Kommentit (6)

Pauli
Seuraa 
Viestejä263

Mun kaikki lapset on osanneet laskea alle 2 vuotiaina (ja puhua, jotta asia on tullut varmaksi) , lieneekö taaperoikä, sitä en tiedä. Ei mikään ihme, velmuja noi pienet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pauli
Seuraa 
Viestejä263

Käyttäjä19698 kirjoitti:
Hmmmm, onkohan tutkimuksessa varmistuttu siitä, että taapero yhdistää numerot nimenomaan lukumäärään eikä pidä numeroita esimerkiksi niminä?

Numerothan ovat juurikin nimiä, juju on siinä, että esim kaksi plus kolme on viisi. Matti plus Kari on?

JPI
Seuraa 
Viestejä28788

Pauli kirjoitti:
Käyttäjä19698 kirjoitti:
Hmmmm, onkohan tutkimuksessa varmistuttu siitä, että taapero yhdistää numerot nimenomaan lukumäärään eikä pidä numeroita esimerkiksi niminä?

Numerothan ovat juurikin nimiä, juju on siinä, että esim kaksi plus kolme on viisi. Matti plus Kari on?


👍

3³+4³+5³=6³

Käyttäjä19698
Seuraa 
Viestejä4

Pauli kirjoitti:
Käyttäjä19698 kirjoitti:
Hmmmm, onkohan tutkimuksessa varmistuttu siitä, että taapero yhdistää numerot nimenomaan lukumäärään eikä pidä numeroita esimerkiksi niminä?

Numerothan ovat juurikin nimiä, juju on siinä, että esim kaksi plus kolme on viisi. Matti plus Kari on?

Jaa, minä käsitin jutun perusteella, että 1+2+3+4 = 4, mutta saatoin ymmärtää väärinkin tuon tutkimuksen...

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä7187

Vaikea sanoa kokeesta mitään, näkemättä toteutustapaa. Mutta jotain ajatuksia kuitenkin:

"Jos leluja ei laskettu, kun niitä laitettiin laatikkoon, lasten oli vaikea muistaa, että laatikossa oli neljä esinettä."

Tuskin lapset olivat itsekseen laskeneet (voidakseen muistaa laskemansa), kun huomio kiinnitettiin leluihin yksittäisinä, eli ei suhteessa muihin. Kysyttäessä lukua, heidän piti joko "heittää luku", tai muistella yksittäisiä ja sitä kautta ruveta arvioimaan/laskemaan niiden kokonaismäärää. Vastaus piti siis itse päätellä, sen sijaan, että muistaisi edes sen yhden korostetun sanan (luvun).

Onko se sitten jotenkin parempi, että lelujen suhteet kiinnostavat enemmän kuin itse lelut..?

"Heidän huomionsa kiinnittyi nopeasti muualle, kun tutkija veti laatikosta yhden esineen ulos. Aivan kuin uusia esineitä ei enää olisi odotettavissa."

Missä huomion oletettiin olevan, jotta voisi kiinnittyä muualle? Miksi lapsella olisi tarve pitää jotain "kirjaa" määristä... tai miettiä lukua silloin, kun kyse on yksittäisestä lelusta? Ja miksi se yksittäinen ei voisi kiinnostaa, kun sitä varta vasten esitellään muunakin kuin lukuna, vaikka tietäisi että lisääkin on. Näytettiinkö kaikki samanpituisen ajan?

Uups, nyt laiva keikkuu niin paljon, että ei voi kirjoittaa...

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat