Seuraa 
Viestejä49

Tavallisesti spoileri on kiinteä virtausohjain, joka painaa autoa tiehen. Toimisiko aktiivispoileri, joka tavallisessa ajossa keventäisi autoa. Jarrutettaessa painaisi tiehen. Kaistanvahti sallisi suurenkin kevennyksen. Sivuperäsin lisäisi taas menon vakautta. Vai hukataanko edut kasvavaan ilmanvastukseen?

Kommentit (3)

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1737

bothnicum kirjoitti:
Tavallisesti spoileri on kiinteä virtausohjain, joka painaa autoa tiehen. Toimisiko aktiivispoileri, joka tavallisessa ajossa keventäisi autoa. Jarrutettaessa painaisi tiehen. Kaistanvahti sallisi suurenkin kevennyksen. Sivuperäsin lisäisi taas menon vakautta. Vai hukataanko edut kasvavaan ilmanvastukseen?

Tavallisesti aktiivispoileri toimii näin: https://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(aeronautics) ja sellaisia käytetään hyvin yleisesti.

Sivuperäsin ei todellakaan lisää menon vakautta varsinkaan sivutuulessa, ja vielä vähemmän jos sivutuulen voimakkuus vaihtelee, esim kun tien sivulla on välillä peltoaukeaa ja välillä metsää.

Jarrutettaessa kasvanut ilmanvastus ei yleensä ole haitta (myrskyn vauhtilla puhaltava myötätuuli) vaan etu. Downforcea tarvitaan myös kaarteissa, jos vauhtia on pitoon nähden muuten liikaa, ja silloin kasvanut ilmanvastus voi olla etu tai haitta näkökulmasta riippuen (kilpa-autoilu vai yleisillä teillä liikkuminen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
laiskimus
Seuraa 
Viestejä1737

ID10T kirjoitti:
Ilmanohjaushydrauliikka varmaan vaatisi myös ylimääräistä energiaa, joten aika turhaa touhua.

Sähköllä tehty toteutus hukkaa yleensä energiaa vähemmän kuin hydraulikka ja on nopeampi ja paremmin ohjelmoitavissa toimimaan halutulla tavalla.

Ilman virtausnopeudella 20 m/s (eli 72 km/h) saa takasiivellä enimmillään noin 600 N downforcea neliömetrille joten yleisen tieliikenteen nopeuksilla se todellakin lienee aika turhaa touhua. Kilpa-autoilussa tilanne on toinen, kun vauhtiakin on paljon enemmän, ja autot keveämpiä. Jos säännöt sallivat säädettävän aerodynamiikan niin sitä varmasti myös käytetään, esimerkkinä avautuva takasiipi F-1 kilpa-autoilussa ohitustilanteissa. Potentiaali maaefektin kautta olisi suurempi alemmillakin vauhdeilla, mutta normaaliliikenteen vaatimilla maavaroilla siitä ei tule mitään.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat