Sivut

Kommentit (2009)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä485

Ajelin eilispäivän sähköautolla ensimmäisen kerran. Kurasella kehäkolmosella ei meno poikennut polttomoottoriautosta, kun rengasmeteliä kuitenkin riitti. Hitaalla kulku oli hiljaisempaa. Jousitus oli voimakkaasti vaimentava ja korin heilahdukset hitaita ilmeisesti painon vuoksi. Näin talvella etu oli se, että auto alkoi lämmittää heti. Tätä ominaisuutta kehui Tekniikan maailmakin uusimmassa numerossa. Lämmityslaitteiden tehot ovat 4-5kW, mihin uudet suuremmat akut antavat mahdollisuuden hukkaamatta liikaa ajettavia kilometrejä. Autosta jäi posiitivinen kuva ja saatan seuraavaksi vaihtaakin sähköön.

Perusfyysikko
Seuraa 
Viestejä365

Diam kirjoitti:
Paljonko siitä sähkömoottorista irtoaa lämpöhäviötä kapiiniin, 80 kW yht..

Akkumetalleja ei saada kierrätettyä, syntyy ympäristömyrkkyongelmia.

  

Paljonko tarvitset lämpöä kapiiniin? Tavallinen saunan kiuas on 6 kW. Sitä luokkaa on ekvivalentin mukaan sähköautojenkin lämmityslaitteet, eikä niitä varmaan tarvitse koko aikaa täysillä pitää pakkasellakaan. Auton liikuttaminen maantienopeudella vie pakkasella 15 - 20 kW eli jonkin verran kuluu lämmitykseen lisää.  Mitä sitten, töpseli seinään ajon jälkeen. Lämpöpumpulla saadaan lämpöä pienemmällä sähkönkulutuksella.

Akkumetallit saadaan kierrätettyä sitten kun loppuun käytettyjä akkuja alkaa tulla. Nythän lähes kaikki valmistetut sähköautojen akut ovat vielä käytössä. Niille saattaa löytyä jatkokäyttöä kun eivät enää autoihin kelpaa.

https://www.uusiteknologia.fi/2018/06/26/sahkoautojen-vanhat-akut-sahkov...

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/akkumetallien-kierratys-on-ydinkysymy...

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fortum-rakentaa-akuista-bisnesta-usko...

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

Akkujen kehitys etenee nopeasti. Voimme vain kuvitella, kuinka tehokkaita akut tulevat olemaan 10 vuoden kuluttua.

Kannattaa siis ajella vanhalla bensa- tai dieselautolla niin pitkään, kuin sen korjauskustannukset eivät ylitä uuden auton hankintamenoa. Ilmasto kiittää.

Monien kaupunkien ongelmana ovat pakokaasut ja pienhiukkaset, jotka huonontavat ilman laatua. Tämä ei koske Suomea, mereltä tulee koko ajan puhtaampaa ilmaa meille.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/tutkijat-kehittivat-lupaavan-li...

Tutkijat kehittivät lupaavan litiumakun: Ei syty tuleen, kobolttivapaa, saattaa jopa varastoida aiempaa enemmän virtaa

Klassinen litiumakku on elektroniikassa yleinen komponentti, johon valitettavasti liittyy syttymisen vaara.

Science-lehti raportoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkijat ovat kehittäneet litiumakun palamattomista materiaaleista.

Marylandin yliopistossa Chunsheng Wang tutkijaryhmineen keksi vuonna 2015 elektrolyytin, joka on tehty voimakkaasti suolapitoiseen veteen. Elektrolyytti on aine, joka välittää varausta kahden elektrodin välillä

Sciencen jutussa tutkimusta kommentoiva Atlantan Georgia Institute of Technologyn materiaalitekniikan professori Gleb Yushinin mukaan kysymyksessä on "ehdottoman merkillepantava edistysaskel".

Uudessa akkuteknologiassa on sekin plussa, että se ei vaadi myrkyllisen ja jokseenkin kyseenalaisissa työolosuhteissa louhittavan koboltin käyttöä.

esko

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1348

Useassa Etelä- ja Keski-Euroopan maassa on ruvettu rajoittamaan bensa- ja dieselautojen käyttöä kaupungeissa. Syynä on polttomoottoreiden aiheuttamat pienhiukkasten  ja typen oksidien  aiheuttamat saasteongelmat.

Useassa maassa suositaan nyt kaasun käyttöä. Suomessakin on jo paljon  kaasukäyttöisiä autoja, mutta kaasun jakelupisteteitä on vielä harvalla huoltoasemalla.

Suomella on pitkät perinteet kaasun käytössä liikenteessä. Häkäpöntöt pelastivat osaltaan meidät sodan aikana.

Sähköautot olisivat tietysti ratkaisu saasteongelmaan, mutta se kompastuu kalliisiin akkuihin. Toinen paha ongelma ovat  latauspisteet. Niitä on vaikea rakentaa riittävästi ja nopea lataus vaatii uusia sähkölinjoja.

Yksi ratkaisu olisivat hybridiautot,  mutta niitäkin pitäisi ladata esim. öisin tai parkkipaikoilla. Katujen varsille ei voida ajatella latauspisteitä vieri viereen parkkeerattuja autoja varten

Luulen, että kymmenen vuoden päästä myynnissä on hybridiautoja, joissa on  kaasukäyttöinen agrekaatti.

Akun lataus voidaan automatisoida niin, että lataus alkaa, kun akun lataustaso laskee tiettyyn pisteeseen. Näin akku tulisi aina ladattua öisin ja parkissa ollessa.

Akun  ei tarvitsisi olla kuin sen kokoinen, että sähköllä voi ajaa päivällä 50-80 km.

Tällainen auto olisi kohtalaisen halpa valmistaa. Etupyöriä pyöritetään pyörän akselilla olevalla sähkömoottorilla. Kaikki nykyisissä polttomoottoriautoissa tarvittavat raskaat moottorit, vaihdelaatikot ja vetoakselit ym. jäävät pois. Auton painokin putoisi satoja kiloja. 

Auton lämmitys eivät olisi ongelma, agrekaatti pyörisi vain useammin.

Nykyiset suuret autotehtaat eivät taida ole järin kiinnostuneita tällaisten halpojen autojen kehittelystä. Intiassa varmaankin tällaisten suunnittelu on jo aloitettu, koska heillä on jo pahoja  saasteongelmia kaupungeissa. Lisäksi on tarve saada ihmisille pieniä halpoja autoja.

esko

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat