Sivut

Kommentit (70)

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä22516

Keijona kirjoitti:
Jos historiaa katsoo, niin todennäköisin liikkumistapa  tulevaisuudessakin on se mikä on ollut  yleisin koko ihmiskunnan historian ajan, siis vesitiet ja purjeet. Moottoripyöräilyä fiksumpi viidenkympin villitys onkin opetella  purjehtimaan

Se on totta..purjehduksen ymmärtäminen on myös avain ymmärtää mun tuulivoimalainnovaatiota.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

USA:ssa käydään kovaa vääntöä uusien kaasu- ja öljyputkien rakentamisesta.

https://wattsupwiththat.com/2019/04/10/trump-signs-executive-orders-to-f...

Trump Signs Executive Orders To Fast-Track Oil And Gas Pipelines

Michael Bastasch | Energy Editor

President Donald Trump signed two executive orders to speed up oil and gas pipeline projects. Trump seeks to curtail the ability of states, like New York and Washington, to kill vital energy projects.

New York Democratic Gov. Andrew Cuomo blocked gas pipeline projects, triggering an energy crunch in the northeast.

President Donald Trump signed a pair of executive orders aimed at speeding up oil and gas pipeline permitting, including limiting the ability of activists and states to block key energy projects.

Trump signed the orders Wednesday at an International Union of Operating Engineers’ training center near Houston. Some labor unions have pushed back against Democrats’ anti-fossil fuel agenda, including the recently introduced Green New Deal.

Trump ordered federal agencies to speed up permitting for pipeline projects, including asking the Environmental Protection Agency (EPA) to curtail state authority to block projects under the Clean Water Act (CWA).

The administration is responding to criticisms that some states have weaponized CWA permitting to block energy projects.

esko

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

"Vetytalous" on kehityksen alaisena. Suurin osa ihmisistä eivät kuitenkaan luota siihen, että vedyn säilyttäminen paineistettuna olisi turvallinen ratkaisu esim. autojen polttoaineena.

Ehkäpä laivoissa vetytankit ovat paremmin turvassa.

Uusiutuvan energian esim. tuulivoiman käyttö vedyn tuottamiseen, onko se kannattavaa?

Se olisi tietysti yksi mahdollisuus, kun tuulivoimaa on ylen määrin.

Kaikissa tuotantotilanteissa, ratkaisee prosessin lopullinen kokonais-hyötysuhde

Eiköhän Skandinavian suuret vesialtaat ole se kaikkein paras varastoimistapa, tuulen tuivertaessa.

Laivat tietysti saastuttavat ja nyt ollaan kiristämässä  rikkipitoisen öljyn käyttöä. Nesteytetyn maakaasun käyttö laivojen polttoaineena on jo koettua tekniikkaa. Tuleeko vedystä joskus varteenotettava polttoaineena, nähdään ehkä kymmenen vuoden kuluttua.

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/vtt-ja-abb-kehitt...

VTT ja ABB ovat Suomesta mukana hankkeessa, jossa tavoite on rakentaa kaksi vedyllä kulkevaa laivaa kaupalliseen liikenteeseen.

Flagships-hankkeessa vety tuotetaan uusiutuvalla sähköllä vedestä.

Laivaliikenne etsii muiden liikennemuotojen tapaan vähennyksiä päästöihinsä. Flasgships-hankkeen nollapäästöiset laivojen on tarkoitus tulla liikenteeeseen vuonna 2021 Ranskassa ja Norjassa.

Hankkeen suurin julkinen rahoittaja on EU:n alaisuudessa toimiva Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) viiden miljoonan euron rahoitusosuudella. Julkinen rahoitus kattaa noin 70 prosenttia kokonaiskustannuksista.

VTT koordinoi koko hanketta. ABB kehittää tanskalaisen Ballard Power Systems Europen kanssa merikäyttöön soveltuvaa polttokennolaitoista.

Vetyteknologia mahdollistaa kehittäjiensä mukaan nollapäästöisen täyssähköisen voimalinjan käyttöönottamisen myös sellaisissa kohteissa, joissa akkusähköinen toteutus ei ole sen koosta tai vaaditusta lataustehosta johtuen käytännöllinen.

Toinen laivoista tulee Lyoniin kaupungin satama-alueelle apualukseksi. Toinen alus tulee Norled-laivayhtiölle osaksi Stavangerin alueen julkisen liikenteen järjestelmää.

esko

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

Maailmanlaajuisesti tutkitaan akkuja, vedyn käyttöä polttokennoissa ym.

Emme osaa aavistaakaan, mitä kaikkea on keksitty ja sovellettu käyttöön kymmenen vuoden kuluttua.

Tutkimustulosten soveltaminen käyttöön vie vuosikausia.

Älkää siis myykö vanhaa polttomoottoriautoanne, pelastaaksenne maailmaa.

Ajakaa auto niin loppuun kuin mahdollista. Katsastusmies kyllä kertoo teille vuosittain, mitä pitää korjata. Useiden tuhansienkaan korjauslasku vuosittain on selvästi halvempaa kuin uuden auton osto.

Jos nyt ostatte täyssähkö- tai  hybridiauton, teillä on viiden vuoden kuluttua käsissänne vanhentunutta tekniikkaa. Tosin silloinkin kannattaa se auto ajaa aivan loppuun.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vetyautosta-voi-tulla-tes...

Britanniassa Lancasterin yliopiston tutkijat uskovat kehittäneensä uuden materiaalin, jonka avulla vetyauton valmistus halpenee merkittävästi ja vetyauto voi syrjäyttää sähköauton.

Vetyauton ongelma on muun muassa sen suuri koko, monimutkaisuus ja polttoainejärjestelmien kalleus.

Lancasterin tutkijat lupailevat nyt tähän muutosta mangaanista valmistetun materiaalin avulla. Uusi materiaali on nimeltään Kubas mangaanihybridi 1, KMH1.

Lancasterista lupaillaan, että KMH1:n avulla voidaan valmistaa vetytankkeja, jotka ovat pienempiä, halvempia ja energiatehokkaampia kuin nykyisissä vetyteknologioissa.

Materiaalilla tuntuu olevan lukuisia etuja nykyisiin verrattuna. Se ei muun muassa tarvitse ulkopuolista lämpö- tai jäähdytysenergiaa ominaisuuksiensa vuoksi.

Lancasterin yliopiston fysikaalisen kemian professori David Antonelli kehuu Science Daily -lehdessä, että uuden materiaalin tuotantokulut ovat vähäiset ja sen varastoima energiatiheys niin paljon suurempi kuin litiuminoniakun, että tulossa on vety-polttokennojärjestelmiä, jotka maksavat vain viidesosan litiuminoniakun hinnasta.

Hän arvioi, että KMH1:een perustuvien vety-polttokennoautojen latausväli on nelin-viisinkertainen sähköautoon verrattuna.

esko

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

Öljytankkereita vastaan hyökättiin eilen

Kukaan ei ole vielä ilmoittautunut iskujen tekijäksi

Arvuuteltaessa tekijän motiveita, voisi tehdä seuraavanlaisen listan

OPEC, öljyn hinta pitää saada nousemaan

Venäläiset, elintasomme  laskee edelleen, ellei öljyn hinta nouse tasolle 80 US

Iran, öljy on liian halpaa. Saamme kuitenkin aina myytyä öljymme Kiinaan ja Japaniin

USA haluaa pitää yllä jännitteitä, eivät kuitenkaan halua kiihdyttää konfliktia, 60-70 US/barr riittää heille

Älkää uskoko tarinoita terroristijärjestöistä. Nehän toimivat, kun joku maksaa niille

esko

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

Kanadassa julistettiin kansallinen hätätila Englannin malliin viikko sitten. Seuraavana päivänä pääministeri Trudeau antoi rakennusluvan öljyhiekka-alueelta tulevalle öljyputkelle.

Kuinka hän pystyy toimimaan näin ristiriitaisten päätösten kanssa, taitaa repiä miestä. Toisaalta politikoille kaikki on vain politiikkaa. Jos ei miellytä kansaa, on pian entinen poliitikko.

Toisaalta hän tietää, että öljyomavaraisuus on tae siitä, että ei joudu markkinavoimien heiteltäväksi.

https://wattsupwiththat.com/2019/06/23/trudeau-declares-climate-emergenc...

Trudeau Declares Climate Emergency… Then Approves Major Oil Pipeline

Canada declared a national climate emergency on Monday. The next day, Prime Minister Justin Trudeau gave the greenlight to a massive oil sands pipeline.

The House of Commons, with strong support declared climate change a “real and urgent crisis.” A week before, Justin Trudeau proposed a ban on single-use plastics, which, if implemented, would be the latest in a growing number of bans on plastic that could put multibillion-dollar bets on plastics and petrochemicals by the oil industry at risk.

But Trudeau has never really stood in the way of Canada’s oil industry, despite years of platitudes about addressing climate change. That was clear on June 18, when he gave the approval to the Trans Mountain Expansion (not for the first time), a $4.5 billion twin pipeline that would run along an existing line from Alberta to the Pacific Coast in British Columbia.

The Trans Mountain Expansion is one of a few high-profile pipeline projects that have run into serious trouble. Trudeau first gave the greenlight in 2016, but the project ran aground amid legal challenges from First Nations and environmental groups. Last year, Kinder Morgan, the original owner of the project, headed for the exit, threatening the cancel the project altogether.

esko

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat