Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

KimmoK kirjoitti:
Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
KimmoK kirjoitti:
Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
KimmoK kirjoitti:
Meidän perheen diesel autojen mukevimpia piirteitä on ettei tarvitse tankata niin tiheään kuin bensa-autoja.
Tankillisella ajaa yli 1000km työmatkaa.

300km toimintasäteen kaasut ei siis houkuta.

Mikä kärry, mikä kone?

Ite ajan omalla n.700km jonka jälkeen tankissa on vielä n.10l diisseliä kun merkkivalo syttyy.
65l tankki.

Octavia 2009 farkkumalli 1.6TDI kulkee reilusti yli 1000km.
Golf 1998 kolmiovinen 1.9TDI kulkee 1000km kun ei pöljänä poleta.

(seuraava ykösauto tullee varmaan olevaan skodan 2.0TDI, ei kuluta paljoa enemmän mutta vetää kärryä paremmin)

Mul on 3.0l toyota 2005. Ei huippu taloudellinen, mut ei mikään rohmukaan. Arvostan kilometrejä mitä se kestää ja monipuolisuutta perhekäytössä.

Mun ykkösauto oli toyota vuodesta 1991 vuoteen 2016.
Mutta hinnoiltaan on Toyotat karannut minun käsistäni.
Parhaaseen ei ole varaa. 😐

Tää on mun elämän toinen oma auto. Itseasiassa eka oma pitäikänen. Alfa 75 2.0l oli eka romu.
Ajelin kymmenunta vuotta välissä firman vehkeillä, nekin toyotoja, mut bensavehkeitä.
Paremmudesta en tiedä.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä463

Tommonen 3-litranen vanha pikkuauto, vaikka Maserati Qatrosporte V6 = 7500€.
[url]https://www.ebay.it/itm/Maserati-Quattroporte-2-8i-V6-cat-Special-Editio...
Nahkaisustus, ilmastointi, aika top aikanaan, hinta kuin mopoautolla, voi itse huoltaa, tehoa 280hv.
Italiasta haku n. 500€ / 3 vrk, verot ja maksut luokkaa 300€, maakaasusysteemi n. 3500 €.

Lopputulemana nautittava räppäin alle 10k€ ja kulutus n. 8€/100km eli n. 5,5€/100km, autossa ei enää arvonalenemaa lainkaan - ja ei kun naattittaan!
PS. Jos linkki ei toimi niin hakuun tuo [url] välissä oleva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
TeeSi
Seuraa 
Viestejä463

Pari oikaisua:
- Kulutus tuolla on luokkaa 11-14l/100km normibensana. Maakaasulla tippuu hinta bensaan verraten noin puoleen ja kokemuksena maakaasua 8,5€/100km eikä tosiaan säästellä! Bensana tuo tarkoittaa 5,5l.
- Kaupungissa lyhyttä pätkää voi olla enemmän, oma seka-ajo menee tolla!
- Ehkä oon kehittymätön, mutta on se makee ja ilman maakaasua ei kannattais!
- Maakaasu tiputtaa tehosta 25-30%, mutta iso kone kuittaa ja napista saa bensalle repäsyissä!

Käyttäjä17244
Seuraa 
Viestejä218

Vierailija kirjoitti:
Vitsailut sikseen "luonnonystävä".
Autossa on seitsemän paikkaa ja yhden pallin paikalle mahtuu kivasti pullo.
Täällä on tankkausasemia ja firmoja jotka on tehnyt tuhansia muunnoksia.
Siis mun kysymys on, että voiko diesel koneelle tehdä saman mitä bensavehkeelle?
Puristukset on eri jne.

Bensavehkeissä se käy ja kaasulta vaihto bensalle käy vaan vivusta kääntämällä. Siis saako vastaava toiminnetta diseliin?

Jos ei niin perusteluja kiitos.

Maakaasu ei syty puristamalla, kuten ei bensakaan ja nämä molemmat sytytetään tulpan kipinällä. Näin bensa/maakaasu sopii samaan moottoriin.

Mihin mun vanha tili hävis?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

Miksi rinne ei maininnut myös E85 bensiinimoottoreiden konversiota tai biodiseliä?

"Useat perussuomalaisten kansanedustajat arvioivat eduskunnassa, että polttoaineiden veronkorotukset syövät autoilevilta suomalaisilta ostovoimaa.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Riikka Purra epäili, että hallitukselta ei löydy konkreettisia keinoja hiilidioksidipäästöjen hillitsemiseksi.

– Kuinka paljon te aiotte politiikallanne vaikuttaa yläilmakehän ilmastoon. En halua kuulla ilmastojohtajuudesta enkä kunnianhimosta tai taistelusta vaan yksinkertaisesti, kuinka paljon kansalaisten ostovoimaa heikentävällä ja syyllistävällä politiikallanne vaikutetaan globaaleihin hiilidioksidipäästöihin, Purra osoitti kysymyksensä hallitukselle.

Vastausvuoron pyysi pääministeri Antti Rinne (sd), joka nosti keskusteluun julkisuudessa melko vähän olleen vaihtoehdon suitsia fossiilisten polttoaineiden liikennekäytön hiilidioksidipäästöjä.

Rinne esittää, että vanhoja bensiini- ja dieselautoja muutettaisiin maaseudulla vähäpäästöisiksi kaasuautoiksi.

– Otan yhden esimerkin niistä konkreettisista toimenpiteistä, jotka ovat tällä hetkellä valmistelussa, liittyen tähän autoiluun. Haluamme vähentää bensiinin ja dieselin käyttöä polttoaineena polttomoottoreissa. Haluamme lisätä biokaasua, Rinne sanoi kyselytunnilla.

Valtion 100-prosenttisesti omistama Gasum on Pohjoismaiden suurin nesteytetyn maakaasun jakelija.

Rinne kertoi, että hallitus haluaa laajentaa vuosina 2019-2023 biokaasun jakeluverkoston koko Suomeen."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/efc4d6eb-a1d1-41cc-b1fa-a22571d46ccc .

Kaikki olemassaolevat ja tulevat keinot pitää käyttää.

Eikö joku erityisasiantuntija voisi mennä pitämään eduskuntaan luennon vaikkapa aiheesta liikenne ja päästöt.

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2447

Käyttäjä17244 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsailut sikseen "luonnonystävä".
Autossa on seitsemän paikkaa ja yhden pallin paikalle mahtuu kivasti pullo.
Täällä on tankkausasemia ja firmoja jotka on tehnyt tuhansia muunnoksia.
Siis mun kysymys on, että voiko diesel koneelle tehdä saman mitä bensavehkeelle?
Puristukset on eri jne.

Bensavehkeissä se käy ja kaasulta vaihto bensalle käy vaan vivusta kääntämällä. Siis saako vastaava toiminnetta diseliin?

Jos ei niin perusteluja kiitos.

Maakaasu ei syty puristamalla, kuten ei bensakaan ja nämä molemmat sytytetään tulpan kipinällä. Näin bensa/maakaasu sopii samaan moottoriin.

Dieselmoottori  toimii  myos bensalla.  Rikkoontuu  aika  nopeasti.  Myos  puukaasu  toimii  dieselissa

John Carter
Seuraa 
Viestejä12990

Saa nähdä, että miten hyvin Sammakko-Anan visiot tulevat toteutumaan tällä hallituskaudella. Itse veikkaan, että ei kovinkaan hyvin, ainakaan noiden "viiden tonnin Toyotojen" kohdalla:)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

"Tutkimus selvitti, mikä on halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä: Kaikkien ei kannata hankkia sähköautoa

Tutkimus selvitti, mikä on paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole yhtä keinoa, vaan kaikkia pitää kehittää rinta rinnan.

....TUTKIMUKSEN viestin voi nähdä masentavan monimutkaisena: kaikki liittyy kaikkeen, eikä yksittäistä, oikeaa ja simppeliä ratkaisua tunnu löytyvän.

Hannula kuitenkin sanoo, että tutkimusta voi lukea myös positiivisella mielellä.

”Voidaan ajatella, että kaikkia eri tapoja tarvitaan, ja kaikilla on mahdollisuus antaa oma osansa kokonaisuuteen. Näin toivottavasti saadaan liikenteen päästöt kurssille, jota Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää.”

Ja kun demokraattisessa markkinataloudessa eletään, myös yksittäinen ihminen voi vaikuttaa päätöksillään siihen, että teknologiaa kehitetään vähäpäästöiseen suuntaan."

https://www.hs.fi/autot/art-2000006235979.html .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

jussipussi kirjoitti:
Miksi rinne ei maininnut myös E85 bensiinimoottoreiden konversiota tai biodiseliä?

Rinne esittää, että vanhoja bensiini- ja dieselautoja muutettaisiin maaseudulla vähäpäästöisiksi kaasuautoiksi.

– Otan yhden esimerkin niistä konkreettisista toimenpiteistä, jotka ovat tällä hetkellä valmistelussa, liittyen tähän autoiluun. Haluamme vähentää bensiinin ja dieselin käyttöä polttoaineena polttomoottoreissa. Haluamme lisätä biokaasua, Rinne sanoi kyselytunnilla.

"Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.

Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.

Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

"Mikä moottori sopii kenellekin?

Vanhasen mukaan paljon ajavalle löytyy monia päästöttömimpiä moottorivaihtoehtoja vanhojen, fossiilista polttoainetta käyttävien autojen tilalle.

– Jos tällä hetkellä omistat vanhan bensa-auton, siihen pystyy tekemään etanoli-konversion. Sen avulla pystyt tankkaamaan E85:sta tai korkeaseosetanoli-polttoainetta, Vanhanen pohtii.

E85-polttoaineesta noin 80–85 prosenttia on etanolia ja loput on fossiilista polttoainetta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää muuntotukea(siirryt toiseen palveluun), jos muutat bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Muuntotuki kaasukäyttöiselle autolle on 1000 euroa ja etanolikäyttöiselle 200 euroa. Kaasumyyntiyhtiö Gasumin mukaan kaasuautokonversion hinta on 2000–4000 euroa(siirryt toiseen palveluun).

– Jos käytät dieselautoa ja lähellä on saatavilla uusiutuvaa dieseliä, siihen vaihtamalla päästösi romahtavat dramaattisesti.

Uusiutuvan dieselin raaka-aineet ovat lähes pelkästään tähteitä ja jätteitä, mutta uusiutuvaa dieseliä ei ole vielä saatavilla kaikkialla."

https://yle.fi/uutiset/3-10980495 .

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7116

H.O.H kirjoitti:
Käyttäjä17244 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsailut sikseen "luonnonystävä".
Autossa on seitsemän paikkaa ja yhden pallin paikalle mahtuu kivasti pullo.
Täällä on tankkausasemia ja firmoja jotka on tehnyt tuhansia muunnoksia.
Siis mun kysymys on, että voiko diesel koneelle tehdä saman mitä bensavehkeelle?
Puristukset on eri jne.

Bensavehkeissä se käy ja kaasulta vaihto bensalle käy vaan vivusta kääntämällä. Siis saako vastaava toiminnetta diseliin?

Jos ei niin perusteluja kiitos.

Maakaasu ei syty puristamalla, kuten ei bensakaan ja nämä molemmat sytytetään tulpan kipinällä. Näin bensa/maakaasu sopii samaan moottoriin.

Dieselmoottori  toimii  myos bensalla.  Rikkoontuu  aika  nopeasti.  Myos  puukaasu  toimii  dieselissa

Siis jos dieseli halutaan muuttaa maakaasukäyttöiseksi, niin siinä kannattaa käyttää dieselpolttoainetta sytytykseen. Kaasun ja ilman seos pitäisi sitten imeä imuventtiilin kautta sylinteriin ja ehkä joku kaasuläppäsysteemi tarvitaan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä32920

Ertsu kirjoitti:
Siis jos dieseli halutaan muuttaa maakaasukäyttöiseksi, niin siinä kannattaa käyttää dieselpolttoainetta sytytykseen. Kaasun ja ilman seos pitäisi sitten imeä imuventtiilin kautta sylinteriin ja ehkä joku kaasuläppäsysteemi tarvitaan?

Se tehdään niin (esim. maakaasubusseissa), että dieselin ruiskutus säädetään tyhjäkäynnille ja maakaasua imuilmaan lisäämällä säädetään tehoa. Ilmamäärä pitää tietysti säätää sopivaksi myös. Pelkkä metaani ei syty dieselin paineessa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

"Energiatekniikan diplomi-insinöörin ja autojen moottoreiden päästöjä vertailevan "Valot Päälle!" –käyttövoimalaskurin(siirryt toiseen palveluun) ideoinut Tuomas Vanhanen toteaa Radio Suomen Päivässä, että suurin haaste päästöttömintä moottoria vertaillessa on ihmisten vaihtelevat elämäntilanteet ja ajotottumukset.

Onko sähköauto ekoteko? Paljonko energiaa ja rahaa palamaan unohtunut valo kuluttaa? Tämä on käsikirja arjen valintoihin ja poliittisiin päätöksiin."

https://valotpaalle.fi/

Ilmainen E-kirja

https://drive.google.com/file/d/0B93NaAE84WI5OHVhX0otZVFTX3c/view .

H.O.H
Seuraa 
Viestejä2447

Neutroni kirjoitti:
Ertsu kirjoitti:
Siis jos dieseli halutaan muuttaa maakaasukäyttöiseksi, niin siinä kannattaa käyttää dieselpolttoainetta sytytykseen. Kaasun ja ilman seos pitäisi sitten imeä imuventtiilin kautta sylinteriin ja ehkä joku kaasuläppäsysteemi tarvitaan?

Se tehdään niin (esim. maakaasubusseissa), että dieselin ruiskutus säädetään tyhjäkäynnille ja maakaasua imuilmaan lisäämällä säädetään tehoa. Ilmamäärä pitää tietysti säätää sopivaksi myös. Pelkkä metaani ei syty dieselin paineessa.

Juuri  nain  sytytys  tapahtuu.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä52102

TeeSi kirjoitti:
Tommonen 3-litranen vanha pikkuauto, vaikka Maserati Qatrosporte V6 = 7500€.
[url]https://www.ebay.it/itm/Maserati-Quattroporte-2-8i-V6-cat-Special-Editio...
Nahkaisustus, ilmastointi, aika top aikanaan, hinta kuin mopoautolla, voi itse huoltaa, tehoa 280hv.
Italiasta haku n. 500€ / 3 vrk, verot ja maksut luokkaa 300€, maakaasusysteemi n. 3500 €.

Lopputulemana nautittava räppäin alle 10k€ ja kulutus n. 8€/100km eli n. 5,5€/100km, autossa ei enää arvonalenemaa lainkaan - ja ei kun naattittaan!
PS. Jos linkki ei toimi niin hakuun tuo [url] välissä oleva.

Eihän tuommonen käy kun tuohon pitää ajatella ja osatakkin jotain(sarkasmia).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat