Sivut

Kommentit (45)

mdmx
Seuraa 
Viestejä6391

Harvinaisen hyvä ja osuva kirjoitus.

Hyvä opettaminen on johdattelua sopivalta etäisyydeltä, niin että oivalluksen/löytämisen palkinto säilyy ja palkitsemisjärjestelmä vahvistaa hermoratoja uuden asian ympäriltä. Mitä perusteellisemmin opettaja osaa opetettavan tteorian, sitä selkeämmän kokonaisvaltaisen näkemyksen omaa. Vain sillloin asiaa pystyy helposti katsomaan oppilaan vinkkelistä ja johdattelemaan oikealta etäisyydeltä ja oikeasta kulmasta kohti oivallusta.

Tärkeintähän toi on ala-asteella lasten kohdalla jotka eivät osaa opiskella itse. Tehokkaammin se varmasti toimisi korkeammillakin asteilla, mutta mitä monimutkaisempia asioita sitä vähemmän opettajia jotka osaavat kaikki opettamansa asiat riittävän perusteellisesti ja selkeästi. Siihen tulisi kuitenkin pyrkiä, tapa miten asian oppii vaikuttaa tapaan miten oppimaansa osaa soveltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Piiip
Seuraa 
Viestejä9

MooM kirjoitti:

Peruskoulun alkuaikoina oli tasoryhmät kielissä ja matematiikassa, siis yläasteella. Melkein 10 vuoden ajan muistaakseni. 

Näin taisi olla nimenomaan kansa- ja keskikoulujaon perintönä. Itse olin kotipaikkakuntani toiseksi viimeistä keskikouluikäluokkaa eli käytännössä opetus oli silloin keskikoulun opetussuunnitelman mukaista, vaikka todistus kirjoitettiin peruskoulusta. Itse asiassa tuo välivaihe jäi minulta kokematta.

Mielenkiintoinen vertaus entinen alkoholisti vs. entinen opettaja. Yhteistä kummallekin on se, että kokemus on opettanut paljon eikä enää halua palata entiseen.

Luultavasti sangen harva entiseen koulujärjestelmään suivaantunut haluaa ottaa uuden aloituksen nykyisessä. Jotenkin vaikea ymmärtää, millä tavalla oppilas voi ohjata itseään, jos ei tunnin alussa suureen saliin mennessään tiedä, mitä on tulossa. Tunnette varmaan sanonnan "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty". Tämä pätee myös opiskeluun, josta minulla on myös runsaasti kokemusta vielä tänäkin päivänä. Miten koululainen voi suunnitella omaa toimintaansa ja nimenomaan ryhmässä, jos ei tiedä muuta kuin tunnin aiheen "luonto"? Meneekö se niin, että vahvimmat johtajatyypit tekevät mitä parhaaksi katsovat ja eräät sitten vaan ovat omissa oloissaan sivussa? Tämä malli jakaisi oppilaita pahemmin vuohiin ja lampaisiin kuin kansa- ja keskikoulu konsanaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat