Sivut

Kommentit (234)

ovolo
Seuraa 
Viestejä7681

Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.

Luulisin että noksu-inssi tiimissäni kykenmee tuon muutoksen suorittamaan.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

ovolo
Seuraa 
Viestejä7681

Major_Breakthrough kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.

Luulisin että noksu-inssi tiimissäni kykenmee tuon muutoksen suorittamaan.

Luulis kyllä noin, jos eivät ole saaneet inssin papereita postimyynnistä? ◔̯◔

jjw
Seuraa 
Viestejä1055

ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.


Tarvitaanko 3-vaihe tasasuuntaajaa, jos kuormana on ajovalopolttimoita?

ovolo
Seuraa 
Viestejä7681

jjw kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.


Tarvitaanko 3-vaihe tasasuuntaajaa, jos kuormana on ajovalopolttimoita?

Ei tietystikään ole pakko, vaan voi kuormittaa joka vaihetta erikseen tai pelkästään yhtä vaihetta. Tuo genis ei anna mitään normijännitettä, vaan kierrosluvun mukaan, joten polttimoiden jännitteen valikointi hankalaa, varsinkin, kun polttimoiden vastus vaihtelee hehkulangan lämötilan mukaan.

Luullakseni helpompi on vain mitata, kun vaiheet yhdistetään 3-vaihetasasuuntauksella. Ja ripple-jännitekin pienempi. Paikallisesta liikkeestä kaksi 10 tai 20 amp. siltaa saan alle 5 euron (ja yksi diodipari toisesta sillasta jää varalle!) 

Luulisin kyllä tähänastisen perusteella, jotta eipä niillä mittauksilla ole paljon väliä, kun teho- ym. arvot vedetään kuitenkin hatusta senhetkisen fiiliksen mukaan..

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
jjw kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.


Tarvitaanko 3-vaihe tasasuuntaajaa, jos kuormana on ajovalopolttimoita?

Ei tietystikään ole pakko, vaan voi kuormittaa joka vaihetta erikseen tai pelkästään yhtä vaihetta. Tuo genis ei anna mitään normijännitettä, vaan kierrosluvun mukaan, joten polttimoiden jännitteen valikointi hankalaa, varsinkin, kun polttimoiden vastus vaihtelee hehkulangan lämötilan mukaan.

Luullakseni helpompi on vain mitata, kun vaiheet yhdistetään 3-vaihetasasuuntauksella. Ja ripple-jännitekin pienempi. Paikallisesta liikkeestä kaksi 10 tai 20 amp. siltaa saan alle 5 euron (ja yksi diodipari toisesta sillasta jää varalle!) 

Luulisin kyllä tähänastisen perusteella, jotta eipä niillä mittauksilla ole paljon väliä, kun teho- ym. arvot vedetään kuitenkin hatusta senhetkisen fiiliksen mukaan..

Eikö yleismittarilla voikaan siis mitata tehoa watteina ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

NotYet
Seuraa 
Viestejä4047

Kun en ole vahvavirtamiehiä, pikemminkin heikko, kuinka teho mitataan kolmesta vaiheesta, virta tietysti joka vaihejohdosta ja jännite eri vaihejohtojen välillä, laskentakaava?  AC-alueella tietysti?

ovolo
Seuraa 
Viestejä7681

Major_Breakthrough kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
jjw kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.


Tarvitaanko 3-vaihe tasasuuntaajaa, jos kuormana on ajovalopolttimoita?

Ei tietystikään ole pakko, vaan voi kuormittaa joka vaihetta erikseen tai pelkästään yhtä vaihetta. Tuo genis ei anna mitään normijännitettä, vaan kierrosluvun mukaan, joten polttimoiden jännitteen valikointi hankalaa, varsinkin, kun polttimoiden vastus vaihtelee hehkulangan lämötilan mukaan.

Luullakseni helpompi on vain mitata, kun vaiheet yhdistetään 3-vaihetasasuuntauksella. Ja ripple-jännitekin pienempi. Paikallisesta liikkeestä kaksi 10 tai 20 amp. siltaa saan alle 5 euron (ja yksi diodipari toisesta sillasta jää varalle!) 

Luulisin kyllä tähänastisen perusteella, jotta eipä niillä mittauksilla ole paljon väliä, kun teho- ym. arvot vedetään kuitenkin hatusta senhetkisen fiiliksen mukaan..

Eikö yleismittarilla voikaan siis mitata tehoa watteina ?

Voi, kun tietää, mitä ja miten mittaa. Voi mitatata pelkkää jännitettä tai virtaa, jos tuntee kuormitusvastuksen ohmimäärään, eli teho on jännitteen neliö jaettuna vastuksella tai virran neliö kerrotaan vastuksella. Virhelähteitä on esim. polttimokuorma, jonka vastus riippuu jännitteestä, eli hehkulampun lämpötilasta. Eli varminta epämääräisillä kuormilla on mitata sekä virtaa että jännitettä. Yhdellä mittarilla ei siihen pysty.  Myös halpojen mittarien kyky mitata ei-sinimuotoisten vaihtojännitteiden tehollisarvo tarkasti on melko vaatimaton. Myös generaattorin hyötysuhdekin on tunnettava ja sekin monesti riippuu kuormitusvirrasta.. jne. 

Tuo sinulle ehdotettu vääntömomentin mittaus säädettävän kitkan avulla jättäisi monta virhelähdettä pois.

Tuo boldaamasi heitto johtui siitä, että tähänastiset mittaukset ovat olleet melko epämääräisiä ja niistä estimoidut suoritusarvot melkoisen ylioptimaalisia. Jos sulla jatkossa on oikea sähkö- tai elektroniikkainsinööri mittausassistenttina, kuten olet sanonut, niin suuntaa-antava teho/ tuulennopeus saadaan varmaankin mitattua tuolla polkupyörän moottorilla.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
jjw kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.


Tarvitaanko 3-vaihe tasasuuntaajaa, jos kuormana on ajovalopolttimoita?

Ei tietystikään ole pakko, vaan voi kuormittaa joka vaihetta erikseen tai pelkästään yhtä vaihetta. Tuo genis ei anna mitään normijännitettä, vaan kierrosluvun mukaan, joten polttimoiden jännitteen valikointi hankalaa, varsinkin, kun polttimoiden vastus vaihtelee hehkulangan lämötilan mukaan.

Luullakseni helpompi on vain mitata, kun vaiheet yhdistetään 3-vaihetasasuuntauksella. Ja ripple-jännitekin pienempi. Paikallisesta liikkeestä kaksi 10 tai 20 amp. siltaa saan alle 5 euron (ja yksi diodipari toisesta sillasta jää varalle!) 

Luulisin kyllä tähänastisen perusteella, jotta eipä niillä mittauksilla ole paljon väliä, kun teho- ym. arvot vedetään kuitenkin hatusta senhetkisen fiiliksen mukaan..

Eikö yleismittarilla voikaan siis mitata tehoa watteina ?

Voi, kun tietää, mitä ja miten mittaa. Voi mitatata pelkkää jännitettä tai virtaa, jos tuntee kuormitusvastuksen ohmimäärään, eli teho on jännitteen neliö jaettuna vastuksella tai virran neliö kerrotaan vastuksella. Virhelähteitä on esim. polttimokuorma, jonka vastus riippuu jännitteestä, eli hehkulampun lämpötilasta. Eli varminta epämääräisillä kuormilla on mitata sekä virtaa että jännitettä. Yhdellä mittarilla ei siihen pysty.  Myös halpojen mittarien kyky mitata ei-sinimuotoisten vaihtojännitteiden tehollisarvo tarkasti on melko vaatimaton. Myös generaattorin hyötysuhdekin on tunnettava ja sekin monesti riippuu kuormitusvirrasta.. jne. 

Tuo sinulle ehdotettu vääntömomentin mittaus säädettävän kitkan avulla jättäisi monta virhelähdettä pois.

Tuo boldaamasi heitto johtui siitä, että tähänastiset mittaukset ovat olleet melko epämääräisiä ja niistä estimoidut suoritusarvot melkoisen ylioptimaalisia. Jos sulla jatkossa on oikea sähkö- tai elektroniikkainsinööri mittausassistenttina, kuten olet sanonut, niin suuntaa-antava teho/ tuulennopeus saadaan varmaankin mitattua tuolla polkupyörän moottorilla.

Olen samaa mieltä..sen kierrosnopeus ja tehoalue ovat juuri nykyisen laitteen oletettavalla toiminta-alueella. Jostain syystä tuo Fisher&Paukel on kuitenkin enemmän käytetty.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
Niin...56 volttia e-bike moottorista; https://www.youtube.com/watch?v=uDPeO4x4pOw

Tuossahan videoklipissä on matkittu VAWT:n toimintaa, eli kaksi HAWT-roottoria peräkkäin! ;)

Joo..helpompi ympätä se tähän HD laitteeseen.

3 KW olisi myös; https://www.ebay.com/itm/72V-MXUS-3000W-3k-Turbo-3Tx21-electric-hub-brus...

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6362

Näin vallankumouksellisen keksinnön kyseessä ollessa voidaan käyttää myös uutta mittaustapaa : Pyörittään tuulimyllyn lapoja sähkömoottorilla jonka ottama teho mittataan. Samoin mitataan lapojen aiheuttama tuulennopeus. Näistä arvoista piirretään kuvaaja paljonko tehoa voidaan tuottaa milläkin tuulen nopeudella. Kuvaaja esitetään sijoittajille ja aloitetaan massatuotanto Kiinassa.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

Lyde19 kirjoitti:
Näin vallankumouksellisen keksinnön kyseessä ollessa voidaan käyttää myös uutta mittaustapaa : Pyörittään tuulimyllyn lapoja sähkömoottorilla jonka ottama teho mittataan. Samoin mitataan lapojen aiheuttama tuulennopeus. Näistä arvoista piirretään kuvaaja paljonko tehoa voidaan tuottaa milläkin tuulen nopeudella. Kuvaaja esitetään sijoittajille ja aloitetaan massatuotanto Kiinassa.

Ei se toimi niin..koska tässä on erittäin erikoinen mekanismi ( toisin hyvin yksinkertainen ) jolla siipien kulmia säädellään...eri nopeuksilla ja eri tuulennopeuksilla aina eri tavalla...mutta samalla periaatteella.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

ovolo
Seuraa 
Viestejä7681

Major_Breakthrough kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.

Luulisin että noksu-inssi tiimissäni kykenmee tuon muutoksen suorittamaan.

Toisaalta ihmettelen sitä, että tiimisi "noksu-inssi" ei taida olla kovinkaan innostunut/ motivoitunut tähän tuulivoimajuttuusi? Sanoit toisessa ketjussa, että homma ( = testaukset?) saadaan pyörimään ehkä joskus syksyllä, kun noksu-inssi on nyt työelämässä. Luulisi, että jos ryhtyy tuulivoimabisnekseesi  tosimielellä, niin on valmis käyttämään siihen hieman vapaa-aikaansakin. Tuo testaushomma jos mikä vaatisi ammattilaisen paneutumista asiaan, jotta tulokseksi ei saataisi taas jotain nonsense-taivastelua.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä25685

ovolo kirjoitti:
Major_Breakthrough kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Tuolla vähän ohjeita sähköpyörän hub-moottorin muuttamiseksi generaattoriksi: http://www.uumotor.com/blog/2012/10/how-to-transfer-an-electric-bike-hub-motor-to-a-gernerator-may-be-not-difficult/ Eli sieltä moottorista pitäisi tulla kolme paksumpaa johtoa. Ne kytketään 3-vaihetasasuuntaajaan.

3-vaihetasasuuntaajia on harvemmassa, mutta sellainen on helppo tehdä kahdesta 1-vaihetasasuuntaussillasta. Oulussa on Sp-elektroniikka-niminen liike. Sieltä saa esim. noita tasasuuntaussiltoja: https://www.spelektroniikka.fi/c188-tasasuuntaussillat-p1-fi.html . Myöhemmin voin piirtää, miten kahdesta 1-vaihesillasta tehdään 3-vaihesilta. Voi sen tehdä 6:sta yksittäisestä diodistakin, mutta siltatasasuuntaajan jäähdytys on helpompaa, ei tarvitse eristää jäähdytyslevystä.

Luulisin että noksu-inssi tiimissäni kykenmee tuon muutoksen suorittamaan.

Toisaalta ihmettelen sitä, että tiimisi "noksu-inssi" ei taida olla kovinkaan innostunut/ motivoitunut tähän tuulivoimajuttuusi? Sanoit toisessa ketjussa, että homma ( = testaukset?) saadaan pyörimään ehkä joskus syksyllä, kun noksu-inssi on nyt työelämässä. Luulisi, että jos ryhtyy tuulivoimabisnekseesi  tosimielellä, niin on valmis käyttämään siihen hieman vapaa-aikaansakin. Tuo testaushomma jos mikä vaatisi ammattilaisen paneutumista asiaan, jotta tulokseksi ei saataisi taas jotain nonsense-taivastelua.

Hän on nyt alkanut innostua...esittänyt pari mallia geneksi..otetaan iisisti.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

BLOGI: https://max3fan.blogspot.com/

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat