Että Musk on kyllä tyhmä jätkä. Olis vaan ilmottanu että nyt varat menee siihen, joten kustannukset nousevat, vaan ei. Hänen mukaansa heillä on usean tason autopilotteja, riippuen taipumuksesta ajaa betoniporsasta päin.
Teslan autopilotin hinta nousee tonnilla, ihan vain siitä syystä että todennäköisyys ajaa ulos on huomattavasti pienempi.
Tämä on etukäteen ilmoitettu hinnoittelustrategia, eli Tesla nostaa autopilotin hintaa portaittain myös tästä eteenpäin. Arvaan että ideana on saada heti jonkin verran autopilotteja liikenteeseen kehitystyön tueksi. Eli myyvät nyt alle "tuotantokustannusten" (sis. vastuut yms.) ja myöhemmin sitten ehkä voitollisesti.
Teslan autopilotin hinta nousee tonnilla, ihan vain siitä syystä että todennäköisyys ajaa ulos on huomattavasti pienempi.
Tämä on etukäteen ilmoitettu hinnoittelustrategia, eli Tesla nostaa autopilotin hintaa portaittain myös tästä eteenpäin. Arvaan että ideana on saada heti jonkin verran autopilotteja liikenteeseen kehitystyön tueksi. Eli myyvät nyt alle "tuotantokustannusten" (sis. vastuut yms.) ja myöhemmin sitten ehkä voitollisesti.
Ja se on ihan helvetin typerä. Ei kukaan osta ehkä toimivaa turvatyynyä koska halvalla sai.
"Taycan-kuume leviää: Passittaako täyssähköinen menopeto Porsche-klassikon historian lehdille?
Taycanin houkuttavuutta yritetään lisätä jälleenmyyjien tiloihin sijoitetuilla pikalatureilla, jotka lataavat autoon neljässä minuutissa sadan kilometrin edestä lisää ajomatkaa. Taycanin toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan 500 kilometriä."
"Pohjolan Liikenne esittelee medialle uuden sähköbussilaivueensa keskiviikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa.
HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia.
Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.
”Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle”, Alanko kertoo.
Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttömahdollisuuksia huomattavasti.
”Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.”
”Matkustajalle ero dieselbussiin on aivan häkellyttävän suuri. Moottorimelua ei ole ollenkaan normaaleilla kaupunkinopeuksilla. Bussi on käytännössä täysin äänetön. Toki sitten, kun vauhti kasvaa, rengasäänet tulevat esiin”, Alanko kertoo.
”Toinen asia on se, että kun sähköbussissa ei ole vaihteistoa, se ei nyi eikä nypytä. Sen matkustajat tulevat varmasti noteeraamaan.”
Suomen talvipakkastenkaan ei pitäisi tuoda ongelmia.
”Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa.”
Vaikka yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vertaileminen ei ole erilaisista käyttötavoista johtuen monesti erityisen mielekästä, sähköbussin akkukapasiteettia voi leikkimielisesti verrata täyssähköisten henkilöautojen vastaaviin.
Siinä missä Yutong E12:n akkukapasitetti on 324 kWh, monissa täyssähköautoissa (esim. Hyundai Kona ja Kia e-Niro) suositaan tällä hetkellä noin 64 kWh:n akustoa. Yhden sähköbussin akkuun käytettävistä resursseista riittäisi näin ollen kapasiteettia aika tarkalleen viiteen täyssähköiseen Hyundai Konaan. Vastaavasti sähköbussin järkevään liikennöintiin riittäisi vain kolmen 100 kWh:n akulla varustetun Teslan akustot.
Täysin sähköllä kulkevien ajoneuvojen, niin henkilö- kuin linja-autojen, paras hyötysuhde polttomoottoriin verrattuna saavutetaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä.
Erityisen mielenkiintoiseksi Pohjolan Liikenteen uuden sähköbussihankinnan tekee se, että yrityksen mukaan kokonaiskustannuksiltaan sähköbussi pärjää dieselkäyttöiselle. Kyse ei ole siis pelkästä imagonkiillotuksesta, vaan sähköbussien hankkiminen on jo liiketoiminnankin näkökulmasta järkevää.
Peli on nytavattu, ja toivoa sopii, että suomalaisissa kaupungeissa herättäisiin vaatimaan julkisen liikenteen sähköistämistä, tulivatpa bussit sitten Kiinasta, Saksasta tai Ruotsista."
Kannattaa odottaa uusia hybridiautoja, jotka pärjäävät kohtalaisen pienellä akulla.
"Corollan suosio perustuu paitsi laajaan mallistoon, josta auton voi valita kolmesta eri korimallista, myös huippusuosittuun hybridivoimalinjaan. Kesäkuussa maahantuojan tilastot kertoivat, että Corollan myynnistä peräti 96 prosenttia kohdistuu Hybrid-malliin. "
"Lakiluonnos pakottaisi rakentamaan 170 000 sähköautojen latauspistettä
Sähköautoilua koskevan lakiluonnoksen mukaan kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa, täytyy tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius vuodesta 2021 lähtien. Vaatimus koskisi myös asuinrakennusten pysäköintitaloja.
Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
Ei-asuinkäytössä oleviin, uusiin tai laajasti korjattaviin rakennuksiin pitäisi asentaa latausvalmius vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos pysäköintipaikkoja on yli 10. Jos pysäköintipaikkoja on yli 20, tulisi latausvalmius asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista ja latauspiste vähintään 10 prosenttiin paikoista.
Vuoteen 2025 mennessä kaikkiin muussa kuin asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, täytyisi asentaa sähköautojen latauspiste vähintään 10 prosenttiin pysäköintipaikoista.
Kaikkien latauspisteiden tulisi olla joko normaali- tai suuritehoisia.
Ympäristöministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnos on lausuntokierroksella."
"Turhaa vaatimattomuutta kaihtava toimitusjohtaja ilmoitti, että Roadsterista tulee kaikkien aikojen suorituskykyisin sarjatuotantoauto.
Paikalla ollut yleisö puhkesi äänekkäisiin suosionosoituksiin Muskin pudotellessa auton pyörryttäviä suoritusarvoja. Tosiasia on, että ne eivät jätä ketään kylmäksi, olipa sitten vauhdin ystävä tai ei.
Musk lupasi Roadsterinsa kiihtyvän nollasta sataan 1,9 sekunnissa. Eikä akkuhapoille mennä tämän jälkeenkään: 160 kilsaan auto ehättää 4,2 sekunnissa.
Tämän perusteella ei ole ihan jättiyllätys, että Roadsterin huippunopeus nousee jonnekin 400 kilometrin tuolle puolen.
Säälimättömät voimansa tämä tulostenmurskaaja saa 200 kilowattitunnin akkupaketista. Auto on varusteltu yhdellä eteen ja kahdella taakse asennetulla sähkömoottorilla.
Auton toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan peräti tuhat kilometriä. Mikäli uskomattomalta tuntuva tavoite toteutuu, Roadster kerää vauhtikuninkuuden ohella itselleen myös pitkänmatkan mestaruuden.
Suorituskykyisetkin sähköautot hyytyisivät tiensivuun puolenmatkan krouvissa tai viimeistään vähän sen jälkeen.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin Muskin sanat lopulta vastaavat todellisuutta.
Taittuvalla katolla varusteltavaan autoon mahtuu neljä matkustajaa. Tosin takaistuimille ei pitkäpolvisilla juurikaan ole asiaa.
Autoon saa kiinnityksen 50 000 dollarin ennakkomaksulla. Lähtöhinnaksi on ilmoitettu 200 000 dollaria.
Halvaksi autoa voi tuskin kutsua, mutta samalla rahalla on kyllä vaikea löytää vastaavaa suorituskykyä.
Maltillisinta Muskin lupauksissa on Roadsterin tuotantovolyymi, joka pyörii 10 000 kappaleen vuositasolla.
Tähän kohtuullisuus loppuukin. Muskin mukaan viivalle ei saada ainuttakaan autoa joka kykenisi päihittämään hänen Roadsterinsa."
jussipussi? Joko olet ostanut sähköauton? Nykyisin sähköautot alkaa olemaan sen verran edulliseksi, että sähköauton omistaminen tulee edullisemmaksi kuin joukkoliikenteen käyttäminen.
»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»
jussipussi? Joko olet ostanut sähköauton? Nykyisin sähköautot alkaa olemaan sen verran edulliseksi, että sähköauton omistaminen tulee edullisemmaksi kuin joukkoliikenteen käyttäminen.
Kas, kas, Puuheeppakin täällä. Moniko ammattilaiskuvaaja tekee nykyään keikat Nokian kännykkäkameralla?
Sivut
Että Musk on kyllä tyhmä jätkä. Olis vaan ilmottanu että nyt varat menee siihen, joten kustannukset nousevat, vaan ei. Hänen mukaansa heillä on usean tason autopilotteja, riippuen taipumuksesta ajaa betoniporsasta päin.
Tämä on etukäteen ilmoitettu hinnoittelustrategia, eli Tesla nostaa autopilotin hintaa portaittain myös tästä eteenpäin. Arvaan että ideana on saada heti jonkin verran autopilotteja liikenteeseen kehitystyön tueksi. Eli myyvät nyt alle "tuotantokustannusten" (sis. vastuut yms.) ja myöhemmin sitten ehkä voitollisesti.
Ja se on ihan helvetin typerä. Ei kukaan osta ehkä toimivaa turvatyynyä koska halvalla sai.
"Taycan-kuume leviää: Passittaako täyssähköinen menopeto Porsche-klassikon historian lehdille?
Taycanin houkuttavuutta yritetään lisätä jälleenmyyjien tiloihin sijoitetuilla pikalatureilla, jotka lataavat autoon neljässä minuutissa sadan kilometrin edestä lisää ajomatkaa. Taycanin toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan 500 kilometriä."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taycan-kuume-leviaa-passittaako-tayss... .
"Pohjolan Liikenne esittelee medialle uuden sähköbussilaivueensa keskiviikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa.
HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia.
Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.
”Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle”, Alanko kertoo.
Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttömahdollisuuksia huomattavasti.
”Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.”
”Matkustajalle ero dieselbussiin on aivan häkellyttävän suuri. Moottorimelua ei ole ollenkaan normaaleilla kaupunkinopeuksilla. Bussi on käytännössä täysin äänetön. Toki sitten, kun vauhti kasvaa, rengasäänet tulevat esiin”, Alanko kertoo.
”Toinen asia on se, että kun sähköbussissa ei ole vaihteistoa, se ei nyi eikä nypytä. Sen matkustajat tulevat varmasti noteeraamaan.”
Suomen talvipakkastenkaan ei pitäisi tuoda ongelmia.
”Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa.”
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/paakaupunkiseudulle-vyoryy-30-uut... .
Biokaasu kiinnostaa.
Mutta jos sitä ei saa niin fissio-sähkö (tuulettominakin päivinä pitää päästä töihin).
Toistaiseksi bensalla ja tiisselillä, pieniruokaisesti.
-Kimmo
(MH17 harrastusta: https://twitter.com/KimmoKannala/status/653612941598662656 )
"Tehokkaasti käytettyä akkukapasiteettia
Vaikka yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vertaileminen ei ole erilaisista käyttötavoista johtuen monesti erityisen mielekästä, sähköbussin akkukapasiteettia voi leikkimielisesti verrata täyssähköisten henkilöautojen vastaaviin.
Siinä missä Yutong E12:n akkukapasitetti on 324 kWh, monissa täyssähköautoissa (esim. Hyundai Kona ja Kia e-Niro) suositaan tällä hetkellä noin 64 kWh:n akustoa. Yhden sähköbussin akkuun käytettävistä resursseista riittäisi näin ollen kapasiteettia aika tarkalleen viiteen täyssähköiseen Hyundai Konaan. Vastaavasti sähköbussin järkevään liikennöintiin riittäisi vain kolmen 100 kWh:n akulla varustetun Teslan akustot.
Täysin sähköllä kulkevien ajoneuvojen, niin henkilö- kuin linja-autojen, paras hyötysuhde polttomoottoriin verrattuna saavutetaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä.
Erityisen mielenkiintoiseksi Pohjolan Liikenteen uuden sähköbussihankinnan tekee se, että yrityksen mukaan kokonaiskustannuksiltaan sähköbussi pärjää dieselkäyttöiselle. Kyse ei ole siis pelkästä imagonkiillotuksesta, vaan sähköbussien hankkiminen on jo liiketoiminnankin näkökulmasta järkevää.
Peli on nyt avattu, ja toivoa sopii, että suomalaisissa kaupungeissa herättäisiin vaatimaan julkisen liikenteen sähköistämistä, tulivatpa bussit sitten Kiinasta, Saksasta tai Ruotsista."
https://www.autotalli.com/artikkeli/naista-syista-sahko-voittaa-dieselin... .
Kannattaa ajatella kaksi kertaa, ennen kuin alkaa vaihtaa hyvin toimivaa autoa vähäpäästöisempään, tai vieläpä sähköautoon.
Iäkkään auton korjauskustannukset saavat nousta vuosittain 1000-2000 euron tasolle.
Uuden 20.000 euron auton kustannukset 10 vuoden lainalla ovat helposti 3.000 e/v.
Kannattaa odottaa uusia hybridiautoja, jotka pärjäävät kohtalaisen pienellä akulla.
Minä aion odottaa autovanhukseni kanssa uusia halvempia hybridejä
Sellainen voisi olla hybridiauto, jonka akkua voi tarvittaessa ladata tavallisesta pistokkeesta öisin.
Autossa olisi etupyörien akseleissa sähkömoottorit. Vaihdelaatikot ja vetoakselit jäisivät pois ja auton paino putoaa selvästi.
Autossa olisi lisäksi kaasu- tai alkoholi käyttöinen nelitahti agrekaatti, joka starttaa automaattisesti, kun akun varaus putoaa.
Ei jätä tielle ja "starttaa kovillakin pakkasilla"
Lämmitys ja ilmastointi kuuluvat asiaan
esko
https://www.autotalli.com/artikkeli/kannattaako-toyota-corolla-hybrid-va... ,
Auto kulkee - lataus tökkii :
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7
Melkoista säätämistä täyssähköauto la matkustus.
Etenkin kun lähtee matkaan puolityhjällä akulla.
"Lakiluonnos pakottaisi rakentamaan 170 000 sähköautojen latauspistettä
Sähköautoilua koskevan lakiluonnoksen mukaan kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa, täytyy tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius vuodesta 2021 lähtien. Vaatimus koskisi myös asuinrakennusten pysäköintitaloja.
Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.
Ei-asuinkäytössä oleviin, uusiin tai laajasti korjattaviin rakennuksiin pitäisi asentaa latausvalmius vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos pysäköintipaikkoja on yli 10. Jos pysäköintipaikkoja on yli 20, tulisi latausvalmius asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista ja latauspiste vähintään 10 prosenttiin paikoista.
Vuoteen 2025 mennessä kaikkiin muussa kuin asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, täytyisi asentaa sähköautojen latauspiste vähintään 10 prosenttiin pysäköintipaikoista.
Kaikkien latauspisteiden tulisi olla joko normaali- tai suuritehoisia.
Ympäristöministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnos on lausuntokierroksella."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lakiluonnos-pakottaisi-rakentamaan-17... .
"Turhaa vaatimattomuutta kaihtava toimitusjohtaja ilmoitti, että Roadsterista tulee kaikkien aikojen suorituskykyisin sarjatuotantoauto.
Paikalla ollut yleisö puhkesi äänekkäisiin suosionosoituksiin Muskin pudotellessa auton pyörryttäviä suoritusarvoja. Tosiasia on, että ne eivät jätä ketään kylmäksi, olipa sitten vauhdin ystävä tai ei.
Musk lupasi Roadsterinsa kiihtyvän nollasta sataan 1,9 sekunnissa. Eikä akkuhapoille mennä tämän jälkeenkään: 160 kilsaan auto ehättää 4,2 sekunnissa.
Tämän perusteella ei ole ihan jättiyllätys, että Roadsterin huippunopeus nousee jonnekin 400 kilometrin tuolle puolen.
Säälimättömät voimansa tämä tulostenmurskaaja saa 200 kilowattitunnin akkupaketista. Auto on varusteltu yhdellä eteen ja kahdella taakse asennetulla sähkömoottorilla.
Auton toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan peräti tuhat kilometriä. Mikäli uskomattomalta tuntuva tavoite toteutuu, Roadster kerää vauhtikuninkuuden ohella itselleen myös pitkänmatkan mestaruuden.
Suorituskykyisetkin sähköautot hyytyisivät tiensivuun puolenmatkan krouvissa tai viimeistään vähän sen jälkeen.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin Muskin sanat lopulta vastaavat todellisuutta.
Taittuvalla katolla varusteltavaan autoon mahtuu neljä matkustajaa. Tosin takaistuimille ei pitkäpolvisilla juurikaan ole asiaa.
Autoon saa kiinnityksen 50 000 dollarin ennakkomaksulla. Lähtöhinnaksi on ilmoitettu 200 000 dollaria.
Halvaksi autoa voi tuskin kutsua, mutta samalla rahalla on kyllä vaikea löytää vastaavaa suorituskykyä.
Maltillisinta Muskin lupauksissa on Roadsterin tuotantovolyymi, joka pyörii 10 000 kappaleen vuositasolla.
Tähän kohtuullisuus loppuukin. Muskin mukaan viivalle ei saada ainuttakaan autoa joka kykenisi päihittämään hänen Roadsterinsa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/muskin-tehomuskeli-teslan-roadsterist... .
"Trump esitteli näkemyksiään nykyautoista, ja kaikki mitä hän sanoi, oli täysin väärin tai 1990-luvulta"
https://tekniikanmaailma.fi/trump-esitteli-nakemyksiaan-nykyautoista-ja-...
Biopolttoaine on paljon huokeampaa.
jussipussi? Joko olet ostanut sähköauton? Nykyisin sähköautot alkaa olemaan sen verran edulliseksi, että sähköauton omistaminen tulee edullisemmaksi kuin joukkoliikenteen käyttäminen.
»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»
Kas, kas, Puuheeppakin täällä. Moniko ammattilaiskuvaaja tekee nykyään keikat Nokian kännykkäkameralla?
kröhöm
Sivut