Sivut

Kommentit (693)

Vierailija

Että Musk on kyllä tyhmä jätkä. Olis vaan ilmottanu että nyt varat menee siihen, joten kustannukset nousevat, vaan ei. Hänen mukaansa heillä on usean tason autopilotteja, riippuen taipumuksesta ajaa betoniporsasta päin.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1590

Käyttäjä19401 kirjoitti:
Teslan autopilotin hinta nousee tonnilla, ihan vain siitä syystä että todennäköisyys ajaa ulos on huomattavasti pienempi.

Tämä on etukäteen ilmoitettu hinnoittelustrategia, eli Tesla nostaa autopilotin hintaa portaittain myös tästä eteenpäin. Arvaan että ideana on saada heti jonkin verran autopilotteja liikenteeseen kehitystyön tueksi. Eli myyvät nyt alle "tuotantokustannusten" (sis. vastuut yms.) ja myöhemmin sitten ehkä voitollisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jakob kirjoitti:
Käyttäjä19401 kirjoitti:
Teslan autopilotin hinta nousee tonnilla, ihan vain siitä syystä että todennäköisyys ajaa ulos on huomattavasti pienempi.

Tämä on etukäteen ilmoitettu hinnoittelustrategia, eli Tesla nostaa autopilotin hintaa portaittain myös tästä eteenpäin. Arvaan että ideana on saada heti jonkin verran autopilotteja liikenteeseen kehitystyön tueksi. Eli myyvät nyt alle "tuotantokustannusten" (sis. vastuut yms.) ja myöhemmin sitten ehkä voitollisesti.

Ja se on ihan helvetin typerä. Ei kukaan osta ehkä toimivaa turvatyynyä koska halvalla sai.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51285

"Taycan-kuume leviää: Passittaako täyssähköinen menopeto Porsche-klassikon historian lehdille?

Taycanin houkuttavuutta yritetään lisätä jälleenmyyjien tiloihin sijoitetuilla pikalatureilla, jotka lataavat autoon neljässä minuutissa sadan kilometrin edestä lisää ajomatkaa. Taycanin toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan 500 kilometriä."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taycan-kuume-leviaa-passittaako-tayss... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51285

"Pohjolan Liikenne esittelee medial­le uuden sähköbussilaivueensa keski­viikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen (HSL) muiden bussien joukossa.

HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutongin valmistamia.

Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.

”Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle”, Alanko kertoo.

Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttö­mahdollisuuksia huomattavasti.

”Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.”

”Matkustajalle ero dieselbussiin on aivan häkellyttävän suuri. Moottorimelua ei ole ollenkaan normaaleilla kaupunkinopeuksilla. Bussi on käytännössä täysin äänetön. Toki sitten, kun vauhti kasvaa, rengas­äänet tulevat esiin”, Alanko kertoo.

”Toinen asia on se, että kun sähköbussissa ei ole vaihteistoa, se ei nyi eikä nypytä. Sen matkustajat tulevat varmasti noteeraamaan.”

Suomen talvipakkastenkaan ei pitäisi tuoda ongelmia.

”Testasimme autoja Kiinassa lähes 30 asteen pakkasessa viime talvena, eikä ollut mitään ongelmaa.”

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/paakaupunkiseudulle-vyoryy-30-uut... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51285

"Tehokkaasti käytettyä akkukapasiteettia 

Vaikka yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vertaileminen ei ole erilaisista käyttötavoista johtuen monesti erityisen mielekästä, sähköbussin akkukapasiteettia voi leikkimielisesti verrata täyssähköisten henkilöautojen vastaaviin.

Siinä missä Yutong E12:n akkukapasitetti on 324 kWh, monissa täyssähköautoissa (esim. Hyundai Kona ja Kia e-Niro) suositaan tällä hetkellä noin 64 kWh:n akustoa. Yhden sähköbussin akkuun käytettävistä resursseista riittäisi näin ollen kapasiteettia aika tarkalleen viiteen täyssähköiseen Hyundai Konaan. Vastaavasti sähköbussin järkevään liikennöintiin riittäisi vain kolmen 100 kWh:n akulla varustetun Teslan akustot.

Täysin sähköllä kulkevien ajoneuvojen, niin henkilö- kuin linja-autojen, paras hyötysuhde polttomoottoriin verrattuna saavutetaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä.

Erityisen mielenkiintoiseksi Pohjolan Liikenteen uuden sähköbussihankinnan tekee se, että yrityksen mukaan kokonaiskustannuksiltaan sähköbussi pärjää dieselkäyttöiselle. Kyse ei ole siis pelkästä imagonkiillotuksesta, vaan sähköbussien hankkiminen on jo liiketoiminnankin näkökulmasta järkevää.

Peli on nyt avattu, ja toivoa sopii, että suomalaisissa kaupungeissa herättäisiin vaatimaan julkisen liikenteen sähköistämistä, tulivatpa bussit sitten Kiinasta, Saksasta tai Ruotsista."

https://www.autotalli.com/artikkeli/naista-syista-sahko-voittaa-dieselin... .

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä1376

Kannattaa ajatella kaksi kertaa, ennen kuin alkaa vaihtaa hyvin toimivaa autoa vähäpäästöisempään, tai vieläpä sähköautoon.

Iäkkään auton korjauskustannukset saavat nousta vuosittain 1000-2000 euron tasolle. 

Uuden 20.000 euron auton kustannukset 10 vuoden lainalla ovat helposti 3.000 e/v.

Kannattaa odottaa uusia hybridiautoja, jotka pärjäävät kohtalaisen pienellä akulla.

Minä aion odottaa autovanhukseni kanssa uusia halvempia hybridejä

Sellainen voisi olla hybridiauto, jonka akkua voi tarvittaessa ladata tavallisesta pistokkeesta öisin.

Autossa olisi etupyörien akseleissa sähkömoottorit. Vaihdelaatikot ja vetoakselit jäisivät pois ja auton paino putoaa selvästi.

Autossa olisi lisäksi kaasu- tai alkoholi käyttöinen nelitahti agrekaatti, joka starttaa automaattisesti, kun akun varaus putoaa.

Ei jätä tielle ja "starttaa kovillakin pakkasilla"

Lämmitys ja ilmastointi kuuluvat asiaan

esko

jussipussi
Seuraa 
Viestejä51285

Käyttäjä4369 kirjoitti:

Kannattaa odottaa uusia hybridiautoja, jotka pärjäävät kohtalaisen pienellä akulla.

 

"Corollan suosio perustuu paitsi laajaan mallistoon, josta auton voi valita kolmesta eri korimallista, myös huippusuosittuun hybridivoimalinjaan. Kesäkuussa maahantuojan tilastot kertoivat, että Corollan myynnistä peräti 96 prosenttia kohdistuu Hybrid-malliin. "

https://www.autotalli.com/artikkeli/kannattaako-toyota-corolla-hybrid-va... ,

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat