Sivut

Kommentit (79)

masterogg
Seuraa 
Viestejä599

Ai, mielestäni piirros piirsi juuri itsensä.

Olen tie toinen olemalla tietoinen

"Mä olin räjähtänyt Neutroneiks, tulin kokoomaan itteni uudestaan"

"Dominoimas diktaattori, donkkaa digitaaleis"

"Tulin tekee unist totta, nää on niit aikoja "

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33026

Minijehova kirjoitti:
No onko sellaisia luonnontieteellisiä aloja, joissa ei pidä mitään oppia ulkoa? Vaikea sanoa mikä on paljon tai vähän, mutta minusta lääketiede on hyvin soveltavaa jo siksi että ihmiset ovat niin erilaisia.

 Ihmiset ovat hyvin samanlaisia verrattuna esimerkiksi teknisiin laitteisiin, joita on lukemattomia malleja lukemattomilta valmistajilta ja usein tutkijoiden käyttämissä on vielä omia modauksia. Moomin mainitsemien ulkoa opiskeltavien tieteellisten asioiden lisäksi käytännön lääkärintyö on erittäin byrokraattista ja lääkärin pitää oppia valtava määrä hyvin monimutkaisia ja suorastaan sekavia lakeja, sääntöjä ja hoitokäytäntöjä. Terveyskeskuslääkäri löytää itsensä raastuvasta ennen kuin huomaakaan, jos alkaa soveltaa.

Joka alalla pitää oppia ulkoa jotain, mutta matematiikka ja fysiikka lienevät siinä suhteessa helpoimpia. Ja luulen että lääke- ja lakitiede pahimpia. Sanoisin, että sillä työmäärällä ja kirjallisuushyllymetreillä, jotka käytin DI-tutkintoon, olisin ehkä opiskellut lääkiksessä ensimmäisen lukukauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minijehova
Seuraa 
Viestejä15439

Jos varsinaisella oppimisella ei ole niin väliä, vaan suhteellinen menestys riittää, niin muiden suoritusten sabotoinnilla voi suhteelliset tulokset nousta. Tuollaisessa oppii kieroilemaan jos ei muuta.  :)

MJ

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52845

Oup22 kirjoitti:
Tervehdys! Olen opinnoissani siinä tilanteessa, että minun pitäisi saada parempia tuloksia ensi lukukautena eli suoraan sanottuna parempia arvosanoja. Onko arvon foorumin käyttäjillä antaa neuvoja että miten saada omista aivoista ja oppimisesta mahdollisimaman paljon irti (muistin kehittäminen, opiskelutekniikka yms.) . https://www.tiede.fi/keskustelu/36318/ketju/aivot_ylikuntoon Tuossa keskustelussa oli hyvä vinkkejä, mutta löytyisikö vielä joitain muuta? Onko teillä antaa suosituksia joistain kirjoista jotka auttaisivat tässä aihepiirissä? Tai vaikkapa omia vinkkejä. Kiitos jo etukäten!
Jos asia/aihe kiinnostaa niin yleensä sen oppii myös, jos ei kiinnosta niin tervanjuontia on.

Eli kokeilee vääntää opittavat asiat/aiheet jollain tavalla itseä kiinostaviksi.

Ainstaini
Seuraa 
Viestejä178

Minijehova kirjoitti:
masterogg kirjoitti:
Oppimisen edistäminen hajulla on sama kuin peittäis vikan rullan tuplapottia pelatessa 🙈

Toi hajufiksaatios on vain tietoisuuden luoma keino mielesi triggeröintiin.

Muisti ja olemuksesi viittaa autismiin josta olen ennekin sinulle maininnut.

https://m.youtube.com/watch?v=ODlK2vxSj-4
MNTTT, Eevil Stöö, Aztra - ADHD

Heti meni tääki ketju hapokkaaksi 😕

On minulta autismia tutkittu lapsena, mutta todettiin ettei ole autisti, ainoastaan poikkeuksellisen älykäs.  =D

Myös oman lapseni kohdalla päädyttiin samoihin tutkimuksiin samoin tuloksin.

Miksi lastasi on tutkittu?
Minunkin lapseni oli juuri tutkinnassa. Hänellä on myös vähän sama tarina.

Amis

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15439

Ainstaini kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
masterogg kirjoitti:
Oppimisen edistäminen hajulla on sama kuin peittäis vikan rullan tuplapottia pelatessa 🙈

Toi hajufiksaatios on vain tietoisuuden luoma keino mielesi triggeröintiin.

Muisti ja olemuksesi viittaa autismiin josta olen ennekin sinulle maininnut.

https://m.youtube.com/watch?v=ODlK2vxSj-4
MNTTT, Eevil Stöö, Aztra - ADHD

Heti meni tääki ketju hapokkaaksi 😕

On minulta autismia tutkittu lapsena, mutta todettiin ettei ole autisti, ainoastaan poikkeuksellisen älykäs.  =D

Myös oman lapseni kohdalla päädyttiin samoihin tutkimuksiin samoin tuloksin.

Miksi lastasi on tutkittu?
Minunkin lapseni oli juuri tutkinnassa. Hänellä on myös vähän sama tarina.

Ihan klassisia autismiin viittaavia oireita, eli erikoista vuorovaikuttamista, viivästynyttä puhetta ja varsin uppoutuvaa otetta omiin mielenkiinnon kohteisiinsa ja poikkeuksellinen muisti sekä yliherkkyyttä valolle ja joillekin äänille. Ja hiusten haistelu.  =D

MJ

Ainstaini
Seuraa 
Viestejä178

Minijehova kirjoitti:
Ainstaini kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
masterogg kirjoitti:
Oppimisen edistäminen hajulla on sama kuin peittäis vikan rullan tuplapottia pelatessa 🙈

Toi hajufiksaatios on vain tietoisuuden luoma keino mielesi triggeröintiin.

Muisti ja olemuksesi viittaa autismiin josta olen ennekin sinulle maininnut.

https://m.youtube.com/watch?v=ODlK2vxSj-4
MNTTT, Eevil Stöö, Aztra - ADHD

Heti meni tääki ketju hapokkaaksi 😕

On minulta autismia tutkittu lapsena, mutta todettiin ettei ole autisti, ainoastaan poikkeuksellisen älykäs.  =D

Myös oman lapseni kohdalla päädyttiin samoihin tutkimuksiin samoin tuloksin.

Miksi lastasi on tutkittu?
Minunkin lapseni oli juuri tutkinnassa. Hänellä on myös vähän sama tarina.

Ihan klassisia autismiin viittaavia oireita, eli erikoista vuorovaikuttamista, viivästynyttä puhetta ja varsin uppoutuvaa otetta omiin mielenkiinnon kohteisiinsa ja poikkeuksellinen muisti sekä yliherkkyyttä valolle ja joillekin äänille. Ja hiusten haistelu.  =D

Tolla omalla jälkikasvulla vähän erimoisia oireita ja sai muun diagnoosin kuin autismi, mutta löytyy tiettyjä autismi piirteitä. Kuten asioihin jumiutuminen, laatikkomainen ajatusmaailma ja sosiaalinen vuorovaikutus. Oppi tosin puhumaan siinä 11 kk, että ainakin se on kovin eri. Oppi itsekseen lukemaan jo parivuotta ennen eskaria, mutta tarvii varmaan henk. koht avustajan kouluun kun menee pitkin seiniä välillä :(
Ja kai me muijan kans ollaan vähän erikoisia myös, muutenkin kuin olemalla uskiksia.

Amis

apassi
Seuraa 
Viestejä1102

Suosittelen, että opiskelet ennemmin putkimieheksi, alat yrittäjäksi ja laskutat 60-70e/+alv. / h. teet puolet vuodesta töitä, ja laiskottelet toisen puolikkaan jossain lämpimässä. Jos kiinnostaa opiskella, niin opiskelet sitten omaksi iloksi siellä lämpimässä, ja elät hyvän ja täytteliään elämän. Muulla ei ole merkitystä siinä vaiheessa, kun aikanaan makoilet sairaalassa ja odottelet kuolemaa.

Vierailija

Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12767

Tässä väläyteltiin alussa että adhd lääkkeet auttaisivat oppimisessa, josta asiasta ei ole empiiristä tietoa muuten kuin siltä osin, että minulla on adhd, mutten ole koskaan mitään lääkkeitä siihen ”vaivaan” ottanut, enkä ota, mutta toteaisin että adhd toimii myös niin että jos on jostain asiasta kiinnostunut, niin on omiaan auttamaan oppimisessa, joten miten lie niitten lääkkeiden kanssa, turruttavatko parhaan terän innostuksesta pois. Toki on todettava, että jos ei pänttäyksen kohde kiinnosta, niin adhd toimii negatiivisesti, kun ajatukset vaeltavat väkisin vain niihin kiinnostaviin juttuihin, eikä meinaa millään pystyä keskittyä siihen tylsään oppittavaan.

Vierailija

Kai ne juuri auttaa keskittymään niissä emämieluisissa opittavissa ja sitä kautta edistää oppimista. Jaksaa niinsanotusti puurtaa sitä pakkopullaakin.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15439

JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Kaikesta päätellen aivojen toiminnassa on eroja yksilöiden välillä, sekä tehoissa että toimintatavoissa, sillä omasta mielestäni ylimääräiset asiat sitovat uuden datan muistiin. Häiriötön ja stressitön elämäntilanne on haaleaa vanillaa, joten mikä siinä auttaa sitomaan muistoja johonkin?
Paremminhan silloin voisi kuvitella päntätyn jäävän mieleen jos mutsi on kuollut edellisellä viikolla, lapselta on vasta diagnosoitu syöpä ja kuukauden on asunut kaverin sohvalla, koska kaikki noista opintojen ulkopuolisista asioista ovat mieleenpainuvia elämäntapahtumia.

Stressi ei opiskelussa auta, mutta kannattaako stressaaminen ikinä? En ole koskaan löytänyt stressaamisesta hyviä puolia, joten en harrasta sitä. Stressaaminen on valintakysymys.
Stressin vahingolliset mekanismit ovat tulehdustila, väärä aivokemia ja univaje.

MJ

Vierailija

Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Kaikesta päätellen aivojen toiminnassa on eroja yksilöiden välillä, sekä tehoissa että toimintatavoissa, sillä omasta mielestäni ylimääräiset asiat sitovat uuden datan muistiin. Häiriötön ja stressitön elämäntilanne on haaleaa vanillaa, joten mikä siinä auttaa sitomaan muistoja johonkin?
Paremminhan silloin voisi kuvitella päntätyn jäävän mieleen jos mutsi on kuollut edellisellä viikolla, lapselta on vasta diagnosoitu syöpä ja kuukauden on asunut kaverin sohvalla, koska kaikki noista opintojen ulkopuolisista asioista ovat mieleenpainuvia elämäntapahtumia.

Stressi ei opiskelussa auta, mutta kannattaako stressaaminen ikinä? En ole koskaan löytänyt stressaamisesta hyviä puolia, joten en harrasta sitä. Stressaaminen on valintakysymys.
Stressin vahingolliset mekanismit ovat tulehdustila, väärä aivokemia ja univaje.

Katsos kun on olemassa objektiivinen itsestä riippumaton maailma jota ei voi tutkia jos kaikki liittyy jotenkin itseensä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12767

Idunpurija kirjoitti:
Kai ne juuri auttaa keskittymään niissä emämieluisissa opittavissa ja sitä kautta edistää oppimista. Jaksaa niinsanotusti puurtaa sitä pakkopullaakin.

Jaa,että olikin vain mutua puoleltasi?
No, tuolla logiikalla isku moskalla päähän auttaa päänsärkyyn.
Adhd ei ole niin yksinkertainen vaiva kuin moni luulee, levottomat jalat, keskittymiskyvyn puute jne. vaan useimmiten se ilmenee päinvastoin silleen että keskittyy niin intensiivisesti johonkin, että ns. muu maailma jää paitsioon, josta tietenkin muut tilannetta seuraavat helposti vetävät johtopäätelmän että tuohan ei keskity lainkaan tähän mitä me muut juuri nyt touhuamme, mikä on sinänsä useimmiten ihan oikea arvio.
Jos adhd potilas saa jotain ns. päähänsä, niin se keskittyminen siihen voi olla suorastaan ilmiömäistä, mutta se ei välttämättä johda mihinkään merkittävään lopputulokseen, vaan kesken kaiken touhuamisen voi kiinnostus lopahtaa, ja jokin muu asia valtaa mielen, ja juuri tämä piirre ilmenee herkästi muitten silmissä epärationaalisena keskittymiskyvyttömyytenä, kun kyse on pikemmin siitä että kiinnostuksen kohteet vaihtuvat niin tiuhaan, ettei oikein mistään tule ns lasta eikä paskaa.
Itse olen vanhemmalla iällä yrittänyt kesyttää ja valjasta oma adhd toimimaan hallitusti oman tahtoni mukaan, ja tämä kovin vaihtelevalla menestyksellä.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15439

JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Kaikesta päätellen aivojen toiminnassa on eroja yksilöiden välillä, sekä tehoissa että toimintatavoissa, sillä omasta mielestäni ylimääräiset asiat sitovat uuden datan muistiin. Häiriötön ja stressitön elämäntilanne on haaleaa vanillaa, joten mikä siinä auttaa sitomaan muistoja johonkin?
Paremminhan silloin voisi kuvitella päntätyn jäävän mieleen jos mutsi on kuollut edellisellä viikolla, lapselta on vasta diagnosoitu syöpä ja kuukauden on asunut kaverin sohvalla, koska kaikki noista opintojen ulkopuolisista asioista ovat mieleenpainuvia elämäntapahtumia.

Stressi ei opiskelussa auta, mutta kannattaako stressaaminen ikinä? En ole koskaan löytänyt stressaamisesta hyviä puolia, joten en harrasta sitä. Stressaaminen on valintakysymys.
Stressin vahingolliset mekanismit ovat tulehdustila, väärä aivokemia ja univaje.

Katsos kun on olemassa objektiivinen itsestä riippumaton maailma jota ei voi tutkia jos kaikki liittyy jotenkin itseensä.

Wow, ei mennyt opiskelu ainakaan sinun kohdallasi hukkaan.

MJ

Vierailija

Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Kaikesta päätellen aivojen toiminnassa on eroja yksilöiden välillä, sekä tehoissa että toimintatavoissa, sillä omasta mielestäni ylimääräiset asiat sitovat uuden datan muistiin. Häiriötön ja stressitön elämäntilanne on haaleaa vanillaa, joten mikä siinä auttaa sitomaan muistoja johonkin?
Paremminhan silloin voisi kuvitella päntätyn jäävän mieleen jos mutsi on kuollut edellisellä viikolla, lapselta on vasta diagnosoitu syöpä ja kuukauden on asunut kaverin sohvalla, koska kaikki noista opintojen ulkopuolisista asioista ovat mieleenpainuvia elämäntapahtumia.

Stressi ei opiskelussa auta, mutta kannattaako stressaaminen ikinä? En ole koskaan löytänyt stressaamisesta hyviä puolia, joten en harrasta sitä. Stressaaminen on valintakysymys.
Stressin vahingolliset mekanismit ovat tulehdustila, väärä aivokemia ja univaje.

Katsos kun on olemassa objektiivinen itsestä riippumaton maailma jota ei voi tutkia jos kaikki liittyy jotenkin itseensä.

Wow, ei mennyt opiskelu ainakaan sinun kohdallasi hukkaan.

Ei se ainakaan appelsiineja haistellessa mennyt.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä15439

JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
JepajeeMerlinmikälie kirjoitti:
Paras keino oppia uutta on karsia häiriötekijöitä, eli vaikka sitten ne haisevat appelsiinit takin taskusta.

Toiseksi tärkeintä on ymmärtää mistä puhutaan. Toki usein joutuu väkisin tilanteisiin joista selviää pänttäämällä, mutta se tieto ei säily kauaa päässä ja varsinkin matematiikan kanssa se on fataali virhe.

Stressi on pahin. Koulutuksesta stressaaminen on normaalia, mutta jos siihen päälle pitää vielä vaikkapa etsiä uusi asunto, hankkia jostain monipuolista ruokaa ja on muita huolia, niin kannattaa ottaa välivuosi.

Kaikesta päätellen aivojen toiminnassa on eroja yksilöiden välillä, sekä tehoissa että toimintatavoissa, sillä omasta mielestäni ylimääräiset asiat sitovat uuden datan muistiin. Häiriötön ja stressitön elämäntilanne on haaleaa vanillaa, joten mikä siinä auttaa sitomaan muistoja johonkin?
Paremminhan silloin voisi kuvitella päntätyn jäävän mieleen jos mutsi on kuollut edellisellä viikolla, lapselta on vasta diagnosoitu syöpä ja kuukauden on asunut kaverin sohvalla, koska kaikki noista opintojen ulkopuolisista asioista ovat mieleenpainuvia elämäntapahtumia.

Stressi ei opiskelussa auta, mutta kannattaako stressaaminen ikinä? En ole koskaan löytänyt stressaamisesta hyviä puolia, joten en harrasta sitä. Stressaaminen on valintakysymys.
Stressin vahingolliset mekanismit ovat tulehdustila, väärä aivokemia ja univaje.

Katsos kun on olemassa objektiivinen itsestä riippumaton maailma jota ei voi tutkia jos kaikki liittyy jotenkin itseensä.

Wow, ei mennyt opiskelu ainakaan sinun kohdallasi hukkaan.

Ei se ainakaan appelsiineja haistellessa mennyt.

Mahtaisiko appelsiinin puute olla se lopullinen syy tutkinnon puuttumiseen?  =D

MJ

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat