Sivut

Kommentit (81)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä92

jussipussi kirjoitti:
"Kuva: Tampereella kehitetty alle millin paksuinen esine voi korvata akkuja ja paristoja – "Voi ratkaista jäteongelman"

Pienet, ympäristöystävälliset superkondensaattorit voisivat korvata akkuja ja paristoja, sanoo Jari Keskinen väitöskirjassaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10420070 .

Heh, tuolla teknologialla saisi varmaankin näppärästi aurinkopaneeleihin integroitavat sähkövarastot, niin paneeleista saisi sähköä 24/7, kt. toisaalla kirjoittelin (https://www.tiede.fi/comment/2541361#comment-2541361).

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

Odotellaan.

"Ikävän tuttu ilmiö kaikille älypuhelimen omistajille on akkukeston heikkeneminen ajan myötä. Vaikka uunituoreena puhelimen akku jaksoi aamusta iltaan, on sen käyttöaika vähentynyt dramaattisesti pari vuotta myöhemmin.

Mikäli John Goodenoughin ja kolmen muun tutkijan kehittämä tekniikka toimii kuten luvattu, käykin tulevaisuudessa päinvastoin. Kiinteään, lasista valmistettuun elektrolyyttiin perustuva keksintö parantaa kapasiteettiaan ajan myötä. Kuten IEEE Spectrum toteaa, tämä rikkoo jo termodynamiikan perussääntöjä – samaan tapaan kuten ikiliikkujakin.

Tutkijoiden mukaan kapasiteetti kasvaa jo 300. latauskerran kohdalla. Sen jälkeen akun käyttöikää on vielä rutkasti jäljellä, sillä sen luvataan kestävän jopa 23 000 latauskertaa.

Tekniikkaa ollaan lisensoimassa eri yrityksille, mutta tutkijat eivät vielä paljasta, mitkä yritykset sitä ovat ottamassa käyttöön. Kasvavan kapasiteetin lisäksi uusi tekniikka tekee akuista huomattavasti nykyistä kevyempiä, sillä räjähdysmäisiltä paloilta suojaavia terässeinämiä ei enää tarvita akkujen sisälle. Myöskään lämpötilan tarkkailuun ja säätämiseen tarkoitettua elektroniikkaa ei tarvita, sillä uusi elektrolyytti toimii jopa sitä paremmin mitä korkeammaksi lämpötila nousee.

Tekniikkaa hyödyntäviä akkuja ja laitteita luvataan markkinoille jo vuonna 2022. Eräs potentiaalisimmista käyttökohteista ovat luonnollisesti sähköautot – mutta käyttöä löytynee myös kotitalouksista esimerkiksi aurinkopaneelien perässä käytettäväksi."

https://www.tivi.fi/uutiset/mullistava-akkutekniikka-kaanteentekeva-keks... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

Antaa edelleen odottaa.

"Nokia on mukana kehittämässä akkua, johon voi säilöä huomattavasti nykyistä enemmän sähköä.

Loppuuko kännykästäsi virta kesken? Tyssäsikö sähköauto pientareelle juuri ennen seuraavaa latauspistettä? Markkinoille on tulossa uusi akku, joka voi muuttaa kaiken.

Nokian tutkimusyksikkö Nokia Bell Labs kertoo uudesta akkukeksinnöstä, jonka se teki yhdessä Dublinin Trinity Collegen Amber-yksikön kanssa.

Tuloksena on akku, johon mahtuu 2,5 kertaa enemmän virtaa samaan tilaan pakattuna kuin tämän hetken parhaisiin ohuisiin akkuihin.

Myös paino pysyy samana, millä on paljon merkitystä esimerkiksi juuri puhelimissa ja sähköautoissa.

Keksintö on käytännössä uusi kaava akun koostumukselle. Akkujen tarve lisääntyy lisääntymistään maailman siirtyessä 5g-verkkoihin ja laitteiden verkottuessa yhä enemmän.

– Pakkaamalla enemmän energiaa pienempään tilaan tällä uudella akkuteknologialla on merkittävä vaikutus 5g:hen ja koko verkottuneeseen maailmaan, ennustaa tiedotteessa hankkeen päätutkijoihin lukeutuva Paul King Nokia Bell Labsista.

Nokia ei osannut arvioida IS Digitodaylle antamassaan kommentissa tekniikan markkinoille tulon ajankohtaa. Nokia korostaa, että kyseessä on vasta "teknologinen läpimurto", jonka muut yhtiöt tuonevat markkinoille.

Tekniikka ei ole myöskään vielä täysin valmis. Nokian mukaan ongelmat liittyvät korkean kapasiteetin elektrolyytteihin, kuten piihin, jotka "tyypillisesti kärsivät elektrodi/elektrolyytti-kohtauspintaan liittyvistä ongelmista". Pääongelma on näiden SEI:den (solid electrolyte interphase) epävakaus.

Akulle on haettu patenttia. Sille saattaa syntyä käyttöä myös uusiutuvaan energiaan perustuvissa suurissa sähköverkoissa."

https://www.is.fi/digitoday/art-2000006153584.html .

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
"Kuva: Tampereella kehitetty alle millin paksuinen esine voi korvata akkuja ja paristoja – "Voi ratkaista jäteongelman"

Pienet, ympäristöystävälliset superkondensaattorit voisivat korvata akkuja ja paristoja, sanoo Jari Keskinen väitöskirjassaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10420070 .

Edelleenkään sähköautot eivät kulje kondensaattoreilla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

"Samsungin kehittämät grafeeniakut saatetaan nähdä korealaisvalmistajan puhelimissa jo vuonna 2020 tai 2021, kertoo tunnettu vuotaja Evan Blass.

Nykyään puhelimissa käytettävien litiumioniakkujen lataaminen kestää yleensä reilusti yli tunnin. Mikrobitin testin mukaan vikkelimmin latautuvat luurit saa tätä nykyä pumpattua täyteen virtaa noin tunnissa.

Evan Blassin mukaan grafeeniakku mahdollistaisi täyteen lataamisen alle puolessa tunnissa, kirjoittaa Business Insider.

Samsung ilmoitti jo vuonna 2017 kehittävänsä grafeeniakkuja. Tuolloin yhtiö totesi, että teoriassa grafeeniakku voisi latautua täyteen 12 minuutissa.

Samsungin mukaan grafeeni johtaa sähköä 100 kertaa paremmin kuin kupari ja siirtää energiaa 140 kertaa paremmin kuin litiumioniakuissa käytetty pii. Ominaisuuksien todetaan olevan ”täydelliset pikalataukseen”.

Nähtäväksi jää, tarjoaako grafeeni älypuhelimiin jo kauan kaivatun akkumullistuksen. Blassin mukaan Samsungilla riittää työsarkaa vielä ainakin akkukapasiteetin kasvattamisessa sekä kustannuksen alas painamisessa ennen kuin grafeeniakkuisten puhelimien tuomisesta markkinoille voidaan alkaa haaveilla."

https://www.is.fi/digitoday/art-2000006204231.html .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

Vierailija kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
"Kuva: Tampereella kehitetty alle millin paksuinen esine voi korvata akkuja ja paristoja – "Voi ratkaista jäteongelman"

Pienet, ympäristöystävälliset superkondensaattorit voisivat korvata akkuja ja paristoja, sanoo Jari Keskinen väitöskirjassaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10420070 .

Edelleenkään sähköautot eivät kulje kondensaattoreilla.

Tavoitteena nopea lataus, säilyttää hyvin varauksen, luovuttaa nopeasti tarvittaessa varauksen ja ei räjähdä/syty palamaan. Aivan sama minkä nimen alla kulkee välppä.

Vierailija

jussipussi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
"Kuva: Tampereella kehitetty alle millin paksuinen esine voi korvata akkuja ja paristoja – "Voi ratkaista jäteongelman"

Pienet, ympäristöystävälliset superkondensaattorit voisivat korvata akkuja ja paristoja, sanoo Jari Keskinen väitöskirjassaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10420070 .

Edelleenkään sähköautot eivät kulje kondensaattoreilla.

Tavoitteena nopea lataus, säilyttää hyvin varauksen, luovuttaa nopeasti tarvittaessa varauksen ja ei räjähdä/syty palamaan. Aivan sama minkä nimen alla kulkee välppä.

Elektronit ei tykkää toisistaan, joten niitä ei edes kannata yrittää pakata vierekkäin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä5688

Sähköautoketjussa joskus kertoilin että superkondensaattorit akun rinnalla toimisivat niin että kondensaattorit antavat suuren virran kiihdytyksissä ja akku voi olla rakenteeltaan suuren varauksen mutta pienemmän purkuvirran antavaa tyyppiä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä7252

Lyde19 kirjoitti:
Sähköautoketjussa joskus kertoilin että superkondensaattorit akun rinnalla toimisivat niin että kondensaattorit antavat suuren virran kiihdytyksissä ja akku voi olla rakenteeltaan suuren varauksen mutta pienemmän purkuvirran antavaa tyyppiä.

Noinhan se onkin, kuten kerroit. Niin suurta varauskykyä omaavaa kondensaattoria ei ole vielä keksitty, että sillä ajaisi sähköautoa. Eikä ne riitä edes pienempäänkään käyttöön kuin hetkellisesti.

Vierailija

Lyde19 kirjoitti:
Sähköautoketjussa joskus kertoilin että superkondensaattorit akun rinnalla toimisivat niin että kondensaattorit antavat suuren virran kiihdytyksissä ja akku voi olla rakenteeltaan suuren varauksen mutta pienemmän purkuvirran antavaa tyyppiä.

Superkondensaattorien virranantokyky on aika huono. Vauhtipyörä toimii konkkana paljon paremmin, jos ei ylimääräisistä osista tarvitse välittää.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä22568

Käyttäjä19401 kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Sähköautoketjussa joskus kertoilin että superkondensaattorit akun rinnalla toimisivat niin että kondensaattorit antavat suuren virran kiihdytyksissä ja akku voi olla rakenteeltaan suuren varauksen mutta pienemmän purkuvirran antavaa tyyppiä.

Superkondensaattorien virranantokyky on aika huono. Vauhtipyörä toimii konkkana paljon paremmin, jos ei ylimääräisistä osista tarvitse välittää.

Vauhtipyörä autossa on vanha kekeintö Venäjältä.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

Käyttäjä19401 kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
"Kuva: Tampereella kehitetty alle millin paksuinen esine voi korvata akkuja ja paristoja – "Voi ratkaista jäteongelman"

Pienet, ympäristöystävälliset superkondensaattorit voisivat korvata akkuja ja paristoja, sanoo Jari Keskinen väitöskirjassaan."

https://yle.fi/uutiset/3-10420070 .

Edelleenkään sähköautot eivät kulje kondensaattoreilla.

Tavoitteena nopea lataus, säilyttää hyvin varauksen, luovuttaa nopeasti tarvittaessa varauksen ja ei räjähdä/syty palamaan. Aivan sama minkä nimen alla kulkee välppä.

Elektronit ei tykkää toisistaan, joten niitä ei edes kannata yrittää pakata vierekkäin.

Yritys on kova.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50533

Käyttäjä19401 kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Sähköautoketjussa joskus kertoilin että superkondensaattorit akun rinnalla toimisivat niin että kondensaattorit antavat suuren virran kiihdytyksissä ja akku voi olla rakenteeltaan suuren varauksen mutta pienemmän purkuvirran antavaa tyyppiä.

Superkondensaattorien virranantokyky on aika huono. Vauhtipyörä toimii konkkana paljon paremmin, jos ei ylimääräisistä osista tarvitse välittää.

Olt huonossa hapessa tänään.

"Supercapacitor Characteristics

Charge/Discharge Time: Milliseconds to seconds

Operating Temperature: -40°C to +85C°

Operating Voltage: Aqueous electrolytes ~1V; Organic electrolytes 2 – 3V

Capacitance: 1mF to >10,000F

Operating Life: 5,000 to 50,000 hrs (a function of temperature and voltage)

Power Density: 0.01 to 10 kW/kg

Energy Density: 0.05 to 10 Wh/kg

Pulse Load: 0.1 to 100A

Pollution Potential: No heavy metals

Supercapacitor Advantages

Provide peak power and backup power

Extend battery run time and battery life

Reduce battery size, weight and cost

Enable low/high temperature operation

Improve load balancing when used in parallel with a battery

Provide energy storage and source balancing when used with energy harvesters

Cut pulse current noise

Lessen RF noise by eliminating DC/DC

Minimise space requirements

Meet environmental standards"

https://www.cap-xx.com/resource/the-supercapacitor-advantage/ .

Vierailija

*Facepalm* Et vaan ymmärrä mitä eroa on akuilla ja konkilla. Sen sijaan että kertoisin eron, niin haluaisin kuulla miksei autoteollisuus käytä superkondensaattoreita autoissaan? Edes polttomoottoreiden akkuja ei ole korvattu konkilla, vaikka konkat soveltuisivat siihen erityisen hyvin, lukuunottamatta tosiaan sitä faktaa että ne tosiaan ovat kondensaattoreita, eivätkä sovellu siihenkään hommaan kovinkaan hyvin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat