Sama mihin näitä pudottelee.

Arvoitus: Tiedättekö miksi Suomi kuluttaa eniten kahvia per kapitaali?

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

"Dominoimas diktaattori, donkkaa digitaaleis"

"Tulin tekee unist totta, nää on niit aikoja "

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

Neutroni kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Auton laturia suositteli kaveri...se saattaisi toimia.

Kyllä se toimii jos laitetaan toimimaan, mutta on ominaisuuksiltaan huono. Laturi vaatii ylennysvaihteen saadakseen tarpeeksi kierroksia ja magnetointivirtaa tuottaakseen mitään. Jos näet suuren vaivan tehdäksesi myllyn, joka käynnistyy passiivisesti, tuskin haluat siihen generaattoria, joka tarvitsee magnetointivirtaa alkaakseen tuottaa.

Muta hupivirityksiin se on tietysti helposti ja halvalla saatavissa oleva komponenti, kunhan keksii jostain vaihteen. Primitiiviset ovat kai laittaneet remmejä, fiksumpi purkaa vaihdelaatikosta hammaspyöriä.

Eikö 2-3000 rpm riitä ?

---

Entäs tällainen..hieman Miilun tyyliin.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

ovolo
Seuraa 
Viestejä7675

Major_Breakthrough kirjoitti:
"Salainen ase" saattaakin olla tässä.

Tuo maksoi kahvipaketin verran.

500 wattia fillarin sähkömoottori.

Nythän sinua kerrankin lykästi. Eikun uusi genis tuulimyllyyn kiinni ja testaamaan!

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
"Salainen ase" saattaakin olla tässä.

Tuo maksoi kahvipaketin verran.

500 wattia fillarin sähkömoottori.

Nythän sinua kerrankin lykästi. Eikun uusi genis tuulimyllyyn kiinni ja testaamaan!

Niin jos ne noin halvalla liikkuu niin ei pitäisi olla ongema hankkia sellaista.

Samat elementit kuin näisä tehdasmalleissa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat