Sivut

Kommentit (92)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

Neutroni kirjoitti:
Minun kyynisiin korviini tuo kuulostaa lähinnä kansallisideologiselta viherpesulta muiden kustannuksella.
Ei sinulta kukaan kyynisiä korvia ole kieltämässä. Et toki voi vaatia muita olemaan yhtä kyynisiä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

Neutroni kirjoitti:

Onko Kaakkois-Aasian sademetsien tuhoaminen palmuöljyplantaasien alle parempi asia kuin öljyn poltto? Koska se on epäilemättä Singaporelaisen jalostamon pääraaka-aine. Mitä sitten kun Aasian trooppiset metsät on tuhottu biodieselintuotantopelloiksi ja Amazonin metsät bioetanolin tuotantopelloiksi?

Ennen kuin kokonaan sulkeudut sinne omaan kyynisyyden kaikukoppaan niin tässä hieman lisää.

"Neste lanseeraa 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin

Neste on tuonut markkinoille täysin jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin valituilla asemilla pääkaupunkiseudulla tänään 9.1.2017.

Tuotteella voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

..Neste MY uusiutuvan dieselin tuotanto perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, jonka avulla voidaan valmistaa huippulaatuista, uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä. Nesteen valmistaman uusiutuvan dieselin käytettävissä olevaa raaka-ainepohjaa on onnistuttu laajentamaan jo yli 10 raaka-aineeseen. Yhtiö tekee jatkuvaa kehitystyötä laajentaakseen valikoimaa entisestään."

https://www.neste.com/fi/neste-lanseeraa-100-sti-j%C3%A4tteist%C3%A4-ja-... .

.

E85:n etanolikomponentti on uusiutuva luonnonvara. Etanolia voidaan valmistaa mistä tahansa käymiskelpoisesta hiilihydraatista käymisprosessilla biokemiallisesti tai vaihtoehtoisesti Fischer-Tropsch -prosessilla liittämällä eteeniin katalyyttisesti vettä. Eteeniä puolestaan voidaan valmistaa biokaasusta tai kivihiiltä koksaamalla. Etanolin valmistukseen viljeltäville kasveille ei siksi tarvitse myöskään asettaa yhtä korkeita laatu- tai puhtausvaatimuksia kuin ravintokasveille, ja koko kasvien sisältämä biomassa voidaan hyödyntää prosessissa.

Moottoribensiinin valmistuksen ja jakelun energiatase on noin 85 prosenttia, eli jokaisen 20 litran bensiinierän valmistukseen ja jakeluun käytetään 3 litran edestä energiaa. Sen energiatalous on siis -15 prosenttia eli negatiivinen.

Ruotsalainen bioetanolin valmistaja Agroetanol AB ilmoittaa kotisivullaan Agroetanol nettoenergian tuotannoksi 40 %. Etanolin energiatalous on siis 40 prosenttia voitollinen; Brasiliassa on raportoitu noin 90 prosenttia voitollisesta energiataseesta.

Brasilian tuotannon tehokkuus perustuu vähäiseen koneiden ja lannoitteiden käyttöön sekä manuaaliseen korjuutyöhön. Sokeriruo'on puristusjäte käytetään polttoaineena. Pelloille jääneet lehdet poltetaan kulottamalla. Ilmaa pilaavasta kulottamisesta halutaan luopua, mutta silloin tarvitaan monesti lisää lannoitteita. Koneellistuminen lisääntyy myös sokeriruo'on keruussa palkkojen noustessa, mikä pienentää tuotannon hyötysuhdetta.[7]."

https://fi.wikipedia.org/wiki/E85_(polttoaine) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

Neutroni kirjoitti:

Mutta todellinen juurisyy on, että ihmisten murskaava enemmistö tahtoo heti mulle kaikki tänne ja kaikki nuo uudistukset pitää myydä sellaisina, että ne antavat enemmän. Se on se vaikea asia saada ihminen uskomaan, että muuttamalla pieneen koppiin kerrostalokolhoosiin, syömällä papuja ja perunaa ja tekemällä työnsä puoli-ilmaiseksi - sitä kestävä elämä oikeasti tarkoittaa, eikä sitä että liitetään vain etuliite bio kaiken turhan saastuttavan krääsän nimeen -  saa lisättyä koettua onnellisuutta.

Älä levitä/tartuta kuvitteellisesti kyynisyyttäsi muihin. Anna jokaisen tehdä päätös itse.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

Suomi kerää kinkunrasvat dieseliksi näyttääkseen mallia kiertotaloudesta muulle maailmalle

...High techillä kinkunrasvasta dieseliä

Suomessa syödään vuosittain 6,5-7 miljoonaa kiloa kinkkua. Yhdestä keskikokoisesta kinkusta tulee noin 200 grammaa rasvaa.

– Mutta on mahdotonta arvioida, millainen osa siitä päätyy viemäriin, Kemianteollisuuden valmiuspäällikkö Petri Ahola-Luttila sanoo.

Miten edistynyttä tekniikkaa kinkunrasvan jalostaminen polttoaineeksi vaatii?

– Se on kemianteollisuuden kovinta high techiä, jossa rakenteita muutetaan molekyylitasolla niin, että saadaan aikaiseksi korkeatasoista polttoainetta.

https://yle.fi/uutiset/3-9354440 .

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä181

Kinkunpaistorasvoista saatiin muistaakseni polttoaineet 2,5 miljoonan kilometrin ajoon.

Määrähän on aivan huikea koko suomen tasolla ja tarkoittaa autoa kohti noin kilometrin polttoainetta.

Tarvitaan valtavasti lisää kinkkupäiviä ja tuontijätettä laivakaupalla koko maan polttoainetarpeelle.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

tassuttaja kirjoitti:
Kinkunpaistorasvoista saatiin muistaakseni polttoaineet 2,5 miljoonan kilometrin ajoon.

Määrähän on aivan huikea koko suomen tasolla ja tarkoittaa autoa kohti noin kilometrin polttoainetta.

Tarvitaan valtavasti lisää kinkkupäiviä ja tuontijätettä laivakaupalla koko maan polttoainetarpeelle.

Kyllä tuo vaatii suomalaisilta uuden vuoden kinkun, loppiaiskinkun, paastoonlaskeutumiskinkun, 1. ja 2. pääsiäispäiväkinkun, vappukinkinkun, helatorstaikinkun, helluntaikinkun,  juhannuskinkun, kekrikinkun, itsenisyyspäiväkinkun ja tietysti joulukinkun.

Sikalat ja teurastamot kittävät.

Vanha jäärä

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

"Polttoaineiden hintojen ilmoittamisessa alkaa uusi kokeilu – Vaihtoehto­polttoaineiden vertailukelpoiset hinnat tulevat näkyviin huoltoasemille

Bensiinin ja dieselin rinnalle autojen käyttövoimiksi ovat jo nyt tarjolla myös bioetanoli, kaasu ja sähkö, tulevaisuudessa ehkä myös vety.

....Valistustyötä ja haasteita

Yksi direktiivin päämääristä on valistaa autoilijoita yleisesti vaihtoehtoisten käyttövoimien olemassaolosta ja niiden kustannuksista. Siten seuraavalla kerralla autoa vaihtaessaan hänellä olisi jo parempi käsitys asiasta. Autoliikkeitä todennäköisesti velvoitettaisiin myös pitämään esillä käyttövoimien vertailukelpoisia kustannuslaskelmia.

Olennaisessa osassa on aiheeseen liittyvät verkko- ja mobiilipalvelut. Autoilun kustannuksissa kun on EU:n sisällä valtavasti kansallisia eroja, varsinkin verotuksen osalta. Läheisin esimerkki on kotimainen käyttövoimavero, joka on vaikuttamassa vuotuisiin kustannuksiin kaikissa autoissa, joiden käyttövoimana ei ole bensiini. Direktiivin mukainen kustannusten ilmoitustapa jakeluasemalla voi siten antaa kuluttajalle vääristyneen kuvan autoilun todellisista kustannuksista.

Direktiivi ei myöskään huomioi mitenkään eri käyttövoimien hiilijalanjälkeä. Kaasuautossa voi käyttää joko maa- tai biokaasua, joista jälkimmäinen on ilmaston kannalta huomattavasti järkevämpi valinta. Sen kilohinta on kuitenkin tällä hetkellä noin kymmenen senttiä maakaasua suurempi. Pelkästään direktiivin mukaan ilmoitetun kustannuksen perusteella tankkaava kuluttaja ei siis välttämättä tee ympäristöystävällisintä valintaa.

Jos halutaan, että kuluttaja valitsee ympäristöystävällisimmän polttoaineen, verotuksen keinoilla on huolehdittava siitä, että sellainen on myös hinnaltaan kilpailukykyinen. Tässä asiassa ensisijainen vastuu on poliitikoilla.

Projekti päättyy ensi kesänä, jolloin pitäisi olla selvillä myös käytännön menetelmät hintainformaation esittämiseen koko EU-alueella. Työn tuloksen muuttuminen lainsäädännöksi kestää helposti vuoden päivät, joten käytännön muutoksia jakeluasemilla alkanee näkyä vuoden 2021 aikana."

https://tekniikanmaailma.fi/polttoaineiden-hintojen-ilmoittamisessa-alka... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

"Tutkimus selvitti, mikä on halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä: Kaikkien ei kannata hankkia sähköautoa

Tutkimus selvitti, mikä on paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole yhtä keinoa, vaan kaikkia pitää kehittää rinta rinnan.

....TUTKIMUKSEN viestin voi nähdä masentavan monimutkaisena: kaikki liittyy kaikkeen, eikä yksittäistä, oikeaa ja simppeliä ratkaisua tunnu löytyvän.

Hannula kuitenkin sanoo, että tutkimusta voi lukea myös positiivisella mielellä.

”Voidaan ajatella, että kaikkia eri tapoja tarvitaan, ja kaikilla on mahdollisuus antaa oma osansa kokonaisuuteen. Näin toivottavasti saadaan liikenteen päästöt kurssille, jota Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää.”

Ja kun demokraattisessa markkinataloudessa eletään, myös yksittäinen ihminen voi vaikuttaa päätöksillään siihen, että teknologiaa kehitetään vähäpäästöiseen suuntaan."

https://www.hs.fi/autot/art-2000006235979.html .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

"Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.

Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.

Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km.

Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä.

Parempaa pakokaasua

Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin. Neste on jalostanut MY dieselin jätteistä, tähteistä ja teollisuuden sivuvirroista, eikä hiilen alkuperä ole enää syvältä maan uumenista pumpatussa fossiilisessa maaöljyssä. Siksi sitä sanotaan uusiutuvaksi.

....

Uusiutuva diesel myös lieventää toista dieselin suurista ongelmista tuottamalla vähemmän hengitysilmaa myrkyttäviä typenoksideja ja pienhiukkasia.

Ja jos ajaa kaikkein uusimman dieseltekniikan, Euro 6.2 -normin autolla, selviää pienhiukkasista ja Nox-päästöistä bensiinimoottoria pienemmillä lukemilla.

Loppuuko kesken?

Uusiutuva diesel on fossiilista kalliimpaa valmistaa, mutta sen kysyntä voi kasvaa nopeastikin.

Euroopan maissa on valtavasti dieselautoja, jotka ovat monelle kansantaloudelle iso ongelma.

Ei tarvitse olla mikään suuri ennustaja arvatakseen, että kaikki uusiutuva dieselpolttoaine viedään lähivuosina käsistä. Maailman mittakaavassa Nesteen uusiutuva diesel on vain pieni tekijä, mutta merkittävä suunnannäyttäjä.

Pulaa voi tulla myös polttoaineen raaka-aineiksi hyväksytyistä jätteistä ja tähteistä. Riittävätkö ne?

Toistaiseksi kuulemma riittävät hyvinkin."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54637

"Onko hybridi-, biokaasu- vai sähköauto päästöttömin vaihtoehto juuri sinulle? "Iso merkitys on sillä, miten paljon kilometrejä syntyy vuodessa"

Liikenteenpäästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä ja niistä 90% syntyy tieliikenteessä.

Energiatekniikan diplomi-insinöörin ja autojen moottoreiden päästöjä vertailevan "Valot Päälle!" –käyttövoimalaskurin(siirryt toiseen palveluun) ideoinut Tuomas Vanhanen toteaa Radio Suomen Päivässä, että suurin haaste päästöttömintä moottoria vertaillessa on ihmisten vaihtelevat elämäntilanteet ja ajotottumukset.

Käyttövoimalaskurin avulla voi karkeasti arvioida, mikä moottori sopisi parhaiten omiin tarpeisiin. Laskurin avulla saa tuloksen kokonaispäästöjen vähenemisestä, jos vaihtaisi fossiilista polttoainetta käyttävän auton esimerkiksi hybridi-, sähkö- tai biokaasuautoon.

Käyttövoimalaskuri huomioi moottorien koko elinkaaren aikana syntyvät päästöt. Jos haluaa pienentää omaa hiilijalanjälkeään, auton valinnalla on merkittävä rooli.

– Isoin merkitys on sillä, että miten paljon ajettuja kilometrejä syntyy vuodessa. Jos vanhan dieselauton omistaja ajaa noin 40 000 kilometriä vuodessa, se tuottaa noin 5000 kg hiildioksidipäästöjä.

Keskimäärin yhden suomalaisen hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 000 kg vuodessa.

–Jos perinteisen, fossiilisen dieselpolttoaineen tilalle ottaa uusiutuvaa polttoainetta tai hankkii sähköauton, sillä pystyy vähentämään 70–80 prosenttia päästöistä, eikä välttämättä tarvitse vähentää ajamista, Vanhanen toteaa.

Mikä moottori sopii kenellekin?

Vanhasen mukaan paljon ajavalle löytyy monia päästöttömimpiä moottorivaihtoehtoja vanhojen, fossiilista polttoainetta käyttävien autojen tilalle.

– Jos tällä hetkellä omistat vanhan bensa-auton, siihen pystyy tekemään etanoli-konversion. Sen avulla pystyt tankkaamaan E85:sta tai korkeaseosetanoli-polttoainetta, Vanhanen pohtii.

E85-polttoaineesta noin 80–85 prosenttia on etanolia ja loput on fossiilista polttoainetta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää muuntotukea(siirryt toiseen palveluun), jos muutat bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Muuntotuki kaasukäyttöiselle autolle on 1000 euroa ja etanolikäyttöiselle 200 euroa. Kaasumyyntiyhtiö Gasumin mukaan kaasuautokonversion hinta on 2000–4000 euroa(siirryt toiseen palveluun).

– Jos käytät dieselautoa ja lähellä on saatavilla uusiutuvaa dieseliä, siihen vaihtamalla päästösi romahtavat dramaattisesti.

Uusiutuvan dieselin raaka-aineet ovat lähes pelkästään tähteitä ja jätteitä, mutta uusiutuvaa dieseliä ei ole vielä saatavilla kaikkialla."

https://yle.fi/uutiset/3-10980495 .

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat