Sivut

Kommentit (54)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33068

Brainwashed kirjoitti:
Pelkään pahoin ettei meistä kumpikaan aja täyssähköautolla vielä tämän vuosikymmenen puolella, mutta leikki sikseen, nimittäin kyllä minäkin mielelläni suhistelisin sähköautolla jos sellaisia käytännössä toimivia otsikon esittämiä innovaatioita saadaan kehitettyä arkitodellisuudeksi asti, vaan ovat toistaiseksi yhä vielä kehitysasteella, mikä ei tosin estä tiettyjä poliitikoita suhtautumasta niihin kuin olisivat jo todellisuutta, ja tätä minä lähinnä näissä näihin liittyen kritisoin, kun politisoidaan vailla todellisia/asiallisia perusteita.

Tätä vuosikymmentä ei ole enää montaa viikkoa jäljellä. Olen aika varma, että seuraavan vuosikymmenen lopulla minä voin ostaa sähköauton työmatka-autoksi. Ostaisin jo nyt täyssähköisen pikkuauton, jos se kulkisi 150 km kaikissa oloissa (eli varmaan jotain 300-400 markkinamiehen kilometriä) ja olisi hinnaltaan ja käyttökuluiltaan jotenkin järjellinen verrattuna tavalliseen vanhaan pikkuautoon. Lataisin sen yön aikana pihalla ja kävisin päivällä töissä. Se ajoprofiili sopisi aivan täydellisesti sähköautoille. Sopivia autoja onkin markkinoilla, mutta 35 k€:n hintalappu on täysin absurdi, kun saan 5 k€:llä tarpeisiin täysin kelvollisen käytetyn pikkuauton. Vaikka voisi luottaa, ettei ajoon tule mitään veroja, sähköauto ei nykyhinnoilla kannattaisi edes koko elinkaarenaan. Ja se on selvää, että kilometrivero tulee kun sähköautojen osuus nousee muutamaan prosenttiin, jolla on mitään taloudellista merkitystä ja ajamisesta rokotetaan vielä enemmän kuin nyt.

Perheen ykkösautona lienee siinä vaiheessa jonkinlainen hybridiajoneuvo. Haluan pitää mahdollisuuden ajaa joskus pitkiä matkoja syrjäisillä alueilla, joilla tuskin tulee olemaan säännöllistä latausverkostoa vuosikymmeniin.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1685

jussipussi kirjoitti:
"Sähköautoilua koskevan lakiluonnoksen mukaan kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa, täytyy tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius vuodesta 2021 lähtien. Vaatimus koskisi myös asuinrakennusten pysäköintitaloja.

Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/lakiluonnos-sahkoautojen-latauspiste-ja...

Tarkoittanee käytännössä : "Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen sadan vuoden kuluessa siitä hetkestä jolloin asukas hankkii käyttöönsä sähköauton."

Latauspistettä ei tarvitse siis järjestää vain siksi että joku asukas ilmoittaa sellaisen hankkivansa, vaan vasta sen jälkeen kun sähköauto on jo hankittu, eikä silloinkaan ole mitään määräaikaa johon mennessä latauspiste tulisi olla toteutunut.  Melkoisen hölmö täytyy siis jonkun olla jos hankkii taloyhtiössä asuvana sähköauton, ja olettaa taloyhtiö mahdollistavan autonsa lataamisen tuon ehdotuksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
laiskimus
Seuraa 
Viestejä1685

Neutroni kirjoitti:
Tätä vuosikymmentä ei ole enää montaa viikkoa jäljellä.

Se kaiketi riippuu siitä onko kyse matemaatikon vuosikymmenestä vai sanan tavanomaisemmasta merkityksestä.

Vuodethan ovat järjestyslukuja, ja siten tämä vuosikymmen alkoi 1. tammikuuta 2011 ja päättyy 31.12.2021, eikä vuotta aikaisemmin. Viikkoja on siis jäljellä vajaat 59 + 6/7 kpl.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12817

Neutroni kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
Pelkään pahoin ettei meistä kumpikaan aja täyssähköautolla vielä tämän vuosikymmenen puolella, mutta leikki sikseen, nimittäin kyllä minäkin mielelläni suhistelisin sähköautolla jos sellaisia käytännössä toimivia otsikon esittämiä innovaatioita saadaan kehitettyä arkitodellisuudeksi asti, vaan ovat toistaiseksi yhä vielä kehitysasteella, mikä ei tosin estä tiettyjä poliitikoita suhtautumasta niihin kuin olisivat jo todellisuutta, ja tätä minä lähinnä näissä näihin liittyen kritisoin, kun politisoidaan vailla todellisia/asiallisia perusteita.

Tätä vuosikymmentä ei ole enää montaa viikkoa jäljellä. Olen aika varma, että seuraavan vuosikymmenen lopulla minä voin ostaa sähköauton työmatka-autoksi. Ostaisin jo nyt täyssähköisen pikkuauton, jos se kulkisi 150 km kaikissa oloissa (eli varmaan jotain 300-400 markkinamiehen kilometriä) ja olisi hinnaltaan ja käyttökuluiltaan jotenkin järjellinen verrattuna tavalliseen vanhaan pikkuautoon. Lataisin sen yön aikana pihalla ja kävisin päivällä töissä. Se ajoprofiili sopisi aivan täydellisesti sähköautoille. Sopivia autoja onkin markkinoilla, mutta 35 k€:n hintalappu on täysin absurdi, kun saan 5 k€:llä tarpeisiin täysin kelvollisen käytetyn pikkuauton. Vaikka voisi luottaa, ettei ajoon tule mitään veroja, sähköauto ei nykyhinnoilla kannattaisi edes koko elinkaarenaan. Ja se on selvää, että kilometrivero tulee kun sähköautojen osuus nousee muutamaan prosenttiin, jolla on mitään taloudellista merkitystä ja ajamisesta rokotetaan vielä enemmän kuin nyt.

Perheen ykkösautona lienee siinä vaiheessa jonkinlainen hybridiajoneuvo. Haluan pitää mahdollisuuden ajaa joskus pitkiä matkoja syrjäisillä alueilla, joilla tuskin tulee olemaan säännöllistä latausverkostoa vuosikymmeniin.

Sehän se vitsi olikin, ettei ole enää paljoa jäljellä tätä vuosikymmentä.

Meillä on hyvin pitkälti samat näkemykset ja mielipiteet tähän aiheeseen liittyviin kysymyksiin.

😎

NotYet
Seuraa 
Viestejä4067

Lyde19 kirjoitti:
Latauspaikalla ja latauspaikalla on eroa. Nyt kun puhutaan 400kW teholla latauksesta niin 400V akkuun virta olisikin tasaluku 1kA. Tesla lataa nyt max 20kW teholla. Uusi akku ottaisikin nyt 20 kertaisella teholla. Latauspaikat pitänee rakentaa lähelle suurjännitelinjoja ja mielummin omilla muuntoasemmilla.

Kannattaa vähän tiedustella sähköasioista isännöitsijältä, jos vanhasta talostaa pähkäilee asunnon ostoa, latauspaikkojen lakisääteinen asennus saattaa aiheuttaa sähkösysteemeihin taloyhtiössä hintavan remontin.

Kontti
Seuraa 
Viestejä2

Miksei akkuja voi ladata kaikessa rauhassa ja kontittaa. Miksi sähköautoissa jokaisella tulee olla oma akkunsa.

Uusiutuvalla lataa missä milloin paistaa ja tuulee.
Sitte junaan täyslasti. Ei tartte linjojakaan rakentaa kaikkiin energiapuistoihin tolloin.
Samalla jotain puolustuksellista etua saattaisi saada kun ei kaikki käytettävissä oleva voima kulkisi
kolmen piuhan kautta.

Kokonaisuutena typerä idea mitä ilmeisimmin, koskei toteutunut jo.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33068

laiskimus kirjoitti:
Se kaiketi riippuu siitä onko kyse matemaatikon vuosikymmenestä vai sanan tavanomaisemmasta merkityksestä.

Vuodethan ovat järjestyslukuja, ja siten tämä vuosikymmen alkoi 1. tammikuuta 2011 ja päättyy 31.12.2021, eikä vuotta aikaisemmin. Viikkoja on siis jäljellä vajaat 59 + 6/7 kpl.

Kyllä se matemaattinen on myös tavanomainen merkitys. Tuota 2021 alkavaa vuosikymmentä ei näe käytettävän muualla kuin joutavissa saivarteluissa, vaikka se onkin kirjaimellisesti oikein. Kielitoimisto tekisi ihan fiksusti, jos muuttaisi asian vastaamaan sekä käytäntöä että ainoaa järkevää eli matemaattista mallia.

Jaketzi
Seuraa 
Viestejä2

"Vuoteen 2025 mennessä kaikkiin muussa kuin asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, täytyisi asentaa sähköautojen latauspiste vähintään 10 prosenttiin pysäköintipaikoista."

Tuhannen parkkipaikan megamarketti on konkurssissa ennenku latauspaikat on maksettu.

Äss -kauppias ilmottaa kiinteistöjensä energiankulutukseksi 292kWh/brm2, jolloin n.12000m2

kaupan keskimääränen tehontarve olis luokkaa 350kW? Hetkellinen tietysti kertaluokkaa kahta enempi.

Minkähälaine johto tarvii pihaan vetää jos siihe lätkästää kourallinen 350kW latauspisteitä ja vajaa sata "tavallista"

latauspistettä?

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12817

Kuulin juuri radiosta uutisen jonka mukaan sähköautojen myynti suomessa on laskenut tänä vuonna, ja syyksi epäillään sähköautoihin liittyvien hankintaetuuksien kaventuminen suhteessa tavanomaisiin, kuten myös sähköauton nopea arvonlasku myyntimarkkinoilla, josta voidaan päätellä että sähköautojen ostajat ovat vain hyödyntäneet näitä etuja kun niitä on ollut ja tulleet uusiin aatoksiin kun ei enää "kannata", ja ketkä ovatkaan (olleet) nämä ostajat?

Juu, tietenkin ne joilla on ylipäänsä ollut varaa hankkia kalliita uusia sähköautoja, eli ns. paremmin toimeentulevat. Ei tavallinen prolerahvas ole hyötynyt paskan vertaa näistä sähköautoilun hyödyntämiseen liittyvista vempuiluista, ainakaan vielä, saas sitten nähdä miten tulevaisuudessa jos ja kun sähköauton hankinta alittaa tai on tasan polttomoottoriautojen liittyvien kustannusten kanssa.

Itse veikkaan että kun sähköautot muuttuvat arkipullaksi niin tavis maksaa "täyden hinnan" ja päälle vielä liuta uusia maksuja ja mitä mielikuvituksellimpia lisämätkyjä, tyyliin siru autossa josta näkee real-time auton olinpaikan ja kuka sitä ajaa jne. Onneksi taidan olla jo siinä vaiheessa liittynyt lopullisesti tähän kauheaan hiilen luonnon kiertokulkuun (tuhkasta olet tullut...), jota paradoksaalisesti voidaan ehkä elämäksikin kutsua.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä12817

Vertailupohjaksi sähköautoilun "yleisyydestä"  Suomessa käy hyvin Nettiauton tarjonta, jonka tämänhetkinen tilanne on tarjolla 426 uutta/käytettyä sähköautoa vs 92586 kaikki voimanlähteet mukaanluettuna https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot .

Itse asiassa minusta yllättävänkin kattava tarjonta sähköautoja, josta halvin on käytetty  liikennekelpoinen nk. koppimopo vajaalla kymppitonnilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat